واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
در ارزیابی کارگروه تالیف شورای کتاب کودک ، هیچ کتابی پنج ستاره و برگزیده نشد و تنها کتاب «کنسرو غول» از مهدی رجبی با چهار ستاره به عنوان کتاب پیشنهادی برای تقدیر به کمیته جوایز شورا معرفی شد. به گزارش خبرنکار ایسنا «احتیاط خطرحمله موش ها و دیگران » سیدعلی شجاعی، «دنیا را بلرزان کوتی کوتی »، «سرما نخوری کوتی کوتی» و «قصه درختی که خوابش میآمد»هر سه از فرهاد حسنزاده، «هیچ کسی که کسی نبود»محمدرضایوسفی،«شب شکار»سیامک گلشیری،«گلهای آفتابگردان »احمدرضا احمدی، «درختی که دلش برای زمستان تنگ شده بود »حمیدرضا توکلی، «خاطرههای خواندنی»کلر ژوبرت و بالاخره «خانم بلندگو» فریده کثیری از سوی این کارگروه مناسب برای خواندن تشخیص داده شدند. شیدا آرامشفرد در گزارش داستان-تألیف از آثار واقعگرا گفت: در سال 93-94 تعداد 32 اثر واقعگرا در گروه داستان-تألیف بررسی شدند که در مقایسه با دو سال اخیر، 76 اثر در سال 91-92 و 34 اثر در سال 92-93 تعداد آثار کمتر بود. متأسفانه از نظر کیفی نیز، کتابها وضعیت مناسبی نداشتند؛ به طوری که در بخش داستانهای واقعگرا اثر برگزیدهای وجود نداشت و تنها یک اثر، 4 ستاره و به عنوان ادبیات معرفی شد. در حالی که 15 اثر خارج از فهرست و یا یک ستاره شدند. در این میان، 16 اثر در جایگاه 2 و 3 ستاره قرار گرفتند. این کارشناس شورای کتاب کودک در زمینه درونمایه و موضوع اغلب آثار تألیفی تأکید کرد: درون مایه اغلب داستانهای واقعگرا اجتماعی، روانشناختی و در مرحله بعد، عاطفی، تربیتی، سرگرمی و تاریخی است. موضوع داستانها با توجه به درونمایهها متفاوت است. از برجستهترین موضوعها فقر، دوستی و همیاری، جنگ به خصوص جنگ ایران و عراق بوده است. آرامشفرد در حوزه شخصیتپردازی این داستانها تأکید کرد: در داستانهای سال جاری، متأسفانه شخصیتپردازی ویژهای دیده نشد و بیشتر شخصیتها، شخصیتهایی ساده بودند که یا در حد تیپ باقی مانده و کلیشههایی تکراری بودند و یا تنها با اتفاقها و جریانهایی سطحی درگیر بودند. شخصیتهای مرکزی داستانهای دختر و پسر تقریبا مساوی بودند. همچنین در زمینه زاویه دید در بیشتر داستانها داستان از چشم کودک و یا نوجوان مطرح شده و راوی آنها اول شخص است. اضافه بر این پیرنگ بیشتر داستانهای بررسی شده پیرنگهایی ساده و بسته و در برخی داستان ها فاقد باورمندی بودند. در حوزه زبان و لحن نیز شاهد اتفاق ویژه ای نبودیم، نبود تنوع لحن و عدم تناسب لحن شخصیتها با ویژگیهایشان از مشکلات دیگر کتابهای سال جاری بود. این کارشناس شورای کتاب کودک در خصوص ناشران فعال در زمینه داستانهای واقعگرای تألیفی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با شش عنوان کتاب فعالترین ناشر معرفی کرد و بعد از آن انتشارات علمی-فرهنگی، نشر افق، امیرکبیر، سروش و دانشنگار به عنوان فعالترین ناشران در این ژانر ادبی معرفی شدند. سمندری نیز در ارائه گزارشی از وضعیت کتاب های فانتزی تالیفی تأکید کرد: در یک بیان و چشم انداز کلی، ارزیابیهای سال 93-94 گروه داستان-تألیف شورای کتاب کودک در بخش فانتزی را میتوان با عباراتی نظیر «سال مجموعهها»، «سال ارائه آثار برای گروههای سنی پایه (الف و ب)»، «سال توجه جدیتر به مسئله محیط زیست» -البته با نتایج غالبا ضعیف-، «سال ایدههای جالب، اما پرداختهای ضعیف و نامناسب»، «سال فانتزیهای سبک»... و در نهایت «سال دو ستارگی» معرفی کرد. این کارشناس شورای کتاب کودک با اشاره به موفقیت «کنسرو غول» مهدی رجبی به عنوان کتاب پیشنهادی برای تقدیر این کارگروه تأکید کرد: مانند گونه واقعگرا آثار با وجود رشد کمی نسبت به سال گذشته،متاسفانه از نظر کیفی حتی در مقایسه با دو سال پیشتر از این (یعنی سال 91-92) دچار روند کاهشی و افت بود. از 118 اثر مورد بررسی در سال کاری گذشته 11 اثر در جایگاه ادبیات خوب(چهار ستاره)، 26 اثر متوسط (سه ستاره)، 45 کتاب در وضعیت ادبیات متوسط رو به ضعیف (دو ستاره) و 21 کتاب ضعیف (یک ستاره) بودند. وی افزود: جدای از این 103 کتاب راه یافته به فهرست شورای کتاب کودک، 15 اثر نیز شرایط قرار گرفتن در فهرست را از نظر گروه نیافتند و از مجموعه خارج شدند. این آمار در سال 92-93 به ترتیب 15 چهارستاره، 14 سه ستاره، 27 دو ستاره، 28 یک ستاره و 11 اثر خارج از فهرست برای مجموع 96 کتاب بود. یعنی تقریبا در تمام زمینهها نوعی سستی و افول جدی در نتایج ارزیابیها روی داده است. این کارشناس شورا با اشاره به گسترده شدن مجموعههای چند جلدی تأکید کرد: یکی از ویژگیهای آثار بررسی شده امسال افزایش مجموعههای چند جلدی و آثاری هستند که در یک شکل و ساختار و با یک فروست منتشر شدهاند و بیشتر آنها از لحاظ محتوایی نیز به قدری به هم نزدیک بودند که در نهایت تصمیم بر آن گرفته شد که برخی از این مجموعهها در نهایت یک برگه نهایی مشترک با یک جایگاه یگانه در فهرست شورا داشته باشند. متاسفانه بیشتر این آثار چه از لحاظ شکل و ساختار و چه از نظر محتوا، وضعیت مناسبی نداشتند. وی با تقسیم فانتزی به فانتزی سبک و فانتزیهای سنگین تأکید کرد: فانتزی سبک یا فانتزی کمینه گونهای از اقسام فانتزی است که از امکانات و شگردهای فانتزی به شکل ساده، توصیفی با کمترین پیچیدگی استفاده میکند و ارتباط نزدیکتری با جهان واقعیت دارد. این دست از کتابها فاقد عنصر سحر و جادو هستند و بیشترین درصد استفاده نویسندگان ما در خلق آثار فانتزی از شگردهای این گونه ادبی است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]