تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814276116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرش دستبافت کالای سرمایه ای روز مبادا


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: فرش دستبافت کالای سرمایه ای روز مبادا


کارگر رییس مرکز ملی فرش ایران گفت :فرش دستبافت نمایانگر وجوه فرهنگی ،هنری و تاریخی است و نقش ارزآوری آن کاملا نمایان است وباید به فرش دستبافت به عنوان کالای سرمایه ای نگاه شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،بعد از صادرات نفت و بعضی از محصولات کشاورزی صادرات  فرش از ارزش مهمی برخوردار است ،فرش هم به جهت اقتصادی و هم فرهنگی بعد هویتی مهمی دارد .
صبح با خبر

کارگر رییس مرکز ملی فرش ایران در برنامه صبح با خبر شنبه درباره مشکلات صادرات فرش گفت:فرش دستبافت نمایانگر وجوه فرهنگی ،هنری و تاریخی است و نقش ارزآوری آن کاملا نمایان است
این کالای سرمایه ای نقش مهمی را برای اشتغالزایی در شهر ها  وروستاها برعهده دارد .
رییس مرکز ملی فرش ایران در مورد نقش ارزاوری صادرات فرش دستبافت گفت: صادرات فرش دستبافت بین سال های  90 تا 92  به  طور متوسط سالانه 500 میلیون دلاربودو صادرات فرش دستبافت به حدود 80 کشور دنیا داشتیم که این مبلغ  به 300 میلیون دلار رسید .صادرات فرش دستبافت  متاثر از عوامل متعددداخلی و خارجی بوده که از آن جمله می توان به  تحریم های امریکا بر فرش ایرانی،وقوع برخی نا ارامی سیاسی در کشور های عربی، رکود اقتصاد اروپا، بروز انواع کفپوش های جایگزین ، تغییر در سبک زندگی و نوع نگاه متفاوت به فرش دستبافت اشاره کرد  که مجموعه ای از این عوامل در کنار تحریم ها هزینه صادرات را بالا بردوباعث شد که صادرات کاهش یابد،این روند کاهش  صادرات از آغاز سال 1393 متوقف شدبه طوریکه 314 میلیون دلار صادرات فرش در پایان سال1392داشتیم که این مقدا در پایان سال 93 به 330 میلیون دلار رسید .
در سال 94 13هم این اتفاق تداوم دارد و هر چند این اعداد جهش کوچکی دارند اما امید بخش است ولی در فضای سیاسی اتفاقات مثبتی افتاده که می توان به جهش صادراتی امیدوار بود.
کارگر درباره جهش اقتصادی صادرات فرش دستبافت بعد از لغو تحریم ها افزود: یکی از اتفاقات مثبت، لغو تحریم فرش ایرانی در آمریکا بود، تا سال 2009 سالانه80 میلیون دلار فرش به آمریکا صادر می کردیم که این رقم حدود 16/5 درصد کل صادرات فرش ما بود یعنی مشتری  اصلی ما آمریکاییها بودند با اعمال تحریم در 5 سال گذشته ما مشتریان خود را از دست دادیم .
رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین گفت:در توافق وین لغو تحریم صادرات فرش ایرانی به خاک آمریکا لحاظ شد و ما امیدواریم سهم 16/5 درصدی برای صادرات فرش دوباره اتفاق بیفتند البته ما رقبای دیگری مثل هندوستان داریم که در این پنج سال فعال بودند .
کارگر درباره روش صادرات فرش دستبافت افزود: ما فرهنگ و تاریخ  3000 ساله داریم واین درست نیست که  هنرصنعت سنتی را به تکنولوژی مکانیزه با همه آداب های تجارت روزادغام کنیم و نگاه به فرش دستبافت ماشینی باشد . ر حوزه تجارت ضمن حفظ اصالت باید با تمام آداب و رسوم روز هماهنگ شویم یعنی استفاده از همه ابزارهایی که در تجارت به کار ما می آید مثل برگزاری نمایشگاه های تخصصی استفاده از همه ابزارها برای تبلیغات، پذیرش و اعزام هیات های تجاری به کشورهای هدف که این امر به طور خاص در بازار آمریکا اتفاق افتاده است .
کارگر درباره نگاه مردم به فرش دستبافت گفت:اکثر مردم تصور می کنند که فرش دستبافت گران است اما فرش دستبافت انواع مختلف با قیمت های متفاوت دارد واز نظر کیفیت از فرش ماشینی بسیار بهتر است الیاف به کار رفته در فرش دستبافت طبیعی هستند و آلرژی ایجاد نمی کنند و فرش ماشینی دوام وماندگاری فرش دستبافت را ندارد .
اگر مردم در خرید فرش دستبافت به این نکته دقت کنند که این کالایک کالای سرمایه ای است می توانند در موقع نیاز از آن به عنوان سرمایه ای که به مرور زمان ارزشمند تر می شوند استفاده کنند.
کارگر درباره تنوع فروش فرش دستبافت گفت: بنگاه های تجاری فروش فرش دستبافت شیوه های مختلفی دارند از جمله در نمایشگاه ها یا در فروش شب عید، در جشنواره ها با تسهیلات خاص اما خبر خوب اینکه در مذاکره با صندوق کارافرینی امید قرار شد که به خریداران از طریق این صندوق تسهیلات داده شود.
رییس مرکز ملی فرش ایران  درباره حمایت از قالیبافان گفت:در بسیاری از صنایع حوزه تجارت واسطه داریم اما در فرش دستبافت اگر حلقه های وصل و صادرکنندگان نباشند تولید روی دست تولید کننده می ماند بنابراین مابه این حلقه های وصل نیاز داریم اما ممکن است توزیع منافع بین ارکان مختلف زنجیره تامین تا توزیع فرش یکسان و عادلانه نباشد قرارهم نیست یکسان باشد ولی این منافع باید طوری باشد که همه زنجیره تامین شوند .
کارگر همچنین افزود:در کشورمابخش اعظم قیمت تمام شده فرش ایرانی دستمزد است و این دستمزد نسبت به کشورهای پاکستان افغانستان و هندوستان بالاست درست است که باید دستمزد بالا باشد اما این دستمزد نباید قیمت تمام شده را بالا ببرد.
او درباره بیمه قالیبافان گفت:بیمه قالیبافی خواسته به حق قالیبافان بود و حدود 5 سال پیش با همت مجلس و دولت مصوب واجرایی شد و حدود 480  هزار قالیباف در کشورمان تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی قرار گرفتند.
امااین تعدادحدود نصف قالیباف ها است ومشکلی که داریم این است که قانون مصوب به صورت سالانه تمدید می شودو چون عددی که سهم کارفرماست یعنی 20 درصد  این بارباید به وسیله دولت پرداخت شودعدد به عدد بزرگی تبدیل می شود.
متاسفانه در سال 1393 و 1394 به مشکل خوردیم و در واقع اعتبار برای اینکه قالیباف های بیشتری تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرندکافی نبود.
و انحراف اندکی در این حوزه مشخص شده که سیستم پایش توسط سازمان صنعت معدن و تجارت در استان ها و سازمان تامین اجتماعی  صورت گرفت تا غیر قالیبافها از قالیبافان متمایز شوند.
کارگر گفت:در حوزه قالیبافی دولت ورود نمی کند و یکی از مزایای قالی بافی این است که با سرمایه کم می توان به فعالیت پرداخت.
 با هزینه ی حدود 3 تا 10 میلیون تومان پول ،یک دار و نقشه می توان کار را شروع کرداما در قالب کارگاه یا مجتمع های بزرگ  که سایر مشاغل وابسته را داشته باشدافراد می توانندبه اداره فرش سازمان صنعت معدن تجارت مراجعه کنند و از طریق این ادره فعالیت خود را آغاز نمایند.
او همچنین گفت:باید فرش دستبافت در شرایط اقتصادی هم در فضای تولید و هم در فضای صادرات ارز اوری داشته باشد و این کالا به عنوان نقطه اتکایی در اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.
دانلود
 

لینک را کپی کنید


شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن