تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798472499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از عنبرآباد گزارش می‌دهد تاریخ کهن جبالبارز جنوبی در دستان بی‌مهر قاچاقچیان + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از عنبرآباد گزارش می‌دهد
تاریخ کهن جبالبارز جنوبی در دستان بی‌مهر قاچاقچیان + تصاویر
جبالبارز جنوبی در شهرستان عنبرآباد مانند دیگر نقاط جنوب کرمان بوی تاریخ کهن می‌دهد، اما آثار باستانی و مکان‌های تاریخی آن در دستان بی‌مهر قاچاقچیان رها شده است.

خبرگزاری فارس: تاریخ کهن جبالبارز جنوبی در دستان بی‌مهر قاچاقچیان + تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از عنبرآباد، جای بسی تعجب است جنوب استان کرمان مأمن تمدن 7 هزار ساله بشری که جهان تاریخ‌شناسی را هاج و واج و سرگردان کرده است متولی در خور شأنی در این ارتباط به خود نمی‌بیند. وقتی که مورخان، تمدن بین‌النهرین را نخستین مکان تجمع بشر می‌دانستند از عراق تا مصر و ایران، سوریه و اردن بخشی از این تمدن محسوب می‌شدند حال چگونه است که از تمدن بزرگ بشری حوزه هلیل‌رود فقط به تپه‌های کنارصندل بسنده شده است، مگر می‌شود سرزمین آرت با آن همه بزرگی فقط چند تپه باشد و شهری کوچک! اسفندقه، ساردو، جبالبارز و دیگر نقاط جنوب کرمان بوی تاریخ کهن می‌دهند اما مکان‌های موجود در دستان بی‌مهر قاچاقچیان رها شده است. شاید وسعت بزرگ تاریخی منطقه را نشود در قالب یک خبر گنجاند پس از سرزمین مادری خودم می‌گویم، جبالبارز جنوبی مکانی که در آن صنایع دستی و گردشگری، آثار باستانی و مکان‌های تاریخی مانند کودکی یتیم به حال خود رها شده است و فقط اندک حمایتی از سوی اهل قلم از آنها شده است که آن هم مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است. سال‌ها است که نویسندگان این منطقه از این بی‌مهری می‌نویسند، اما جز مرمت جزئی که هشت سال پیش بر بنای تاریخی مقبره سالار رضا شده است به جرأت می‌گوییم که هیچ فعالیتی در این راستا در هیچ‌کدام از مناطق تاریخی بخش صورت نگرفته است.

قلعه «ملک‌آباد زاخت» مکانی برای تجار افاغنه شده است قلعه بی‌نام و نشان ملک‌آباد زاخت مکانی شده است برای تجار افاغنه که به اندک بهایی از مردم مهره‌ها و سنگ‌های قیمتی را می‌خرند و به یغما می‌برند، جالب است که در پیکره قلعه به همت مردم بومی هیچ کند‌و‌کاوی نمی‌شود فقط پس از بارش باران مهره‌های فراوان در رنگ‌های بی‌بدیل از پهنه این مکان تاریخی نمایان می‌شود و کودکان روستایی ناخواسته به واسطه دستان زجرکشیده خود تاریخ خود را می‌فروشند بدون آنکه علم به آن داشته باشند و جالب‌تر اینکه این مکان جزئی از آثار ملی ایران ثبت شده است. قلعه ملک‌آباد زاخت در روستای ملک‌آباد بخش جالبارز جنوبی شهرستان عنبرآباد قرار دارد که قدمت این قلعه به دوره سلجوقیان باز می‌گردد و این اثر تایخی در 11 دی 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

همچنان تاریخ ما در دل «سموران» زوال می‌شود قلعه سموران شاید مظلوم‌ترین فرزند تاریخ میهن در بخش جبالبارز جنوبی باشد که در چنگال باندی بی‌رحم دست و پا می‌زند ساختمان این قلعه به سده‌ها قبل از اسلام تعلق دارد، اما در سده‌ها اولیه اسلامی بازسازی شده است و در دوران حکومت سلجوقیان قلعه مشهوری بوده است. این قلعه به علت استحکام و موقعیت طبیعی منطقه شباهت زیادی به قلاع اسماعیلیه دارد و دیواره‌های قلعه سموران از اشکال بسیار زیبا و نادری برخوردار است، چاه افسانه‌ای و عمیق آن در پهنه بی‌کران زمان هنوز عمیق باقی مانده است، اما چند سالی می‌شود دیدگان بی‌جنم مسئولان فرهنگ و تمدن این منطقه نظاره‌گر گروهی هستند که به بهانه برداشت سنگ در دل چاه سموران در پی نانی گران هستند و حتی حضور نماینده مجلس بر بلندای این قلعه در شمال غرب روستای رودفرق هم نتوانست کاری از پیش ببرد و همچنان تاریخ ما در دل سموران زوال می‌شود.

بی‌خبری مسئولان بومی از قلعه‌ «طبق» روستای تلسمند قلعه «طبق» روستای تلسمند با هیبت عجیب و زیبای خود از کیلومترها دورتر دست دراز کرده است و می‌طلبد قلعه‌ای که در نبرد تاریخ‌سوز مغول پناهگاه مردم چند روستا بود از دیواره‌های قلعه جز سنگ‌بندهایی که میان شکاف‌های صخره‌ها چیده شده چیزی باقی نمانده است. سطح یک هکتاری صخره‌ای که قلعه بر آن بنا شده، مسطح است و تنها ناهمواری آن دو آب‌انبار بزرگ به عمق سه و طول 10 متر است که احتمالا توسط انسان تراش خورده و  ستون‌های باقیمانده بر کناره دیوارهای حوض انبارها نشان از مسقف بودن آنها است و استحکام در معماری آنها اهمیت و نقش حیاتی آن را نشان می‌دهد. جوی و آبریزگاه‌های مثلثی شکل هر دو آب‌انبار به خوبی باقیمانده، حتی مسئولان بومی و محلی بخش هم از وجود این قلعه بی‌خبرند و التماس دیوارهای آب‌انبارهای در حال خراب شدن آن را کسی گوش نمی‌کند.

کلنگ شبانه بر پیکر عرق آریایی «غار اژدها» در روستای نورک نمی‌دانم چه فرضیه‌ای است که هر جا سخن تاریخ و آثار به‌جامانده از نیاکان ما است، معدنی ثبت شده و سنگ‌های رگه‌دار و بی‌ارزش کوه‌های پیر با هزینه‌های گزاف برداشت می‌شود. غار بزرگ روستای نورک که مردم محلی به دلیل شدت گرما آن را غار اژدها می‌خوانند در گوشه‌ای از کوه روستای نورک قرار دارد به یمن حضور معدن‌کاران جاده تا چند متری دهانه غار بازگشایی شده است و چه شب‌ها که فانوس به دستان در بالای آن نگهبانی می‌دهند تا شریکان وطن‌فروش خود در داخل غار بدون دغدغه کلنگ بر پیکر عرق آریایی خود بزنند. منصور علیمرادی یکی از نویسندگان جبالبارز جنوبی با پیگیری‌های فراوان حدود 10 سال پیش مسئولان آثار باستانی را مجاب کرد تا برای دیدن این غار به روستای نورک بیایند طی بازدید آن روزها بر آن شدند تا در کمترین زمان لازم این مکان تاریخی ساماندهی شود اما بعید می‌دانم اسم غار نورک را هنوز در یاد داشته باشند. در فاصله 150 متری ساختمان یک‌بار مرمت شده مقبره سالار رضا، قلعه سالار رضا قرار دارد که تا 10 سال آینده حتی خشتی از آن هم باقی نخواهد ماند و شاید خاک حاصلخیزی داشته باشد. برای احداث گلخانه و سبک شدن بار مسئولیت از دوش مسئولان بخش آثار باستانی، نمی‌دانم گودال‌های موجود دراین قلعه برای کاشت درخت است یا بیرون کشیدن عتیقه که بعضی از این گونه افراد در حاشیه شهر مردهک به‌صورت مداوم در حال تخریب قبرهای بی‌شمار گبرها هستند در منطقه‌ای به نام «گورافتاو» یا گور آفتاب که با احتمال زیاد این نام از گبر گرفته شده است.



رودفرق بلندترین آبشار خاورمیانه با 98 متر ارتفاع بدون راه دسترسی گردشگری یا همان صنعت دوم درآمدزایی جهان بدون شک تنها راه برون‌رفت از خیل مشکلات موجود منطقه است و همه آثار باستانی نام گرفته شده خود به‌تنهایی می‌توانند مکانی توریستی باشند. در استان کویری و گرم و خشک کرمان وجود مکانی مانند آبشار زیبا و بسیار دیدنی رودفرق با ارتفاع بیش از 98 متر بلندترین آبشار ایران و خاورمیانه است که در کوه‌های جبالبارز جنوبی واقع در جنوب استان است و کمتر کسی از وجود و محل آن مطلع است. علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی با اختصاص حداقل یک روز از شهر مردهک می‌توانند به این آبشار دسترسی داشته باشند، نرسیده به مردهک جاده آسفالته در سمت چپ به آبادی رودفرق منتهی شده، فاصله زمانی از مردهک تا این روستا تقریباً 30 دقیقه طول می‌کشد و تقریباً دو ساعت نیز پیاده‌روی تا آبشار دارد. نرسیده به آبشار مزرعه کوچکی به نام نرگسی وجود دارد که دارای نرگس‌زارهای بسیار زیبا و دیدنی در اواخر زمستان است، بهترین زمان برای بازدید از این آبشار و نرگس‌زار‌های آن اواخر بهمن ماه است. این مکان زیبا موهبتی است خدادادی برای رهایی از بند اقتصاد فلج شده مردم بخش جبالبارز جنوبی، اما برای عبور و مرور به این مکان زیبا باید دو ساعت پیاده طی شود که خیلی‌ها توان یا رغبت آن را ندارند و ای کاش چند تابلوی ساده برای راهنمایی طبیعت دوستان به آبشار رودفرق نصب و جاده آن حداقل به‌صورت خاکی بازگشایی می‌شد. ================ گزارش از: صالح گلشنی ================ انتهای پیام/80007/گ30/

94/06/04 - 16:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن