تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821224981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تخلف و فرافکني وزارت علوم در تعيين تکليف بورسيه‌ها محرز است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ شهريور ۱۳۹۴ (۱۵:۴۸ب.ظ)
نامه مشترک ۲ کميسيون مجلس و ديوان محاسبات به سران قوا: تخلف و فرافکني وزارت علوم در تعيين تکليف بورسيه‌ها محرز است موج- نمايندگان در نامه مشترک ۲ کميسيون آموزش و تحقيقات، کميسيون اصل ۹۰ مجلس و ديوان محاسبات درباره پرونده بورسيه‌ها اعلام کردند: تخلف و فرافکني وزارت علوم در تعيين تکليف موضوع بورسيه‌ها محرز است.
به‌گزارش خبرگزاري موج، نامه مشترک 2 کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، کميسيون اصل 90 و ديوان محاسبات درباره پرونده بورسيه‌ها منتشر شد.
در اين نامه که به رئيس دفتر مقام معظم رهبري، سران قوا، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رئيس ديوان محاسبات، وزراي علوم و بهداشت ارسال شده و سايت نماينده آن را منتشر کرده،ضمن تشريح وضعيت پرونده بورسيه‌ها، صورتجلسه‌اي که در جلسه هفته گذشته کميسيون آموزش و تحقيقات و با حضور رئيس کميسيون اصل 90 و معاون حقوقي ديوان محاسبات مورد تأييد نمايندگان حاضر در جلسه قرار گرفت نيز قيد شده است. با وجود دعوت از وزير علوم براي حضور در اين جلسه، فرهادي و يا نماينده‌اي از طرف وزارت علوم در اين جلسه حضور نيافت.
متن نامه به اين شرح است:
باسمه‌تعالي
حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمين جناب آقاي محمدي گلپايگاني رئيس محترم دفتر مقام معظم رهبري
حجت‌الاسلام‌والمسلمين جناب آقاي دکتر روحاني رئيس‌جمهور محترم
جناب آقاي دکتر لاريجاني رياست محترم مجلس شوراي اسلامي
حضرت آيت الله آملي لاريجاني رياست محترم قوه قضائيه
جناب آقاي دکتر مخبردزفولي دبير محترم شوراي عالي انقلاب فرهنگي
جناب آقاي رحيمي رئيس‌کل محترم ديوان محاسبات کشور
جناب آقاي دکتر فرهادي وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري
جناب آقاي دکتر قاضي‌زاده هاشمي وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکي
سلام عليکم
احتراماً نظر به طرح پرونده «شکايت دانشجويان بورسيه» درخصوص طرز کار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اطلاعات دائر بر لغو و ابطال و ممانعت از ادامه تحصيل و نيز مطالبه خسارت از آنان و متعاقباً بعد از فرمايشات مقام معظم رهبري، پيگيري‌ها و جلسات متعددي در کميسيون‌هاي آموزش و تحقيقات و اصل نود با حضور مسؤلين مربوط تشکيل و نهايتاً در جلسه مورخ 94/5/26 ضمن بررسي مجدد و مشروح موضوع، مصوبات پيوست به اتفاق آراء تصويب و بر اجراي آن‌ها تأکيد گرديد.
با تقديم يک نسخه از صورتجلسه و براي پايان بخشيدن به اين امر، تقاضا دارد اوامر مقتضي صادر فرمايند.
محمدمهدي زاهدي (رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات)
محمدعلي پورمختار (رئيس کميسيون اصل نود)
صورتجلسه
در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوصي رسيدگي به حقوق دانشجويان بورسيه و پيگيري حل مشکل دانشجويان، پس از جلسات متعدد جلسه مشترکي بين کميسيون‌هاي آموزش و تحقيقات، اصل نود، با دعوت از ديوان محاسبات کشور و مسئولين سابق و فعلي وزارت علوم در جلسه روز دوشنبه مورخ 94/5/26 در محل کميسيون آموزش مجلس برگزار و عليرغم دعوت قبلي آقاي دکتر فرهادي حضور نيافت و نماينده‌اي هم به جلسه اعزام نکرد. جمع‌بندي جلسه به شرح زير اعلام مي‌‌شود:
1. با عنايت به اهميت موضوع و دعوت انجام شده، عدم حضور دکتر فرهادي وزير محترم علوم به شدت مورد اعتراض و انتقاد اعضاي حاضر در جلسه قرار گرفت.
2. با توجه به اين که دانشجويان بورسيه از سوي شوراي مرکزي بورس وقت واجد شرايط تشخيص داده شده و مراتب به تأييد مسئولين وزارتخانه از جمله ذيحساب رسيده و حقوق مکتسبه‌اي براي آنان ايجاد شده است و صرفاً در صورت احراز تخلف و تخطي از قوانين و مقررات حاکم در موضوع توسط شخص بورسيه، حسب مورد رسيدگي و اتخاذ تصميم مي‌گردد. لذا ورود و ابطال و تعليق تحصيل و بورسيه ساير دانشجويان که به تأييد شوراي مرکزي بورس رسيده است، فاقد وجاهت قانوني مي‌باشد.
3. کميسيون اصل 90 متعاقب شکايت تعداد زيادي از دانشجويان بورسيه و بررسي طرز کار مسوولان سابق و فعلي وزارت علوم، نتيجه رسيدگي خود را طي نامه شماره 90/3900/83553 ي مورخ 94/1/30 به وزير محترم علوم اعلام نمود و سپس جهت روشن شدن ابعاد و چگونگي اجراي آن، جلسه‌اي در تاريخ 94/3/5 با حضور وزير و معاونين مربوط و اعضاي کميسيون‌هاي آموزش و اصل نود تشکيل و نهايتاً وزير با تأييد و تصريح بر قانوني بودن تصميمات شوراي مرکزي و وزير وقت علوم بر تعيين تکليف نحوه پرداخت‌ها از سوي ديوان محاسبات و نيز ضرورت جايابي براي دانشجويان و نيز طرح و تصويب وضعيت مربيان در هيأت‌هاي امناي دانشگاه‌ها، تأکيد و جلسه جمع‌بندي شد. سپس به منظور اخذ نظر نهايي ديوان محاسبات، جلسه‌اي در تاريخ 94/3/11 با حضور دادستان ديوان، معاون حقوقي و امور مجلس ديوان، معاون حقوقي و امور مجلس وزارت علوم با حضور بعضي از اعضاي کميسيون آموزش در محل کميسيون اصل نود تشکيل و صورت‌جلسه طي نامه شماره 90/4567/83553 ي مورخ 94/3/27 به وزير محترم علوم اعلام شد، لذا اجراي کليه اقدامات و مصوبات کميسيون اصل نود مورد تأکيد قرار مي‌گيرد و از وزير محترم علوم مي‌خواهد نسبت به اجراي آن‌ها دستور فوري صادر کنيد.
4. پس از تذکر مقام معظم رهبري درخصوص نادرست بودن روش طرح وضعيت بورسيه‌ها و جنجال‌آفريني پيرامون آن، انتظار اين بود که وزارت علوم به سرعت نسبت به تعيين تکليف نهايي اقدام نمايد که متأسفانه نه تنها اقدام عملي مورد انتظار صورت نگرفته بلکه همچنان موانعي ايجاد مي‌شود.
5. دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي جهت تسريع در رسيدگي به وضعيت بورسيه‌ها، کميته‌اي را مأمور پيگيري و حل مسئله نمود. متأسفانه جلسات اين کميته تنها 3 نوبت تشکيل وليکن چون جمع‌بندي آن موردنظر مسوولان وزارت علوم نبود، عملاً جلسات و پيگيري‌ها متوقف شده است.
6. دادستان محترم ديوان همان‌طور که در صورتجلسه مورخ 94/3/11 کميسيون اصل 90 آمده، اعلام کردند:
الف- احراز شرايط علمي و تخصصي دانشجويان جهت اعطاي بورس صرفاً بر عهده وزارت علوم به‌عنوان متولي امر آموزش و ارتقاء سطح علمي کشور بوده و مصوبات شوراي مرکزي بورس بر اساس اختيارات قانوني انجام پذيرفته است.
ب- در مورد بورسيه‌هاي شاغل، چنانچه دانشجويي در زمان صدور حکم بورسيه و يا طي دوره مذکور شاغل بوده و از مزاياي بورسيه استفاده کرده و همزمان تصدي پست سازماني را در بخش دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي داشته مي‌بايست بلافاصله نسبت به استرداد وجوه دريافتي اقدام و در غير اين صورت سهميه بورس ابطال و در صورت لغو و ابطال بورسيه، پرداختي‌ها مسترد خواهد شد.
ج- افرادي که در مراحل اوليه پذيرش و اعطاي سهميه بورس، اطلاعات خلاف واقعي را ارائه نموده‌اند مي‌بايست پس از بررسي موردي و احراز صحت ادعاي وزارت علوم، بورسيه آنان توسط وزارت علوم لغو و وجوه اختصاص داده شده به نحو مقتضي به خزانه کشور عودت شود.
د- هزينه بورسيه و ادامه تحصيل ايثارگران و خانواده معظم شهدا و جانبازان همانند ساير افراد توسط وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
7. معاون محترم حقوقي و امور مجلس و داديار محترم ديوان محاسبات کماکان (در جلسه مورخ 94/5/26) بر نظر فوق‌الذکر تأکيد داشته و تأخير در تعيين تکليف بورسيه‌ها را به بهانه مخالفت ديوان محاسبات نادرست اعلام کردند.
8. نمايندگان حاضر در جلسه خواستار تهيه گزارشي دقيق و کامل بصورت مشترک از سوي کميسيون آموزش و تحقيقات، اصل 90 و ديوان محاسبات به مسوولان نظام شدند.
9. تخلف و فرافکني وزارت علوم در تعيين تکليف موضوع بورسيه‌ها براي نمايندگان حاضر در نشست محرز بوده و بر اساس تبصره ماده 5 قانون نحوه اجراي اصل نودم (90) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران از کميسيون اصل 90 خواستار انعکاس و معرفي مسئولين متخلف ذيربط به قوه قضائيه شدند.
10. از آنجا که تطبيق وضعيت هر يک از دانشجويان بورسيه با نگرش به اصل صحت مصوبات شوراي مرکزي و وزير وقت علوم صرفاً ناظر بر 36 نفري است که حسب اعلام وزارت علوم، اطلاعات نادرست ارائه نموده‌اند با تأکيد بر ضرورت فراهم نمودن امکان ادامه تحصيل و پرداخت حقوق به کليه‌ دانشجويان بورسيه، بر طرح و تصويب وضعيت مربيان در هيئت‌هاي امناي دانشگاه‌ها تا قبل از شروع سال تحصيلي آينده تأکيد مي‌نمايد.
در پايان اعضاء جلسه از پيگيري‌ها و تلاش‌هاي انجام شده از سوي کميسيون اصل نود و ديوان محاسبات کشور تقدير و تشکر کردند.
محمدمهدي زاهدي (رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات)
محمدعلي پورمختار (رئيس کميسيون اصل نود)
حميدرضا تيموري (معاون حقوقي و امور مجلس ديوان محاسبات کشور)













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن