تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804533105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخورد جالب امام رضا(ع) با سیاهپوستان سودانی


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: این سیره حضرت درس بزرگی است برای مسئولین و مدیران امروز که بدانند عشق و علاقه به امام رضا (ع) تنها به سفر مداوم به مشهد الرضا نیست –که قطعا آن نیز بسیار نیکوست ولی کافی نیست- بلکه باید به سیره آن امام پایبند شد.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: یکی از اصول اساسی در نظام اقتصادی مبتنی بر شرع، اصل عدالت اجتماعی و برابری انسانهاست. تا جایی که قرآن کریم اقامه قسط و عدل را هدف فرستادن کتب آسمانی بر می شمرد:
«ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب (آسمانی) و ميزان (شناسايی حق از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند؛ و آهن را نازل كرديم كه در آن نيرویی شديد و منافعی براي مردم است، تا خداوند بداند چه كسی او و رسولانش را ياری می كند بی آنكه او را ببينند؛ خداوند قوی و شكست ناپذير است.» (سوره حديد، 25)
حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیز در آموزه های گرانبهای خویش نه تنها به این اصل معتقد بوده بلکه پایبند و عامل به آن نیز بودند. امام به نیاز نیازمندان احترام ویژه ای می گذاشت و در راه حل آن تلاش می نمود. حضرت هرگز خود را برتر از کمترینِ غلامان هم نمی دانست و به اصل کرامت انسانی اعتقاد کامل داشت.
در همین رابطه در کتاب کافی می نویسد:
«عبدالله بن صلت از یکی از مردم بلخ نقل می کند که می گفت: در مسافرت امام ابوالحسن علی بن موسی الرضا (ع) به خراسان، با او همراه بودم. روزی همگان را بر سر سفره فراخواند و خادمان سیاه و غیر سیاه آمدند و بر سر سفره نشستند. (گویا طبق برخی نقل ها خادمان سیاهپوست اهل سودان بودند) به حضرت گفتم: فدایت شوم، آیا بهتر نیست که برای اینان سفره ای جداگانه گسترده شود؟ امام با ناراحتی و عتاب فرمودند: خاموش! خدای همه یکی است، و مادر یکی و پدر یکی (پس تفاوتی نیست)، و پاداش و جزای هرکس بسته به کردار او است.» (الكافی 8 / 230، ح 296)
***
سه نکته:
* مواسات یا مساوات!؟
در روایات اسلامی و فرهنگ رضوی به موضوع مواسات تاکید و توصیه شده است نه مساوات. مساوات یعنی برابری حال آنکه برابری همیشه عدالت نیست زیرا تلاش افراد مختلف در یک جامعه و استعدادهای آنها متفاوت است لذا نمی شود همیشه حکم به مساوات و برابری عددی کرد. اما مواسات به معنی کمک کردن به یکدیگر و غافل نبودن از حال هم است بدین صورت که در آنچه خدا به تو عطا نموده برادران دینی ات را نیز در صورت نیاز شریک و سهیم گردانی. در زيارت آن حضرت اين خصيصه بزرگ اخلاقي او مطرح شده و به حضرت چنين خطاب می شود:
«سلام و درود بر چاره ساز و فريادرس بيچارگان.»
** چه كسی از همه مردم بهتر زندگی می كند؟
امام رضا (ع) در همین رابطه به یکی از اصحابشان به نام علی بن شعیب فرمودند:
«ای علی بن شعيب! چه كسی از همه مردم بهتر زندگی می كند؟ گفتم: ای سرور من، شما داناترید. فرمود: آن كس كه ديگران در زندگی او شريك باشند.
سپس فرمود: و چه كسی از همه بدتر زندگی می كند؟ گفتم: شما داناتريد.
فرمود: آن كس كه ديگران در زندگی او شريك نباشند.» (مسند الامام الرضا 2 / 315)
این روایت در واقع همان توصیه به مواسات است. حضرت به قاعده ای کلی اشاره دارند که در یک اجتماع ثروت ها نباید در یکجا انباشته شوند بلکه باید در سیر باشند زیرا این ثروت ها موهبت و آزمایش الهی برای ما هستند و ما نیز باید از امانت خداوند در راه حل مشکلات بندگان خدا بهره ببریم.
*** کدام مدیر ما با آبدارچی اش صبحانه می خورد!؟
در سیره حضرت آمده است که ضمن توجه به نیازهای روحی و معنوی افراد در جهت حل مشکلات مادی آنها نیز اهتمام می ورزید. آورده اند که امام هرگاه سفره ای پهن می نمود از هیچیک از اطرافیان از خدّام گرفته تا دربان و نگهبان نیز غافل نبود و همه را در سفره سهیم می نمود و صد البته در این مصاحبت ها از مشکلات ریز و درشت آنها نیز با خبر می گشت. یک مدیر اسلامی نیز باید در طول روز یا لااقل هفته ساعاتی را در کنار کارمندانش اعم کارمندان ساده و آبدارچی و غیره بگذراند.
این سیره حضرت درس بزرگی است برای مسئولین و مدیران امروز که بدانند عشق و علاقه به امام رضا (ع) تنها به سفر مداوم به مشهد الرضا نیست –که قطعا آن نیز بسیار نیکوست ولی کافی نیست- بلکه باید به سیره آن امام پایبند شد و یکی از اخلاقیات امام همنشینی و هم سفره شدن با همه مجموعه اطرافیان خود بوده است.





زمانبندی انتشار: 3 شهر 1394 - 06:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن