تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 28 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854078641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پزشکی که طب سنتی را دانشگاهی کرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
پزشکی که طب سنتی را دانشگاهی کرد

دکتر ثاقبی


شناسهٔ خبر: 2891947 - یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
مجله مهر > گزارش ویژه

عنوان اولین پزشکی که طب سنتی را آکادمیک در ایران دنبال کرده بهانه خوبی است تا در روز پزشک دنبال دکتر ثاقبی برویم. مجله مهر- فاطمه حکیمی: پای حرف هایش که می نشینم نمی دانم آمده ام کنار یک پزشک نشسته ام یا یک استاد اخلاق که حرف هایش عجیب به دل می نشیند. این پزشک بیمارانش را به روش سنتی اسلامی درمان می کند. پزشکی که فقط طبابت نمی کند که با تمام وجود برای مراجعینش مایه می گذارد. حتی ممکن است برای بیماری که وارد اتاق می شود تا یک ساعت وقت بگذارد و با دقت تمام به حرف هایش گوش دهد. گاهی شماره خود را به بیماران می دهد تا از احوالشان جویا شود و ببیند درمانشان چطور پیش می رود و پیگیر مراحل درمان است. چیزی که امروزه کمتر درجامعه ما رواج دارد. پای صحبت های این دکتر دوست داشتنی که حکایت های زیادی برای گفتن دارد نشستیم. دکتر ثاقبی اولین کسی است که در ایران دانشکده طب سنتی را تاسیس کرده و برای اولین بار از بانوان پزشک برای رشته زنان استفاده کرده است.مسائل دینی لازمه یک زندگی سالم استدکتر سید احمد ثاقبی متولد ۱۲ اردیبهشت ۱۳۲۷ است و افتخار می کند که در سالروز مبارک میلاد حضرت زهرا سلام‌الله علیها بدنیا آمده است. متخصص داخلی است و سالهاست  در حوزه طب سنتی - اسلامی فعالیت و تحقیق می کند.۱۵ ساله که می‌شود، جلسات مذهبی را بین دوستان خودش برگزار می کند و به خاطر اینکه بچه ها سمت تفریحات ناسالم زمان شاه نروند به طور کامل شنا را یاد می گیرد تا در رودخانه  بابل که تفریح می کنند از آنها مراقبت کند.«قبل ازاینکه وارد رودخانه بشویم برای دوستانم صدقه می گذاشتم. هم‌زمان به درس و خورد و خوراکشان هم اهمیت می دادم. آن زمان اگر می خواستند می توانستند با کمی پول به بابلسر و لب دریا بروند و محیط آنجا روحیه شان را خراب و ناسالم می کرد.»
دکتر ثاقبی
ساواک می‌دانست کدام حمام می‌روم!بار اولی که کنکور می دهد در یک رشته غیر پزشکی در شیراز وحتی تهران قبول می شده؛ اما علاقه زیادش به  پزشکی باعث می‌شود تا دوباره بخواند؛ بنابراین هرچه خوانواده اصرار می کنند که برو قبول نمی کند و  صبر میکند تا سال بعد که پزشکی تهران و مشهد قبول می شود و تقدیر بر این بود که عازم مشهد بشود.سال ۴۶ به مشهد می آید واز همان ابتدا به شناسایی محیط های مذهبی و فرهنگی می پردازد. دردروانی که هنوز ۱۱ سال مانده بود به انقلاب! او می گوید: «حرم را تکیه گاه روحی و روانی خودم قرار دادم نزدیک حرم خانه گرفتم و برنامه ام این بود که قبل از اذان به حرم مشرف می‌شدم. در خوابگاه های دانشجویی آن زمان  خیلی آلودگی اخلاقی زیاد بود و زندگی با آنها سخت بود. رستوران ها هم آن زمان وضعیت مناسبی نداشت. حتی یک دقیقه نمی توانستم این فضاها را تحمل کنم بنابراین در خانه ای که گرفته بودم با توجه به تجربیاتی که در خانه پدری داشتم خودم یک غذایی درست می‌کردم که بعضی وقت ها پخته نبود و گاهی هم می‌سوخت! خب به هرحال هرکس بخواهد سالم ماندن فکری و روحی و اعتقادی او را حفظ کند باید غرامتش را هم بپردازد. هیچکس را در مشهد نمی‌شناختم و درپی یافتن دوستانی از جنس خودم بودم.» هم‌زمان هم کار خانه می‌کرده و درس می‌خوانده هم دنبال مسائل فرهنگی هم بوده «سعی می‌کردم در خودم زمینه های مذهبی را روشن نگه دارم مثلا همیشه نماز صبح هایم را حرم بخوانم .یا روزهایی که کلاس نداشتم می آمدیم پای تفسیر میرزا جواد آقای تهرانی.» سالهای ۴۷ به بعد  اوج مراقبت رژیم پهلوی از مذهبی ها بود. بعد ها پس از انقلاب، متوجه می شود در تشکیلات ساواک پرونده دارد و کنترل می‌شده تا این حد که می دانستند او به کدام حمام می رود با کدام دلاک از چه چیزی صحبت می کنند!    
دکتر ثاقبی
      استاد های کراواتی می آمدند کلاس اخلاقنزدیک سال‌های ۵۷ مشغول کار در بخش داخلی بیمارستان امام رضای مشهد می‌شود و فضا را با دوستانش طوری تغییر می دهند که به قسمت آن‌ها می گفتند «فیضیه دانشگاه!» «مثلا گاهی دوساعت می ایستادم که شیفت پرستار تمام بشود تا یک ۵ دقیقه ای بشود با او درباره ی مسایل اعتقادی حرف بزنم.»دراوایل انقلاب یک سری تند روی‌هایی ایجاد می شود و سالهای انقلاب فرهنگی حرکت های تندی اتفاق می افتد که دکتر ثاقبی مخالف بوده واین را بد می داند. «ما در مشهد سعی کردیم بی دقتی نکنیم ونیروهایمان را نگه داشتیم و کلاس اخلاق گذاشته بودیم . که آقای خامنه ای  که آمده بودند مشهد تعجب کردند که شما برای دکترها کلاس اخلاق گذاشتید؟ آن هم صبح در ماه رمضان که همه می خوابند که چطور می آیند کلاس؟ استاد های کراواتی هم به کلاس اخلاق می آمدند چون ما شرایط را فراهم می‌کردیم که اصول مرا یاد بگیرند که رژیم شاهی که به آنها یاد نداده بود.» باعث شدم رشته زنان در ایران دکتر زن بگیرددرسال ۶۵  رییس دانشکده پزشکی مشهد می‌شود و مسئله پزشکی زنان به طور جدی دغدغه  ذهنی او بوده «این مسئله سینه من را آزار می‌داد. برای همین با ۴ از خانم های پزشکی عمومی که تازه درسشان تمام شده بود صحبت کردم تا بیایید رشته زنان .اما در اول امر آنها ابا داشتند و می گفتند نه نمی شود و نمی توانیم آنقدر خواهش و اصرار کردم و بحث های اعتقادی و فرهنگی با آنها شد تا حاضر شدند به رشته زنان بیایند. قانع کردن آنها که تمام شد باید همسرانشان را راضی می‌کردیم و باز یک دوره هم با همسرانشان صحبت کردیم تاراضی شدند بعد از آن بازعده ای گفتند که اینها باید بروند محضر یک قرارداد ببندند که اگر در نیمه تحصیل درسشان رارها کنند تمام پول دوره تحصیل که دولت هزینه کرده را برگردانند. این خانم ها هم گفتند ما که این هزینه را نداریم از طرفی هم نمی‌دانیم چه مشکلاتی پیش خواهد آمد. بنابراین من خودم رفتم محضر برای این ۴ نفر ۲۰ میلیون تومن سفته امضا کردم در آن سالها. اما ۲۰۰ هزار تومان هم دستم  نداشتم؛ ولی توکل کردم و گفتم باید این کار بشود.آن زمان اساتید رشته زنان که همگی مرد بودند گفتند ما به اینها درس نمی دهیم که اینها بیایند جای ما را بگیرند. خلاصه با تطمیع و برخوردهای دیگر که خیلی سخت بود مجبورشان کردیم توی کلاسها راهشان بدهند.»دائم مراقب بوده که درس بخوانند و به نتیجه برسند «قبول که شدند خیلی خوشحال شدم. حکم زدم برای یک بیمارستانی تا چند وقت کار کنند و بعد هم فرستادمشان یزد تا از نظر علمی قوی تر بشوند و مدتی که گذشت اینها را برگرداندیم  تا استخدام کنیم وقتی اسختدامشان کردیم ۸ نفر را گذاشتم زیر دستشان تا نیروسازی کنند چون دیگر خودشان استاد شده بودند..چند وقت که گذشت دیدم کار شکننده است این باید کشوری وسراسری بشود اینطوری خیلی کند پیش می رود با آقای  دکترعبدخدایی ودکتر فروتن که آن زمان نماینده های مشهد در مجلس بودند صحبت کردیم طرحش را  دادیم و دفاع کردند و به لطف خدا تصویب شد که رشته زنان ازآن دوره به بعد فقط خانم گرفته بشود.» تمام این اتفاقات پنج سال طول می کشد. پنج سالی که دکترثاقبی از آن به سال‌های نفس گیر یاد می‌کند.به دنبال تاسیس اولین دانشکده طب سنتی سال ۶۸ بود که می بیند طب کلاسیک به تنهای توانایی درمان و پاسخ مناسب و همه جانبه ندارد؛ مثلا برای بعضی  بیماری را  نمی‌تواند کاری بکند؛ مگر روند تسریعش را کم کند «می دیدم خیلی ها با روش‌های گذشتگان درمان می شدند و همیشه هم فکر می‌کردم که خدا مریضی هایی را گذاشته و راه شفا و درمان نگذاشته؟ امکان ندارد. هرجا درد هست درمان هم هست والان هم در طب اسلامی وسنتی هرجا نتوانستیم دردی را درمان کنیم قطعا من نتوانسته ام؛ اما درمانش حتما هست.»در طب سنتی و اسلامی بیماری‌ها به مرض ،سقم و سام تقسیم بندی می‌شوند. دکتر ثاقبی می‌گوید: «آن  که درمرحله  سام است پایان راه است. بعضی اختلالات هم هست که در حوزه سام قرار می‌گیرد که باید مراقبت شود تا فرد این مسیر را با سختی کمتری طی کند. چون دیگر درمانی ندارد؛ اما برای بعضی بیماری‌ها نه یک روش نه دو روش حتی تا ۷۰ روش هم گفته شده که راه درمان وجود دارد!»از دکتر ثاقبی می پرسم چه چیزی باعث شد این روشهای گذشته که درست هم بوده از صحنه جامعه حدف بشوند و او می گوید: «با پیشرفت صنعت چون فکر می‌کردند فلان کشور خارجی قدرت ساخت فلان ماشین را دارد؛ پس در زمینه پزشکی هم اگر حرفی بزند، درست است. حرف اعتقادی هم بزند، درست است! جامعه شرق مات این جریانات شد و تسلیم شد و این باعث شد هرچی بوی کهنگی می‌داد را دور بریزد.»«از حدود  ۲۶ سال پیش که این جریان را در مشهد شروع کردم تا اینکه در سال ۸۶ دانشکده طب سنتی در تهران تاسیس شد. استاد «ناظم»، استاد «عبادیانی» واساتید دیگر که زحمت بسیار کشیدند از طرفی هم این حرکت نیازمند اساتید و تدوین مطالب بود. از یک طرف باید قدم قدم ایم مسیر را طی می‌کردیم و اگر میخواستیمقد علم کنی با یک نامه می شد همه چیز را معلق کرد! از همان درمطب‌هایمان را می بستند و دادگاهی می کردند واین مصیبت  هنوز که هنوز است ادامه دارد! چیزی که همه دنیا به آن رسیده و برایش هزینه های سرشاری می‌کند ولی ما اینجا ما هنوز درگیر این مسائل هستیم.»
دکتر
خارجی ها می گفتند بیا آنجا؛ اما داخل دادگاهی می شدمدر بازه ای که دکتر ثاقبی در طب سنتی فعالیت می‌کرده پیشنهاداتی برای مهاجرت و شرایط بهتر به ایشان می شود. «سال ۶۷ از ژاپن آمده بودند دنبال من که برویم آنجا تحقیقاتت را در زمینه طب سنتی انجام بده که گفتم مردم خودم بیشتر نیاز دارند؛ این در حالی بود که همان زمان درگیر جواب دادن به اعتراض های بعضی ها درباره روشهای سنتی بودیم و مدام باید جواب پس می‌دادیم و دادگاه می رفتیم. دوسال بعد از فرانسه آمدند و خانه من را توی عکس نشان دادند و گفتند خانه ات روی این تپه کنار بیمارستان است. بیا آنجا کار کن.از چین هم می آمدند و اصرار داشتند که برویم؛ اما به همه جواب منفی دادم چون لازم بود اینجا باشیم.»جهل و حسادت دو عامل مخالفت با طب سنتیمی گویند آدم ها نسبت به هر چیز جهل داشته باشند با آن دشمنی می کنند گویا طب سنتی ومسیرش هم از این قاعده مستثنی نبوده: «یک زمانی یک عده مخالفت صریح می گردند و هرکس کار طب سنتی می کرد را از کار بیکار می کردند و بگیر و ببند شده بود و یک عده دیگر هم می گفتند اگر این جریان پا بگیرد و وارد میدان شود باعث میشود که مریضش از دستش برود و جای دیگر نتیجه بگیرد حتی یکی بود که میگفت من رفتم سالها تخصص گرفته ام تو میخواهی با دوتا تکه گیاه و تیغ حجامت و چند بار ماساژ درمان کنی پس من چه کار کنم؟»بعد ازاینکه  دانشکده طب سنتی را  تاسیس می کنند به سراغ  طب اسلامی هم می رود تا آن را احیا کند. به همین دلیل با سمینار طب الرضا از مدعوینی از سراسر کشور که در رابطه با مسایل طب اسلامی کار کرده بودند دعوت می کنند و به طور رسمی کارشان را شروع می کنند.تازه اول راهیمدکتر ثاقبی درباره قابلیت تحقیق در طب سنتی می گوید : «یک سری بیماری جدید هست که زمان ابن سینا نبوده پس باید تحقیق کرد و روش درمانش را به دست آورد و طب سنتی این قابلیت را دارد که در این باره تحقیق کند؛ اما اصلا اجازه تحقیق نداشتیم. تازه الان یک اجازه هایی می دهند. مقاله ای بود تحت عنوان نقش حجامت در تعدیل سیستم ایمنی که این را ۸ سال در معاونت پژوهشی بلاک کرده بودند واجازه تحقیق نمی دادند! اما ما مقاومت کردیم وصبر کردیم. حتی از کانادا به من زنگ زده بودند که از اتاق عمل زنگ می‌زنیم و می دانیم که باید زالو بندازیم اما نمی‌دانیم باید کجای بیمار بگذاریم که ازآنجا من بهشان با تلفن گفتم چه کار کنند؛ اما اینجا  به خاطر زالو جلوی درمان را می گیرند این سایش ها خیلی اذیت کننده است.» 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن