تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813358848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انگلیسی ها از قافله عقب نماندند/ عذرخواهی پیشکش، فتنه نکنید!


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 انگلیسی ها از قافله عقب نماندند/ عذرخواهی پیشکش، فتنه نکنید!
بازگشایی سفارت انگلیس در تهران؛
انگلیسی ها از قافله عقب نماندند/ عذرخواهی پیشکش، فتنه نکنید! درست یک هفته پس از آنکه گزارشگران بی بی سی در خیابان های پایتخت به تهیه گزارش و مصاحبه پرداختند، پای فیلیپ هاموند نیز به چهارراه استانبول نیز باز شده تا قفل سفارت انگلیس را بشکند.


به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، نفس وجود نمایندگی سیاسی در کشورهای مختلف، نه تنها خوب بلکه لازم و ضروری است. اما زمانیکه این حضور با حواشی و دخالت در امور داخلی همراه می شود، حساسیت ها نیز پیرامون آن افزایش پیدا می کند. "از وین با خوشحالی و رضایت برگشتم، چه به لحاظ حرفه‌ای و چه شخصی. حالا باید برای اطمینان از اجرای توافق تلاش کنیم."، این آخرین پست آجای شارما، سرپرست جدید سفارت انگلیس در تهران است که در توییتر خود پس از پایان مذاکرات هسته ای منتشر کرده بود وی در حال حاضر وظیفه سرپرستی سفارت در تهران را برعهده خواهد گرفت در حالیکه پیش از این کاردار غیرمقیم در تهران بود. 

فیلیپ هاموند درحالی در تهران حضور می یابد که دومین وزیرخارجه انگلیس پس از جک استرو است که پس از انقلاب اسلامی به ایران سفر می کند و این سفر پس از 12 سال از آخرین سفر وزیرخارجه انگلیس به ایران است. وی در این سفر پرچم بریتانیا را با خود همراه دارد تا در 1 شهریور آن را در تهران بالا ببرد. بسته شدن سفارت انگلیس در ایران به دنبال حمله عده ای از دانشجویان و جوانان بسیجی در 8 آذر 1390 صورت گرفت. حمله ای که مورد حمایت مسئولان ایرانی قرار نگرفت و آن را محکوم کردند. رهبر معظم انقلاب با حمایت از احساسات دانشجویان در این زمینه تاکید کردند که نباید مخالف دیپلماسی سنتی و متعارف بود: در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود. با وجود مواضع کاملاً روشن نظام در این زمینه، نباید با کار دیپلماسی سنتی و متعارف مخالفت شود.میان وظیفه آرمانگرایی مجموعه های دانشجویی و ملاحظه مصالح کشور، عمل به قانون و تدبیر و درایت مدیریتی منافاتی وجود ندارد یعنی می توان هم جوان و پر احساس و آرمانگرا بود و هم جوری عمل کرد که با مسائل مدیریتی و مصالح کشور اصطکاکی نداشته باشد.(بیانات در دیدار با نخبگان و فعالان دانشجویی: 17 مرداد 1391)بسته شدن سفارت انگلیس در ایران تنها مربوط به این مورد نیست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بارها به بهانه های مختلف، دولت انگلیس کارمندان خود را از ایران خارج یا سطح روابط را تقلیل داده است. رفتارهایی که با توجه به خباثت همیشگی برتناینا در سیاست خارجی خود به امری معمول تبدیل شده است. اولین بار پس از انقلاب اسلامی، انگلیس به بهانه اشغال لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان در سال 1980، کارمندان خود را از ایران خارج کرد و سفارت سوئد را حافظ منافع خود در ایران اعلام کرد اما پس از مدتی جرمی بارت به عنوان مسئول این سفارت خانه به کار خود در ایران ادامه داد. این درحالی بود که در فاصله کوتاهی در 10 اردیبهشت 59، سفارت ایران در لندن مورد هجوم عده ای قرار گرفت که به گفته شاهدان عینی، این حمله در حالی صورت گرفت که اسکاتلندیارد، پلیس انگلیس، با مماشات و عدم دخالت به موقع باعث کشته شدن دو نفر از دیپلمات های ایرانی شد. در سال ۱۹۸۷ میلادی و در خلال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تمامی کارکنان سفارت در پی تیرگی روابط ایران و پادشاهی متحده به لندن فراخوانده شدند و مجدداً سفارت سوئد حافظ منافع بریتانیا معرفی شد. در نوامبر ۱۹۸۸ میلادی، جفری هاو وزیر خارجه بریتانیا با علی‌اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت ایران در مورد برقراری دوباره روابط دیپلماتیک به توافق رسید.
 
در ۱۴ فوریه ۱۹۸۹ میلادی، امام خمینی (ره) به دنبال انشتار کتاب آیات شیطانی، فتوایی برای قتل سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی و ناشر آثارش صادر کرد. دولت بریتانیا بار دیگر، تمامی کارکنان بریتانیایی را از ایران خارج نمود و سفارت به حالت نیمه تعطیل درآمد. ایران نیز در ۷ فوریه همان سال روابط خود را به حالت تعلیق درآورد. بریتانیا در ۲۸ آوریل ۱۹۹۴ در اعتراض به به‌رسمیت شناختن ارتش جمهوری‌خواه ایرلند توسط ایران، تعدادی از دیپلمات‌های خود را فراخواند. در ۱۸ مه ۱۹۹۹ روابط دو کشور مجدداً تا سطح فعالیت وزراتخانه‌ها افزایش پیدا کرد.
 
در سال ۱۹۹۰ میلادی و در پی تهاجم عراق به کویت، دولت بریتانیا تصمیم به برقراری مجدد روابط با ایران را لازم دانست. با برقراری دوباره روابط، تنش خاصی تا سال ۱۹۹۲ میلادی ایجاد نشد، تا آنکه بنابر حکم دادگاه میکونوس در آلمان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله دولت بریتانیا، سفرای خود را از ایران فراخواندند.
 
در سال ۱۹۹۹ میلادی و در جریان دیدار رابین کوک و کمال خرازی، وزرای امور خارجه وقت بریتانیا و ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، روابط سیاسی میان دو کشور، به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد. اما حاشیه آفرینی های سفارت انگلیس در ایران همچنان ادامه داشت و در فتنه 88، نیز دخالت های آشکار سفارت در جریان آشوب ها منجر به اخراج چند تن از کارکنانش شد و عده ای از کارکنان ایرانی سفارتخانه نیز بازداشت شدند. 
 
طرح کاهش روابط با انگلیس در صحن مجلس مطرح شد و پس از مدتی در 7 آذر 1391 طرح کاهش روابط با بریتانیا، توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ایران تصویب شد و بر اساس این طرح حکومت ایران موظف به کاهش روابط با بریتانیا تا سطح کاردار شد. یک روز پس از آن سفارت انگلیس در طی اعتراضات دانشجویی مورد حمله قرار گرفت و پیرو حادثه رویداده و بعد از مهلت ۴۸ ساعته بریتانیا به دیپلمات های ایرانی برای ترک خاک این کشور، تمامی کارکنان سفارت‌خانه ایران در لندن با یک پرواز و در ساعت ۲:۴۰ بامداد روز شنبه ۱۲ آذر وارد فرودگاه مهرآباد شدند. عده‌ای با حضور در فرودگاه از آنان استقبال کردند.
 



 
بررسی سیر خبایث و خیانت های انگلیس در طول تاریخ ایران نشان می دهد، این کشور از زمان صفویه که پایش با کمپانی هند شرقی به ایران باز شد تا به امروز نتوانسته روابط همراه با احترام با کشور برقرار کند و برشمردن خسارت های تحمیل شده توسط بریتانیا در قالب تجزیه ایران، استعمار نفتی و دخالت در امور داخلی لیست بلند بالایی می شود. اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب برشمردند رفتارهای خارج از دیپلماسی سنتی ممکن است برخلاف مصالح کشور باشد. بدین ترتیب دلیلی نمی شود زمانی که مجلس یا دولت به نوبه خود با کشوری برخورد کرده اند، با انجام اقدامات دیگر، هزینه های بیشتری را به کشور و منافع ایران تحمیل کرد. به دنبال اشغال سفارت انگلیس بود که برخی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، آلمان، فرانسه و هلند، سفرای خود را فراخوانند. در حالیه اقدام مجلس برای نشان دادن قاطعیت ایران کافی بود و می توانست بهانه را از کشورهای دیگر برای محکوم کردن یا در انزوا قرار دادن ایران بگیرد. 
 
دولت یازدهم، توافق هسته ای و بازگشایی سفارت بریتانیا
 
پس از روی کار آمدن حسن روحانی، دستگاه سیاست خارجی کشور پرونده هسته ای را اولویت اصلی خود قرار داد و در همین زمینه ملاقات ها و گفتگوها در سطح وزرای خارجه بارها تا پایان مذاکرات اتفاق افتاد. در دوره ای ویلیام هیگ و پس از آن فیلیپ هاموند، عهده دار مسئولیت وزارت خارجه انگلیس شدند. ملاقات های جداگانه ای نیز میان هیات ایرانی و انگلیسی در حاشیه این مذاکرات صورت گرفت. 
 
یکی از موضوعات اصلی در دیدارهای میان وزاری خارجه ایران و انگلیس، علاوه بر بحث برنامه هسته ای، برقراری مجدد روابط و بازگشایی سفارت خانه ها بود. همانگونه که تخت روانچی عنوان کرده بود در سال گذشته توافقات اولیه برای بازگشایی سفارت خانه در تهران و لندن صورت گرفت و پس از طی مراحل اولیه و فنی، این امر با بازگشتایی سفارت انگلیس در تهران در سطح کاردار، به واقعیت تبدیل شد. 
 
لیندسی هیلسوم خبرنگار کانال 4 انگلیس در گاردین می نویسد: بازگشایی مجدد سفارت خانه ها امری است که تهران و لندن باید برای آن جشن بگیرند، هر چند بریتانیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی در عادی سازی روابط با دولت اصلاح طلب حسن روحانی عقب افتاده باشد. 
 



 
این خبرنگار که به سابقه ننگین بریتانیا در ایران آشناست به هاموند پیشنهاد می کند بهتر است به خاطر اقدامات گذشته مانند سرنگونی دولت ملی مصدق از ایرانیان عذرخواهی کند تا روابط اقتصادی بهتری با طرف ایرانی داشته باشدچرا که مردم ایران تاریخ خود را به راحتی از یاد نمی برند. 
 
هیلسوم یکی از خبرنگارانی است که در جریان آشوب 88، گزارش ها و مصاحبه های یک طرفه و شیطنت آمیزی را از ایران منتشر می کرد. هر چند به گفته وی ایران و انگلیس باید جشن بگیرند اما ایرانیان هرگز نمی توانند به خاطر سیاست های استعمارگرانه انگلیس و بازگشت دوباره آنها خوشحال باشند. تاریخ ایران از سیاست های برخی از کشورها و خیانت ها و دخالت های آنها مانند انگلیس، روسیه و آمریکا پر است و آنها هرگز در دادگاه تاریخ ایران بخشیده نخواهند شد. چرا که سرزمین های جداشده از ایران هرگز به آغوش کشور باز نخواهند گشت، منابع غنی ایران و به یغما رفته نیز دیگر برای ایرانیان منفعتی ندارد. درست پس از حضور شبکه بی بی سی در ایران و سه روز از 28 مرداد سالگرد کودتای انگلیسی - آمریکایی، تهران میزبان وزیرخارجه بریتانیاست.
 



کلید واژه ها سفارت انگلیس ایران توافق هسته ای بی بی سی







94/6/1 - 10:29 - 2015-8-23 10:29:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن