تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820267767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از بالارفتن سن ازدواج تا فرار از خانه و اعتیاد


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
دختر خیابانی از بالارفتن سن ازدواج تا فرار از خانه و اعتیاد

دوران دختری؛
از بالارفتن سن ازدواج تا فرار از خانه و اعتیاد
چه چیزی می‌تواند در دنیا، بهتر و سخت‌تر از تربیت فرزند دختر و دیدن رشد و بالیدن او باشد. ریحانه بهشتی که از کرامتش نسل پیغمبر اکرم(صل الله علیه و آله ) ادامه یافت اما همین موجود لطیف و دوست داشتنی سالها مورد بی‌مهری و بی توجهی قرار گرفته...



امام علی علیه السلام: در برابر دنيايى كه گرفتارى آن، مانند خواب هاى پريشان شب مى گذرد شكيبا باش.   به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، چه چیزی می‌تواند در دنیا، بهتر و سخت‌تر از تربیت فرزند دختر و دیدن رشد و بالیدن او باشد. ریحانه بهشتی که از کرامتش نسل پیغمبر اکرم(صل الله علیه و آله ) ادامه یافت و او را ساقی کوثر نامید. اما همین موجود لطیف و دوست داشتنی سالها مورد بی‌مهری و بی توجهی قرار گرفته و هنوز که هنوز است در بسیاری از عرصه‌ها با وجود شایستگی‌های فراوانی که از خود نشان داده جدی گرفته نشده است.   خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی در بسیاری از زمینه‌ها شاهد پیشرفت دختران و زنان ایرانی و حتی در برخی مواقع  پیشی گرفتن آٖن‌ها از مردان بوده‌ایم . از ٖآمار پذیرش در دانشگاه‌ها گرفته تا قبول مسئولیت‌های مختلف در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... کسب رتبه‌های علمی و مدال‌های ورزشی. اما با این حال دختر ایرانی که در پی درنوردیدن پله‌های پیشرفت تلاش و اراده زیادی از خود نشان داده با چالش‌های بسیاری نیز مواجه است.
روزی تنها برای تبریک و تهنیت
زمانی که روز ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیه وآله ) با عنوان روز ملی دختران نام‌گذاری شد هدف از این اقدام علاوه بر بزرگداشت و توجه به کرامت دختران، رسیدگی به دغدغه‌ها، مشکلات و سختی‌های پیش روی این گروه از جامعه بود که در دنیای امروز به دلیل تغییر ارزشها و هنجارها نسبت به گذشته با آن مواجه بوده است.
اما در طی این سالها روز دختر تنها در حد تبریک و تهنیت و نهایتا برپایی جشن و نمایشگاهی توسط ارگان‌های دولتی باقی مانده است. بی‌آنکه توجه شود  آنچه که در این بین اهمیت دارد رسیدگی به مشکلاتی است که هر روز بیشتر از گذشته گریبانگیر این گروه از جامعه می‌شود. افرادی که به عنوان مادرهای آینده و تربیت نسل‌های آتی وظیفه خطیری بر گردن دارند.
در طی این سالها روز دختر تنها در حد تبریک و تهنیت و نهایتا برپایی جشن و نمایشگاهی توسط ارگان‌های دولتی باقی مانده است. بی‌آنکه توجه شود  آنچه که در این بین اهمیت دارد رسیدگی به مشکلاتی است که هر روز بیشتر از گذشته گریبانگیر این گروه از جامعه می‌شود. افرادی که به عنوان مادرهای آینده و تربیت نسل‌های آتی وظیفه خطیری بر گردن دارند.  
توجه به نیازهای دختر ایرانی و اولویت بندی آن‌ها فارغ از شعار زدگی
شاید مهم‌ترین مسأله‌ای که اکنون دامنگیر دختران ایرانی است تغییر سبک زندگی باشد. دخترانی که تا چند دهه قبل در سنین پایین و با اجبار خانواده‌ها ازدواج می‌کردند و حق انتخابی برای تعیین مسیر زندگیشان نداشتند حالا با حضور در اجتماع و دستیابی به موفقیت در کار و تحصیلات و گسترده شدن انتخاب‌هایشان برای ازدواج از طرفی با ارزش‌های سنتی ایرانی اسلامی مواجه بوده و از طرفی نیز در پی رسیدن به اهدافشان و تلاش برای دستیابی به پیشرفت هرچه بیشتر هستند.
اکنون اندیشه‌های دختر ایرانی از بسیاری جهات با سایر دختران جهان مشابه است و از طرفی پایبندی‌هایی نیز به ارزش‌های سنتی خود دارد که جدایی از آن برایش چیزی جز سردرگمی در پی نخواهد داشت. این مسأله گاهی انقدر پررنگ می‌شود که بسیاری از دختران این مرز و بوم را می‌بینیم که در سالهای جوانی که زمان اوج شکوفایی هر فردی محسوب می‌شود هنوز بر سر دوراهی انتخاب بین این ارزش‌ها قرار دارند.
آنچه که در این بین لازم است طراحی الگویی مشخص از سبک زندگی حضرت معصومه(سلام الله علیه و آله ) متناسب با ضرورت‌های زندگی کنونی است که اندیشمندان و مسئولین باید هرچه سریعتر برای دستیابی به این هدف اقدام کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر آنقدر در این زمینه به شعارزدگی و افتادن در دام نظریه اکتفا کرده‌ایم که وقتی صحبت از آن به میان می‌آید تنها چیزی که به یاد می‌آوریم شعارهایی  است که فارغ از آنچه که در واقعیت جریان دارد مطرح شده‌اند.
برچسب‌زنی علیه دختران ممنوع
فاصله‌های فرهنگی و فکری نسل‌ها، عدم آشنایی با آداب، اخلاق و احکام اسلام، سردرگمی در میان هویت‌های مختلط فرهنگی و فقدان یک الگوی جامع و قابل دسترس، موجب شده که نه تنها درک دقیقی از نیازهای این قشر از جامعه وجود نداشته بلکه عموما در بسیاری از خانواده‌ها روابط میان دختران و خانواده‌هایشان بیشتر رنگ و بوی دوری و جدایی به خود گرفته باشد. متاسفانه می‌بینیم که در سال‌های اخیر تا چه اندازه فرار دختران افزایش پیدا کرده و روابط فراخانواده و ناسالم افزایش یافته است.
هیچ‌کدام از این موارد را نمی‌توان به نسل و جنسیت ارتباط داد بلکه همه مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد ریشه در ساختارهای جامعه داشته و باید به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد. شاید بهتر باشد به جای مقابله، تحقیر، نادیده انگاشتن دختران و انتصاب آن‌ها به عنوان افرادی مصرف‌گرا، خودخواه، بی تفاوت و راحت طلب و در برخی مواقع با برچسب زدن آن‌ها به عنوان افرادی غیر قابل کنترل و بی قید و بند فکری برای حل مسائل موجود کنیم.
 نبود نهادهای نظارتی و عدم رسیدگی دولت
تا سالها در رابطه با موضوعات مربوط به دختران از آمار فرار از خانه گرفته تا تعداد دختران معتاد، آمار تجاوز به عنف و خشونت‌های خانگی به عنوان یک تابو برخورد می‌شد. به عبارتی به جای اندیشیدن چاره‌ای برای حل این مسائل تنها صورت مسأله را پاک کردیم و همین موضوع باعث بدتر شدن اوضاع شد. به طوری که اکنون بسیاری از مسئولین پس از ریشه کردن این مسائل در بطن جامعه، سخن از رفع آن می‌گویند.
شاید بهتر باشد به جای مقابله، تحقیر، نادیده انگاشتن دختران و انتصاب آن‌ها به عنوان افرادی مصرف‌گرا، خودخواه، بی تفاوت و راحت طلب و در برخی مواقع با برچسب زدن آن‌ها به عنوان افرادی غیر قابل کنترل و بی قید و بند فکری برای حل مسائل موجود کنیم.   اینکه آسیب‌های اجتماعی متوجه دختران را تنها به بی‌توجهی به ارزش‌های جامعه و نبود تقوا و اعتقاد ربط بدهیم گره کوری است که متاسفانه درسالهای اخیر بسته مانده است. بسیاری از دخترانی که انواع خشونت‌ها را متحمل می‌شوند یا توسط آشنایانشان مورد تجاوز قرار می‌گیرند هیچ گناهی نداشته و چه بسا از بسیاری از افراد دیندار تر باشند. بسیاری از این آسیب‌ها در خانه متوجه دختران می‌شود نه در بستر خیابان. اما هیچ نهاد نظارتی در این رابطه وجود ندارد و حداقل تا زمانی که کار به جاهای باریک نکشیده نهادهایی مانند بهزیستی و نیروی انتظامی دخالتی نمی‌کنند.
بنابراین شاید بهتر باشد علاوه بر پر و بال دادن به سازمان‌های مردم نهاد فعال در این زمینه، کارگروه‌های ویژه‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دامنگیر دختران ایجاد شود.
مساله ازدواج دختران
ازدواج نقطه عطف زندگی هر فردی محسوب می‌شود. ازدواج دختران ایرانی از دیگر مشکلاتی است که سال‌هاست ذهن اندیشمندان ایرانی را مشغول خود کرده است. آمار بالای دختران مجرد با سن بالا از یک سو و معضلی به نام بالا رفتن آمار دختران ایرانی که قبل از بلوغ ازدواج می‌‌‌‌‌‌‌کنند از سوی دیگر گویای مشکلات این قشر جامعه در حوزه ازدواج است.
عدم آشنایی با ازدواج و زندگی مشترک از سوی دختران که ناشی از اهمال خانواده و اجتماع است باعث می‌‌‌‌‌‌‌شود که ازدواج نکردن و حتی فروپاشی زندگی ناشی از این ناآگاهی‌ها بیشترین لطمه را به دختران وارد کند که باید درخصوص این معضل راهکار اساسی ارائه شود.
روز دختر ورای جشن و تبریک / نیازمند تغییر نگرش به دختران هستیم
تعیین روز ملی دختر انتخاب به جایی بود که باید سالها پیش برای آن اقدام می‌شد. اما مسلما نباید همه اقدامات این روز را تنها به برپایی جشن و تبرک و نهایتا معرفی دختران موفق این جامعه خلاصه کرد. مسئولان مربوطه باید موظف شوند در هر سال در این روز برنامه‌های راهبردی برای بهبود کیفیت زندگی دختران ایرانی ارائه دهند. البته برنامه‌هایی که محصور به کاغذ نمانده و عملی شوند.
عمده‌ترین مشکلاتی که دختران جامعه ایرانی با آن روبه‌رو هستند موضوعاتی از قبیل هویت، جایگاه اجتماعی، اشتغال، ازدواج و مسائل مربوط به امنیت اجتماعی آنها است. مسائلی که هیچ کدام بسته به یک روز خاص نبوده و هرکدام باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد. اما به هرحال انتخاب این روز می‌تواند موقعیت مناسبی برای توجه بیشتر به ریحانه‌های بهشتی این سرزمین باشد.
  تعامل نیوز/ 2014



۲۸/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن