تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813261967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت زیباکلام از تشابه ظریف و مصدق


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: روایت زیباکلام از تشابه ظریف و مصدق
اينکه خياباني در تهران به نام دکتر مصدق نامگذاري نشده، کاملا يک موضوع سياسي است.
 « موافقت اصولگرايان با مصدق تنها در يک مورد » عنوان يادداشتِ روز روزنامه آفتاب يزد به قلم صادق زيبا کلام‌ است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

در گذشته مرحوم دکتر مصدق از اعتبار و احترام بسياري در ميان جريانات سياسي مخالف رژيم شاه اعم از مارکسيست‌ها، مسلمانان، جبهه ملي و نهضت آزادي برخوردار بود. زماني که انقلاب شد دکتر مصدق همچنان از همان پرستيژ سابق و والا برخوردار بود اما به تدريج عده‌اي عليه ايشان حرکتي را آغاز کردند که اکثرا هم جزو گروه‌هاي فداييان اسلام و موتلفه بودند. آنها سعي کردند کفه ترازو را که به سمت محبوبيت دکتر مصدق سنگين بود، سبک کنند و نشان دهند مصدق نقش چنداني در ملي شدن صنعت نفت نداشت و اتفاقا تقصير بسياري در جريان کودتاي 28 مرداد داشت. آنها به اين جنبه هم اکتفا نکرده و پا را فراتر گذاشتند و اينگونه القا کردند که مصدق چندان قابل ارزش و احترام هم نيست و حتي از او به عنوان مصدق السلطنه نام بردند و ايشان را فراماسونر و سلطنت طلب و وابسته به دربار معرفي و او را متهم به زد و بند با آمريکا و همدستي با کودتاي 28 مرداد کردند.

حرکت بعدي مخالفان مصدق اين بود از آنجا که بعد از انقلاب، يکي از شخصيت‌هاي محبوب، مصدق بود و خيابان پهلوي (وليعصر (عج)کنوني) به خيابان مصدق تغيير نام داده بود، نام اين خيابان را تغيير دادند و از آنجا که مصدق در ميان قشر جوان و دانشجو و نخبه بسيار طرفدار داشت نمي‌توانستند نام ديگري را روي اين خيابان بگذارند در نتيجه نام وليعصر(عج) را براي آن انتخاب کردند تا هر فردي مخالفت کند او رامتهم کنند... و بحث را به سمت مسائل ديني و اعتقادي بکشانند. اين مخالفت‌ها با مصدق تا امروز ادامه دارد و زمزمه‌هايي از اينکه مصدق مجلس را منحل کرد، عوام فريب و غوغاسالار بود، در جريان کودتا دست داشت و. .. هنوز هم به گوش مي‌رسد که اين عده اصولا چهره‌هاي اسلامگرا نيز نيستند و نيتشان اين است که خود را محبوب اصولگرايان کنند.

البته اين نکته را هم يادآوري کنم که اصولگرايان موافق مصدق‌اند اما تنها در يک مورد، آن هم در مواقعي که از نام مصدق براي کوبيدن يک جريان يا شخصيت استفاده مي‌کنند. مثلا اصولگرايان تنها زماني به آن دسته از اظهارات مصدق تکيه مي‌کنند که عليه يک اقدام رضا شاه، نقدي کرده بود. اين نشان مي‌دهد آنها هم دکتر مصدق و وجاهت او را قبول دارند. نکته ديگر اينکه اصولگرايان در دوران 8 ساله احمدي‌نژاد بسيار سعي کردند تشابهي را بين ملي شدن صنعت نفت و مذاکرات هسته‌اي به مردم القا کنند که خوشبختانه اين موضوع موثر واقع نشد و مردم حاضر نشدند اين القائات را بپذيرند. از سوي ديگر، طي يکي دو سال اخير به ويژه در شبکه‌هاي اجتماعي تلاش شده تا يک قرينه سازي بين دکتر مصدق و دکتر ظريف انجام شود که از جانب خود مردم بوده و اتفاقا اين قرينه سازي بيشتر جا افتاده است. حال اين موضوع نشان مي‌دهد عليرغم تبليغات و تلاش‌هاي منفي برخي اصولگرايان عليه دکتر مصدق ظرف 36 سال اخير و به ميان نيامدن نام مصدق در صدا و سيما اما جامعه و ضمير ناخودآگاه مردم ما مصدق را سمبل وطن پرستي و ملي گرايي مي‌داند به همين دليل است که افراد وطن پرست ديگر مثل ظريف را به مصدق تشبيه مي‌کنند.

نکته جالب در اين ميان اين است اتفاقا کساني طرفدار مصدق هستند که اکثرا جوان و نسل دوم و سوم بعد از انقلاب‌اند و با وجود نبودن در زمان مصدق و اوايل انقلاب و عليرغم در معرض تبليغات منفي عليه مصدق طي 36 سال اخير بودن اما او را وطن پرست واقعي مي‌دانند.از اين رو اميد مي‌رود در آينده نزديک شاهد نامگذاري خياباني به نام دکتر مصدق باشيم.



چهارشنبه, 28 مرداد 1394 ساعت 11:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن