تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817013085
قالیباف: رفع رنج اقتصادی مردم هم مجاهدت میخواهد
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: قالیباف: رفع رنج اقتصادی مردم هم مجاهدت میخواهد
شهردار تهران گفت: امروز رفع رنج اقتصادی مردم هم مجاهدت میخواهد و تلاش برای معیشت مردم هم با روحیه مبارزه به ثمر مینشیند. یادمان باشد که از صدر اسلام تاکنون و تا تحقق آرمان تمدن اسلامی جهاد ادامه دارد؛ از غزوات پیامبر اکرم(ص) تا صلح حدیبیه، از صلح حسن ابن علی(ع) تا قیام عاشورا و از دفاع مقدس تا برجام.
به گزارش نامه نیوز، دکتر "محمدباقر قالیباف"، در جمع کمیته سیاسی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) و همچنین ولادت حضرت ثامن الحجج(ع)، با خواندن آیه «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیم»، (در دین هیچ اجباری نیست و راه از بیراهه به خوبی آشکار شده است، پس هرکس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد، به یقین به دستاویزی استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است و خداوند شنوایِ داناست. - سوره بقره، آیه 256)، مفهوم عدالت در جریان تشیع را یک مفهوم بنیادین و کلیدی دانست.
وی ادامه داد: همۀ جوامع در طول تاریخ به نوعی با مسئلۀ عدالت به عنوان مهمترین و محوریترین مسئله برای حفظ و انسجام بخشیدن به جامعه خویش مواجه بودهاند. بر همین اساس، میتوان تحقق عدالت را محور و پایۀ شکلگیری حیات طیبۀ انسان در جامعه دانست. مسئلۀ عدالت در ذات خود، امری فطری و پیشادینی است. در اسلام نیز عدالت بستر حیات طیبه انسان در جامعه و اساس حکومتداری تلقی شده که «العدل اساس الملک». تحقق عدالت یعنی نفی ظلم؛ چه به نفس خود و چه به دیگری، و از سوی دیگر نفی پذیرش ظلم. ظلم در واقع مولود جهالت و طاغوت است. طاغوت ثمرۀ جهالت است. جهالت یا منجر به تجری فرد نسبت به خداوند و نظم جهان میشود که این عین ظلم به نفس است؛ و یا منجر به سوءتفاهم از دین و در نتیجۀ آن تحجر میشود. این دو، یعنی ظلم به نفس و تحجر هر دو زمینهساز غلبۀ طاغوت بر جامعه هستند.
قالیباف تصریح کرد: طاغوت یعنی طغیان در برابر ارادۀ و مشیت الهی. طاغوت به دو شکل در جامعه محقق میشود. گاهی فرد یا جریانی از میان یک جامعه برخاسته، ارادۀ خود را به آن جامعه تحمیل میکند و ارادۀ خود را به جای اراده خداوند مینشاند که در این حالت استبداد در جامعه شکل گرفته و عدالت قربانی استبداد میشود. کما اینکه در یک دوره، مسئلۀ جوامع اسلامی در خصوص عدالت، مسئلۀ استبداد بوده که یک فرد از میان جامعه برمیخاسته و از جهالت و تحجر مردم استفاده میکرده و اینگونه به جای عدالت که مشیت الهی است، ظلم را مستقر میکرده است. اما گاهی نیز، جوامع اسلامی با هجوم بیگانه مواجه میشدند که این هجوم، در بستر جهالت و سستی جامعه، منجر به استعمار جوامع اسلامی میشد. پس طاغوت یا مستکبرین در دو چهرۀ استبداد و استعمار و با بهرهبرداری از جهالت و سستی مردم عملاً ظلم را در جامعه نهادینه کردند. این دو، بلا و بیماری جوامع اسلامی در طول تاریخ بودهاند.
وی با بیان اینکه "ایمان به خداوند و برائت از ولایت طاغوت و شیطان تنها راه نجات امت اسلامی است، تاکیئ کرد: تحقق تمدن اسلامی و داشتن جامعهای نزدیک به آرمان جامعه مهدوی در گرو ایمان به خدا و کفر به طاغوت است و صراط این هدف، مبارزه و روحیه جهادی و انقلابی است. و نکته مهم اینکه این راه موضوعیت دارد و نمیتوان از راه دیگری به همین مقصد رسید. «فضل الله المجاهدین علی القائدین ...»، یا «الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا ...»، «لیقوم الناس بالقسط ...» و بسیاری از شواهد و دلایل محکم دیگر حکایت از آن دارد که خداوند برای نفس قیام و جهاد اصالت قائل است. نمیتوان با عافیتطلبی و مصالحه با دشمن و با پذیرش ولایت شیطان به مقصد رسید. نمیشود با ارابه سرمایهداری و تکنوکراسی به مقصد متعالی و ساخت تمدن اسلامی رسید. همانطور که تقوا فقط ترسیدن از خدا نیست و نترسیدن از غیرخدا هم هست. انسان مومن هم فقط ایمان به خدا برایش کافی نیست، کفر طاغوت هم لازم دارد و این ویژگی مومن، بدل و جایگزین ندارد. روح مبارزه و قیام در اسلام نهفته است و اسلام انقلابی نقطه مقابل اسلام عافیتطلب است.
قالیباف، ایمان به غیب و معاد، اقامه نماز و انفاق و به تعبیر رهبری عقلانیت، عدالت و معنویت و حفظ روحیۀ جهادی، خستگیناپذیری، ایمان به سنن الهی، ایمان به نصرت الهی و عدالت خداوند، ایمان به راه راست و تبعیت از ولیامر و پرهیز از ابتلا به دنیاگرایی و طلب علو را، از ویژگیهای روحیۀ جهادی برشمرد و تصریح کرد: البته روح مبارزه و جهاد با شجاعت صرف، که مستمسک گروههای تکفیری است، تفاوت دارد. قطعا عقلانیت هم در روح مبارزه جریان دارد؛ همانگونه که ما برای ولی فقیه نیز معتقدیم که فقاهت و شجاعت باید با هم در او وجود داشته باشد. اساسا جهاد با بصیرت مطلوبیت دارد؛ همچنانکه حضرت علی (ع) فرمودند که من سربازانی می خواهم که (یحملون بَصائِرَهم علی سیوفِهم) یعنی بصیرتشان را بر شمشیرشان حمل کنند؛ خشم انقلابی خود را در جای خود به کار برند و عطوفت، ترحم و مهربانی را در جای خود؛ تا از سوءاستفاده کاسبان جنگطلبی مطلق و صلحطلبی مطلق جلوگیری شود و اجازه قرائت تکبعدی و یکسویه از مکتب اسلام داده نشود.
شهردار تهران گفت: این یک مغالطه تمام عیار است که با استناد به رحمانی بودن دین اسلام، صلحطلبی مطلق را ترویج دهیم و عافیتطلبی را در موقعیتهایی که خداوند به صراحت از علما پیمان گرفته است که در مقابل ظلم ظالم به مظلوم ساکت ننشینید، تعمیم بدهیم. مگر میشود کشتار وسیع مردم بیدفاع غزه و یمن را دید و شعار صلحطلبی سر داد. اتفاقا اینجا «چو ساکت نشینی سکوتت خطاست». اینجا سکوت، صلحطلبی نیست، حمایت از خشونت است. چرا خداوند اینهمه مومنان را با تعبیر (ما لکم) (چه شده است شما را) خطاب قرار داده است؟ مثلاً این آیه: ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّسآءِ وَ الوِلدان؛(آیه 75 سوره نساء) چرا جهاد نمیکنید، مقاتله نمیکنید، نبرد نمیکنید در راه خدا - و بلافاصله (میگوید)- و در راه مستضعفین، برای نجات مستضعفین؟ یا حدیث معروفِ «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» و نمونه های مشابه آن، جزو بیّنات اسلام است؛ یعنی اسلام انسان را اینجور خواسته است که مسئول باشد؛ هم نسبت به خود، هم نسبت به نزدیکان خود، هم نسبت به جامعهی خود، هم نسبت به بشریّت.
قالیباف در ادامه سخنرانی خود در جمع کمیته سیاسی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: متاسفانه برخی افراد حتی وقتی از ظلم در ویتنام یا نسلکشی در بوسنی هم صحبت میشود، ناراحت میشوند. سرانجام این روحیه، حتی مصالحه و سازش با دشمن نیست؛ سرانجامش پذیرش ولایت شیطان است. اینها نمیخواهند هیچ هزینهای برای سبیل الهی تقبل کنند. در حالیکه جهاد و مبارزه، از حیطه نفس تا خانواده، کار، محله، شهر، کشور، منطقه و جهان نیاز به این دارد که هزینه بدَهی و این معامله با خداست: ان الله اشتری ... فقط خدا را باید خریدار بدانیم. به چه کس دیگری می خواهیم خودمان را بفروشیم؟ مگر میشود با شیطان معامله کرد و رستگار شد و به بهشت رفت؟ چرا شهید بهشتی میفرمایند بهشت را به بهاء میدهند نه بهانه. مگر میشود با شیطان بازی برد - برد کرد؟ یعنی نه تو هزینه بدهی و نه او و هر دو برنده شوید؟! مگر میشود با عافیتطلبی به مقصد سعادت رسید؟
وی ادامه داد: از صدر اسلام تاکنون همواره اسلام ناب و حقیقی با جهاد و مبارزه با ظلم و طاغوت همراه بوده است و البته اشکال مبارزه متفاوت است. همه مبارزه لزوماً قتال نیست؛ گاهی بنا به اقتضاء، شکل مبارزه فرق میکند. همانگونه که دشمن فقط پشت خاکریز و در صحنه جنگ فیزیکی نیست، جهاد هم فقط جنگ نظامی نیست؛ مجاهدت را همهجانبه باید دید. امروز رفع رنج اقتصادی مردم هم مجاهدت میخواهد. تلاش برای معیشت مردم هم با روحیه مبارزه به ثمر مینشیند. یادمان باشد که از صدر اسلام تاکنون و تا تحقق آرمان تمدن اسلامی جهاد ادامه دارد؛ از غزوات پیامبر اکرم(ص) تا صلح حدیبیه، از صلح حسن ابن علی(ع) تا قیام عاشورا و از دفاع مقدس تا برجام. همه این مجاهدتها با یک نیت و آن هم نفی ظلم و استکبار و برقراری عدالت و گسترش کلمه توحید در جهان انجام شده است. این صلحها و مذاکرهها به معنای هضم شدن در طاغوت نیست، به معنای پذیرش ولایت شیطان نیست. نرمش قهرمانانه از این جنس است. مگر میشود روح استکبارستیزی را از اسلام گرفت؟ سادهاندیشی است که فکر کنیم «مرگ بر آمریکا» ربطی به اصل انقلاب ندارد. امام خمینی(ره) در سال 1343 به چه اتهام و دلیلی تبعید شد؟ اعتراض به کاپیتولاسیون! نباید قلب و ماهیت انقلاب را وارونه جلوه داد. تغییر سیاست در صنعت هستهای و تصمیمگیری مقطعی در این باره و اساساً کل موضوعاتی که در برجام آمده است، آیا میتواند سیاست راهبردی استکبارستیزی ما را از بین ببرد؟ سطح مسائل مبنایی و راهبردی از مسائل و تصمیمگیریهای اقتضایی و تاکتیکی جداست.
شهردار تهران ادامه داد: در سطح تاکتیکی میتوان داده ها و ستاندهها را سنجش کرد و نظر داد. اما برخی در این میان هدف شوم دیگری را دنبال می کنند و آن حذف مقوله برائت از طاغوت و شیطان از مکتب اسلام است. قطعا این کار یک خیانت بزرگ است. اینجا همانجاست که رهبری معظم میفرمایند من دیپلمات نیستم من انقلابی هستم. اینجا همان جایی است که حضرت امام(ره) بعد از قطعنامه 598 میفرمایند کینه مقدستان را نگه دارید. و اینجا همان جایی ست که باید با تئوری رفع تخاصم با کل جهان به معنای حذف برائت از طاغوت مقابله کرد. قطعا وعده الهی برای مجاهدان راه خدا پیروزی است که چه در این دنیای مادی با غلبه بر طاغوت رخ دهد و چه با نوشیدن شهد شهادت در جوار اولیاء الهی قرار بگیرند. خداوند به همه ما توفیق جهاد در راه خدا را عنایت کند و جامعه اسلامی را از شر کاسبان و جاهلان مصون و محفوظ بدارد.
منبع: ایسنا
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
شهردار تهران: مقابله با رنج اقتصادی مردم، مجاهدت در راه خدا است
به گزارش خبرگزاری اهل بیت ع ـ ابنا ـ شهردار تهران عصر امروز در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت ع اظهار کرد مفهوم عدالت در معنای کلی شامل مفهومی کلیدی است که در جوامع امروز بشری به همراه عدالت به همراه محوری ترین مسئله برای انسجام بخشیدن به جوامع ایجادحجتالاسلام کلانتری در گفتوگو با فارس: قوه قضائیه حمایت مردم را در برخورد با مفاسد اقتصادی به همراه دارد/ اجر
حجتالاسلام کلانتری در گفتوگو با فارس قوه قضائیه حمایت مردم را در برخورد با مفاسد اقتصادی به همراه دارد اجرای مٌر قانون در برخورد با مهدی هاشمیمسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه برخورد قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی قطعاً حمایت و پشتیبانی مردم را نیظریف: حضور مردم مذاکرات را به نتیجه رساند/ روانچی: رئیس جمهور بعدی آمریکا نمیتواند رفع تحریمها را لغو کند/ ص
ظریف حضور مردم مذاکرات را به نتیجه رساند روانچی رئیس جمهور بعدی آمریکا نمیتواند رفع تحریمها را لغو کند صالحی محدودیت داریم اما فعالیت هستهای ادامه مییابد وزیر امور خارجه کشورمان امروز در نشست بررسی توافق هستهای وین گفت تحریمهای شورای امینت همیشه به جنگ یا تغییر رژیم ممعاون بان کی مون: رنج مردم سوریه تخمین ناپذیر است
معاون بان کی مون رنج مردم سوریه تخمین ناپذیر است نیویورک-ایرنا- معاون بان کی مون و مسئول هماهنگی کمک های اضطراری سازمان ملل خشونت های جاری در سوریه را سبوعانه و ویرانگر توصیف کرد و گفت که رنج و مشقتی که مردم سوریه در پنجمین سال ادامه جنگ های داخلی این کشور می برند تخمین ناپذیررفع مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی استان اردبیل نیازمند همدلی مردم و مسوولان است
رفع مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی استان اردبیل نیازمند همدلی مردم و مسوولان است اردبیل - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی اردبیل گفت رفع مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی این استان نیازمند همدلی مردم و مسوولان است حسین پیرموذن روز یکشنبه در جلسه کمیته قضایی اتاق بازرگانی اردبیل با اشارهعبدی در گفتوگو با فارس: نباید مردم ایران تاوان فسادهای اقتصادی مهدی هاشمی در پرونده کرسنت را بپردازند/ ایستا
عبدی در گفتوگو با فارس نباید مردم ایران تاوان فسادهای اقتصادی مهدی هاشمی در پرونده کرسنت را بپردازند ایستادگی قوه قضائیه قابل تقدیر استدبیر سیاسی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل ضمن قدردانی از ایستادگی قوه قضائیه در مبارزه با فساد اقتصادی گفت نباید مردم ایران تاوانهاشمی رفسنجانی در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان: مردم در سختترین تحریمها خم به ابروی خود نیاور
هاشمی رفسنجانی در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان مردم در سختترین تحریمها خم به ابروی خود نیاوردندرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت مردم در سختترین و طولانیترین تحریمها خم به ابروی خود نیاوردند و مشکلات را یکی پس از دیگری تحمل کردند به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فادرخواست اقتصادی خاص رهبرانقلاب ازمردم
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی قسمت اول این مجموعه درباره ضرورت مصرف کالای داخلی است صوت سخنان حضرت آیت الله خامنه ای که در این صوت می شنوید اگر ملت مقتدر باشد توانا باشد نیاز خود را کم کند مشکلات خود را برطرف کند و امروز که مسئله اقتصاد مسئله اصلی است بتواند اقتصاد خودشمن با ایجاد تردید میخواهد مردم را در مقابل نظام قرار دهد
دادستان کل کشور دشمن با ایجاد تردید میخواهد مردم را در مقابل نظام قرار دهد شناسهٔ خبر 2880457 - چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۱ استانها > قم قم - دادستان کل کشور با بیان اینکه دشمن به دنبال از بین بردن جایگاهی است که با خون پاک شهدا به دست آمده است گفت دشمنان با ایجاد شبههایران قدرت اول منطقه است و اجازه نفوذ به آمریکا وصهیونیستها رانمیدهد/آمریکا درپی فرقه سازی و ایجاد وابستگی اقت
دراین میان امروز مقامهای مسوول نیز ابعاددیگری از پروژه غرب برای نفوذ درایران ومنطقه و تلاش انها برای ایجاد تفرقه میان مردم کشورمان و البته ملتهای منطقه را بیان کردند دراین حال به کسانی که خواسته وناخواسته درجهت این اهداف گام برمیدارند نیز هشدار دادند که این سیاستها هرگز درمیان-
سیاسی
پربازدیدترینها