تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820866001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چين به جاي پول نفت کالا به ايران صادر کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۳۵ب.ظ)
قاضي‌پور در صحن علني مجلس: چين به جاي پول نفت کالا به ايران صادر کرده است موج-نماينده اروميه در مجلس با بيان اين که شواهد نشان مي‌دهد چين به جاي پول نفت کالا به ايران تحويل داده‌ است، نسبت به طولاني شدن مهلت بازپرداخت مطالبات فروش نفت از 30 روز به 180 يا 270 روز انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، نادر قاضي‌پور، نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در نشست علني امروز پارلمان به ارائه توضيحاتي پيرامون سؤالش از وزير نفت پرداخت و اظهار داشت: بيش از 100 سال است که نفت خام توليد مي‌کنيم و مي‌فروشيم اما هنوز هم وسايل مصرفي حتي لوله‌هاي ساده را هم از خارج از کشور تهيه و مصرف مي‌کنيم، هر چند با کيفيت بالا هم در داخل توليد مي‌شود، با اين حال، وضعيت توليد ملي و اقتصاد مقاومتي چه خواهد شد؟
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران يکي از کشورهاي داراي ذخاير نفت و گاز در دنياست که متأسفانه نقش آن به دليل سوءمديريت‌ها کم تأثير شده است و لذا با توجه به ظرفيت‌هاي نفتي و گازي اقتصاد ايران، برنامه‌ريزي در حوزه اقتصاد صورت نمي‌گيرد.
نماينده اروميه در مجلس ادامه داد: لازم است با توجه حساسيت و رقابت در برداشت مخازن مشترک در حوزه خليج‌فارس توسط عراق، کويت، قطر و عربستان و بهره‌برداري ساده از ذخاير مشترک و سهم بسيار اندک ما در اين رقابت، تلاش شود اما متأسفانه کوششي در اين زمينه صورت نگرفته است.
وي تصريح کرد: مهلت بازپرداخت مطالبات نفتي در تمام دنيا 30 روزه است اما در چند سال اخير اين مدت زمان در ايران به 90، 180 و 270 روز رسيده است.
نماينده اروميه در مجلس بر همين اساس متذکر شد: ما در شرايط عادي هم براي وصول مطالبات فروش نفت خام با مشکل مواجه هستيم، پس چرا امروز مدت زمان بازپرداخت اين مطالبات طولاني شده و در اين ميان بابک زنجاني‌ها پيدا شدند؟!
قاضي‌پور تصريح کرد: آقاي وزير! اگر به موقع پول نفت را به دلار و يورو گرفته بوديد، خيلي بهتر بود؛ آيا شما علاوه بر اخذ پول جريمه ديرکرد را هم اخذ کرده‌ايد؟ به کدام حساب واريز شده است؟ اگر به موقع پول نفت را اخذ مي‌کرديد دولت تا اين حد شرمنده معلماني که 4 روز است مقابل مجلس تجمع کردند، نمي‌شد.
وي يادآور شد: آقاي زنگنه! اگر به موقع پول نفت را مي‌گرفتيد حتماً اقدامات گازرساني در سراسر کشور انجام مي‌شد؛ شما اگر اين کار را انجام داده بوديد پمپ بنزين‌هايي که در حال تعطيلي هستند، مشکلاتشان برطرف مي‌شد.
نماينده اروميه در مجلس تأکيد کرد: عربستان روزانه 10 ميليون بشکه نفت‌خام و ده‌ها محصولات پتروشيمي توليد مي‌کند، اين در حالي است که توليد ما به نسبت آن‌ها يک چهارم است، اما 20 برابر عربستان تنوع در محصولات و تجهيزات نفتي داريم.
وي گفت: شواهد نشان مي‌دهد به جاي پول، کالاي صادرات چين به ما تحويل داده‌اند، در حالي که ارزش بورس چين 30 درصد افت کرده و کشور ما متضرر خواهد شد، با افزايش صادرات چين به ايران، توليدات داخلي متضرر و کارگران بيکار شده‌اند، آقاي زنگنه! در 16 دکل حفاري چيني‌ها و هندي در خليج‌فارس که زير نظر جنابعالي است، حتي يک ايراني هم کار نمي‌کند! اين در حالي است که 90 درصد کارکنان دکل‌هاي حفاري بايد ايراني باشند، در سال 81 آيين‌نامه 1950 را با موضوع پشتيباني از ساخت داخل به 4 شرکت اصلي و تابعه ابلاغ کرديد، مسووليت خريد وسايل حفاري و شيرآلات صنعتي و پتروشيمي و پالايشگاهي را به شرکت کالاي نفت تهران سپرديد، شرکتي که حيات آن در گرو خريد کالاي خارجي است.
قاضي‌پور در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: تخصص اين شرکت تنها بازرگاني است، خريد خارجي نيازمند پورسانت و سفر خارجي است که نهايتاً جاسوسي به دنبال دارد، اما خريد از صنعتگران داخلي، رضايت خداوند را دنبال خواهد داشت، در مهرماه سال 93 تبليغات ساخت 10 کالاي ضروري صورت گرفته و اين حرکت نمايشي پس از 12 سال در کشور نمايش داده شده است.
وي خطاب به وزير نفت گفت: چرا بعد از گذشت 12 سال هدف مقدس حمايت از ساخت داخل را با بازيگران اشتباهي پيگيري مي‌کنيد؛ با اين تفکر چگونه توقع حمايت از توليد داخل را خواهيم داشت؛ امروزه در دنيا ضمانت خريد قطعات تجهيز، حمايت از سازندگان داخل است؛ بدون شک اطلاع از نياز بازار و اندازه آن مهم‌ترين راهبرد حمايت از ساخت داخل است.
نماينده اروميه در مجلس تصريح کرد: چرا بانک اطلاعات قطعات و تجهيزات صنعت نفت پس از 5 سال به نتيجه نمي‌رسد و در اولويت کاري قرار نمي‌گيرد؛ عربستان روزانه 10 ميليون بشکه نفت خام و 100 ميليون تن محصولات پتروشيمي در سال توليد مي‌کند و کل صنعت نفت گاز پتروشيمي پالايش اين کشور به يک صد هزار قلم کالا اداره مي‌شود اما کشور ما با يک چهارم توليد نسبت به عربستان 20 برابر تنوع قطعات و تجهيزات دارد در حالي که بازار اين صنعت همواره در دست دولت بوده و واحد پالايشگاه‌هاي پتروشيمي به آزمايشگاه‌هاي بزرگ به تجهيزات خارجي تبديل شده است پس کجاست کالاي ايراني؟!
قاضي‌پور متذکر شد: فاينانس چين و فروش اعتبار به کشور چين باعث شده انجمن‌ها و ‌تشکل‌هاي سازندگان تجهيزات صنعت نفت‌کش به انجمن تأمين‌کننده تجهيزات از کشور چين تبديل شود؛ واردات بي‌رويه از چين باعث شده برخي شرکت‌هاي مربوطه در شرف تعطيلي باشد.
وي ادامه داد: تحريم و توافق موضوعات مقطعي در کشور است، اما اتکا به توان داخلي و اقتصاد مقاومتي تنها راهبرد موفقيت در صحنه بين‌المللي است؛ جلوگيري از فروش گاز ال‌پي‌جي بوتان بر مبناي کدام دليل بوده است؟ و توقف بالاي 50 درصدي پروژه‌هاي ميادين مشترک پارس جنوبي به چه علت است؟
نماينده ارومه در مجلس گفت: موضوع پرونده‌هايي که در اين زمينه وجود دارد يکي از مسائل اصلي است به عنوان مثال «م.س» يکي از فروشنده‌هاي اصلي نفت است که مجموع درآمدهاي نفتي را برنگردانده است و شما مي‌گوييد که جاي اين درآمدها امن است.
وي با تأکيد بر اينکه بايد عمليات تکميل شرکت ستاره خليج‌فارس هر چه زودتر انجام شود، يادآور شد: آيا اين منطقي است که وزارت نفت به بهانه اين که برخي از طرح‌ها توسط دولت انجام مي‌شود نسبت به تعهدات خود کوتاهي کند؟ پس چه نهادي در کشور بايد مدافع نفت ملت ايران باشد؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن