واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: جای خالی پیشینه فیلمسازی ایران در تاریخ سینما خبرگزاری پانا: «گفتگوی خلاق در سینما» درقالب کارگاه مستند تجربی در سینمای جوانان شیراز برگزار شد/تک فریم،مشکل عکاسی هنری ایران است.
۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد ساعت 12:46
به گزارش خبرگزاری پانا، در کارگاه مستند تجربی محمدرضا اصلانی با عنوان «گفتگوی خلاق در سینما» که در سینمای جوانان شیراز برگزار شد، این فیلمساز ۷۲ساله تاریخ سینمای جهان را تهی از ویژگی های تاریخی فیلمسازی ایران دانست و گفت: درحالیکه از سال ۱۹۰۰ میلادی یعنی ۵سال پس از اختراع سینما در ایران فیلم ساخته شده است، اما تاریخ سینمای جهان با وجودی که کشورهای آلمان، ژاپن یا کشورهای آمریکای لاتین و اروپای شرقی این هنگام سینما نداشتند تاکیدی بر این سینما نکرده است. کارگردان فیلم مستند و پژوهشی «جام حسنلو» این را مورد تاکید قرار داد که تاریخ سینمای جهان چندی است که سینمای ایران را جدی گرفته است و پیش از این گریزی به آن نداشته است. وی از نسل جوان سینمای امروز ایران خواست که روی مطالبه از تاریخ جهان برای جدی گرفتن سینمای ایران تاکید کنند و گفت: تاریخ فقط ماجراها یا جنگها نیست، بلکه پیشنهادکننده به جهان است. این نویسنده و شاعر پرپیشینه تاریخ نگاری در ایران را کرونولوژی دانست و گفت: مورخین ایرانی واقعه نگاری را بیش از تاریخ نگاری انجام داده اند. کارگردان مستند «خاطرات یک هفتاد و پنج ساله» خطاب به فیلمسازان جوان، گفت: حتی اگر از گدار هم تقلید می کنید بدانید به این فیلمساز مطرح جهان افزوده اید. این زیانی است که نسل به نسل منتقل شده است. اصلانی با این پرسش که در سینما چه پیشنهادی دارید، به سینماگران نسل جدید، گفت: ۹۹ درصد سینماگران ما چشمان خود را به روی دنیا ببندند دیگر وجود نخواهند داشت. وی در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی فروش فیلم های گروه سینمایی «هنر و تجربه» را بیش از سینمای بدنه ایران عنوان و بیان کرد: در دهه ۴۰ سینمای ایران نیز هنگامی که نسل ما فیلم های موج نو می ساخت این موضوع در مقابل فیلم فارسی ها خود را نشان داد. دو نسل متفاوت هنر در شیراز مطرح کردند:نگاه منتقدانه به سینما و عکاسی معاصر ایران دو نسل متفاوت از سینما و عکاسی ایران با نگاهی منتقدانه در کارگاه های آموزشی دانشگاه تابستانی فرهنگ و هنر به ارزیابی این هنرها پرداختند. در ادامه برنامه های آموزشی این دانشگاه که چندی است در شیراز برگزار می شود، مهرداد افسری در کارگاه «عکاسی هنری، از ایده تا اجرا» با تاکید بر نمایشگاه هایی که در ایران و بیرون از کشور برگزار کرده به تشریح عکاسی به شیوه «فاین آرت» پرداخت. افسری که از ویدیوآرتیست ها و عکاسان هنری است در جمع هنرمندان عکاس شرکت یافته در این دانشگاه تابستانی، گفت: از دیدگاه کانت اثر هنری زمانی روی می دهد که سویه زیباشناسانه از سوی شیء به هنرمند برسد. تک فریم، مشکل عکاسی هنری ایران وی مشکلات عکاسی هنری ایران را در تک فریم بودن آثار عنوان کرد و افزود: در عکاسی هنری و حتی عکاسی خبری یا مستند هیچگاه نمی شود با تک عکس ایده عکاس را شناخت. افسری نمایشگاه های عکس هنری را ناشی از سیاست، ایدئولوژی و جنسیت دانست و بیان کرد: این سه ویژگی در سراسر دنیا به هرحال با کیفیات متفاوت رعایت می شود. این دانش آموخته کارشناسی ارشد عکاسی از آفتهای این هنر در ایران را تکنیک عنوان کرد و افزود: ابزار هیچگاه هنرمند نساخته، بلکه اندیشه سازنده هنر است. عکس بیشتر رویدادی اندیشمندانه است تا اینکه رویدادی کنشگرانه باشد. از این رو، عکس حتی در ژانر خبری همیشه باید رویدادی خلق واره باشد. از سویی هنرمند عکاس باید در گونه مستند نیز جامعه شناسی و مراتب جامعه را درک کند. افسری با بیان اینکه ورود به جهان گسترده عکاسی با بی نهایت پرسه همراه است، گفت: عکاسی بی زمان ترین و موثرترین رسانه هنری است. بنابراین، روی عنوان و زمان ارایه بیشتر از خود عکاسی هنری تاکید می شود. اوکه بارها با عکس های هنری در دنیا خوش درخشیده، بیان کرد: باید بیش از همه یاد گرفت از چه عکس گرفته شود. از سویی، مهمترین ویژگی عکاسی هنری امروز این است که عکاس خود را جای مخاطب قرار دهد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]