تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815681021




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد دیپلماسی دولت یازدهم و همسایگان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
دیپلماسی دولت یازدهم و همسایگان
در 2 سال گذشته شاهد رفت و آمد مقامات ارشد کشورهای همسایه به ایران و بالعکس بودیم که نشان می‌دهد دولت یازدهم بر موضوع روابط با «اولویت‌های همیشگی» تأکید خاص و به جایی دارد.

خبرگزاری فارس: دیپلماسی دولت یازدهم و همسایگان



به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، اوایل خرداد ماه سال 1392 بود که «مرتضی بانک» معاون وقت ستاد تبلیغاتی حسن روحانی و مشاور وی در امور سیاست خارجی در مصاحبه با «شرق الاوسط» بهبود روابط با عربستان سعودی را اولویت سیاست خارجی دولت حسن روحانی خواند و عنوان کرد که «تقویت روابط دولت روحانی با کشورهای همسایه خواهد بود. کشورهای همسایه جزو اولویت‌های سیاست خارجی هر کشوری و از جمله ایران است و در این بین حوزه خلیج فارس از نظر سوق الجیشی و استراتژیک موقعیت ویژه‌ای دارد.» 27 خرداد ماه 1392 نیز حسن روحانی نخستین نشست خبری خود در کسوت رئیس جمهور ایران را در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار و ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی سیاست‌های دولت آینده را تبیین کرد.

  روحانی با اشاره به اینکه اولویت دولت در سیاست خارجی روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان خواهد بود، گفت: با 15 کشور همسایه، رابطه بسیار نزدیک با حسن همجواری و با دوستی و روابط متقابل براساس احترام و منافع متقابل خواهد بود. وی با بیان اینکه حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی این حوزه ویژگی‌های خاص خود را دارند، گفت: خلیج فارس اهمیت استراتژیک هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی دارد و ما با کشورهای جنوب خلیج فارس نه تنها همسایه هستیم، بلکه برادر هم هستیم و با عربستان سعودی نه تنها همسایه و برادریم بلکه قبله‌گاه مسلمانان در آن کشور است. عربستان کشوری است که رابطه بسیار نزدیک از نظر فرهنگی، تاریخی و منطقه‌ای با یکدیگر داریم و صدها هزار نفر از مردم کشورمان در سال برای زیارت خانه خدا به آن کشور سفر می‌کنند و تعداد زیادی از اتباع عربستان سعودی نیز به کشور ما سفر می‌کنند. زمینه تعامل و همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان بسیار آماده و فراهم است و امیدواریم در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان به ویژه با عربستان داشته باشیم. به دنبال این اظهارات و به موازات استقرار دولت جدید شاهد رفت و آمدهای مقامات کشورهای عربی به ایران بودیم.

  شهریور ماه سال 92 «سلطان قابوس» پادشاه عمان به عنوان نخستین مهمان بلندپایه خارجی دولت یازدهم در صدر یک هیأت عالیرتبه به منظور انجام دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد. این سومین دیدار رسمی پادشاه عمان از ایران بود. بهمن ماه سال 1392 «رجب طیب اردوغان» که در آن ایام نخست‌وزیر ترکیه بود در صدر هیأتی اقتصادی وارد ایران شد و با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. محور مذاکرات اردوغان در این سفر گسترش روابط اقتصادی و نیز بحران سوریه بود. اردوغان 2 سال بعد یعنی در فروردین ماه 1394 و در کسوت ریاست جمهوری به کشورمان سفر کرد. فروردین ماه 1393 نیز شاهد حضور «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در ایران بودیم که به دعوت رسمی همتای ایرانی خود انجام شد. اردیبهشت 93 «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در صدر هیأتی اقتصادی و به منظور دیدار با مقامات ارشد کشورمان به تهران سفر کرد.

  در همان ماه نیز «فؤاد معصوم» رئیس جمهور عراق در سفری سه روزه و در رأس هیأتی متشکل از وزرای گردشگری، محیط زیست و تجارت وارد تهران شد. دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی، علی لاریجانی رئیس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری از برنامه‌های این سفر بود. البته چند ماه پیش و چند ماه پس از وی نیز نخست‌وزیر این کشور به ایران آمده و دیدارهایی مهمی با مقامات مختلف کشورمان داشت. یک ماه بعد یعنی در خرداد ماه همان سال «شیخ صباح الاحمد الصباح» امیر کویت به دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان به تهران آمد و با مقامات بلندپایه در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.  «هویک آبراهامیان» نخست‌وزیر ارمنستان، در مهر ماه 1393 به ایران سفر کرد. فروردین ماه 1394 «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان به دعوت رسمی حسن روحانی وارد تهران شد. رئیس‌جمهور اسلامی افغانستان را در این سفر محمد محقق معاون دوم رئیس اجراییه، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت‌ملی رئیس جمهور، اکلیل حکیمی وزیر دارایی، داوود شاه صبا وزیر معادن و نفت و سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان و جمعی دیگر از مقامات دولتی افغانستان همراهی می‌کردند که نشان می‌داد این یک سفر اقتصادی- امنیتی است و روابط دو کشور در این دو بعد افزایش خواهد یافت. در این بین شاید مهمترین همسایه ایران (البته نه از طریق مرز زمینی) را بتوان عربستان سعودی دانست که به دلیل اهمیت روابط با این کشور در همان ابتدای تشکیل دولت جدید و حتی پیش از آن شاهد اظهارنظر مقامات کشورمان در این زمینه و لزوم در انداختن طرحی نو در روابط دو کشور بودیم که متاسفانه به دلیل تحولات رخ داده در سوریه، عراق و به خصوص یمن این روابط همچنان سرد و گاهی تنش آلود و با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است. به دنبال این سفرها و به موازات آنها سفر مقامات کشورمان به کشورهای همسایه را شاهد بودیم که نشان از عزم جدی طرف‌ها برای گسترش روابط داشت. اگرچه در انتقاد از سیاست خارجی دولت یازدهم همواره عنوان می‌شد که تمرکز دستگاه دیپلماسی بیشتر بر موضوع هسته‌ای است، اما نگاهی به سفرهای انجام گرفته و تفاهمات و قراردادهایی که حالا با جمع بندی هسته‌ای سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت، نشان می‌دهد که اگرچه دولت بر موضوع هسته‌ای توجه خاصی داشت، اما این موضوع «همه» حواس دولت رو به خود معطوف نکرده بود.

  پس از مذاکرات، وزیر خارجه کشورمان برای تشریح جمع بندی انجام گرفته بین ایران و 1+5 راهی کشورهای همسایه شد تا نگرانی‌های احتمالی را برطرف و بر گسترش روابط در سطوح مختلف تأکید کند؛ که در این راستا کشورهای کویت، قطر و عراق در برنامه‌ سفر منطقه‌ای در دور اول و همچنین لبنان، سوریه، پاکستان و هند در دور دوم قرار داشتند.  

سفر ظریف به هند   این سفرها در راستای تشریح آنچه در مذاکرات وین رخ داد، آثار و پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی آن و نیز ارائه راه حل‌هایی برای بحران‌های منطقه‌ای انجام می‌گیرد که نتایجی را نیز به همراه داشته است. با تحولات هفته‌های گذشته و اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی جدیدی که برای جمهوری اسلامی ایران رقم خورده، از این پس باید شاهد گسترش هر چه بیشتر کیفی و کمی سفرهای مقامات کشورهای همسایه به کشور و بالعکس باشیم که می‌تواند فصل جدیدی از روابط اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی را برای کشور رقم بزند. در علم جغرافیای سیاسی گفته می‌شود که انتخاب همسایگان دست ما نیست، اما می‌شود با استفاده از سیاست‌های مناسب و متناسب، از وضعیتی که لاجرم در آن قرار داریم استفاده مناسب و بهینه‌ای داشته باشیم که به نظر می‌رسد در دولت جدید به این مهم توجه شده است. گزارش از علی حیدری انتهای پیام/

94/05/26 - 11:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن