تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816609770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حيراني مردم از زمين خواري‌ها در «حيران»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۱۶ق.ظ)
حيراني مردم از زمين خواري‌ها در «حيران» موج - ساير رسانه ها؛ «حيران» با زيبايي‌هاي مسحور کننده و آوازه ديرينه‌اش به سبب گردنه اي زيبا در اين منطقه، اين روزها بيشتر از آن که به سبب مناظر خيره کننده‌اش مخاطبان را به خود جلب کند؛ شاهد دست اندازي ها و ويلاسازي هاي غيرمجازي است.
ايرنا نوشت:
حيران، دهستاني در 30 کيلومتري آستارا با دو هزار و 200 هکتار مساحت که از اين ميزان، يک هزار و 200 هکتار به مستثنيات اشخاص و يک هزار هکتار به منابع ملي تعلق دارد.
زيبايي‌هاي بکر و منحصربفرد اين منطقه، همگان را در اين انديشه فرو مي‌برد که در هنگام عبور از گردنه اي به همين نام، لحظاتي در طبيعت آن توقف کنند و از آب و هوا و مناظر آن بهره ببرند، اما؛ اين روزها، بيشتر از آن که مردم منطقه و مسافران، بهره چنداني از اين مواهب الهي بگيرند؛ غمناک از دست يازي ها به اراضي ملي حيران و ويلاهاي غيرمجازي هستند که چهره اين منطقه را تغيير داده است.
هرچند در نيمه خرداد سالجاري، تيم ويژه اي از سازمان بازرسي کل کشور براي رسيدگي به تخلفات در بخش تخريب جنگل و دست اندازي به منابع طبيعي و اراضي ملي در گيلان به اين استان سفر کرد، اما؛ اين روزها، باز هم شاهد ورق خوردن دفتر ديگري از تخلفات در بخش زمين خواري هستيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامي هفدهم اسفند سال گذشته در ديدار مسوولان و دست اندرکاران منابع طبيعي و محيط زيست، حراست از جنگل‌ها و مراتع و فضاهاي سبز را نيازمند برنامه ريزي، تدبير، پيگيري مستمر و جدي و قاطعيت دستگاه‌هاي مرتبط دانستند و با اشاره به ديدگاه اسلام در خصوص اهميت حفظ زمين و ثروت‌هاي عمومي کره خاکي گفتند: اسلام و اديان الهي همواره بر لزوم احساس مسووليت انسان در قبال طبيعت و حفظ تعادل ميان انسان و طبيعت تاکيد کرده‌اند؛ زيرا عامل اصلي بروز مشکلات زيست محيطي بر هم خوردن اين تعادل است.
ايشان به جنگل‌ها و مراتع به عنوان ريه‌هاي تنفسي شهرها و عوامل نگهدارنده خاک اشاره و از دست اندازي افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبيعي بخصوص در شمال کشور ابراز تأسف شديد کردند و افزودند: دستگاه‌هاي مسوول بايد قاطعانه با تعدي به جنگل‌ها به هر بهانه اي اعم از هتل سازي و جذب گردشگر و ساخت حوزه علميه و برخي توجيهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.
معظم له پديده زمين خواري و اخيراً کوه خواري و ساخت و ساز در ارتفاعات را از ديگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تاکيد کردند: بايد در قانون، اين گونه اقدامات جرم تلقي شود و افراد سوءاستفاده کننده بي هيچ اغماضي مورد تعقيب قضايي قرار گيرند و اگر در دستگاه‌ها نيز کوتاهي انجام گيرد، بايد با عوامل اين کوتاهي هم بشدت برخورد شود.

تشکيل کميته اي براي مقابله با زمين خواري در حيران
استاندار گيلان در همين ارتباط، از تشکيل کميته ويژه براي مقابله با پديده زمين خواري در گردنه حيران در غرب استان خبر داد.
محمدعلي نجفي بيان کرد: به دنبال بروز برخي تخلفات در گردنه حيران در بخش زمين خواري و نيز سفر کميته ويژه اي متشکل از مشاور معاون اول رييس جمهوري و مسوول دبيرخانه ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصاد، معاونين وزير جهاد کشاورزي و روساي سازمان‌هاي جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري و امور اراضي کشور، معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغي، معاون بنياد مسکن کشور و مشاور وزير راه و شهرسازي در شوراي حفظ حقوق بيت المال به گيلان؛ اين کميته تشکيل شده است.
به گفته وي، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري گيلان رياست اين کميته را برعهده دارد و مديران دستگاه‌هاي ذيربط اجرايي از جمله جهاد کشاورزِي، منابع طبيعي، محيط زيست، راه و شهرسازي و... اعضاي آن هستند.
استاندار گيلان تاکيد کرد: از زمان استقرار دولت يازدهم، حتي يک مورد پروانه ساختماني جديد در منطقه گردنه حيران توسط مسوولان مربوطه صادر نشده است.
نجفي با قدرداني از حساسيت رسانه‌ها براي مقابله با ساخت و سازهاي غيرمجاز گفت: مجموعه ارکان دولت تدبير و اميد با توجه به توصيه‌هاي رهبر فرزانه انقلاب، تاکيدات رئيس جمهوري و بخشنامه معاون اول رئيس جمهوري؛ اهتمام ويژه در مقابله با ساخت و سازهاي غيرمجاز دارد.
وي از اقدامات انجام شده در اين خصوص را تشکيل کميته نظارتي ويژه در گيلان براي مقابله با ساخت و سازهاي غيرمجاز در سال 92 و نيز ابلاغيه استاندار به تمام فرمانداران و شهرداران مبني بر مقابله جدي مسوولان استاني با زمين خواري در ارديبهشت سال 93 عنوان کرد.
نجفي همچنين دستورالعمل اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهوري، در تير سال 93 به وزراي جهاد کشاورزي، راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت مبني بر مقابله و برخورد جدي با پديده زمين خواري و اين که هر دستگاه، گروهي را مأمور کند تا تمام قراردادهاي اراضي ملي و دولتي واگذار شده را مورد رسيدگي قرار گيرد؛ از ديگر اقدامات مجموعه دولت در اين خصوص ذکر کرد.
وي گفت: در اين مدت، ضمن جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز، گشت‌هاي نظارتي افزايش يافته، تبليغات رسانه اي انجام و متخلفين نيز به مراجع قضايي معرفي شدند.
استاندار گيلان افزود: طي دو سال استقرار دولت يازدهم، 83 هکتار از اراضي توسط اداره کل راه و شهرسازي و 151 هکتار توسط اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان، آزاد و تجاوزات غيرمجاز، قلع و قمع شده است.
وي همچنين افزود: با بررسي انجام شده؛ برخورد با متخلفان در ساخت و سازهاي گردنه حيران افزايش يافته و 46 مورد پرونده تخلفات به محاکم قضايي ارسال شد که از اين ميان؛ شش مورد بازگشت به حالت اوليه و حکم تخريب سازه‌هاي غيرمجاز صادر شد.
نجفي بيان داشت: شش مورد پرونده نيز قرار منع تعقيب گرفت و دو مورد از پرونده‌ها نيز دستور توقف عمليات ساخت و ساز صادر و بقيه پرونده‌ها نيز در حال رسيدگي است.
استاندار گيلان با يادآوري بحث طرح شده در سال 93 در ارتباط با بازنگري در طرح گردنه حيران و افزايش 100 هکتاري براي طرح هادي روستايي در اين منطقه گفت: با اين طرح نيز در راستاي جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز، مخالفت شد.
استاندار گيلان اطمينان خاطر داد که به صورت ويژه و قاطع، با متخلفان و دست اندازان به اراضي طبيعي و ملي برخورد مي‌شود.

استقرار اکيپ شناسايي ساخت و سازهاي غيرمجاز در حيران
مدير امور اراضي جهاد کشاورزي استان گيلان نيز از استقرار اکيپ شناسايي ساخت و سازهاي غيرمجاز در منطقه حيران خبر داد.
سيد محمدمهدي ميرهاشمي با اشاره به ساخت و سازهاي غيرمجاز در منطقه حيران اظهار کرد: پس از شناسايي 13 واحد ساخت و ساز غيرمجاز در منطقه حيران، جهادکشاورزي گيلان اکيپي را براي شناسايي و تفکيک ساخت و سازهاي قانوني و غيرقانوني در اين محل مستقر کرد.
وي با تقسيم بندي اراضي منطقه حيران به اراضي داخل و خارج از طرح هادي گفت: در سال‌هاي گذشته (طي سال 84 به بعد) برخي از اراضي توسط اشخاص سودجو با چشم پوشي مسوولان وقت، مورد تغيير کاربري قرار گرفت.
وي با بيان اين که مديريت جهاد کشاورزي شهرستان در همان زمان در همين زمينه شکايت‌هاي متعددي را تقديم مراجع قضايي کرد، افزود: بعضي از اين موارد منجر به صدور حکم قطعي و در نهايت اجراي حکم شد اما بخشي ديگر از اين موارد منجر به صدور شکواييه نشد.
ميرهاشمي ادامه داد: طبق مقررات، صدور مجوز ساخت و ساز بايد توسط کميسيون ماده يک قانون حفظ کاربري صادر شود ولي مقامات وقت در آن زمان، برخي مجوزها را بدون ارجاع به اين کميسيون صادر کردند.
وي اظهار کرد: مديريت جهاد کشاورزي در همان زمان به استناد قانون حفظ کاربري اراضي زراعي و باغي، عليه صادرکنندگان پروانه ساختمان اقامه دعوا کرد، اما؛ متاسفانه بدليل نفوذ اشخاص سازنده اين ساختمان‌ها، اين افراد موفق به اخذ مجوز پروانه ساختماني به صورت غيرمجاز شدند.
ميرهاشمي تصريح کرد: تاکنون 13 نفر در اين منطقه شناسايي شده‌اند که در خارج از طرح هادي، اقدام به ساخت و ساز غيرقانوني کرده‌اند.
وي ماهيت اين افراد را افراد ذي نفوذ از استان همجوار عنوان و بيان کرد: جهاد کشاورزي با شناسايي اين متخلفان و به استناد قانون، عليه مسوولان وقت و مالکين ساختمان در دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان آستارا اقامه دعوا کرده است.
وي با بيان اينکه بخش عمده ساخت و سازها در اين منطقه در داخل طرح هادي و خارج از بافت مسکوني مي‌باشد، تصريح کرد: ساخت و سازها در خارج از طرح هادي پراکنده است؛ در همين راستا و باتوجه به برخي شکايات، اکيپي براي شناسايي ساخت و سازهاي غيرمجاز و تغيير کاربري‌هاي غيرقانوني اراضي کشاورزي در اين منطقه مستقر شده‌اند.
ميرهاشمي ادامه داد: علاوه براين؛ اکيپ‌هاي شهرستاني نيز با حضور نيروي انتظامي گشت‌هاي ويژه انجام مي‌دهند و درصورت اطلاع از موارد خلاف در اين زمينه، در محل وقوع جرم حاضر شده و برخوردهاي قانوني انجام مي‌دهند.
مدير امور اراضي جهاد کشاورزي استان گيلان يادآور شد: طي پنج سال گذشته تاکنون؛ از 606 مورد تغيير کاربري غيرمجاز حدود 293 هکتار از اراضي شامل زراعي و باغي، 149 مورد در مراجع قضايي منجر به صدور رأي قطعي و محکوميت متخلفان شده، 352 مورد نيز مشمول تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربري شده و ماموران جهادکشاورزي در اين ارتباط اقدام به تخريب سازه‌هاي غيرمجاز کرده‌اند و نهايتاً اينکه، متهمان 105 پرونده نيز برائت گرفته‌اند.
وي سامانه 131 متعلق به مديريت امور اراضي جهاد کشاورزي استان را پل ارتباطي مناسبي براي دريافت اطلاعات شهروندان از زمين خواري‌ها و تغييرهاي غيرمجاز کاربري اراضي ذکر کرد.
ميرهاشمي گفت: همزمان 25 نفر مي‌توانند در خصوص ارائه گزارش‌هاي مربوط به زمين خواري با اين سامانه تماس بگيرند و اين سامانه، گزارش‌ها را به گشت‌هاي ويژه، منتقل و اين گشت‌ها در محل وقوع جرم حضور يافته و با متخلفان برخورد مي‌کنند.

با حمايت دولت فعلي، پرونده زمين خواري در حيران افشا شد
نماينده مردم شهرستان آستارا در مجلس شوراي اسلامي گفت: با حمايت دولت فعلي، پرونده زمين خواري بزرگ در گردنه حيران افشا شد تا بتوانيم در راستاي حفظ حقوق بيت المال و انفال قدمي برداريم.
صفر نعيمي ادامه داد: تعدادي از مسوولان مرتبط در دولت گذشته، با اتصال سه روستاي حيران سفلي، عليا و وسطي، برنامه‌هاي خود را در قالب طرح هادي پيش گرفتند و مسوولان وقت، به جاي اينکه براي سه روستاي مذکور به صورت جداگانه طرح هادي تعريف کنند، اين روستاها را تجميع کرده تا مساحت آن به 160 هکتار برسد.
وي افزود: اين اقدام آن‌ها باعث رونق زمين‌هاي حيران شد که در آن موقع، در گام بعدي با بازنگري طرح هادي 100 هکتار ديگر نيز به محدوده مذکور اضافه شد.
نعيمي ادامه داد: ساخت و سازها در محدوده 160 هکتاري با اطمينان افراد از حمايت مسوولان وقت انجام شد و براي انجام ساخت و ساز در محدوده 100 هکتاري اراضي مزروعي اقدام کردند.
وي با بيان اينکه با روي کارآمدن دولت يازدهم تمام اميدهاي آن‌ها به نااميدي تبديل شد، گفت: اقدام کنندگان به ساخت و ساز، پيش از آنکه منتظر نتيجه پيگيري‌هاي خود باشند، ساخت و سازهاي غيرمجاز را در قالب ويلاها و ساختمان‌هاي مختلف در محدوده 100 هکتاري آغاز کردند.
نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه تمام اين اتفاق‌ها از سال 86 قوت گرفت، ادامه داد: بيشتر افرادي که اقدام به ساخت و سازهاي غيرمجاز در قالب ويلاها کرده‌اند، با هدايت چشمه آب‌هاي زيرزميني و ساماندهي آن‌ها براي خودشان، اقدام به ساخت استخرهاي اختصاصي کرده‌اند و اين در حالي است که بسياري از مردم منطقه، از کمبود و بعضاً نبود آب شرب رنج مي‌برند.
به گفته نعيمي؛ در حال حاضر معاون اول رئيس جمهوري، دادستان کل کشور و ساير مقامات اجرايي و قضايي در شهرستان و استان، پيگيري و رسيدگي به اين پرونده را به صورت جدي بر عهده دارند.
وي با اشاره به اينکه تمام اقدامات دلسوزان نظام در خصوص حفظ انفال در راستاي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري صورت مي‌گيرد، گفت: فرهنگ و ادبيات مردم آستارا، برگرفته از اصالت ريشه دار اين منطقه مي‌باشد که شايسته است در خصوص احقاق حق اهالي منطقه حيران، مسوولان از هيچ تلاشي دريغ نکنند.

* تخريب واحدهاي به ناحق ساخته شده در حيران، خواسته مردم است
نماينده مردم شهرستان رشت در مجلس شوراي اسلامي نيز بيان کرد: تخريب واحدهاي به ناحق و با اخذ مجوز با رانت سياسي و مديريتي ساخته شده در دل طبيعت گردنه حيران، خواسته همه مردم است که بايستي به اين خواسته توجه شود.
غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي افزود: عاملان اين دست اندازي به طبيعت، بايستي شناسايي و معرفي شوند و به سزاي اعمال خود برسند.
وي به سکوت برخي مسوولان پيشين در اين رابطه اعتراض و تصريح کرد: بايستي تمام کساني که در تصرف اين منابع طبيعي، مستقيم و غيرمستقيم دخالت داشته‌اند؛ شناسايي شوند.
جعفرزاده بيان داشت: مسوولان بايستي هرچه سريع‌تر و با قيد فوريت، به اين موضوع ورود کنند و در کوتاه‌ترين زمان، موضوع ساخت و ساز در گردنه حيران را بررسي و اقدامات لازم را انجام دهند.
اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه ساخت و ساز در گردنه حيران از توان مردم عادي خارج است، گفت: سرمايه گذاري سنگيني در اين منطقه انجام گرفته، بنابراين کساني توانسته‌اند با رانت، مجوزهايي را اخذ کنند.
وي بحث‌ها و مشاجره‌هاي شماري از مسوولان از آستارا تا اردبيل و متهم کردن يکديگر را موجب تخريب افکار عمومي خواند و اضافه کرد: اين گونه اقدامات به صلاح کشور نيست، براي رفع مشکل زمين خواري که مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب نيز هست؛ همه بايد همکاري کنند.
منطقه حيران از توابع شهرستان آستارا در منتهي اليه غرب استان گيلان و همجوار با استان اردبيل است.
مساحت استان گيلان 14 هزار و 711 کيلومتر است. از مجموع اراضي ملي گيلان؛ 565 هزار هکتار اراضي جنگلي، 245 هزار هکتار اراضي مرتعي و 288 هزار هکتار اراضي ملي جلگه اي و 11 هزار هکتار اراضي ساحلي مستحدث (سواحلي که با پسروي دريا ايجاد مي‌شود) است.
يک هزار و 800 گونه مختلف گياهي نيز در گيلان مي‌رويد و جنگل‌هاي هيرکاني به عنوان تنها باقيمانده رويشگاه‌هاي جنگلي دوران سوم زمين شناسي که بيش از پنج ميليون سال قدمت دارند، از ديگر موهبت‌هاي الهي براي اين استان است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن