تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814744278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محكوميت مرتضوي به حبس و رد مال


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: محكوميت مرتضوي به حبس و رد مال
سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در هشتاد و سومين نشست خبري خود با اصحاب رسانه در سخناني مشروح ‌ درباره برگزاری دادگاه بابک زنجانی در ۱۱ مهر، محکوم شدن مرتضوی در برخی اتهامات، بازگشت متهم فتنه ۸۸ به ایران و عدم ربط پرونده جیسون به حرفه خبرنگاری به خبرنگاران توضیح داد.
نویسنده : مهدي پورصفا 


سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در هشتاد و سومين نشست خبري خود با اصحاب رسانه در سخناني مشروح ‌ درباره برگزاری دادگاه بابک زنجانی در ۱۱ مهر، محکوم شدن مرتضوی در برخی اتهامات، بازگشت متهم فتنه ۸۸ به ایران و عدم ربط پرونده جیسون به حرفه خبرنگاری به خبرنگاران  توضیح  داد.
به گزارش «جوان»، ‌محسني اژه‌اي در اين نشست خبري در پاسخ به سؤالي درباره فرجام پرونده بابك زنجاني گفت: هشت وكيل مشغول مطالعه پرونده نفتي شامل آقاي بابك زنجاني و دو متهم ديگر هستند كه در اين ميان چهار نفر وكيل از طرف وزارت نفت و چهار وكيل از طرف ديگر متهمان مشغول به كار هستند.  وي گفت: پرونده بسيار سنگين است شامل 209 جلد با ملزومات آن كه هر جلد 200 صفحه دارد.  اژه‌اي تأكيد كرد: براي اين پرونده جلسه دادگاه در تاريخ 11 مهر ماه تعيين شده است.  وي پرونده ديگري كه سنگين است را پرونده مربوط به آقاي يدالله روزچنگ در خصوص مسائل ارزي عنوان كرد كه دستگير شده است و دادگاه وي از 12 مردادماه آغاز شده است و پس از چهار جلسه دادگاه كيفرخواست خوانده شد كه دادگاه اين پرونده ادامه دارد.  سخنگوي دستگاه قضا پرونده سنگين ديگر در اين زمان را پرونده مرتضوي دانست و گفت: امروز حكم آن صادر شده است كه من از جزئيات آن خبر ندارم و از آنجا كه حكم قابل‌تجديدنظر است اجمالاً مي‌گويم كه وي از برخي موارد اتهامي مبرا شده است و در برخي اتهامات ديگر به رد مال و حبس محكوم شده است.

   بازگشت متهم فتنه 88 به ايران، پرونده وي در حال رسيدگي است
حجت‌الاسلام والمسلمين محسني‌اژه‌اي در خصوص پرونده‌اي در بومهن و پرديس اظهار داشت: افرادي با جعل سند نسبت به 290 هكتار از زمين‌هاي پرديس اقداماتي داشته‌اند كه وضعيت روشن  و ثابت شد كه سند جعلي‌است و سه دست‌اندركار در اين زمينه بازداشت شدند.
سخنگوي قوه قضائيه به اقدامات چند ماهه اخير سال 94 پرداخت و گفت: همچنان با زمين‌خواران در استان‌هاي مختلف كه مشغول به زمين‌خواري هستند، برخورد مي‌شود تا ان‌شاءالله درس عبرتي براي سايرين باشد؛ ما دوست نداريم و نظام هم نمي‌خواهد افراد به زندان بروند.  اژه‌اي به ارائه آماري در اين زمينه پرداخت و تصريح كرد: در استان مركزي در همين ماه‌هاي اخير 82 هكتار از زمين‌هاي متصرف‌شده غيرمجاز، رفع تصرف شد. همچنين در خراسان رضوي پنج هكتار رفع تصرف شد و مقدار زيادي از باغات كه در حريم رودخانه‌ها بودند، تخريب شد.  سخنگوي قوه قضائيه در مورد يكي از متهمان فتنه 88 گفت: يكي از متهمان فتنه 88 كه به خارج از كشور رفته بود به ايران بازگشت و به گزارش وزارت اطلاعات تحت تعقيب قرار گرفت و پرونده‌اش در حال رسيدگي است.

  بررسي  ضمانت 8 هزار ميلياردي بابك زنجاني توسط مؤسسه مالي «ت»  
حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي سخنگوي قوه قضائيه در خصوص اينكه اخيراً در برخي از سايت‌ها و پايگاه‌هاي خبري در رابطه با نقل و انتقالات 20 هزار ميليارد توماني بابك زنجاني توسط مؤسسه مالي و اعتباري«ت» مطالبي مطرح شده است و گفته مي‌شود اين مؤسسه براي بابك زنجاني ضمانت‌نامه 8 هزار ميلياردي صادر شده از بانك‌هاي تاجيكستان را تأييد كرده است، آيا اين موضوع صحت دارد، گفت: آن چيزي كه در خصوص نقل و انتقالات 20 هزار ميلياردي گفته مي‌شود صحت ندارد چون بعيد است كسي اين مقدار پول داشته باشد.
وي گفت: البته در خصوص آن ضمانت‌نامه كه گفتيد خاطرم هست كه يك ضمانت‌نامه 8 هزار ميلياردي در اين پرونده وجود داشت كه البته به سرانجام آن مقصدي كه متهم داشت نرسيد، اما بررسي‌هايي انجام شد كه در حال حاضر نتيجه آن بررسي‌ها را به ياد ندارم.
يكي از خبرنگاران در رابطه با اظهارات مهدي هاشمي پيش از ورود به زندان پرسيد كه اژه‌اي گفت: حرف‌هايي كه محكومين درباره احكام صادره مي‌زنند، يا صحت دارد يا غيرصحيح است.  وي گفت: اگر ادعاهايي كه محكومان مي‌كنند غيرصحيح باشد قابل پيگرد قانوني است و برايشان تبعاتي به بار خواهد آورد.
محسني اژه‌اي در خصوص پخش جلسات دادگاه نيز گفت: قاضي پرونده تشخيص مي‌دهد كه دادگاه علني باشد يا غيرعلني و قابل پخش باشد يا غيرقابل پخش.  اژه‌اي افزود: در اين پرونده هم تصميم به عهده قاضي دادگاه است كه بگويد اظهارات مهدي هاشمي و جلسه دادگاه پخش شود يا خير.
 
 نقش رئيس دفتر رئيس‌جمهور سابق و معاون اول وي در پرونده‌هاي 3 هزار ميلياردي و ارزي اثبات نشد
اژه‌اي در پاسخ به سؤالي در خصوص سخنان وزير دادگستري مبني بر نقش رئيس دفتر رئيس‌جمهور سابق در پرونده 3 هزار ميلياردي گفت: در اين پرونده در خصوص اعمال نفوذ بسياري افراد مسائلي مطرح شد ولي چيزي به اثبات نرسيد كه در كيفرخواست اين پرونده مطرح شود.‌ سخنگوي دستگاه قضا در اين خصوص كه برخي نمايندگان در باره نقش معاون اول رئيس‌جمهور قبلي در پرونده ارزي نقش داشته‌اند، گفت: اتهامي درخصوص وي در كيفرخواست ثبت نشده است و همانطور كه مي‌دانيد پيرامون هر پرونده‌اي صحبت‌ها زياد است كه بايد توسط دادگاه احراز شود كه در اين خصوص اين اتفاق روي نداد.
 
  پرونده جيسون ربطي به حرفه خبرنگاري ندارد
يكي از خبرنگاران درباره هجمه غربي‌ها درباره پرونده جيسون رضائيان پرسيد و گفت: آنها در تلاشند تا پرونده اين متهم را صرفاً در راستاي كار قانوني و حرفه خبرنگاري‌اش نشان دهند، آيا اين صحت دارد؟
معاون اول قوه قضائيه گفت: اين موضوع به هيچ عنوان صحت ندارد و پرونده ايشان مطلقاً ربطي به انجام حرفه خبرنگاري نداشته است. ما خبرنگاران زيادي با تابعيت‌هاي مختلف در كشور داريم كه همگي فعاليت حرفه‌اي‌شان را انجام مي‌دهند.
محسني اژه‌اي گفت: البته نمي‌توانم در رابطه با اتهامات و جزئيات پرونده از لحاظ قانوني صحبت كنم.   وي افزود: به زودي حكم اين پرونده صادر مي‌شود و بعد از قطعي شدن حكم، مي‌توان درباره جزئيات آن بيشتر صحبت كرد.
محسني اژه‌اي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آخرين وضعيت پرونده ميزان به كجا رسيده است، گفت: افراد هنوز در بازداشت به سر مي‌برند و برخي از اموال متهم كه در نزد بانك مركزي وجود داشت ميان برخي طلبكاران تقسيم شده است.
وي گفت: همچنين يك ستاد در خود استان خراسان تشكيل شده تا به سرنوشت برخي از اين مؤسسات سر و سامان دهد.

  افترا به نهادها از جمله شوراي نگهبان قابل‌پيگرد قانوني است
اژه‌اي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا اسامي دولتمردان قبلي در پرونده نفتي مطرح است يا خير، گفت: در اين پرونده برخي افراد به‌عنوان گواه و برخي به‌عنوان متهم احضار شده‌اند و پرونده هنوز بسته نشده است، ولي در كيفرخواست فعلي اسمي از اين افراد به ميان نيامده است.
 وي در خصوص انتساب برخي اتهامات و افتراها به شوراي نگهبان و سخن سخنگوي اين شورا كه اين گونه اتهامات مصداق جرم است، گفت: اگر فردي به نهادي افترا بزند يا توهين كند، اين كار جرم  و قابل پيگرد است.  اژه‌اي درخصوص پرونده دكل‌هاي گمشده نيز گفت: پرونده‌اي در اين خصوص مطرح شده است و بازرسي كل كشور در دو تا سه مرحله گزارش ارائه كرده است كه اين پرونده اكنون در مرحله دادسرا است و افرادي احضار شده‌اند.
سخنگوي دستگاه قضا در خصوص نقش رسيدگي مناسب به پرونده‌هاي فساد مالي در اقدامات اين قوه، گفت: دستگاه قضايي عزم خودش را جزم كرده است كه با هر فسادي بر اساس قانون برخورد كند، ولي ممكن است احكام صادرشده براساس قانون با توقعات مردم متفاوت باشد.  وي گفت: گاهي چيزي بيرون از دادگاه مطرح است، اما در دادسرا به اثبات نمي‌رسد و گاهي نيز جرمي در دادگاه و دادسرا اثبات مي‌شود و خود فرد قبول ندارد؛ چنانكه بسياري از افراد زنداني جرم خود را قبول ندارند.
اژه‌اي تصريح كرد: ممكن است فردي فضاسازي و گمان كند كه اين به نفع وي است، درصورتي كه اگر هم در كوتاه‌مدت به نفع وي باشد در بلندمدت به نفع وي و جامعه نيست، ولي در كل قوه قضائيه تلاش مي‌كند تحت تأثير فضاسازي‌ها قرار نگيرد.  سخنگوي دستگاه قضا خاطرنشان كرد: ممكن است قوه قضائيه تا حدي از اين فضاسازي‌ها متأثر باشد، ولي بنا داريم كه تحت تأثير و فشار قرار نگيريم. ضمن اينكه فضاسازي به نفع يا ضد يك متهم براي ما چندان تفاوتي ندارد؛ هرچند اگر فرد عفو شود باعث خشنودي ماست.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن