تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819004347




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي طرح جامع شهرسازي در شوراي عالي شهرسازي و معماري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۲۸ق.ظ)
بررسي طرح جامع شهرسازي در شوراي عالي شهرسازي و معماري موج - شوراي عالي شهرسازي و معماري طرح جامع شهرسازي را مورد بررسي قرار داد و مقرر کرد: اراضي با کاربري پارک و فضاي سبز و تفريحي- گردشگري واقع در جنوب شهر واقع در حاشيه رود تجن، حدفاصل رودخانه و بافت کالبدي شهر با توجه به زراعي بودن از محدوده شهر خارج و به عنوان پهنه کشاورزي، سبز و گردشگري طبيعي در حريم شهر تثبيت شود.
به گزارش خبرگزاري موج، شوراي عالي شهرسازي و معماري در جلسه مورخ ۸ تير ۹۴ پيرو مباحث جلسات مورخ ۱۸ اسفند ۹۳ و ۲۵ اسفند ۹۳، طرح جامع شهرسازي را مورد بررسي قرار داد و به شرح زير اتخاذ تصميم کرد:
کليات و جمعيت:
۱.۱. ضمن تاييد محاسبات مشاور در خصوص پيش‌بيني جمعيت طرح جامع، مقرر شد افق طرح به سال ۱۴۰۵ افزايش يافته و به‌تبع آن جمعيت افق با نرخ رشد ۱.۹ درصد افزايش يابد و مبناي محاسبات قرار گيرد. در محاسبه جمعيت شهر صرفا جمعيت پيش‌بيني شده طرح هادي مصوب روستاهاي مورد توافق جهت الحاق مدنظر قرار گيرد.
۱.۲. جمعيت پايه در همه محاسبات مشاور جمعيت سرشماري رسمي سال ۹۰ در نظر گرفته شود.
۲. سند کاربري اراضي
۲.۱. کليه اراضي زراعي- باغي که در شرق شهر به محدوده مصوب قبلي اضافه و به عنوان کاربري‌هاي شهري پيشنهاد شده‌اند، از محدوده خارج و با حفظ عملکرد زراعي در حريم تثبيت شوند و خط محدوده در اين قسمت بر حريم خط فشار قوي انتقال نيرو منطبق شود و اراضي حد فاصل خط انتقال مذکور و سکونتگاه‌هاي روستايي ذغال چال و هولا به عنوان اراضي زراعي در محدوده تثبيت و به عنوان اساس طرح در ضوابط و مقررات قيد شود.
۲.۲. کليه اراضي زراعي و باغي که با همين کاربري به محدوده شهر افزوده شده‌اند، در تمام قسمت‌هاي شهر از محدوده خارج و در حريم تثبيت شوند. آن دسته از اراضي زراعي و باغي داخل بافت که امکان خروج ندارند، به عنوان اساس طرح تثبيت و هر گونه تغيير در آن‌ها مغايرت اساسي محسوب شود. بديهي است هرگونه ساخت‌وساز و تفکيک اين‌گونه اراضي تنها با رعايت دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمين شهري و قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها (مصوب ۱۳۵۹ و اصلاحيه‌هاي بعدي آن) امکان‌پذير است.
۲.۳. اراضي مجاور انبارهاي نفت واقع در شرق، با توجه به زراعي بودن از محدوده شهر خارج و در حريم شهر به عنوان پهنه زراعي تثبيت شود.
۲.۴. عناوين کاربري‌ها در سند کاربري اراضي پيشنهادي مطابق عناوين بيست‌گانه مصوب شوراي عالي اصلاح و رنگ‌ها و جداول متناظر با اين عناوين ارائه شود.
۲.۵. در اجراي مفاد قانون انتقال پادگان‌ها، بر تملک کامل اراضي پادگان ساري توسط شهرداري و تخصيص و تثبيت آن به عنوان فضاي سبز عمومي بدون امکان تغيير کاربري مجدد تأکيد مي‌شود.
۲.۶. مقرر مي‌شود طرح تفصيلي بافت با ارزش مرکزي شهر با مشارکت اداره کل راه و شهرسازي استان، اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و شهرداري ساري با تأکيد بر حفظ زندگي و ارزش‌هاي کالبدي محدوده تاريخي مرکز و تعديل و کاهش تراکم ساختماني و نحوه اختلاط کاربري به نفع افزايش ضريب سکونت تهيه و پس از بررسي و تاييد در کميته تخصصي شوراي عالي (کميته ۳) جهت اجرا ابلاغ شود.
۳. شبکه معابر
۳.۱. کنارگذر پيشنهادي شمالي شهر با توجه به عبور از اراضي زراعي مرغوب و احتمال تعرض به اراضي ما بين آن و محدوده شهر، حذف شود.
۴. حريم شهر
۴.۱. با توجه به مفاد قانون تعاريف محدوده و حريم شهر و ... و به جهت رعايت مرز تقسيمات سياسي، مرز حريم در شمال، منطبق بر مرز بخش رود پي مورد تائيد است. هر گونه تغيير در اين بند منوط به اصلاح تقسيمات سياسي خواهد بود.
۴.۲. با توجه به ساخت‌وساز گسترده و خارج از برنامه در محور خزر آباد، لزوم اتخاذ تدابير ويژه توسط استانداري مازندران و اداره کل جهاد کشاورزي استان جهت نظارت بر پهنه‌هاي حد فاصل حريم شهر ساري تا ساحل دريا در اين محور مورد تأکيد است.
۴.۳. سند پهنه‌بندي حريم با محوريت پهنه‌هاي زراعي و باغي و جنگلي و حفاظت، ارائه و نقاط سکونتي مجاز موجود به همراه عملکردهاي مجاز مد نظر طرح به‌ صورت نقطه‌اي و در قالب ضوابط مجاز، مشروط و ممنوع ارائه شود. ضمن اين که تخصيص کاربري در حريم صرفا محدود به فعاليت‌هاي يازده‌گانه مجاز به استقرار در حريم طبق مصوبه تدقيق سرانه‌ها و تعاريف کاربري‌هاي شهري بوده و غير آن مجاز نمي‌باشد.
۴.۴. موضوع مقابله با سوانح طبيعي و مطالعات پدافند غيرعامل در طرح بررسي و پيشنهاد‌هاي لازم در اين خصوص با ارائه نقشه پدافند غيرعامل به اسناد نهائي طرح افزوده شود.
۵. ضوابط و مقررات
ضوابط و مقررات طرح در چهارچوب مصوبات شوراي عالي و هماهنگ با محورهاي تعيين شده در صورت‌جلسه مورخ ۵ بهمن ۹۳ کميته فني مجددا تدوين و ظرف مدت يک ماه به دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري جهت بررسي نهايي ارائه و پس از تاييد، توسط دبير شورا ابلاغ شود. اهتمام اداره کل راه و شهرسازي استان در ارسال به‌موقع ضوابط مورد تأکيد و انتظار شوراي عالي شهرسازي و معماري است.
محورهاي اصلاحي ضوابط و مقررات طرح مطابق مصوبه مورخ ۵ بهمن ۹۳ کميته فني به شرح زير است:
۵.۱. مقياس ضوابط و مقررات طرح جامع رعايت نشد ه است. (در خيلي از موارد ضوابط در مقياس تفصيلي ارائه شده است)
۵.۲. پيشنهاد واگذاري اختيار تاييد و تغيير کاربري‌ها به کميته فني کميسيون ماده ۵ و يا ايجاد صندوق توسعه و عمران و غيره (به جهت صدور مجوزهاي لازم) فاقد وجهه قانوني است و بايد از مجموعه ضوابط و مقررات حذف شود.
۵.۳. پيشنهاد‌هاي در مورد اراضي زراعي و باغات با قوانين مرتبط در اين خصوص مغايرت دارد. مي‌بايست ضوابط و مقررات طرح با ملاحظات دو قانون مربوطه در محدوده و حريم شهر ارائه شوند. (دستورالعمل ماده ۱۴ در محدوده شهر و قانون حفظ اراضي زراعي و باغات در حريم شهر)
۵.۴. در بخش اول گزارش به تعاريف غيرمتعارف و غيرضروري پرداخته شده است از جمله تعاريف خاص، که مي‌بايد از گزارش حذف شوند.
۵.۵. ضوابط مربوط به بلندمرتبه‌سازي مي‌بايد براساس رابطه منطقي ميان فضاي باز، سطح اشغال و تعداد طبقات، تراکم ساختماني حداقل ساخت و حدنصاب تفکيک و با ملاحظات مصوبه بلندمرتبه‌سازي شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران مورخ ۲۵ اسفند ۹۳ موضوع بخشنامه شماره ۷۳۲/۳۰۰ مورخ ۱۷ فروردين ۹۴ تدوين شوند.
۵.۶. پيشنهاد ظرفيت جمعيت‌پذيري طرح با توجه به تراکم‌هاي ساختماني پيشنهادي ۱۴۴۵۶۹۸ نفر و با فرض تحقق تنها ۳۰ درصد تراکم ساختماني مسکوني، که فاقد هرگونه منطق کارشناسي و شهرسازي بوده و مغاير با پيش‌بيني‌هاي جمعيتي طرح در افق آن است حذف شود. لازم است نسبت به تعديل تراکم ساختماني پيشنهادي در پهنه‌هاي کم، متوسط و زياد و همچنين مختلط و بلندمرتبه‌سازي اقدام شود به نحوي که تناسب بين ظرفيت جمعيت‌پذيري و جمعيت افق طرح منطقي شود.
۵.۷. در مجلد ضوابط و مقررات مي‌بايست به ضوابط حريم شهر پرداخته شود.
۵.۸. مطالعات مالي و تراز فيزيکي – مالي اجراي طرح جامع ارائه شود.
۵.۹. اساس طرح و آستانه‌هاي مغايرت‌هاي اساسي براساس آخرين مصوبه شوراي عالي و با توجه به محورهاي زير اصلاح و ارائه شود:
۱-۹-۵. تعيين هر گونه تغيير در کاربري مقياس شهري و فراشهري به عنوان مغايرت اساسي تعيين شود.
۲-۹-۵. حذف موارد مربوط به محدوده بافت فرسوده و مصوبات کلان کميسيون ماده ۵ به عنوان مغايرت اساسي
۳-۹-۵. حذف افزايش تا حد ۱۰ درصدي براي تغيير مرز حريم
۴-۹-۵. حذف کليه احکامي که مستند به قوانين مصوب است و قطعا مغايرت اساسي يا غيراساسي در خصوص آن وارد نيست.
اراضي زراعي و باغي ساخته نشده ساري از محدوده‌هاي الحاقي کسر مي‌شود
بنا بر اين گزارش در ادامه جلسه، پيرو بازديد اعضاي منتخب شوراي عالي شهرسازي و معماري از محدوده و حريم شهر ساري و ارائه گزارش به شوراي عالي در خصوص موارد زير اتخاذ تصميم شد:
۱. اراضي با کاربري پارک و فضاي سبز و تفريحي- گردشگري واقع در جنوب شهر (در حاشيه رود تجن، حدفاصل رودخانه و بافت کالبدي شهر) با توجه به زراعي بودن از محدوده شهر خارج و به عنوان پهنه کشاورزي، سبز و گردشگري طبيعي در حريم شهر تثبيت شود. ضمنا هرگونه طرح مدنظر مديريت شهري در اراضي مذکور در صورت اخذ مصوبات استاني در شوراي عالي شهرسازي و معماري بررسي خواهد شد.
۲. با پيشنهاد شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان مبني بر الحاق روستاهاي واقع در شمال غرب شهر (قرق و شريف‌آباد) مشروط به رعايت موارد زير موافقت مي‌شود:
- الحاق، حداکثر در حد محدوده طرح‌هاي هادي مصوب روستاها انجام شود.
- خدمات مورد نياز در مقياس متناسب در طرح تفصيلي لحاظ شود.
- اراضي زراعي و باغي ساخته نشده از محدوده‌هاي الحاقي کسر و با حفظ کاربري زراعي- باغي در حريم شهر تثبيت شود.
۳. در اراضي ما بين محدوده شهر و دو روستاي مذکور (قرق و شريف‌آباد) ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در حجم وسيع و تراکم زياد (بعضا ۵ طبقه) در سطحي بالغ‌بر ۸۰ هکتار صورت گرفته است که بدون هر گونه ضابطه و نظارت فني و قانوني توسط شهرداري و اداره کل جهاد کشاورزي ساري انجام شده است. شوراي عالي مقرر نمود؛ ساخت‌وساز در اين محدوده در حد وضع موجود در حريم تثبيت و تدابير شديد حفاظتي جهت جلوگيري از گسترش آن توسط شهرداري و اداره کل جهاد کشاورزي استان تحت نظارت و با مسووليت استانداري مازندران اتخاذ شود.
۴. پارک جنگلي سکو تپه مطابق مصوبه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان، منوط به حفظ ماهيت جنگلي و يکپارچگي کالبدي با عرصه جنگلي مجاور و پرهيز از هر گونه ساخت‌وساز شهري (مگر در حد تأسيسات ضروري مرتبط) در حريم شهر تثبيت و هرگونه تغيير کاربري و عملکرد آن مشمول ضوابط مغايرت‌هاي اساسي مي‌شود.
۵. در خصوص تداخل مسير بزرگراه هفت تن با بافت کالبدي روستاهاي بالادزا و پايين دزا، مقرر شد مسير بزرگراه مذکور در اين قسمت اصلاح و دو روستا به محدوده شهر الحاق شود. اصلاح مسير در اين قسمت به نحوي انجام شود که تداخل حداقلي با عرصه‌ها و اراضي جنگلي و کشاورزي و باغي و سکونتگاه‌هاي روستايي به وجود آيد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن