تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814668328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد پساتحريم ايران، فرصت هاي بزرگ و خطرهاي کوچک


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ مرداد ۱۳۹۴ (۱:۱۰ق.ظ)
اقتصاد پساتحريم ايران، فرصت هاي بزرگ و خطرهاي کوچک موج-پس از لغو تحريم ها کدام بخش ها بيشتر شاهد جذب سرمايه گذاري خارجي و شکوفايي خواهند بود؟ کدام کشورها به ايران بازمي گردند؟ فرصت ها و خطرهاي سرمايه گذاري در ايران چه خواهند بود؟
به گزارش خبرنگار موج، پس از دستيابي به توافق هسته اي، به نظر مي رسد کشورها و شرکت هاي خارجي شتاب زيادي دارند تا به روابط اقتصادي متوقف شده خود با ايران بازگردند. مقامات ايراني هم علاقه نشان مي دهند که در زمينه هاي گوناگون مانند فن آوري، تسليحات، توليد، نفت و گاز با کشورهاي ديگر، روابط اقتصادي متقابل داشته باشند.
در عرض چند ساعت پس از اعلام توافق تاريخي هسته اي، چندين شرکت نفتي بين المللي مانند رويال داچ شل، بريتيش پتروليوم و اني ايتاليا علاقه مندي خود را براي بازگشت به بازار نفت ايران اعلام کردند که اين امر به احتمال زياد توليد نفت ايران و اوپک را افزايش خواهد داد.
در ميان کشورهاي اروپايي، به نظر مي رسد آلمان و فرانسه و سپس ايتاليا زودتر از بقيه براي بازسازي روابط اقتصادي خود با ايران دست به کار شده اند. به تازگي زيگمار گابريل، وزير اقتصاد آلمان و معاون او همراه با يک هيات اقتصادي از زيمنس و لينده و توليد کنندگان خودرو مانند مرسدس و فولکس واگن از ايران ديدار کردند. اين همايش اقتصادي پس از حدود يک دهه اتفاق افتاد. پس از آن هيات سياسي فرانسه به ايران آمد و قرار است هيات اقتصادي آنها هم به زودي به تهران بيايند. سپس هيات اقتصادي ايتاليا از ايران ديدار کردند و اکنون هم هيات اقتصادي ژاپن به ايران آمده اند.
مقامات ايران همچنين براي تقويت ناوگان هوايي کشور برنامه ريزي کرده اند. پس از دستيابي به توافق هسته اي با قدرت هاي جهاني، محمد خداکرمي، مدير سازمان هواپيمايي کشوري ايران گفت: در مرحله نخست از بازسازي ناوگان هوايي ايران سالي 80 تا 90 هواپيما از دو غول هواپيماسازي دنيا (بويينگ و ايرباس) خريداري خواهد شد.
پرسشي که درباره چشم انداز اقتصاد ايران پس از لغو تحريم ها به ذهن مي آيد اين است که کدام بخش ها بيشتر شاهد جذب سرمايه گذاري خارجي و شکوفايي خواهند بود؟ کدام کشورها احتمال بيشتري دارد که کسب و کارشان را به ايران بازگردانند؟ مقامات ايران بيشتر علاقه مند به سرمايه گذاري در چه بخش هايي هستند؟ فرصت ها و خطرهاي سرمايه گذاري در ايران چه خواهند بود؟

بخش هاي جذاب اقتصاد ايران
نخستين بخش جذاب اقتصادي در ايران بخش انرژي و به ويژه نفت و گاز است. ايران داراي چهارمين ذخاير بزرگ نفت خام و دومين منابع بزرگ گاز در جهان است. ليلي متقي، اقتصاد دان بانک جهاني و تنظيم کننده گزارش اين نهاد درباره ايران گفته است: از زمان انعقاد چهارچوب توافق در آوريل 2015، ما شاهد افزايش تمايل شرکت هاي بين المللي نسبت به سرمايه گذاري در ايران و به ويژه نفت و گاز اين کشور بوده ايم. اين روند احتمالا با لغو تحريم ها شتاب خواهد گرفت و سرمايه مورد نياز را فراهم خواهد ساخت و موجب ارتقاي تکنولوژي در بخش نفتي ايران خواهد شد.
دومين بازار جذاب ايران، بازار صنايع نظامي و تسليحاتي است. هنگامي که تحريم ها از جمله تحريم هاي تسليحاتي سازمان ملل متحد از روي ايران برداشته شوند، شرکت هاي بزرگ اسلحه سازي مي توانند ميلياردها دلار از قراردادها با ايران به دست آورند. به نظر مي رسد روسيه، همين حالا هم ممنوعيت هاي تسليحاتي ايران را برداشته است.
بخش هاي مورد توجه ديگر اقتصادي، بازارهاي مصرف و فن آوري ايران هستند. با حدود 80 ميليون نفر، ايران داراي بيشترين جمعيت در خاورميانه و رتبه 17 جمعيت در ميان همه کشورهاي جهان است. آن چه موجب جذابيت بيشتر بازار مصرف ايران است اين است که بيش از 60 درصد از 80 ميليون نفر، زير 30 سال سن دارند.
ايران از جمعيتي داراي تحصيلات عالي و دانشگاهي برخوردار است اما متاسفانه از آمار بالاي فرار مغزها هم رنج مي برد که براي اين مشکل بايد اقدامات مناسبي انجام دهد تا سرمايه هاي علمي کشور جذب کشورهاي ديگر نشوند و امکان فعاليت و زندگي در وطنشان را داشته باشند.
محسن رناني، اقتصاددان برجسته چندي پيش در تارنماي خود نوشت: ما ايرانيان داخل کشور حداقل در 10 تا 20 سال آينده به تنهايي نمي‌توانيم قطار توسعه را راه بيندازيم و روي ريل قرار دهيم. يعني آنقدر گرفتار مصيبت‌هاي مختلفي هستيم که بخش بزرگ انرژيمان صرف اين مصيبت‌ها و رفع بحران‌ها مي‌شود؛ ضمن اين که ديگر دوره درآمدهاي 100 ميليارد دلاري نفت که در دولت نهم و دهم تجربه شد، به پايان رسيده است (آن دوره، يک خواب بود که اقتصاد ايران ديد و به سرعت هم از خواب پريد). اما يک ذخيره سرمايه انساني چهار ميليوني ايرانيان در خارج کشور هستند که هم انرژي دارند، هم انگيزه دارند، هم سرمايه دارند و هم دانش و تخصص دارند. ما بايد از اين ذخيره عظيم براي ايجاد يک جهش در مسير توسعه استفاده کنيم.
بنا بر اعلام هافينگتون پست، حتي در زمان تحريم هاي کمرشکن اقتصادي، مردم ايران در سال 2012 ميلادي بيش از 75 ميليارد دلار براي مواد خوراکي و بيش از 20 ميليارد دلار براي پوشاک و 18.5 ميليارد دلار براي گردشگري هزينه کردند. اين مقدار هزينه، نشانگر بازار بزرگ و مصرفي ايران است که جاي رشد و شکوفايي زيادي دارد.

کدام کشورها و شرکت ها از برقراري ارتباط اقتصادي با ايران سود بيشتري مي برند؟
درباره بازارهاي نفت و گاز، کشورهايي که خريدار سنتي نفت ايران هستند مانند هندوستان، چين، کره جنوبي، ژاپن و ترکيه، خريد و سرمايه گذاري خود را افزايش خواهند داد. کشورهاي اروپايي و شرکت هاي نفتي غربي هم به آرامي ميزان حضور خود را در بازار نفت و گاز ايران افزايش خواهند داد.
نکته جالب اين است که ايالات متحده آمريکا که اصرار زيادي براي رسيدن به توافق هسته اي و لغو تحريم هاي تسليحاتي ايران در سازمان ملل متحد داشت، سود کمتري از نظر اقتصادي به دست خواهد آورد. به دليل مخالف بودن کنگره با توافق هسته اي، امکان معاملات اقتصادي شرکت هاي آمريکايي با ايران در آينده نزديک ضعيف به نظر مي رسد.
دکتر مجيد رفيع زاده، استاد علوم سياسي در آمريکا اظهارنظر کرده است: با توجه به معاملات تسليحاتي، محور همکاري ايران و روسيه و چين، برقرار خواهد ماند. با کاهش تحريم ها، فروش اسلحه روسيه به ايران افزايش خواهد يافت. روسيه که فشار زيادي براي برداشته شدن تحريم هاي تسليحاتي ايران وارد مي کرد، اعلام کرده است که مي خواهد زمينه را براي تحويل سامانه موشکي اس - سيصد به ايران فراهم کند.
درباره بازار مصرف ايران، شرکت ها و کالاهاي غربي در ديدگاه مردم ايران داراي برتري هايي نسبت به کالاهاي کشورهايي مانند چين هستند، بنابراين راه ساده تري براي راهيابي به بازار مصرف ايران در پيش رو دارند. با وجود اين، روند انجام کسب و کار با ايران هر قدر هم با شتاب انجام شود، زمان بر خواهد بود.
هنگامي که به خليج فارس مي نگريم، کشور امارات به طور ويژه افزايش بازرگاني با ايران خواهد داشت. همچنين دوبي که از مراکز سنتي بازرگاني با ايران و دروازه اي براي گذر کالاهاي صادراتي است با اقتصاد رها از تحريم هاي ايران، افزايش مبادلات خواهد داشت. بيش از 75 درصد از بازرگاني ايران در خليج فارس با امارات انجام مي شود. ايران چهارمين شريک بزرگ اقتصادي امارات است.

خطرهاي کوچک در برابر سودهاي بزرگ
يکي از خطرهايي که شتاب در بازرگاني با ايران ممکن است داشته باشد در مورد تحريم هاي اقتصادي شوراي امنيت سازمان ملل متحد است. اگر ايران يکي از شرايط توافق هسته اي را نقض کند يا قدرت هاي طرف مذاکره با ايران چنين نقضي را ادعا کنند يا خودشان يکي از تعهدها را نقض کنند و تحريم ها دوباره برقرار شوند آنگاه شرکت هاي خارجي با شرايط دشواري درباره سرمايه هاي خودشان مواجه مي شوند. نکته اينجا است که چون دو طرف توافق هسته اي، هم ايران و هم آمريکا و اروپا و روسيه و چين از توافق پشتيباني کرده اند، احتمال چنين اتفاقاتي بعيد به نظر مي رسد.
نکته دوم اين است، از آنجا که بيشتر بخش هاي اقتصاد ايران دولتي يا شبه دولتي است و نهادهاي حکومتي نقش پررنگي در اقتصاد دارند، کسب و کارهاي خصوصي چه خارجي و چه داخلي به سختي مي توانند با اين سازمان ها و نهادها رقابت کنند و در واقع اين رقابت، ناممکن به نظر مي رسد. موضوع خصوصي سازي بايد به طور ويژه و البته با دقت و درستي مورد نظر قرار بگيرد و آن گونه نشود که در خصوصي سازي هاي سال هاي پيش اتفاق افتاد.
نقش منفي چهارچوب هاي مقررات بسته حکومتي و قوانين محدود کننده کاري را نبايد فراموش کرد. در واقع ناکارآمدي و فساد اداري امکان دارد به ورود سرمايه ها به ايران آسيب وارد کند. اصلاح ساختارهاي قانوني و اقتصادي يکي از مهمترين کارهايي است که بايد انجام شود تا سرمايه گذاري خارجي و حتي کسب و کار داخلي رونق بگيرد.
نکته سوم درباره کشورهاي مخالف يا رقيب ايران است که از توافق هسته اي دل خوشي ندارند. شرکت هاي خارجي با برقراري رابطه اقتصادي با ايران ممکن است دچار مشکلاتي در مراوده با آن کشورها شوند.
البته منطق اقتصادي حکم مي کند که کشورها و شرکت ها خيلي مسائل سياسي را در کار خود دخالت ندهند و بيشتر منافع ملي خود را در نظر بگيرند. کشورهاي رقيب هم بايد بدانند که ايران همواره يکي از مناطق داراي ثبات در خاورميانه پرآشوب بوده است و هيچ گاه تهديدي براي همسايگانش و کشورهاي ديگر ايجاد نکرده است.
نکته چهارم اين که اگر کنگره آمريکا به مخالفت هاي يک جانبه خود با توافق تاريخي هسته اي ادامه دهد، براي شرکت هاي خارجي مشکل خواهد بود که بدون ترس از کينه جويي تندروهاي آمريکا در آينده، روابط خود را با ايران افزايش دهند.
در نهايت، اقتصاد دولتي و شبه دولتي ايران، بازار غيررقابتي و کاغذبازي زياد در کشور، فضا را براي شرکت هاي خارجي، چالش برانگيز کرده است و آنها را از سودآوري سرمايه گذاري در ايران و کسب و کار با ايران مي ترساند. بنابراين مقامات ايران در هر سطحي که حضور دارند بايد براي اطمينان بخشي به سرمايه گذاران تلاش کنند. اکنون که با تلاش هاي دولت تدبير و اميد و پشتيباني بالاترين مقامات نظام و با توجه به هزينه هاي فراواني که تحريم هاي هسته اي به کشور و مردم تحميل کرد، توافق هسته اي به دست آمده است حيف خواهد بود اين فرصت تاريخي را براي بازسازي اقتصادي ايران از دست بدهيم.

«علي فرهي»













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 367]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن