واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
در قسمت های قبلی به مقدمه ای بر چگونگیِ رونده اجرایِ یک برنامه ی کامپیوتری پرداختیم و اینکه چه پارامترهای سخت افزاری در کیفیت اجرای برنامه ها تاثیر گذار است. همچنین تا کنون دو کنسولِ نسل هفتمیِ PS3 و Xbox 360 همینطور کنسولِ نسل حاضرِ Xbox ONE را مورد بررسی قرار دادیم تا از تکنیک هایِ سخت افزاری که سازندگان آنها برای بهبود عملکرد سیستمشان استفاده کرده اند باخبر شویم. اگر این چند قسمت از سری مقالاتِ اسرارِ کنسول ها را خوانده باشید مطمئناً تا کنون از این موضوع آگاه شدید که چه تفاوت هایی بین یک PC و کنسول گیمینگ وجود دارد. و اما در آخرین قسمت قصد داریم یک کنسولِ نسل هشتمیِ دیگر یعنی PS4 را مورد بررسی قرار دهیم و جویا شویم که شرکتِ سونی از چه روشی سعی کرده تا کنسول خود را در رونده اجرایِ برنامه ها و بازی ها نسبت به کامپیوترهایِ شخصی بهینه تر و قدرتمند تر کند. PlayStation 4
کنسولِ PS4 در فبریه یِ سالِ 2013 در طیِ یک کنفرانسِ مطبوعاتی بصور رسمی معرفی شد و در نوامبر همان سال روانه ی بازار گردید.این کنسول هم رده یِ کنسول هایِ Xbox ONE و Wii U به عنوانِ یک دستگاهِ گیمینگ نسل هشتمی ارزیابی می شود. سونی سعی کرده تا با PS4 موفقیت هایِ PS3 را ادامه دهد و برای اولین بار از سیستم ابری یا همان Cloud networking در کنسول خود استفاده کرد تا بتواند از برندها و دستگاهایی دیگر به عنوانِ کنترل از راه دور این کنسول استفاده کند. اگر مطلع باشید در کنسولِ PS4 قابلیتی وجود دارد که به شما این امکان را خواهد داد تا توسطِ دستگاهایِ مبتنی بر سیستم عامل iOS و android بتوانید بازیِ خود را کنترل کنید ، در کل سونی بنوعی سعی کرده یک نوع سیستم یکپارچگی در کنسول خود بوجود بیاورد. سخت افزار:
کنسولِ PS4 هماننده Xbox ONE مجهز به یک پردازنده ی مدلِ Jaguar از شرکت AMD است با این تفاوت که توسط سونی این پردازنده کمی شخصی سازی شده و تغییر پیدا کرده. سونی در دستگاه خود از یک تراشه با هشت هسته ی پردازشی مجهز به مدارِ کد کننده ی ویدئو برخوردار است که به اصطلاحِ به این نوع پردازنده ها APU گفته می شود. APU همان CPU ای است که در آن یک مدار پردازشِ گرافیک تعبیه شده تا رونده پردازش اطلاعات گرافیکی و غیر گرافیکی بهتر کنترل شود. اگر بخاطر داشته باشید کنسولِ Xbox ONE از دو تراشه ی مدلِ Jaguare چهار هسته ای بصورت یکپارچه بهره می برد اما در PS4 طبق سفارشِ سونی از یک تراشه ی هشت هسته ای Jaguare همراه با مدار پردازش گرافیک مدلِ GCN Readon شرکتِ AMD استفاده شده که با همان فرکانسِ 1.75 گیگاهرتز مشابه با Xbox ONE کار خواهد کرد البته فرکانس داخلی مدار گرافیکی متفاوت است. در کنار این APU ، سونی از 8 گیگابایت حافظه ی رمِ نوعِ GDDR5 استفاده کرده که این حرکت نشانگرِ توجه ی سونی به پردازش گرافیک است. حافظه های نوعِ GDDR حافظه های رمی هستند که دو برابر بیشتر از حافظه های رمِ DDR پهنای باند دارند و تا فرکانسِ کاریِ 5500 مگاهرتز کار خواهند کرد از این رو می توانند در واحد زمان اطلاعات بیشتری را بین پردازنده و خود رد و بدل کنند همچنین بخاطر سرعت بالا و معماریِ خاصِ این نوع حافظه ها معمولاً از آنها برای پردازش گرافیک استفاده می شود تا اطلاعات گرافیکی با تاخیر کمتری برویِ نمایشگر نمایش داده شود اما همانطور که مطلع شدید سونی از این نوع حافظه به عنوان رم سیستم استفاده کرده. البته یک حافظه ی 256 مگابایتی نوعِ DDR3 هم در PS4 برای اجرا و نگاه داریِ اطلاعات برنامه های پس زمینه قرار داده شده و همین امر سبب شده تا تقریباً این کنسول 8 گیگابایت رم خود را بطور کامل به اجرای بازی ها اختصاص دهد. از طرفی با توجه به حجم کمِ این حافظه ی DDR3 می توان دریافت که سیستم عامل این کنسول سبک تر از Xbox ONE می باشد. در نهایت اگر بخواهیم معماریِ PS4 و Xbox ONE را با هم مقایسه کنیم می توان چنین برداشت کرد که : Xbox ONE برای بهبود عملکرد خود در اجرا ، پردازش های سیستم عامل را از پردازش هایِ مربوط به بازی جدا خواهد کرد اما در PS4 سعی شده با یک پردازنده ی APU تمام پردازش های گرافیکی و غیر گرافیکی بصورت یکپارچه و در یک فضا صورت گیرد تا بین اطلاعات وقفه ای ایجاد نشود همینطور مورد دیگری می توان به آن اشاره کرد سیستم عامل دو کنسول است که در Xbox ONE سعی شده تا سیستم عاملی شبیه به ویندوزِ مایکروسافت پدید آید و کاربران بتوانند غیر از بازی به کارهای دیگری هم با این کنسول مشغول شوند اما در PS4 سانزندگان سعی کردند تا بخشِ مربوط به شبکه و اتصالاتِ سیستم عامل را تقویت کنند تا در آینده با استفاده از سرویس های ابری حجم سیستم عامل موجود را کاهش دهند. همانطور که می بینید با توجه به اینکه هر دو کنسول از مدل های مشابه ی پردازنده استفاده می کنند اما معماری و الگوریتم اجرایِ هر یک متفاوت است. کلام آخر اینکه در این سری مقالات سعی شده تا مخاطبین عزیز با معماری و تکنیک هایی که در ساخت کنسول های گیمینگِ PS و Xbox استفاده شده آشنا شوند همچنین به این درک برسند که واقعاً چرا یک سیستم کامپیوتریِ شخصی یا همان PC با سخت افزاری مشابه با یک کنسول گیمینگ نمی تواند عملکردی مشابه را در اجرایِ بازی ها از خود نشان دهد. هدف از این مقالات آشنایی کاربران با جنبه ی فنی و تخصصیِ محصولات تکنولوژی است نه فقط صرفاً علاقه و احساساتِ شخصی از این رو امیدوارم سری مقالاتِ "اسرار کنسول ها" مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد. بزودی با سری مقالاتِ آموزشی جدیدی ر خدمت شما خواهیم بود.
6 دقيقه پيش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]