تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815962804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از رد توافق تا حق وتوی اوباما |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: از رد توافق تا حق وتوی اوباما
کد خبر: ۵۲۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳ - 15 August 2015


مناقشه 12 ساله هسته ای ایران در جهان بعد از مداومت محمد جواد ظریف و گروه دیپلماسی برای مذاکرات در نهایت به پایان رسید. کنگره آمریکا که بر خلاف رئیس جمهور این کشور تمایلی به مذاکرات و پایان دادن به تحریم های ظالمانه علیه ایران نداشت، با مصوبه ای سعی کرد ضلع چهارم مذاکرات باشد. با وجود اینکه شش قدرت جهانی و شورای امنیت سازمان ملل حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته و با لغو تحریم ها موافقت کرده است، اگر کنگره با توافق مخالفت کند جایگاه آمریکا در جهان را متزلزل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مجلس کنگره آمریکا با دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تشکیل شده که یکی حامی رئیس جمهور و سیاست های آن است اما دیگری نقطه مقابل اوباما ایستاده است. این مجلس یک ماه فرصت دارد برنامه جامع اقدام مشترک را بررسی و تایید یا رد آن را به دولت اعلام کند. با وجود اینکه بسیاری بر این باورند که رد نتیجه مذاکرات هسته ای بعد از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای کشورها هزینه بر خواهد بود اما اوباما نگران رد توافق در کنگره است. جمهوری خواهان تلاش دارند میزان رای منفی را در کنگره به حدی بالا ببرند تا اوباما نتواند از حق وتوی خود استفاده کند با این حال کارشناسان مسائل جهان تاکید دارند کنگره رای منفی به توافق نمی دهند و در نهایت اوباما می تواند از حق وتوی خود برای ملغی کردن مصوبه مجلس آمریکا استفاده کند.

کنگره با برجام مخالفت نمی کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی با بیان اینکه کنگره آمریکا به توافق هسته ای رای مثبت می دهد، گفت: هزینه مخالفت با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بسیار بالاست بنابراین هیچ کشوری نمی خواهد زیر بار چنین هزینه ای برود.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در توضیح نحوه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هسته ای ایران گفت: برجام در مجلس کنگره آمریکا به رای گذاشته می شود و اگر کمتر از دو سوم نمایندگان این مجلس رای منفی به توافق بدهند، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می تواند از حق وتو برای اجرای توافق استفاده کند.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: با توجه به اینکه آمریکا در جریان مذاکرات تلاش کرد  نتیجه ای حاصل شود تصور نمی کنم کنگره رای منفی به برجام بدهد تا در نهایت اوباما از حق وتوی خود استفاده کند.

وی در ادامه توضیح داد: با این حال اگر بیش از دو سوم به برجام رای منفی بدهند، حق وتوی رئیس جمهور ملغی می شود. به نظر بنده تمام مجالس دنیا، به علت اینکه  شواری امنیت سازمان ملل قطعنامه ای به نفع ایران صادرکرده است، رای موافق به توافق هسته ای خواهند داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص نگرانی اوباما در تایید توافق هسته ای گفت: البته در حزب دموکرات ها 18 نماینده یهودی وجود دارد، همین مسئله باعث نگرانی رئیس جمهور شده است. اما در کنگره نمایندگان منافع حزبی را دنبال می کنند نه منافع شخصی را بنابراین برجام در کنگره رای مثبت خواهد گرفت.

فضا سازی علیه توافق در کنگره

از سوی دیگر نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید دارد که اوباما تصمیم خود را مبنی بر تایید برجام گرفته است و مقاومت ها در سطح کنگره ادامه نخواهد داشت.

منصور حقیقت پور  به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به استعفای "گری سیمور" رییس یک گروه لابی کننده ضد ایران هسته ای با عنوان "متحد در برابر ایران هسته ای"ضمن استقبال از چنین استعفاهایی گفت: اینگونه استعفاها  باید افزایش یابد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس این استعفاها را در روند تصویب توافق هسته ای در کنگره آمریکا بدون تاثیر دانست و تصریح کرد: اوباما تصمیم خود را مبنی بر تایید برجام گرفته است و این نوع مقاومت ها در سطح کنگره ادامه نخواهد داشت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: سرانجام اوباما با استفاده از حق وتو و یا به کارگیری نیروهای دموکراتش می تواند بر اوضاع غلبه کند علاوه بر این که اینگونه استعفاها فضا سازی تبلیغاتی علیه اوباما است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت "گری سیمور" رییس یک گروه لابی کننده ضد ایران هسته ای با عنوان "متحد در برابر ایران هسته ای" (UNITED AGAINST NUCLEAR IRAN) با نگارش نامه ای از سمت خود استعفا داد.

سیمور در نامه استعفای خود نوشته است:"من فکر می کنم استراتژی اوباما موفق شده است. او با استفاده از اهرم های اقتصادی و تجاری موفق شد برنامه هسته ای ایران را محدود کند.

سعی اوباما برای به حداقل رساندن رد توافق

همچنین عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد به نظر می رسد اوباما در حال تلاش برای اجماع با لابی ها و یا همراه کردن نظر کنگره با توافق هسته ای باشد.

مهدی دواتگری  با اشاره به نامه اوباما به آیپک مبنی بر ترک دروغ‌پردازی درباره توافق هسته ای ایران گفت: لابی های صهیونیستی در کنگره آمریکا نقش اساسی دارند و نباید از نفوذ آنها غافل شویم.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس افزود: علیرغم اینکه در سفر نتانیاهو به آمریکا،اوباما ملاقاتی با وی نداشت اما فضایی ایجاد شد که نتانیاهو به راحتی در کنگره آمریکا حضور یافت و برخی از سیاست های دولت آمریکا را زیر سوال برد.

وی در ادامه درباره حق وتوی اوباما در صورت رد توافق هسته ای در کنگره آمریکا گفت:  یک مرحله در این میان پیش بینی شده است تا در صورت وتو دوباره به کنگره برگردد و با ساز و کاری که برای تصویب مجدد پیش بینی شده است چه بسا امکان اینکه توافق هسته ای دوباره در کنگره رد شود وجود دارد اما در عین حال اوباما سعی می کند این خطر را به حداقل برساند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن