تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819497487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاچاق کالا، آفت بازار تولیدات داخلی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: قاچاق کالا، آفت بازار تولیدات داخلی
کارشناس اقتصادی گفت: دلیل اصلی قاچاق کالا نبود کنترل در سیستم خرید و فروش کشور است.


سید مهدی صادق کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون قاچاق کالا این امر را یک "پدیده" معرفی کرد و گفت: پدیده قاچاق در اقتصاد هر کشوری وجود دارد و تنها منحصر به کشور ما نیست اما در کشورهای مختلف به دلیل ساختار اقتصادی متفاوت شدت و ضعف دارد.


وی افزود: عموما زمانی که وضعیت ارز حالت دوگانه و یا حتی سه گانه در فروش آزاد و دولتی داشته باشد و کمبود ارز در کشور مشهود باشد همچنین اشتغال به معنی واقعی در کشور وجود نداشته باشد از طرفی محصولات داخلی کیفیت لازم و قابل رقابت با مشابه خارجی را نداشته باشد و قیمت‌ها نیز قیمت‌های رقابتی نباشد پدیده قاچاق کالا رخ می‌دهد.


وی اظهار داشت: قاچاق کالا به معنی ورود کالا از مبادی جز مبادی رسمی و گمرکی است و این امر بیشتر در بین کالاهای قابل حمل اتفاق می‌افتد.


صادق دلیل اصلی بروز این پدیده را نبود الزام نصب بار کد برای تولیدات داخلی در حین تولید و نبود کنترل در رصد کالا تازمان رسیدن به دست مصرف کننده عنوان کرد و افزود: در شرایطی که فروش کنترل نمی‌شود و هر کالایی بدون بارکد و مجور به راحتی در فروشگاه‌ها عرضه و فروخته می‌شود مسلم است که فضا برای قاچاق کالا نیز باز می‌شود.


این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: اگر همه فروشگاه‌ها به اجبار سیستم آنلاین فروش متصل به دارایی داشته باشند ناچار خواهند بود تنها کالایی را به فروش برسانند که دارای بارکد تولید یا ترخیص باشند و فقط در این صورت رصد کالاها از تولید یا ترخیص تا فروش کنترل می‌شود و دست قاچاقچیان بسته خواهد شد.


صادق از کنترل سوخت و خرید و فروش اتومبیل و موتورسیکلت به عنوان یک حرکت مثبت و بازدارنده یاد کرد و گفت: این فعالیت‌ها توانایی کنترل مبادلات را به خوبی نشان می‌دهد.


وی ضمن اشاره به این مطلب که درکشور هر کالایی حتی میوه و محصولات کشاورزی نیز گاهی به صورت قاچاق وارد می‌شود مقصر بروز این معضل را سازمان‌های متفاوت یاد کرد و گفت: همانطور که در عدم کنترل خریدو فروش مقصر را وزارت دارایی می‌دانیم درباره روی آوردن مردم در مناطق مرزی به قاچاق و کوله بری به دلیل متوجه وزارت کار و صنعت و معدن و تجارت است و در عرضه کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها بدون فاکتور خرید و یا با فاکتورهای ساختگی به ضعف کنترل توسط سازمان بازرسی و نیروی انتظامی برمی‌گردد.


وی در پایان گفت: در پدیده قاچاق یک شخص یا یک سازمان مقصر نیست و همه کمبودها و کوتاهی‌ها دست به دست هم می‌دهند و این امر را سبب می‌شوند بنابراین برای حل این مشکل نیز فقط یک سازمان یا فرد نمیتواند به تنهایی جلوی این پدیده بایستد.


انتهای پیام/ 





اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

نابودی صنعت پوشاک در سایه بی توجهی مسئولان/ 70درصد پوشاک مصرفی خارجی است
قاچاق کالای رنگ و لعاب شده، واحدهای تولید را به تعطیلی می‌کشاند
کاهش قاچاق با راه اندازی سامانه جامع گمرکی/ 9 فروند هواپیمای خریداری شده درانتظار مجوز پرواز
کاهش قاچاق با اصلاح نظام تعرفه‌ای / 95 درصد فعالیت‌ها تحت پوشش سامانه جامع گمرکی





۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن