تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814787877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کادر درمانی بیمارستان ها، ناراضی از پرداخت مبتنی بر عملکرد/ آیا پرستاران قصاص قبل از جنایت کرده اند؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


کادر درمانی بیمارستان ها، ناراضی از پرداخت مبتنی بر عملکرد/ آیا پرستاران قصاص قبل از جنایت کرده اند؟ جامعه > مشکلات مردم - با توجه به این که طرح قاصدک یا همان پرداخت مبتنی بر عملکرد مدت کوتاهی است در برخی مراکز درمانی اجرا شده، به نظر می رسد اعتراض به این طرح، بیشتر به قصاص قبل از جنایت شباهت داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از اواخر سال 93 و اوایل سال 94 و پس از آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور، در برخی از بیمارستانهای دولتی کشور طرحی به اجرا در آمد که موجی از اعتراضات صنفی، کادر پرستاری این بیمارستانها را به دنبال داشت، که در برخی از استانها منجر به تجمع های اعتراض آمیز پرستاران شد.
معترضان که از بی عدالتی در توزیع درآمد مازاد بیمارستان، تعرفه گذاری ها و نحوه ی محاسبه کارانه ناراضی بودند خواستار توجه مسئولین و سیاست گذاران برای رفع مشکل بودند.
اما موضوع از چه قرار بود. سال گذشته نمایندگان مجلس طرحی از لوایح دولت سابق با عنوان "قاصدک" را به تصویب رساندند که طبق این طرح میزان پرداختی حقوق پرستاران بر اساس مدلی از تعرفه گذاری خدمات باید صورت بگیرد.
در واقع در این طرح، میزان پرداختی پرستاران مبتنی بر عملکرد، اطلاعات سوابق کاری ، تحصیلات، شیفت های کاری، ساعات غیر موظفی و مهم تر از همه میزان رضایتمندی مردم محاسبه می شود. برای محاسبه ی کارانه به سبک جدید، نرم افزاری پیشرفته طراحی شده که کارانه ها بر اساس آن حساب و اندازه گیری می شود. گرچه طرح قاصدک در نگاه نخست طرح قابل قبول و مناسبی به نظر میرسد ولی اظهارات پرستاران معترض هم قابل تامل است.
برخی پرستاران معتقدند با اجرای ای طرح مبلغ بسیار زیاد و غیر قابل مقایسه ای از درآمد های بیمارستان به پزشکان، مدیران و کادر غیر درمانی اختصاص می یابد و میزان بسیار کمی به پرستاران و سایر کادر درمانی تعلق می گیرد.   قصاص قبل از جنایت پرستاران طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد هنوز به طور کامل در کشور اجرا نشده با این حال هستند پرستارانی که به دلیل مشخص نبودن وضعیت کارانه، نارضایتی دارند. از جمله مسائل مطرح شده در این اعتراضات بی عدالتی در نحوه شمول ضوابط سختگیرانه اجرایی و نظارتی بر پرستاران است، درصورتی که شایسته بود این ضوابط و نظارت ها شامل حال پزشکان و سایر کادر اداری و درمانی نیز باشد. این اعتراضات در میان مسئولین و متولیان بهداشت و درمان کشور بازتاب هایی داشت و بجز برخی از موارد مانند بیمارستان رجایی شیراز که با پرستاران برخورد مناسبی صورت نگرفت، سایر مسئولین ضمن پاسخگویی و اذعان به وجود مشکلاتی در طرح نوپای قاصدک، برای رفع مشکل قول مساعد دادند.
در همین رابطه، مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به خبرآنلاین گفت که علت این اعتراضات چیزی غیر از میزان در آمد و کارانه پرستاران در بیمارستانها است، زیرا پس از اجرای طرح پرداختی پرستاران بسیار بیشتر شده است. وی دلیل را اقدامات وزارت بهداشت برای محدود کردن درآمد مراکز پرستاری خصوصی دانست.
او در گفتگو با خبرآنلاین به تلاش های وزارت بهداشت در جهت جلب رضایت پرستاران اشاره کرد و گفت که بخشی از کارانه ی پزشکان به دستور وزیر بهداشت، به پرستاران اعطا می شود. او گفت که در حال حاضر تفاوت دریافتی پزشکان و پرستاران به نسبت گذشته خیلی کم شده و با اقدامات آینده این اتفاق بیشتر و بیشتر خواهد افتاد. او گفت که تعجب می کند چرا در این مقطع باید پرستاران ناراضی باشند در حالی که وضعشان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. علاوه بر آن، آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت از اشکالات سیستم قبلی نظام پرداختی کارانه می گوید و آن را ناکارامد می داند. این مقام مسئول در وزارت بهداشت معتقد است که هنوز این طرح قاصدک برای جامعه پرستاری تفهیم نشده و علت اعتراض ها هم همین می تواند باشد. او دلیل این که طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد به شکل الان تصویب شد را ایرادات طرح قبل می داند. دربرگیری کم کارانه ها در سیستم قبل، در نظر گرفته نشدن رضایت مردم و همچنین از بین رفتن روحیه کار گروهی و انگیزه خدمت از ایراداتی بود که طرح قبل داشت. در این بین بودند مراکز درمانی که از اجرای طرح قاصدک رضایت داشتند. برای مثال پرستاران و کارکنان مرکز آموزشی درمانی نکویی - هدایتی قم به عنوان یکی از مراکز دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قم و اولین مرکزی که در استان قم نسبت به اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد مبادرت کرده، با امضای طوماری خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ابراز خرسندی از اجرای طرح کرده اند. همین نمونه و شواهد دیگر نشان می دهد که اعتراضات پرستاران با این که در برخی موارد درست و بجاست، اما در مورد طرح قاصدک نوعی قصاص قبل از جنایت است.   با این که تلاش های بسیاری برای از بین بردن شکاف عمیق دریافتی پزشکان و سایر کادر درمانی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته، اما باز هم تفاوت دستمزدها بسیار بالاست. به نظر می رسد هر گونه تغییری، زمینه را برای رساندن اعتراض پرستاران به گوش مسئولین فراهم می کند و شاید همین نارضایتی ها اجازه ندهد تا پرستاران که یکی از زحمتکش ترین اقشار و تاثیرگذارترین ها در زمینه درمانی هستند، بتوانند خوبی های طرح را ببینند. هر چند وزارت بهداشت برنامه های زیادی برای حل کردن مشکل کادر درمانی دارد، اما همچنان سیستم درمانی پزشک سالار است و جایگاه کادر درمانی علی الخصوص پرستاران، آن چه که باید نیست. از اجرای طرح مدت زمان زیادی نمی گذرد. باید منتظر ماند و دید اجرای طرح در طولانی مدت می تواند رضایت پرستاران را جلب کند یا خیر.
17304  

کلید واژه ها: مشکلات خوانندگان -




جمعه 23 مرداد 1394 - 10:14:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن