تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815530548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهم‌ترين تحولات گروه‌های سياسی/١٢ حزب ، ١٢ اتفاق


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: مهم‌ترين تحولات گروه‌های سياسی/١٢ حزب ، ١٢ اتفاق
«ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست، احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند»؛ جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند.
آفتاب :  روزنامه اعتماد نوشت: با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپهر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالان سياسي كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله هفت ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني هفت ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.


هفته شلوغ ندا با بازنشر يك مصاحبه


اهالي ندا هفته جاري را تحت تاثير مصاحبه سيد صادق خرازي، رييس شوراي مركزي خود سپري كردند. مصاحبه‌اي كه اگرچه به دو هفته قبل با هفته‌نامه مثلث برمي‌گشت اما بازنشر هماهنگ آن توسط رسانه‌هاي اصولگرا در هفته گذشته منجر به بروز واكنش‌هاي تندي از سوي برخي اصلاح‌طلبان شد.


نقش اول حزب ندا اين روزها نه دبيركل كه رييس شوراي مركزي آن است. سيد صادق خرازي پس از آنكه عباراتي گفته بود مبني بر گرا دادن برخي افراد به دشمن در گفت‌وگويي با «اعتماد» نسبت به نقدهايي از او شده بود، پاسخ داد.


او در اين گفت‌وگو صراحتا اتهامات وارد شده به اصلاح‌طلبان از جانب خود را رد كرد و گفت كه «از جمله مصاحبه‌ام با مثلث نه نسبتي به اصلاح‌طلبان بر مي‌آيد و نه اتهامي درباره آنان مطرح شده است. اگر روزنامه يا مجله‌اي براي بهره‌برداري يا شيطنت، كار خاصي انجام مي‌دهد نه به من مربوط است و نه به حزب و بچه‌هاي ندا.»


با اين حال حاشيه‌هاي ندا بيش از زمين اصلي سياست در فضاي مجازي دنبال مي‌شود. عده‌اي از جوانان اصلاح‌طلب با راه‌اندازي كمپيني از او خواسته‌اند تا ليست افرادي كه خائنانه به دشمن‌ گرا مي‌دادند را منتشر كند. اين كمپين البته هنوز با هيچ واكنشي از سوي خرازي مواجه نشده است.


همچنين برخي حاميان اين حزب با حضور جدي در فضاي مجازي نسبت به بازنشر سخنان خرازي واكنش نشان داده و انتقاد از اظهارات خرازي را به برگزاري موفق نشست رسانه‌اي خرازي با حضور اعضاي تيم مذاكره‌كننده ايراني درخصوص برجام ربط داده‌اند.خرازي ضمن رد هرگونه اتهام افكني عليه اصلاح‌طلبان يك بار ديگر اعلام كرد ذيل محوريت رييس دولت اصلاحات سياست‌ورزي را پي‌مي‌گيرد.


مانيفست كارگزاران از زبان دبيركل


حزب كارگزاران سازندگي پنجشنبه هفته پيش در مركز همايش‌هاي رايزن همايشي تحت عنوان راهبرد مذاكره ملي به بهانه بيستمين سالگرد تاسيس اين حزب برگزار كرد. آنها همچنين در همان روز موفق شدند يدالله طاهرنژاد، عضو شوراي مركزي خود را به عنوان يكي از اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب در اين نهاد غير دولتي معرفي كنند.


در همايش سراسري كارگزاران كه پيش‌كنگره هم به آن مي‌گفتند سرشاخه‌هاي اصلي سراسر كشور اين حزب حضور داشتند. آنها آمده بودند تا در فاصله سه ماه مانده به كنگره و هفت ماه مانده به انتخابات مجلس اصلي‌ترين مواضع حزب را دريافت كنند و خط سياسي ابلاغي در تهران را براي اجرا به شهرستان محل فعاليت خود ببرند اما چهره شاخص همايش كسي جز اسحاق جهانگيري نبود كه نشان داد حتي اگر معاون اول رييس‌جمهور شده باشد فراموش نمي‌كند كه رييس شوراي مركزي حزب است. به همين دليل ساده اسحاق جهانگيري صبح پنجشنبه در مركز همايش‌هاي رايزن حاضر شد تا با حضور او اين گردهمايي رنگ و بوي رسمي‌تري به خود بگيرد.


در اين گردهمايي غلامحسين كرباسچي باز هم از مذاكره ملي گفت؛ مذاكره‌اي كه مي‌تواند پرونده‌هاي پيچيده‌اي مانند حصر و برخي محكومت‌هاي قضايي را هم حل كند. او از لزوم تحزب گفت و باور و ايمان كارگزاران به اينكه قرار نيست هر كس پست و سمتي گرفت هم حزبي‌هايش را اتوبوسي سر كار ببرد.


او البته شايد مهم‌ترين حرف‌هاي اين سال‌هايش را هم به زبان راند. با صراحت و بدون كمترين نگراني دوره ٢٥ ساله بعد از امام را براي ايران درخشان توصيف كرد تا يكي از گام‌هاي اصلي اصلاح‌طلبان براي ترميم رابطه با حاكميت را او برداشته باشد اما آنچه كرباسچي گفت و كمتر شنيده شد «بازنگري در مواضع كارگزاران با توجه به شرايط جديد» بود.


گسترش شبكه كشوري حزب اسلامي كار


حزب اسلامي كار رفته رفته شبكه كشوري خود براي انتخابات مجلس را ساماندهي مي‌كند. آنها كه به طور سنتي جايگاهي محفوظ در ليست نهايي اصلاح‌طلبان دارند اين‌بار تلاش مي‌كنند تا با حفظ جايگاه قبلي نسبت به تعميق شبكه سراسري خود تلاش بيشتري داشته باشند تا ضمن فعاليت گسترده در شهرستان‌ها بتوانند چهره‌هاي منتسب به خود را در حوزه‌هاي انتخابيه مورد اجماع كلي قرار دهند. در هفته‌اي كه پشت سر گذاشتيم حسين كمالي ،دبيركل اين حزب نسبت به دو اتفاق مهم كشور موضع‌گيري كرد. حسين كمالي كه حالا با راي اصلاح‌طلبان يكي از اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب است با توجه به انتخابات اين نهاد غير دولتي گفت: هنوز صحبت درباره تاثيرگذاري احزاب در انتخابات‌هاي پيش‌رو دشوار است. اميدواريم برگزاري انتخابات شوراي مركزي و از سرگيري فعاليت خانه احزاب در آينده نتايج مثبتي به‌همراه داشته‌ باشد. البته هنوز صحبت درباره تاثيرگذاري احزاب در انتخابات‌هاي پيش‌رو دشوار است و در آينده بهتر مي‌توان در اين خصوص اظهارنظر كرد. بنابر دستور جلسه، برگزاري انتخابات شوراي مركزي در دستور كار قرار گرفت و پس از برگزاري انتخابات هيات رييسه جلسه كنوني و اعلام اسامي كانديداهاي سه فراكسيون اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل، انتخابات اصلي شوراي مركزي خانه احزاب برگزار شد و اعضاي اصلي و علي‌البدل و بازرسان انتخاب شدند. پيشنهادها و انتقادهايي بنابر كميسيون ماده ١٠ قانون احزاب درباره متن اساسنامه نيز مطرح است كه بايد پس از مشخص‌شدن هيات رييسه خانه احزاب در يك مجمع فوق‌العاده مورد بررسي قرار بگيرد. او همچنين در مورد تاثير توافق هسته‌اي برجايگاه و موقعيت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم گفت: بدون ترديد موضع‌گيري گروه‌هاي سياسي و نزديكي نظرات آنها با نظرات عامه مردم در امور انتخاباتي بي‌تاثير نيست. اصولا سياست، ميدان گفت‌وگو براي رسيدن به تفاهم است لذا اينكه لاريجاني با عارف يا هر شخص سياسي ديگري به گفت‌وگو براي تفاهم و تعامل بنشينند، نكته مثبتي است.


نخستين جلسه مذهبي هيات ايثارگران در جماران


هفته گذشته بود كه جواد امام، مديرعامل بنياد باران از تشكيل هيات ايثارگران خبر داد؛ هياتي با اهداف صرفا مذهبي و بانيان اصلاح‌طلب. شب شهادت امام جعفر صادق حسينيه جماران از ساعت هشت شب ميزبان عزاداراني بود كه عمدتا چهره‌هاي سياسي و فعالان اصلاح‌طلب بودند. از رييس دولت اصلاحات و تعدادي از وزراي كابينه‌اش تا سيدحسن خميني به حسينيه جماران رفتند. سيدمحمدرضا خاتمي، سيدعلي خميني، عبدالواحد موسوي‌لاري، جواد اطاعت، فيض‌الله عرب‌سرخي و الياس حضرتي حضور داشتند. درابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام پروازي از اعضاي شوراي مركزي هيات ايثارگران انقلاب اسلامي اعلام كرد كه هيات ايثارگران انقلاب اسلامي به توسعه خود مي‌انديشد و از اين‌رو بنا دارد خود را در ديگر استان‌ها و شهرستان‌هاي كشور نيز معرفي كند. پس از پايان سخنان كوتاه اين عضو هيات ايثارگران انقلاب اسلامي، سيدحسن خميني از جا برخاست و همه از جمله رييس دولت اصلاحات كه كنار دست او نشسته بود از جا برخاستند تا يادگار بنيانگذار انقلاب براي ميهمانان خود خطابه بخواند. سيدحسن خميني در اين سخنراني گفت: مردم دوره ائمه مي‌ديدند كه زور با حكومت وقت بوده و تزوير هم با چهره‌هاي ديندار و پيشاني‌هاي پينه‌بسته و بعضا با سابقه اهل وعظ، محراب و منبر به چشم مي‌خورد و لذا در ملاك‌گذاري‌ها دچار سردرگمي مي‌شدند. مردم اگر مي‌خواستند به چهره‌ها رجوع كنند همه آنها ظاهرالصلاح بودند و اين‌گونه نبود كه فقها و بزرگان ديگر جريانات منكرات علني و رسمي مرتكب شوند. سيدحسن خميني با اشاره به مفهوم امانت در حديث امام‌صادق(ع) گفت: امانت هر حقي از ديگران است كه اختيار ما است و من و شما حق نداريم بدون اجازه در حق آنها تصرف كنيم. امانت اصل حكومت است و گروهي نمي‌تواند آن را گرفته و رها نكند و بگويد هرچه ما مي‌گوييم بايد عملي شود.


 


اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در غرب كشور


محسن رهامي و سيد هادي خامنه‌اي دو عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در هفته جاري به غرب كشور سفر كردند در همايش اصلاح‌طلبان كرمانشاه و اسلام‌آباد غرب به ايراد سخنراني پرداختند.


در شهرستان اسلام‌آباد غرب سيد هادي خامنه‌اي به علت كسالت نتوانست سخنراني كند اما برخي سايت‌هاي خبري از لغو سخنراني وي خبر دادند كه حسينعلي اميري، قائم مقام وزير كشور با رد برخي شايعات مبني بر لغو سخنراني يكي از اصلاح‌طلبان در گيلانغرب گفت: هيچ سخنراني در اين شهر لغو نشده است. آخرين سخنراني كه در گيلانغرب برگزار شد متعلق به حجت‌الاسلام محسن رهامي بود و وي سخنراني خود را به انجام رساند. محلي كه براي سخنراني رهامي در نظر گرفته شده بود مكاني دولتي بود كه به همين دليل، با دستور فرماندار اين استان براي جلوگيري از ايجاد شبهه در اعلام بي طرفي، تغيير داده شد. اين سخنراني بدون هيچ مشكل و حاشيه‌اي انجام شده است.


رهامي در سخنراني خود با اشاره به صبر و حوصله و منش و پيامبر اسلام(ص) اصلاح‌طلبان را به وحدت و همدلي و تحمل برخي فشار‌ها دعوت كرد. رييس كميته انتخابات اصلاح‌طلبان كشور با انتقاد از اختلاس و فريبكاري‌هاي دولت قبل افزود: بيش از ١٨٠ هزار ميليارد تومان در دولت قبل به طور كامل ناپديده شده است. همچنين سيد هادي خامنه‌اي در جمع اصلاح‌طلبان ايلام سيد هادي خامنه‌اي اهداف اصلاح‌طلبان را احياي ارزش‌هاي انقلاب عنوان و ابراز كرد: در حال حاضر انقلاب اسلامي در اثر گذشت زمان و حضور فرصت طلبان دچار فرسودگي شده است و رسالت اصلاح‌طلبان اين است كه اجازه ندهند اين ارزش‌ها زود به فراموشي سپرده شوند.


اين نشست‌ها البته حواشي عجيبي نيز به دنبال داشت كه از جمله آن برخي سخنان تقطيع‌شده محسن رهامي بود كه وي هرگونه توهين به رييس‌جمهور در سخنراني‌اش را تكذيب كرد.


 


انتقاد عارف و هشدار موسوي‌لاري


چهره‌هاي غيرحزبي جريان اصلاحات نيز هفته پركاري را پشت سر گذاشتند. محمدرضا عارف در اين هفته دو سخنراني در جمع خبرنگاران و فعالان اصلاح‌طلب استان فارس داشت. او در جمع خبرنگاران با انتقاد از طرح شايعه رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان گفت كه جريان اصلاحات آمادگي حذف غيرقانوني حتي يك نفر را هم ندارد. چند روز بعد در جمع فعالان سياسي استان فارس نيز گفت كه بايد در انتخابات پيروز شويم و براي اين پيروزي چاره‌اي جز اجماع نداريم. او اين روزها از يك سو با چهره‌هاي موثر اصلاحات در تماس و رايزني است و از سوي ديگر براي فعالان استاني سخنراني مي‌كند تا بتواند هماهنگي و انسجام اصلاح‌طلبان را حفظ كند. همچنين در اين هفته فعالان استان فارس به ديدار عبيدالواحد موسوي‌لاري، رييس شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان و وزير كشور دولت اصلاحات رفتند. او نيز در ديدار با آنها بر لزوم انسجام اصلاح‌طلبان تاكيد كرد و البته گوشه چشمي نسبت به فساد و بي‌تدبيري‌هاي دولت گذشته داشت. وزير كشور دولت اصلاحات با بيان اينكه «اصولگراها تلاش مي‌كنند بگويند هشت سال دولت قبل ربطي به ما ندارد»، گفت: اين در حالي است كه آن زمان از همه ظرفيت‌هاي ديني، مرجعيت و حتي دعاي امام زمان(عج) براي حمايت از دولت استفاده كردند. اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز و وزير كشور دولت اصلاحات اظهار كرد: عده‌اي با مجموعه رسانه‌اي تلاش مي‌كنند اصلاحات‌هراسي به راه بيندازند و چهره‌اي از اصلاحات بسازند كه اگر بيايد چه مي‌شود. پس از بازنشر گسترده اظهارات تعجب‌برانگيز خرازي در رسانه‌هاي اصولگرا پايگاه خبري نداي ايرانيان با رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملي مصاحبه‌اي در اين خصوص ترتيب داد كه او گفت: برخي با دروغ در جهت القاي تفكر انشقاق در ميان اصلاح‌طلبان هستند. اصلاحات هيچ‌زماني متحدتر از امروز نبوده است. هيچگاه بزرگاني چون خاتمي، هاشمي و ديگر فعالان شناخته‌شده، فريب خبرسازي‌ها و شايعه‌پراكني‌ها را نمي‌خورند. به هر حال متاسفانه كساني هم هستند كه به راحتي تحت تاثير قرار مي‌گيرند، اصلاح‌طلبان مي‌دانند كه نداي ايرانيان براي انشقاق يا هر چيز ديگري نيامده است. رقابت سياسي از‌‌ همان ابتداي انقلاب وجود داشت. آنچه امروز مي‌بينيد بازگشايي عقده‌هايي است كه به دلايل شخصي و سياسي به وقوع مي‌پيوندد. متاسفانه برخي دشمني شخصي و جناحي خود را جايگزين منافع ملي كردند و به عرصه رقابت سالم ضربه زدند.


 


 


نهادي تازه به نام شوراي هماهنگي اصولگرايان


اصولگرايان هفته جاري را با يك خبر مهم به اتمام مي‌رسانند. آنها براي انتخابات مجلس نهاد تازه‌اي ساخته‌اند به نام شوراي هماهنگي اصولگرايان. آن‌طور كه از سخنان چهره‌هاي ارشد اين جريان سياسي برمي‌آيد شوراي هماهنگي اصولگرايان قرار است محور عملياتي اتحاد آنان در انتخابات پيش رو باشد. پس از آنكه جامعه مدرسين حوزه علميه قم صراحتا اعلام كرد در فرآيند انتخابات دخالتي نخواهد داشت جريان راست سنتي كه ظرفيت‌هاي جامعه روحانيت را ناكافي مي‌دانست اقدام به ساخت اين نهاد تازه كرد تا اقطار مختلف اصولگرايي را ذيل آن تعريف كند. بادامچيان، رييس ستاد انتخابات حزب موتلفه اسلامي با اشاره به ايجاد شوراي هماهنگي فراگير اصولگرايان گفت: در حزب موتلفه اسلامي درصدد همگرايي و همراهي با همه اصولگرايان و ارزش‌گرايان هستيم و اميدواريم بتوانيم شوراي هماهنگي فراگير اصولگرايان را تشكيل دهيم و در آن با همه چهره‌ها و شخصيت‌هاي اصولگرا به فعاليت بپردازيم.


محمد نبي حبيبي، دبيركل موتلفه نيز در اين خصوص گفت: نگاه ما به تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان با محوريت روحانيت است و ما معتقديم در شوراي هماهنگي اصولگرايان همه طيف‌هاي اصولگرايي از جمله سه تشكل ياد شده بايد حضور داشته باشند به اين جهت كه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي اصولگرايان با صدا و فهرست واحد ورود پيدا كنند.


همچنين كمال سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري از موافقت جبهه پايداري، حزب موتلفه و جمعيت ايثارگران با پيشنهاد تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان خبر داد. او درباره جلسه هيات رييسه تشكل متبوعش گفت: در اين جلسه، آخرين مباحث مربوط به همگرايي اصولگرايان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مقرر شد آقاي مهندس باهنر به عنوان دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري، وحدت و همگرايي اصولگرايان را با محوريت علما و روحانيت دنبال كند. ميرزابابا مطهري‌نژاد، عضو شوراي مركزي حزب مردم سالاري به عنوان يك فعال سياسي اصلاح‌طلب از تشكيل اين شورا استقبال كرد و گفت: اصلاح‌طلبان با تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان مي‌توانند با جريان منسجمي رقابت كنند. تشكيل شوراي همگرايي، حق اصولگرايان است. از نگاه من، اختلافات و شكاف‌ها ميان اصولگرايان به گونه‌اي است كه اين شورا مي‌تواند به هماهنگي خوبي در اين جريان منجر شود. در انتخابات اسفند ٩٤ در اصولگرايان سه جريان وجود خواهد داشت؛ جريان‌هايي با محوريت جامعتين، دولت محمود احمدي‌نژاد و همچنين مستقلين كه البته هنوز اين جريان به بازي گرفته نشده است.


پرسش موتلفه از كارگزاران حزبي اسلامي هستيد يا ليبرال؟


مديران حزب موتلفه هفته شلوغ و پر كاري را پشت سر گذاشتند. آنها از يك طرف همچون هفته‌هاي قبل هم با ايثارگران و پايداري نشست داشتند و هم آنكه به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار ميزبان خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف بودند. جداي از اين محمد نبي حبيبي، دبيركل اين حزب گفت‌وگوهايي را درباره مسائل مختلف انجام داد. اما شايد از مهم‌ترين اخبار مربوط به حزب موتلفه جايي بود كه محمد نبي حبيبي در پايان نشست دبيران اين حزب در مورد برگزاري همايش حزب كارگزاران سخن گفت و از كارگزاراني‌ها خواست تا مشخص كنند كه حزب كارگزاران يك حزب اسلامي است يا يك حزب ليبرال دموكرات: «چندي پيش جناب آقاي محمد هاشمي از حزب كارگزاران كناره‌گيري كرد و علت آن هم اين بود كه گفت: «ليبراليسم با اسلام قابل جمع نيست» ما در چارچوب قانون اساسي حزب تشكيل داديم. بنابر اين ما يك حزب سياسي مسلمان بوديم، آنجايي كه در تعارض بين اسلام و مسائل ديگر پيش مي‌آيد ما موظف هستيم اسلام را بپذيريم و مردم را فريب ندهيم». حبيبي افزود: خوب بود در همايش كارگزاران به اين شبهه‌اي كه آقاي محمد هاشمي مطرح كردند پاسخ قانع‌كننده داده مي‌شد. بالاخره حزب كارگزاران يك حزب ليبرال است يا يك حزب اسلامي؟ لازم بود در اين نشست گويندگان وفاداري خود را به خط امام و اسلام و نظام بازخواني و اين شبهه را رفع مي‌كردند. اينكه سخنگوي حزب كارگزاران چند سال پيش حزبش را مدافع ليبرال دموكراسي اعلام كرده بود، بايد از طرف هم‌حزبي‌هاي ايشان توضيح داده شود. اسدالله بادامچيان، رييس كميته انتخابات حزب موتلفه هم در نشست خبري اين هفته به مسووليت اجرايي دولت در خصوص برگزاري انتخابات اشاره كرد و افزود: در انتخابات‌هاي پيش‌رو دولت تنها مسووليت اجرايي و برگزاري انتخابات را دارد. قدرت دولت بايد در راستاي احقاق حقوق ملت باشد و نه احقاق حقوق يك جناح. بادامچيان ادامه داد: اميدوارم دولت يازدهم نخواهد كه مجلس دولت فرموده شكل بگيرد. بلكه بايد به دنبال مجلس مردم فرموده باشد. وي خاطرنشان كرد: دولت بايد مراقبت كند كه وظايف خودش را به نحو احسن انجام دهد. محمدعلي اماني، قائم‌مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي هم در جمع تحريريه نشريه شما تاكيد كرد: امروز حزب همه سرمايه‌اش را براي رساندن جريان اصولگرايي به وحدت گذاشته است. شما در خط مقدم هستيد و ان‌شاءالله شهدا هم شما را دعا مي‌كنند.


ليست جامعه روحانيت براي انتخابات خبرگان بسته شد


هر چند برخي اخبار حكايت از آن داشت كه جامعه روحانيت براي انتخابات مجلس خبرگان وارد مصاديق نخواهد شد اما سيد رضا تقوي، قائم مقام جامعه روحانيت طي گفت‌وگويي اعلام كرد كه جامعه روحانيت نسبت به انتخابات خبرگان بي‌تفاوت نيست. تقوي در همين مصاحبه درباره برنامه جامعه روحانيت مبارز براي انتخاب مجلس خبرگان رهبري، گفته بود: قطعا جامعه روحانيت مبارز نسبت به انتخابات خبرگان بي‌تفاوت نيست و در حال تلاش و بررسي براي انتخاب كانديداهايي در‌راستاي انتخابات مجلس خبرگان هستند. همين جملات كافي بود تا حسين ابراهيمي يكي ديگر از اعضاي ارشد جامعه روحانيت خبر از بسته شدن ليست اصولگرايان براي انتخابات خبرگان رهبري بدهد. وي با اشاره به اينكه مساله انتخابات در جاي ديگر و با سازوكار ديگر و برنامه‌ريزي مرتبط به خودش ساماندهي مي‌شود، تصريح كرد: در حال حاضر در رابطه با انتخابات خبرگان رهبري ساماندهي لازم صورت گرفته است. وي بيان داشت: براي انتخابات خبرگان رهبري ليست‌ها بسته‌شده و در استان‌ها هم كانديداها تا حدودي مشخص‌شده‌اند. وي بابيان اينكه براي انتخابات مجلس در حال تمهيد و سازوكارهاي لازم ساماندهي هستيم، ادامه داد: به اين منظور افرادي از جريانات مختلف اصولگرا حضور پيدا مي‌كنند تا بتوانيم سازوكاري را كه پاسخگو باشد بر اساس ملاك‌ها و معيارها تعيين كنيم و مصاديق آن در آينده مشخص مي‌شود. وي در خصوص راي جامعه روحانيت براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري در استان خراسان جنوبي گفت: در خراسان جنوبي تاكنون تصميم جامعه روحانيت اتفاق‌نظر براي آقاي رييسي است و از طرف جامعه روحانيت براي انتخابات خبرگان كسي ديگر معرفي نخواهد شد. عضو جامعه روحانيت مبارز بيان داشت: براي انتخابات مجلس هنوز هيچ تصميم و اتفاق‌نظري براي فردي خاص در استان‌ها گرفته نشده است. عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه هيچ دغدغه‌اي در همگرايي بين اصولگرايان وجود ندارد، گفت: در سازوكار انتخابات بايد ببينيم كه اينها چقدر باهم خواهند بود و اگر حرف‌وحديثي باشد در تعيين مصداق خواهد بود. ابراهيمي در ادامه در خصوص فعاليت محمود احمدي‌نژاد براي انتخابات پيش رو بيان داشت: احمدي‌نژاد با اصولگرايان ظاهرا همراهي ندارد. وي با بيان اينكه احمدي‌نژاد جلساتي جدا از اصولگرايان دارد، تصريح كرد: افرادي هستند كه هم در جلسات احمدي‌نژاد شركت مي‌كنند و هم در جلسات همگرايي؛ اما احمدي‌نژاد فعلا كارش را مستقل دنبال مي‌كند. عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز افزود: بايد ديد كه احمدي‌نژاد درنهايت مي‌خواهد چه كند و منتظر اعلام موضع وي هستيم.


حمايت حزب مردم‌سالاري از سرليستي عارف


حزب مردم‌سالاري در هفته‌اي كه گذشت ميزبان محمدرضا عارف بود. همين ديدار كافي بود تا فردايش مصطفي كواكبيان، دبيركل اين حزب را متقاعد سازد كه از سر ليستي عارف در انتخابات مجلس حمايت كند.


كواكبيان طي اظهاراتي درباره پيشنهاد غلامحسين كرباسچي براي معرفي ناطق نوري به‌عنوان سرليست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم اظهار كرد: بعيد مي‌دانم آقاي ناطق نوري بخواهد سرليست اصلاح‌طلبان باشد ضمن اينكه ايشان خودش هم اين را قبول نكرده است. نظر آقاي كرباسچي اين بود كه آقاي ناطق نوري حلقه وصل خوبي است در صورتي كه خود ايشان اين را بپذيرد.


وي افزود: نظرات در اين رابطه متفاوت است من هم معتقدم اگر ايشان با اين عنوان در انتخابات آينده حضور يابد خوب است، اما ظاهرا خودش اين را نمي‌خواهد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب يادآور شد ما معتقديم اگر همه‌چيز براساس قانون پيش برود حتما اكثريت مجلس دهم با اصلاح‌طلبان خواهد بود.


اين نماينده سابق مجلس درباره اعتراض نمايندگان به برخي انتصاب‌هاي صورت گرفته در مجموعه وزارت علوم تصريح كرد: براساس آيين‌نامه مجلس اين حق نمايندگان است كه در مورد عملكرد و وظايف وزرا سوال و استيضاح كنند، اما نبايد اختيارات وزير را هم زيرسوال برد؛ چرا كه به هر حال وزرا حق عزل و نصب دارند و در هيچ جاي قانون هم نيامده كه اگر كسي در مجلس راي اعتماد نگرفت نبايد جاي ديگر شغلي به او داد. كواكبيان در پاسخ به سوالي در مورد رويكرد اصلاح‌طلبان به عارف نيز اظهار كرد: در مورد آقاي عارف وعده‌اي داده نشده بود، بلكه بحثي بود كه ايشان به مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام برود، اما بعدا آقاي ولايتي در اين باره مطرح شد. وي در پايان درباره حضور محمدرضا عارف به عنوان سرليست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم تاكيد كرد: ‌اين موضوع به خود ايشان بستگي دارد و اگر واقعا بخواهد در اين انتخابات حضور داشته باشد بايد از اين موضوع استقبال كرد. دبيركل حزب مردم سالاري در پاسخ به اين پرسش كه اصلاح‌طلبان ناطق نوري يا عارف را به عنوان سرليست خواهند پذيرفت، تاكيد كرد: بايد ببينيم كه خود اين افراد اين آمادگي را دارند يا خير و بعدا بحث سرليست را مطرح كرد.


بيانيه حزب اعتماد ملي استان تهران براي بازگشايي خانه احزاب


در جوامع جديد و نظام‌هاي متكي به آراي مردم، نهادهاي مدني و سياسي و فعاليت آزاد احزاب و رسانه‌ها در شمار مهم‌ترين شاخص توسعه سياسي محسوب مي‌شود و بي‌گمان تشكل خانه احزاب در چارچوب قانون اساسي يكي از اضلاع دولت پاسخگو و كار آمد در منظومه سياسي است. تشكل خانه احزاب، پس از آنكه در نيمه دهه‌٨٠ همچون اكثر نهادهاي ديگر به محاق رفت و باندسالاري غيرپاسخگو در غياب احزاب بر سرير قدرت تكيه زد، كمتر كسي مي‌پنداشت كه تعطيلي خانه احزاب نزديك به يك دهه به طول بينجامد. در آن سال‌هاي بي‌قانوني، سياست گريزان قصد داشتند ريشه‌هاي فرهنگ سياسي و تحزب در ايران را بخشكانند و روند متوقف شدن خانه احزاب تنها يك نمونه از اين پروژه محسوب مي‌شد. پس از سپيده‌دمان دولت تدبير و اميد، بازسازي خانه احزاب در صدر مطالبات سياسي لايه‌هاي جمعي قرار گرفت و خانه احزاب فعاليت خود را كليد زد. حزب اعتماد ملي استان تهران با استقبال از اين اقدام دولت و ديگر فعالان اجتماعي و سياسي اميدوار است پرونده متراكم مطالبات داخلي همچون پرونده پيروزمندانه مذاكرات هسته‌اي رقم بخورد و بخشي از وعده‌هاي انتخاباتي رييس‌جمهور در پيگيري مطالبات عرصه داخلي به جريان درآيد. حزب اعتماد ملي استان تهران، فعاليت خانه احزاب را نقطه عطفي در اجرايي شدن حاكميت قانون اساسي مي‌داند و ديدگاه خود را در مورد بازگشايي خانه احزاب در سه محور زير اعلام مي‌دارد:


١- حزب به منزله يك تشكل مدرن سياسي خاستگاه و ماهيت جمعي دارد، در حالي كه فقدان و خلأ احزاب در هرم سياسي هر جامعه‌اي آسيب و پيامدهاي منفي بي‌شماري همچون سياستگذاري غلط، برنامه‌ريزي نامتوازن، سوءاستفاده‌هاي كلان مالي و رانتي و در يك كلام جايگزيني باندهاي سازمان يافته به جاي فعاليت احزاب شناسنامه‌دار را ايجاد مي‌كند.


٢- خانه احزاب به منزله مركز رسمي و قانوني برخورد انديشه‌ها و تضارب صداهاي متفاوت هنگامي در معادلات كشور اثرگذار است كه هر يك از گرايش‌هاي سياسي اين امكان را بيابد كه در فضاي سالم و بدون ترس از تهديدهاي پيدا و پنهان، پرسشگري ، نقادي و... را از مسوولان كشور بدون هراس خواستار شوند و بستر سياسي كشور را براي مشاركت تمام انديشه‌ها و صداها زير سقف قانون محقق سازد.


٣- حزب به عنوان يك نهاد عقلاني وظيفه دارد بخش مهمي از مطالبات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مردم را پيگيري و نمايندگي كند و خانه احزاب به منزله ماواي اهالي سياست بيش از هرچيزي فضاي رقابت سازنده را در چرخش سالم مديريت كلان سياسي به عهده بگيرد. اين مهم زماني محقق مي‌شود كه خانه احزاب امكان حضور تمام جريان‌هاي سياسي را در چارچوب كاري خود پذيرا شود و شرايط را براي مطالبات فرومانده رييس دولت و دلسوزان نظام فراهم سازد.


پايان كشمكش‌هاي خانه احزاب


كشمكش‌ها بالاخره پايان يافت تا خانه احزاب پس از چند سال تعطيلي با شناخت اعضاي شوراي مركزي رسما كار خود را آغاز كند. آخرين روز كاري هفته گذشته سه فراكسيون اصولگرايان، معتدلين و اصلاح‌طلبان نامزدهاي اصلي خود را معرفي و در راي‌گيري‌هاي درون فراكسيون اعضاي منتخب خود براي عضويت در شوراي مركزي خانه احزاب را معرفي كردند.


اصلاح‌طلبان توانستند نمايندگان احزاب اصلي خود را به شوراي مركزي بفرستند. در راي‌گيري درون فراكسيوني مصطفي كواكبيان از حزب مردمسالاري، يدالله طاهرنژاد از حزب كارگزاران، حسين كمالي حزب اسلامي كار، احمد حكيمي‌پور اراده ملت، مهدي عليخاني، حسين كاشفي و محمدجواد حق‌شناس وارد شوراي مركزي شدند. اما اصولگرايان با يك غافلگيري بزرگ مواجه شدند. محمد نبي حبيبي، دبيركل موتلفه راي نياورد و اين پايان ماجرا نبود. محسن كوهكن، حسن بيادي، كمال سجادي و احمد كريمي اصفهاني نيز راي نياوردند تا فراكسيون اصولگرايان هفت عضو شوراي مركزي را اين گونه معرفي كند: حسن غفوري‌فرد، شهاب‌الدين صدر، حسين كنعاني‌مقدم، ميرباقري، خانمحمدزاده، روح‌الاميني و بوربور.


اعتداليون نيز با معرفي هفت عضو خود نشان دادند بيشتر به سمت اصلاح‌طلبان گرايش دارند تا اصولگرايان. قدرتعلي حشمتيان با ٧٤ راي، غلامعلي دهقان با ٥٦ راي، اسلامي‌تبار با ٥٦ راي، تبرايي با ٥٢ راي، شريف با ٥١ راي، ميرمحمدي با ٤٦ راي و محمد نيشابوري با ٤٤ راي اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب خواهند بود كه با عنوان مستقلين شناخته خواهند شد. اعضاي هيات رييسه خانه احزاب در نخستين جلسه شوراي مركزي انتخاب خواهند شد.


عليمحمد غريباني كه رياست جلسه را به‌عهده داشت در مورد شيوه كار اين‌گونه توضيح داد: انتظار همه اين بود كه اين جلسه با تنش و اختلاف نظر شديد همراه باشد و تا برگزاري مجمع عادي همه نگران بروز اين مشكلات بوديم اما بعد از انتخابات مجمع، هيات رييسه عادي انتخاب شدند و فضا به گونه‌اي اداره شد كه هيچ گونه تنش و اختلاف نظري وجود نداشت.




تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن