تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802245172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستاوردهای بیشتر ایران، عامل مخالفت آمریکایی‌ها با «برجام» |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دستاوردهای بیشتر ایران، عامل مخالفت آمریکایی‌ها با «برجام»
همزمان با جدال موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در عرصه سیاسی آمریکا، بازار نظرسنجی ها و کسب آرای عمومی درباره این موضوع نیز داغتر از همیشه شده است. هرچند عموماً به دلایل مختلف میان نظرسنجی های گوناگون اختلافاتی وجود دارد، اما یکی از تازه ترین این موارد، از مخالفت اکثر پاسخ دهندگان با تأیید توافق در کنگره آمریکا و در عین حال، اشاره به دستاوردهای بیشتر ایران حکایت دارد.
کد خبر: ۵۲۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹ - 13 August 2015



دستاوردهای بیشتر ایران، عامل مخالفت آمریکایی‌ها با «برجام»
همزمان با جدال موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در عرصه سیاسی آمریکا، بازار نظرسنجی ها و کسب آرای عمومی درباره این موضوع نیز داغتر از همیشه شده است. هرچند عموماً به دلایل مختلف میان نظرسنجی های گوناگون اختلافاتی وجود دارد، اما یکی از تازه ترین این موارد، از مخالفت اکثر پاسخ دهندگان با تأیید توافق در کنگره آمریکا و در عین حال، اشاره به دستاوردهای بیشتر ایران حکایت دارد.


به گزارش «تابناک»، در یک نظرسنجی که به تازگی توسط دانشگاه «مانموث» آمریکا انجام گرفته، بیشتر پاسخ دهندگان دستاوردهای ایران در مذاکرات را بیشتر از آمریکا دانسته اند. در عین حال، درصد بیشتری از پاسخ دهندگان معتقدند کنگره آمریکا – که در حال حاضر مشغول بررسی متن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 است – نباید توافق با ایران را تأیید کند. 


در گزارشی که توسط برگزارکنندگان این نظرسنجی تهیه شده، به این موضوع اشاره شده که دیدگاه پاسخ دهندگان درباره اینکه کنگره باید چه اقدامی در قبال توافق هسته ای ایران انجام دهد، دارای تنوع زیادی است. تنها یک نفر از هر چهار پاسخ دهنده (27 درصد) معتقدند که کنگره باید این توافق را تأیید کند و یک نفر از هر سه نفر (32 درصد) بر این باورند که کنگره باید از تأیید آن خودداری کند. در این میان، 41 درصد نیز درباره اینکه اقدام صحیح از سوی کنگره چیست، اطمینان نداشته و نظری نداده اند.


توجه به رویکردهای حزبی پاسخ دهندگان در این موضوع جالب توجه است؛ بدین صورت که اکثریت جمهوری خواهان (55 درصد) طرفدار رد توافق هستند، 13 درصد از آن حمایت می کنند و 32 درصد نیز نظری درباره آن ندارند. در مقابل، 41 درصد دموکرات ها طرفدار توافق، 14 درصد مخالف آن و 45 درصد نیز در این زمینه بی نظر هستند. در میان پاسخ دهندگان مستقل (بدون وابستگی حزبی) نیز 27 درصد طرفدار تأیید توافق، 33 درصد مخالف آن و 40 درصد بی نظر هستند. 


پاتریک مورای، مدیر اجرایی این نظرسنجی در گزارش خود اشاره می کند که بخشی از این عدم اطمینان به توافق هسته ای، از آنجا نشأت می گیرد که افراد احساس می کنند ایران دستاوردهای بیشتری در مذاکرات داشته است. بر این اساس، 41 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که ایران بیشتر آن چیزی را که می خواسته از توافق به دست آورده و تنها 14 درصد معتقدند که دستاوردهای آمریکا بیشتر بوده است. در این میان، 23 درصد نیز معتقدند دستاوردهای هر دو طرف با هم برابر بوده، 5 درصد معتقدند هیچ یک از طرفین به آنچه می خواسته نرسیده و 17 درصد نیز درباره این جریان اطمینان ندارند. 


از جمله دیگر یافته های این نظرسنجی این است که 61 درصد از پاسخ دهندگان به هیچ وجه اعتمادی به اینکه ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بماند، ندارند. تنها 6 درصد گفته اند که در این زمینه اعتماد زیادی به ایران دارند و 28 درصد نیز اعلام کرده اند که اعتمادشان به ایران اندک است. این عدم اعتماد به ایران در نظرسنجی های پیشین این دانشگاه که در مراحل پایانی مذاکرات هسته ای برگزار شده بود نیز مشاهده می شد. 


یکی دیگر از سوالات نظرسنجی مذکور این بوده که افراد پاسخ دهنده تا چه حد اخبار مربوط به توافق هسته ای ایران را دنبال کرده و می کنند. نسبت افرادی که گفته اند اخبار مربوطه را پیگیری می کنند، 88  درصد بوده است. این نسبت در میان جمهوری خواهان 63 درصد، مستقل ها 49 درصد و دموکرات ها 48 درصد بوده است. 


اما در بررسی نتایج این نظرسنجی، به جز موضوعی که خود برگزارکنندگان به آن اشاره کرده اند (یعنی باور بیشتر بودن دستاوردهای ایران نسبت به آمریکا) باید یک موضوع دیگر را نیز مورد اشاره قرار داد و آن تأثیر رسانه های عمومی از یک سو و رویکردهای سیاسی حزبی از سوی دیگر بر افکار عمومی است. در شرایطی که بسیاری از رسانه های پرطرفدار آمریکا تحت حمایت مالی ثروتمندان ضد ایرانی این کشور کمپینی را علیه توافق هسته ای ایران به راه انداخته و خواستار عدم تأیید توافق در کنگره هستند، دستیابی به چنین نتایجی دور از انتظار نیست.


در بحث تأثیر سیاستمداران نیز می توان به عدم اطمینان گسترده در میان پاسخ دهندگان دموکرات و روشن نبودن تکلیف آن ها درباره این توافق اشاره کرد که مشخصاً با موضع اکثر نمایندگان دموکرات کنگره که می گویند همچنان مشغول بررسی توافق هستند و درباره آن موضعی اتخاذ نکرده اند، هماهنگی وجود دارد. از سوی دیگر، می توان مشاهده کرد در شرایطی که یک سناتور برجسته دموکرات همچون چاک شومر مخالفت خود را با توافق هسته ای اعلام می کند، عدم اطمینان به ایران و همچنین تقاضای مخالفت کنگره با توافق هسته ای تا چه حد رشد پیدا می کند.  


اما به هر حال، نکته جالب توجه و قابل تأملی که در این نظرسنجی وجود دارد، مشخص شدن این حقیقت است که بخش عمده مخالفان توافق هسته ای، چه در عرصه سیاسی – که از موضع گیری های علنی سیاستمداران مشخص است و چه در عرصه افکار عمومی، دلیل مخالفت خود با توافق را بیشتر بودن دستاوردهای ایران نسبت به آمریکا در مذاکرات هسته ای می دانند. امری که خود می تواند نشان از موفقیت رویکرد ایران در مقاومت و پیگیری دیپلماسی داشته باشد. 












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن