تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816301036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سد زيرزميني؛ آري يا نه؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۱۳ب.ظ)
سد زيرزميني؛ آري يا نه؟ موج - درحاليکه مسوولان دولتي ايجاد سدهاي زيرزميني را اقدامي از نظر اقتصادي مقرون به صرفه مي دانند، برخي کارشناسان حوزه آب اين سدها را در موارد اندکي مفيد مي دانند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج آب هاي زيرسطحي (تحت الارضي) به علت برخورداري از مزايايي چون فقدان (يا کمي) آلودگي و نداشتن تهديدات زيست محيطي، همواره يکي از منابع مهم تامين آب در نقاط مختلف جهان هستند.

به منظور«استحصال آب هاي زيرزميني»، ايجاد سد زيرزميني راهکاري کم و بيش تازه – دست کم در کشور ما- براي بهره برداري و مديريت منابع آبي است.

در واقع سدهاي زيرزميني را مي توان موانعي برشمرد که در زير سطح زمين براي مهار جريان هاي آب زير سطحي ايجاد مي شوند.

هرچند اين روش به گفته مسئولان به کار کنترل منابع آب زيرزميني مي آيد اما از آنجا که نسبت به سدهاي معمولي، با مشکل تبخيرآب رو به رو نيست، در مناطقي مانند ايران که در بسياري از نواحي داراي آب و هواي گرم و خشک است، کارآيي قابل توجهي مي تواند داشته باشد.

در کنار کاهش تبخير و در نتيجه استفاده بهينه از منابع آبي، مي توان از پايين آمدن آلودگي محيط، عدم تهديد ساکنين و بناها (مانند حواشي ايجاد شده براي سدهاي سيوند و گتوند) و نيز هزينه نسبتا کمتر احداث، به عنوان نقاط قوت ايجاد اين نوع سد ياد مي شود.

*کجا مي توان سد زيرزميني احداث کرد؟
آنچنان که محمد پيشگو، کارشناس ارشد مهندسي آب مي گويد: «دره هاي کوچک v يا u شکل مکان هاي مناسبي جهت احداث سدهاي زير زميني مي باشند که با انجام مطالعات زمين شناسي، هيدرولوژيکي و بهره گيري از دانش ژئوفيزيک نسبت به شناخت محلهاي مناسب انها مي توان اقدام نمود».

*23 سد زيرزميني احداث مي شود
ايران نيز در تلاش است با استفاده از اين نوع سد، بهره وري استفاده از منابع آب را افزايش دهد کمااينکه سال گذشته محمدحسين رفيعي، مديرکل دفتر کنترل سيلاب و آبخوان‌داري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري از احداث ۲۳ سد زيرزميني در کشور خبر داد.

برخي گزارش ها حکايت از آن دارد که فرمانداران چند شهر با استقبال از اين طرح، خواستار احداث سد زيرزميني در منطقه خود شده اند.

*سه هزار مساوي سه!
ميرمسعود خيرخواه زرکش، مجري سابق طرح تحقيقاتي سدهاي زيرزميني نيز پتانسيل ايران براي ساخت سدهاي زيرزميني را حدود 3 هزار سد اعلام مي کند و با تاکيد بر تکنيک ارزان و ساده احداث اين نوع سدها، گفت: هزينه ساخت سدهاي زيرزميني قابل مقايسه با سدهاي معمولي بزرگ نيست؛ سه هزار سد زيرزميني را با اعتبارات دو تا سه سد بزرگ مي‌توان ساخت.

وي سدهاي بزرگ سازه‌هايي دانست که مناسب شرايط اقليمي همه نقاط کشور نيستند و خاطرنشان کرد: از آنجاکه سدهاي بزرگ معمولاً بسيار دور از محل مصرف بوده و نيازمند شبکه انتقال - توزيع و نگهداري
بسيار پرهزينه اند، لذا قادر نبوده اند که منابع آبي مورد نياز را در مکان، زمان و حجم مناسب در اختيار کاربران آب به ويژه کشاورزان قراردهند.

*سد زيرزميني جاي سد بزرگ را نمي گيرد
از سوي ديگر داوود عرب، مدير موسسه پژوهشي راهبرد دانش پويا با اشاره به اينکه اصولا سدهاي زيرزميني نمي توانند جاي سدهاي بزرگ بگيرند، افزود: سدهاي زيرزميني احجام خيلي کوچکي دارند و مکان‌يابي آنها نيز کار ساده‌اي نيست. به همين دليل در دنيا توسعه نيافته‌اند.

*تبعات منفي احداث سدهاي زيرزميني
عرب ادامه داد: در خاک‌هاي سنگين و رسي نمي‌توان سد زيرزميني ايجاد کرد زيرا آب را جذب کرده و حرکت آب مختل مي‌شود. به علاوه اگر آب در اثر ساخت سد به لايه‌هاي بالايي زمين راه يابد، گياهاني که در بالاي سد قرار دارند از بين مي‌روند. همچنين اگر آب زيرزميني رسوب داشته باشد، هزينه‌هاي ايجاد سد چندين و چند برابر مي‌شود.

وي نقاط اندکي در ايران را مناسب براي احداث سدهاي زيرزميني دانست و تاکيد کرد: حتي اگر اين نقاط را پيدا کنيم، ممکن است از محل مصرف فاصله زيادي داشته باشند و براي انتقال آب، ناچار از پمپاژ هستيم که در مقايسه با ايجاد خط لوله، هزينه گزافي را تحميل مي کند.

















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن