تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821131747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تزریق منابع مالی خارجی به اقتصاد، آری یا خیر؟!


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تزریق منابع مالی خارجی به اقتصاد، آری یا خیر؟!


محمد خوش چهره: نگاه دولتمردان به منابع مالی معمولا نگاه طمع آمیزی است و این نگرانی وجود دارد که با آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران، دولت این سرمایه را صرف افزایش رفاه زودگذر مردم کند. به گزارش خبرنگار شبکه خبر ، محمد خوش چهره اقتصاد دان در برنامه پیشخوان خبر با تاکید بر اینکه در محافل اقتصادی نگرانی هائی درباره آزادسازی منابع مالی ایران وجود دارد اظهار داشت: تحلیل نادرستی که در محافل آکادمیک و دانشگاهی در این باره وجود دارد این است که به منابع مالی خارجی ، انتزاعی و تئوریزه نگاه می شود و نقش اغراق آمیزی برای پول خارجی قائل هستند در حالی که این گونه نیست.

خوش چهره با اشاره به مدل های رشد اقتصاد کلان همچون برنامه های پنجساله کشور ، تولید ناخالص ملی را مهمترین شاخص برای ارزیابی وضع اقتصادی کشور بیان کرد و افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که وضع زیرساخت ها ،  صنایع و نیروی انسانی ماهر کاملا مناسب است، توسعه را به تزریق منابع خارجی منوط می کنند اما در کشور ما با صنایع ضعیف ، اگر این منابع درست مدیریت نشود ، جز رشد پایه پولی نتیجه ای نخواهد داشت.  
خوش چهره

این اقتصاددان درباره رشد 4/4 درصدی نقدینگی در مقایسه با پارسال ، پمپاژ پول یا رشد نقدینگی را به مثابه پمپاژ خون برای جسم توصیف و تصریح کرد: اقتصاد ایران درگیر رکود تورمی است که در چنین وضعی ، با تزریق منابع مالی و امکانات اقتصاد از رکود خارج می شود اما تورم افزایش می یابد اما اگر نقدینگی به تولید و عرضه کالا و خدمات منجر شود ، می توان به خروج از شرایط رکود تورمی امیدوار بود.

خوش چهره یکی از مشکلات اصلی صنعت کشور را سیاست های پولی نادرست دانست و گفت: بخش تولید به منابع مالی سهل الوصول با نرخ سود منطقی نیاز دارد در حالی که وقتی منابع بانک ها را رصد می کنیم متوجه می شویم بخش عمده پول به بخش های دلالی و سوداگری رفته است.

در بخش دیگری از این گفتگو ابراهیم رزاقی اقتصاددان با اشاره به ادامه روند رو به رشد حجم نقدینگی در اقتصاد کشور اظهار داشت: علت افزایش نقدینگی این است که دولت نقدینگی را درست هدایت نمی کند و شرایطی را به وجود نیاورده است که پول وارد بخش صنعت شود زیرا در بخش تولید سود بسیار اندک است.  
رزاقی

رزاقی با انتقاد از ساختار غیرتولیدی اقتصاد ایران ، بر کاهش 50 درصدی تولید کارخانجات تاکید کرد و گفت: خام فروشی باعث شده است صنعتگران قطعات ، مواد اولیه و ماشین آلات را از خارج وارد و کالا تولید کنند که این کار مونتاژ است نه تولید.

این اقتصاد دان ادامه داد: نگاه ما به اقتصاد ، لیبرالی بوده است و به نیروهای درونی توجه نشده است به همین علت نتوانسته ایم به اقتصادی درونزا ، بدون نیاز به خارج از کشور دست یابیم .
   


چهار شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن