تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802741681




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شفافيت انتخاباتي، الکترونيکي شدن کداميک مهم تر هستند؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ مرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۲۶ب.ظ)
دغدغه هاي دولت براي انتخابات 94 شفافيت انتخاباتي، الکترونيکي شدن کداميک مهم تر هستند؟ موج - وزارت کشور در مورد برگزاري انتخابات سال جاري بارها ايده هاي خودر ا طرح کرده است. دولت سعي مي کند ايده شفاف سازي انتخابات را از هر چه بهتر اجرايي کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، امسال از سوي دولت سال سياست داخلي ناميده شده است. از اين رو که دو انتخابات خبرگان و مجلس در سال جاري برگزار مي شود. از دغدغه هاي مهمي هم که دولت بارها در مورد آن صحبت کرده است موضوع انتخابات الکترونيک و نحوه برگزاري آن است.
البته موضوع انتخابات الکترونيک هميشه مورد بحث بين شوراي نگهبان و وزارت کشور بوده است. قبلا گفته شده بود که براي اجراي انتخابات الکترونيک 400 ميليارد تومان اعتبار لازم است و بايد ۹۵ هزار دستگاه الکترونيکي به اندازه شعب اخذ رأي سراسر کشور تامين شود.
طبق آنچه دولت مصوب کرده است؛ در کلان شهرها (14 شهر کشور) اين انتخابات انجام خواهد شد. البته از مدت ها قبل بر سر کم و کيف و ريسک پذيري انتخابات الکترونيک بحث بوده است.
عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور گفته است که ريسک استفاده از «دستگاههاي راي الکترونيک» بالا است و انتخابات الکترونيکي امر خطير و بسيار مهمي است که بايد ملاحظات دقيقي در خصوص آن صورت گيرد و با سختگيرانه ترين روش اين کار را اجرا کنيم.
دستگاه هايي که براي امر اخذ و شمارش آرا بايد تهيه شود تعيين تکليف شد که با کدام شرکت ها اين کار را انجام دهيم و فرايند برگزاري و نظارت چگونه باشد.
وزيرکشور همچنين در مورد تامين اعتبار ۴۰۰ ميلياردي توسط دولت براي برگزاري انتخابات الکترونيکي گفته است: «اين مقدار اعتبار براي برگزاري انتخابات سراسر کشور است ولي با توجه به مشکلات مالي که دولت با آن مواجه است و مصوبه اي که دولت داشته، قرار شده است که کلان شهرها براي برگزاري انتخابات الکترونيکي تامين اعتبار شوند که ۹ تا ۱۰ کلانشهر است.»
البته شوراي نگهبان اعلام کرده است که با برگزاري انتخابات الکترونيکي به صورت ضمني موافقت کرده و البته بايد جزييات آن به اين شورا اعلام شود.
با اين حال دغدغه مندي دولت در موضوع انتخابات تنها به انتخابات الکترونيک ختم نمي شود. پيش از اين وزير کشور در مورد پول هاي کثيف صحبت کرده بود و گفته بود که بايد منابع انتخاباتي شفاف شوند. هر چند وزير کشور از موضع و سخنان خود در مجلس کنار کشيد باز هم اين موضوع مطرح شده از دغدغه مندي دولت محسوب مي شود.
به علاوه اين که دولت در تغيير استانداران و فرمانداران عزم جدي دارد. اخيرا قائم مقام وزارت کشور بر تغيير استانداران که مطابق با اهداف دولت نباشند تاکيد کرده است. به نظر مي رسد که اين هم جزء اصولي است که حتما در پيش از انتخابات، در جريان انتخابات و پس از آن موثر است.
از جمله موارد ديگري که دولت بر آن تاکيد داشته است موضوع نشاط سياسي است. توسعه سياسي مورد نظر دولت که البته با هم انديشي احزاب آغاز و به احياي خانه احزاب منتهي شد. به نظر مي آيد در اين زمينه وزارت کشور به خوبي عمل کرده است.
اما دغدغه هاي دولت در مورد کيفيت برگزاري انتخابات هم گفتني است. از جمله اينکه رئيس جمهور در همايشي با فرمانداران سراسر کشور خواستار برگزاري شفاف انتخابات شد.
روحاني در آن همايش اين سوال را مطرح کرد که «براي چه دور صندوق پارچه‌اي پيچيده مي‌شود تا اتهامات زده شود؟ بايد اين رفتار را ترک کرد و نگذاريم به نظام تهمت زده شود. بايد همه چيز در انتخابات شفاف باشد. حتي اگر مي‌شود دوربين نصب کرد و در کنار آن يک صفحه نمايش نيز گذاشت تا حتي زمان شمارش راي نيز بصورت شفاف باشد و همه نظاره گر شمارش آرا باشند.»
با اين حال شوراي نگهبان پس از مدتي با اين ايده دولت مخالفت کرد. آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان در واکنش به اين ايده رئيس جمهور گفته بود: «گفته اند صندوق ها بايد شفاف باشد که به نظر ما حق هم همين است اما مشکلي که وجود دارد اين است نبايد آرايي که به داخل صندوق ها ريخته مي شود، خوانده شود چراکه اين موضوع خلاف محرمانه و محفوظ بودن آراي مردم است بنابراين صندوق هاي اخذ آرا نمي تواند شيشه اي باشد.»
با اين حال اميري، قائم مقام و سخنگوي وزارت کشور اخيرا از توافق وزارت کشور و شوراي نگهبان براي تعبيه صندوق هاي رأي شفاف خبر داده است. وي گفته است که اين صندوق‌ها به‌گونه‌اي تعبيه مي‌شوند که در عين اينکه داخل آن شفاف و قابل رؤيت باشد ولي رأي مردم نيز قابل خواندن نباشد.
يکي از دغدغه هاي وزير کشور هم بحث احراز هويت رأي‌دهندگان است. وي در مراسم افطاري و در حضور نمايندگان احزاب گفته است: «ما قصد داريم لايحه نحوه اخذ آرا در انتخابات را به دولت ارائه کنيم، به‌گونه‌اي که مردم از قبل ثبت‌نام کرده و احراز هويت شوند و سپس در روز انتخابات رأي دهند».
در مورد اين صحبت هاي وزير کشور هم مي توان گفت که ايده قابل حصولي است که در قالب انتخابات الکترونيک قابل پيگيري است و البته که از ميزان تخلف خواهد کاست. از طرفي هر فرد احساس مي کند که رأي او چقدر در نتيجه انتخابات مهم است و اين امر باعث افزايش اعتماد عمومي در جامعه خواهد شد. اگر اين وعده آقاي وزير که اتفاقاً شدني هم هست، محقق بشود افراد زمان کوتاه‌تري براي حضور در شعبه صرف مي‌کنند و پيش از رفتن به شعبه اسامي کانديدهاي موردنظر خود را با دقت بيشتري روي برگ رأي مي‌نويسند. اين اقدام به‌سلامت انتخابات کمک مي‌کند و موجب اطمينان مردم نسبت به شمارش آرا نيز خواهد شد لذا اگر اين تغيير در اين بخش از انتخابات انجام شود بايد آن را گام مثبتي در راستاي ايجاد يک نظام انتخاباتي نوين دانست.
يکي ديگر از تمهيدات وزارت کشور براي اين دوره از انتخابات تهيه اطلس امنيتي انتخابات است. به گفته ذوالفقاري معاون امنيتي وزارت کشور اطلس امنيتي انتخابات کشور در حال تهيه است و براين اساس نقاط آسيب‌پذير يا اشکالاتي که در برخي رفتارها مشاهده شود توسط اين اطلس مديريت خواهد شد که از دلايل تشکيل آن هم پيش‌بيني و پيشگيري از عوامل ضدامنيتي است.
ذوالفقاري همچنين تاکيد کرده است که يکي از راهبردها براي تامين انتخابات، برخورد سريع، قانوني و بدون تبعيض با تخلفات و جرايم انتخاباتي است که در ابلاغيه‌ها به فرمانداران گفته شده که بدون ملاحظه با هر تخلفي برخورد کنند. رصد فضاي مجازي توسط وزارت اطلاعات، سپاه، ناجا و وزارت کشور در جهت تامين امنيت انتخابات و تشکيل کميته امنيتي- اطلاعاتي از ديگر تمهيدات وزارت کشور براي برقراري امنيت در زمان انتخابات است.
با توجه به دغدغه هاي دولت يازدهم بايد ديد که چقدر از اين ايده ها به نتيجه مي رسد که ارزيابي خود دولت و شوراي نگهبان پس از انتخابات اسفند ماه از روند انتخابات چگونه خواهد بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن