تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820395044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوريه روي ريل ديپلماسي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۲ب.ظ)
سوريه روي ريل ديپلماسي موج - گروه بين الملل
تحولات سوريه همچنان در صدر اخبار رسانه هاي مختلف قرار دارد. با آن که مدتي اخبار مربوط به عراق و يمن، توجه افکار عمومي را به خود جلب کرده، اما؛ با توجه به جايگاه سوريه، وضعيت اين کشور براي دوست و دشمن از اهميت ويژه اي برخوردار است.
اين کشور وارد پنجمين سال بحران خود شده و بر اساس برآوردهاي کارشناسي، برنامه‌هاي بازسازي زيربناهاي سوريه نيازمند حداقل 300 ميليارد دلار است و اين علاوه بر خسارت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و تاريخي است که به هيچ وجه قابل جبران نيست. اما با توجه به پايداري مردم سوريه و تدابير حکومت و کمک هاي هم پيمانان دمشق، به رغم فراز و نشيب هاي نبرد و فرسايشي شدن جنگ، در حال حاضر روند ميداني و سياسي به نفع نظام سوريه پيش مي رود.
سفر علي مملوک، رئيس دفتر امنيت ملي سوريه، به عربستان و ديدار با محمد بن سلمان، وليعهد اين کشور که با هماهنگي روسيه صورت گرفت؛ پيام‌هاي مهمي در بر داشت. البته مهمترين پيام آن، اين بود که دمشق در حال سقوط نيست و توافق سوريه-عربستان، ابتدا از پرونده امنيتي و تحت عنوان مبارزه با تروريسم آغاز مي‌شود که مستلزم توقف کمک‌ مالي و تسليحاتي عربستان به گروه‌هاي تروريستي و معارض ساختگي در سوريه است.
روزنامه رأي اليوم با اشاره به سخنراني بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در 26 جولاي 2015 اختلافات رياض و دمشق را در دو مساله عنوان کرد: رابطه با ايران و حمايت حزب الله. وي تاکيد کرده بود که «ايران کشور برادر است؛ ائتلاف با آن ادامه خواهد داشت... حزب الله نيز بخشي از قدرت سوريه است... و تنها راه آغاز توافق ميان رياض و دمشق در يک بند تحت عنوان مبارزه با تروريسم خلاصه مي‌شود». از اين روي رياض بايد موضع خود را در قبال حمايت از تروريست‌ها مشخص کند.
به نظر مي رسد ديدار انجام گرفته مقامات دو کشور نشان دهنده ميل عربستان براي تغيير سياست‌هاي خود در قبال سوريه و به رسميت شناختن دولت دمشق باشد که البته فارغ از همسويي اين کشور (عربستان) با سياست هاي حال حاضر ايالات متحده نيست.
همچنين روزنامه السفير لبنان به سفر محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران اشاره مي کند که قرار است با مقامات سوريه اي ديدار داشته باشد تا تحرکات ديپلماتيک را با هدف کسب موفقيت در روند سياسي (حل بحران) سوريه، فعال نگاه دارد. از سويي دولت دمشق هميشه به ابتکارهايي که هدفش حل و فصل سياسي باشد، به خصوص مواردي که از طرف کساني مي‌آيد که ديدگاه نزديکي به طرف سوري دارند، هميشه تمايل داشته است.
طرح ايران در خصوص سوريه همواره با تاکيد بر اتخاذ راهکاري سياسي همراه بوده است. ايران در همه اين چهار يا پنج سال "گزينه نظامي" را راه حل بحران سوريه نمي دانست و خواستار گفت وگو و تشکيل دولت وحدت ملي بين سوري ها بود. چيزي که هفته هاي پيشين جان کري، وزير امور خارجه آمريکا در قطر نيز به آن اذعان کرد و گزينه نظامي در سوريه را "راه حل" ندانست.
ايران البته همين موضع را در خصوص بحران يمن نيز دارد. اين در حالي است که در برابر موضع ايران، موضع کشورهاي منطقه است که به جنگ افروزي و لشگرکشي در تمام منطقه روي آورده اند.
با وجود اين حل بحران سوريه در حال حاضر در مسير ديپلماسي و رويکرد مورد تاکيد جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است. رشد هيولاي داعش و ساير گروه هاي تروريستي، کشورهاي منطقه و غربي را متوجه خطراتش کرده است. مبارزه با افراطي گري و تروريسم تنها نقطه مشترک تمام اين کشورهاست که مي تواند آنها را به هم نزديک کند. بايد منتظر ماند و ديد که بعد از تاثيرات ديپلماتيک ايران بر سوريه و لبنان، تحولات مرتبط با بحران سوريه چگونه رقم خواهد خورد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن