تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803309064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصويب برجام در مجلس از لحاظ منافع ملي به صلاح نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مرداد ۱۳۹۴ (۰:۵۹ق.ظ)
عراقچي: تصويب برجام در مجلس از لحاظ منافع ملي به صلاح نيست موج - معاون وزير امورخارجه گفت: تصويب برجام در مجلس شوراي اسلامي و ارائه آن در قالب لايحه به مجلس از لحاظ منافع ملي به صلاح نيست.
به گزارش خبرگزاري موج، عباس عراقچي در برنامه گفت وگوي ويژه خبري اظهار کرد: قبل از اين که تصميم بگيريم برجام به چه شکلي به مجلس ارائه شود بايد به اين پرسش پاسخ دهيم که برجام به تصويب مجلس نياز دارد يا ندارد؟ اگر دارد که بايد درباره نحوه تصويب آن در مجلس تصميم گيري شود.
وي يادآور شد: برجام اقدامات مشترک طرفين است که به صورت داوطلبانه انجام مي شود و از نتايج آن نيز هر دو طرف بهره مند مي شوند.
معاون وزير امور خارجه توضيح داد: طبق اصل 77 قانون اساسي تمامي معاهده ها بايد براي تصويب به مجلس برود و بايد بررسي کنيم که آيا برجام جزيي از اين معاهدات هست يا نيست؟ برخي معتقدند که برجام جزيي از اين معاهدات هست و برخي معتقدند اين گونه نيست زيرا مجموعه اي از اقدامات داوطلبانه است که در قالب يک معاهده نمي گنجد بنابراين برجام احتياج به تصويب مجلس ندارد.
عراقچي عنوان کرد: موضوعي که در اختيارات شوراي عالي امنيت ملي قرار مي گيرد از حيطه مجلس خارج مي شود و موضوع هسته اي ما در 12 سال اخير از سوي شوراي عالي امنيت ملي بررسي شده است.
وي گفت: هر دو ديدگاه از پايه هاي حقوقي برخوردار هستند و نمي توان به تصميمي درباره آنها رسيد اما به اعتقاد ما ديدگاهي که اشاره مي کند که برجام معاهده نيست و اقداماتي داوطلبانه است و نياز به تصويب مجلس نداشته و در شوراي عالي امنيت ملي بررسي مي شود قوي تر است.
معاون وزير امور خارجه تاکيد کرد: در کنار اين دو ديدگاه حقوقي، يک ديدگاه سياسي نيز وجود دارد که مربوط به وزارت خارجه است و از منظر منافع ملي به موضوع تصويب برجام در مجلس نگاه مي کند.
عراقچي ادامه داد: به لحاظ منافع ملي کشور، صلاح نيست برجام در مجلس به تصويب برسد زيرا در هيچکدام از کشورهاي 1+5 برجام را در به تصويب پارلمان ها نمي رسانند. بحث هايي که در کنگره آمريکا وجود دارد براي تصويب برجام نيست بلکه براي رد کردن توافق است و اگر رد شود توسط رييس جمهوري آمريکا وتو مي شود و در نهايت برجام قانون نمي شود و اقداماتي داوطلبانه است.
وي تصريح کرد: آيا به صلاح است که مجلس مجموعه اي از اقدامات داوطلبانه را تبديل به قانون و آن را براي دولت لازم الاجرا کند؟ در صورتي که اکنون اقدامات برجام داوطلبانه است.
معاون وزير امور خارجه توضيح داد: در حيطه وزارت خارجه نيست که در اين باره تصميم گيري کند ما تنها نظر خود را بيان مي کنيم.
عراقچي اظهار کرد: نکته بعدي آن که بر فرض تصميم گرفته شود که توافق براي تصويب به مجلس برود و يا براي تصويب به شوراي عالي امنيت ملي برود. در هر دو حالت توافق در کليت خود يا تصويب و يا رد مي شود. نمي توان جايي از توافق را تغيير داد.
وي گفت: اگر بررسي برجام بند به بند صورت گيرد تا به ارزيابي کلي برسيم خوب است اما اگر بخواهند بند به بند توافق و کلمات را تغيير بدهند به اين معني است که توافق مورد قبول واقع نشده است و بايد برجام در کليت توافق رد يا تاييد شود.
نوذر شفيعي عضو کميسيون امنيت ملي نيز در اين برنامه زنده تلويزيوني اظهار کرد: ديدگاه هر فردي بستگي به شرايطي دارد که در عمل اتفاق مي افتد. اعتقاد دارم برجام در حال اجرا است و شوراي امنيت برجام را در قطعنامه اي تاييد کرده است. اتحاديه اروپا در حال لغو برخي تحريم ها است و معتقدم اجراي برجام زودتر از مرحله اجرا در حال انجام است و ما چه چيزي را مي خواهيم تاييد يا رد کنيم؟
وي يادآور شد: تصويب برجام يعني تبديل برجام به قانون و ما ملزم به قانون خواهيم بود. طرف هاي مقابل ما اصراري ندارند که برجام قانون شود و ما با تبديل کردن برجام به قانون، خود را ملزم به آن مي کنيم. در صورتي که طرف مقابل سر باز زند ما بايد قانون ديگري تصويب کنيم که قانون قبلي را رد کند و براي خود مشکل ايجاد مي کنيم.
عضو کميسيون امنيت ملي توضيح داد: برجام يک برنامه است که براي اجراي قانون وضع مي شود و قانون ما در ان پي تي است و اين امر به نوعي اجراي اساسنامه آژانس درباره ايران است و به عبارتي توافقنامه نيست. اين يک برنامه مشترک است که قانون مادر آن ان پي تي و اساسنامه آژانس است.
شفيعي تصريح کرد: موارد مشابهي وجود داشته که استعداد لايحه داشته اما از سوي مجلس اقدام نشده است. ما بيش از اينکه به دنبال پيچ و خم هاي اداري کار باشيم به نتيجه کار فکر کنيم. برجام خيلي فرصت ها را براي ايران اسلامي فراهم مي کند البته اين بخشي از چيزهايي است که مي خواهيم و مي توانستيم.
وي ادامه داد: بايد در نظر بگيريم برجام در چه شرايطي پذيرفته شده و چه شرايطي وجود داشته است. در سطح منطقه بحران هاي جدي وجود دارد و در سطح بين المللي نيز فشارها بر ما افزايش مي يافت و امروز به مکانيزمي رسيديم که مي توان اين فشارها را برطرف کرد.
به گفته اين عضو کميسيون امنيت ملي مجلس، دستاوردهاي برجام به حدي مهم است که نخواهيم به مسائل ديگر بپردازيم.
شفيعي ادامه داد: مجلس در قانون الزام دولت به حفظ حقوق هسته اي تکليف خود را مشخص کرده اما بحثي از تصويب به ميان نيامده و به اين امر اشاره شده که کميسيون امنيت ملي بر انجام برجام نظارت داشته باشد. اين قانون تکليف مجلس را با برجام مشخص کرده است.
وي گفت: نگاه ما به برجام از منظر حقوقي، سياسي و فني بايد معطوف به منافع ملي کشور باشد. من عضو مجلس هستم و از ديدگاه هاي مجلس دفاع مي کنم. 290 ديدگاه در مجلس وجود دارد و آنچه مهم است اکثريت ديدگاه ها است.
اين نماينده مجلس تصريح کرد: اگر موضوع کشتيراني بين دو کشور را در مجلس مورد ارزيابي قرار مي دهيم طرح يا لايحه است اما روي برجام عنوان طرح يا لايحه نيست.
محمد حسن آ صفري اعضاي کميسيون امنيت ملي مجلس نيز در اين باره گفت: ديدگاه ها با اصل قانون فرق دارد و هرکسي در ارائه نقطه نظرات خود آزاد است اما اگر نکته اي در قانون اساسي ذکر شد کسي نمي تواند آن را بر اساس راي خود تفسير کند. در اصل 77 آمده که مجلس بايد آن را لايحه کرده و آن را تصويب يا رد کند.
وي يادآور شد: چگونه مجلس در مسائلي از جمله لغو رواديد و همکاري با ديگر کشورها مي تواند وارد شود اما در مقابل درباره مسئله هسته اي که در ابعاد مختلف روي آن نظر وجود دارد نام برجام را اقدام مشترک بگذاريم.
عضو کميسيون امنيت ملي افزود: قانون براي ما مشخص کرده که آيا مجلس مي تواند اين موضوع را رسيدگي کند يا نکند. اگر برجام قانون شود مشکلي نداريم و قرار نيست خلاف قانون عمل کنيم . در مجلس هفتم پروتکل با يک طرح دو فوريتي لغو شد و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.
آصفري توضيح داد: دولت بايد قانون را رعايت کند و برجام را در قالب لايحه به مجلس بدهد. البته اينکه بند به بند برجام بررسي شود در مرحله بعدي قرار دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن