تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816488119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرگوسن، یک سال بعد/ اوباما: به تغییرات اورژانسی نیاز داریم!


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
فرگوسن مایکل براون فرگوسن، یک سال بعد/ اوباما: به تغییرات اورژانسی نیاز داریم!

تراژدی غم انگیز در کشور مدعی آزادی؛
فرگوسن، یک سال بعد/ اوباما: به تغییرات اورژانسی نیاز داریم!
همه چیز با یک حادثه نسبتاً کم اهمیت شروع می شود: رد کردن چراغ قرمز، رانندگی بدون پلاک، دزدی، مزاحمت. و با قتل یک فرد سیاهپوست غیرمسلح پایان می یابد ... اما نه کاملاً.



به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز، درحالی که یک سال از حادثه قتل "مایکل براون" سیاهپوست نوجوان آمریکایی به دست پلیس آمریکا می گذرد، اوباما روز گذشته در گفتگو با رادیو ملی آمریکا (NPR) با رد این مطلب که "ملاحظات سیاسی باعث شده در دور اول ریاست جمهوری خود به طور مناسب به مسئله تبعیض نژادی در آمریکا نپردازد" گفت: «یک چیز است که باید بگویم و آن این که: احساس فوریت بزرگی می کنم که تا حداکثر ممکن باید کاری انجام داد.»     همچنین، پس از یک سال سکوت افسر شلیک کننده در حادثه قتل فرگوسن پس از محکوم نشدن از سوی دادگاه عالی قضایی، دارن ویلسون 29 ساله در شماره امروز نشریه نیویورکر (NewYorker) سکوت خود را شکست.   او که پس از اعتراضات مردمی از شغل خود در پلیس فرگوسن استعفا داده است و پس از پیام های تهدیدآمیز هم اکنون در نقطه نامعلومی زندگی می کند، در گفتگو با این نشریه با تأکید بر ماهیت تبعیض نژادی اقدام پلیس آمریکا به قتل سیاهپوستان گفت: «اتفاقات داخلی تشکیلات نیروی پلیس فرگوسن، منعکس کننده و شدت دهنده‌ی تعصبات نژادی جاری در این سازمان، از جمله در رابطه با تفکرات کلیشه ای با محوریت [تبعیض] نژادی است.»    

 

    یک سال پیش پس از کشته شدن مایکل براون 18 ساله به دست پلیس فرگوسن، اعتراضات گسترده ای در سطح این شهر واقع در ایالت میسوری آمریکا برپاشد. چندی بعد در پی محکوم نشدن افسر درگیر در ماجرای قتل این نوجوان سیاهپوست، تظاهرات به مناطق دیگر آمریکا سرایت کرد و گستره اعتراضات سراسری شد.     به گزارش بی بی سی انگلیسی (BBC)، تکرار اقدامات مشابه پلیس آمریکا بخصوص با اتنشار فیلم صحنه درگیری پلیس در بعضی موارد، باعث خاموش نشدن شعله این اعترضات می شد. تا این که سه ماه پیش در ماه مارس با انتشار گزارش وزارت دادگستری آمریکا درباره وضعیت سیستم قضایی فرگوسن آتش اعتراضات دوباره شدت گرفت.  
بی بی سی در گزارشی با عنوان "فرگوسن: درجستجوی راه فرار" می نویسد: «این گزارش تصویر بی پرده ای از تبعیض نژادی و استفاد هبیش از حد از زور در نیروی پلیس ارائه کرد. شدت رسویی ها در پی انتشار گزارش 4 مارس وزارت دادگستری به حدی بود که در پی افشای بی کفایتی مسؤولان، چندین مقام عالی رتبه این شهر تا کنون و از جمله در روز چهارشنبه هفته گذشته رئیس پلیس فرگوسن توماس جکسون از سمت خود استعفا دادند. همچنین در میان این افراد دادستان شهر فرگوسن، یک مقام ارشد قضایی این شهر، و جان شا مسؤول مدیریت شهری فرگوسن که با توجه به جایگاه نمادین شهردار که رئیس شورای شهر فرگوسن است، عملاً نقش شهردار فرگوسن را برعهده دارد.»    

    همچنین به گزارش رویترز (Reuters)، روز گذشته در اولین سالگرد حادثه فرگوسن، بیش از 200 نفر در تظاهراتی که به مناسبت اولین سالگرد کشته شدن مایکل براون سیاهپوست آمریکایی به دست مأموران پلیس فرگوسن برگزار شد شرکت کردند و با حمل پلاکاردهایی با به صدا در آوردن بوق و طبل، برضد پلیس این شهر واقع در ایالت میسوری آمریکا تظاهرات کردند. تظاهر کنندگان همچنین سر یک خوک را بر موانعی که پلیس در تمام طول این تظاهرات در پشت آن قرار گرفته بود قرار دادند.   فعالان حقوق بشر، رهبران مذهبی، و افراد دیگر در فرگوسن شهری با اکثریت جمعیت سیاه پوست جمع شده اند که 21 هزار نفر درآن ساکن هستند.     رویترز می نویسد: «مایکل براون نام نوجوان سیاهپوست 18 ساله و بی سلاحی است که در 9 اوت 2014 در درگیری با پلیس آمریکا کشته شد. مرگ مایکل براون و دیگر آمریکائیان آفریقایی تبار در مواجهه های متعدد با پلیس ماه ها اعتراضاتی در فرگوسن و سراسر آمریکا در پی داشت که گاهی اوقات به شورش می انجامید.   این وقایع نقطه شکل گیری و قدرت گرفتن جنبش "جان سیاهان مهم است" (BlackLivesMatter) شد که نگاه ها را متوجه رابطه میان پلیس و ساکنان گروه های اقلیت در بسیاری از شهرهای آمریکا کرده است، رابطه ای که مدت های طولانی با مشکل مواجه بوده است.»    

 
به گزارش نیویورک تایمز (NYTimes)، آنچه که به تنش های نژادی میان مردم با پلیس فرگوسن شدت بخشیده، سفیدپوست بودن تقریباً تمام نیروی پلیس فرگوسن دربرابر اکثریت سیاه پوستان جمعیت این شهر است. از 56 افسر پلیس رسمی این شهر تنها 4 نفر سیاهپوستند. با وجود فیدپوست بودن اکثر جمعیت استان سن لوئیس که شهر فرگوسن در آن واقع است، فرگوسن و شهر های هم جوار جمعیتی اکثراً سیاه پوست دارند.   این روزنامه با بررسی میزان خشونت در فرگوسن می نویسد: وضعیت جرم در این شهر به نسبت شهرهای مجاور بسیار پایین تر از جننینگز یکی از شهرهای همجوار است و تقریباً با دوشهر هِیزِلوود و برکلی با جمعیت نسبتاً هم اندازه از نظر میزان جرم و جمایت در وضعیت مشابه قرار دارد.    

«درصد سیاهپوستان در فرگوسن و شهرهای اطراف در شمال شرقی استان سن لوئیس»    

«میزان جرم و جنایت در فرگوسن در مقایسه با شهرهای اطراف، به ازای هر 15 حادثه در هر 1000 نفر در مدت مشابه»      

 
پایگاه اینترنتی وکس (VOX) در گزارشی با عنوان "چگونه فرگوسن ذهن و دل مردم آمریکا را تغییر داد" نوشت: «یکسال پس از آن که تیراندازی پلیس به مایکل براون موجی از اعتراضات را در فرگوسن برانگیخت، جنبش جان سیاهان مهم است پیروزی هایی به دست آورده است. آمریکایی ها اینک توجه بیشتری به تبعیض نژادی سیستماتیک در سیستم قضایی آمریکا می کنند و سخنرانی های نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا زمانی که نتوانسته اند به طور قانع کننده ای به این موضوع بپردازند متشنج و مختل شده. بعلاوه بعضی نیروهای پلیس نیز بازداتش و محکوم به قتل شده اند. اما تا پیروزی نهایی این جنبش هنوز راه باقی است.   این پایگاه آمریکایی هم چنین نوشت: «مردم سیاهپوست آمریکا همچنان با نرخ بالایی درحال به قتل رسیدن به دست پلیس کشور هستند و اخیراً تیراندازی هایی جدیدی به دست پلیس منجر به قتل سیاهپوست دیگری به نام سموئل دوبوز در ایالت سینسیناتی شده است.»     به گزارش این پایگاه آمریکایی موضع‌گیری نمایندگان و بعضی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در این باره شواهدی بر تأثیرگذاری هرچند نسبی این اعتراضات بوده است و هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا و همچنین باراک اوباما رئیس جمهور این کشور خواستار خواستار پوشیدن دوربین های کمری از سوی پلیس شده اند تا اعمال آن ها را حین انجام مأموریت ثبت و ضبط کند. دولت اوباما اعتراف کرده لازم است دولت درباره پیگیری قتل های صورت گرفته به دست پلیس فعالیت بهتری داشته باشد و هیلاری کلینتون اولین سخنرانی اتنخاباتی خود را به مشکلات سیستم عدالت کیفری شامل رفتار پلیس اختصاص داده است.     «فرگوسن، قبل و بعد از اعتراضات (1)»

 

    این پایگاه ادامه می دهد: «اما هیچ یک از این اتفاقات نشان دهنده پایان مبارزه برای سیاهپوستان آمریکا نیست و هنوز تا هدف نهایی جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" که عبارت است از "درمان ساختار سیستماتیک خشونت ضدسیاهپوستان در اعمال قانون در آمریکا." راه زیادی باقی مانده است. با این حال، جریان تأثیرگذاری این جنبش نشان می دهد با وجود بدنامی سیستم کند سیاسی آمریکا نشانه هایی از تأثیرگذاری ااعتراضات در آینده به چشم می خورد.»     اما با این حال، گزارش های جدید نشان دهنده تغییر عمومی در نحوه مواجهه مردم آمریکا با این مطلب است و بر اساس نظرسنجی مؤسسه گالوپ (Gallup) که دو ماه پیش منتشر شد، همه اقشار مردم آمریکا هم اکنون بیش از گذشته می گویند "در همه ابعاد مختلف جامعه از جمله مواجهه با پلیس با سیاهپوستان به طور ناعادلانه ای برخورد می شود." همچنین نتایج نظرسنجی ماه گذشته اندیشکده پیو (Pew) نشان داد آمار آمریکایی هایی که تبعیض نژادی در آمریکا را مشکل بزرگی برای جامعه این کشور می دانند با 20 درصد افزایش روبرو بوده است.     با افزایش اعتراضات مردمی در آمریکا، رسانه ها به توجه بیشتر به این مطالبه عمومی وادار شده اند و روزنامه آمریکایی واشنگتن پست (WPost) و روزنامه انگلیسی گاردین (Guardian) در پایگاه های اطلاعاتی مستقلی، به طور روزانه آمار قتل های صورت گرفته توسط پلیس آمریکا را به روز می کنند. این روزنامه ها از ابتدای سال تاکنون، به ترتیب تعداد 585 و 700 قتل صورت گرفته به دست پلیس آمریکا را در پایگاه های اطلاعاتی خود ثبت کرده اند.    

 

    این توجه رسانه ای به خاطر افزایش جلب توجه عمومی در یک سال گذشته بوده و براساس آمارها، وقایع فرگوسن بزرگترین رویداد خبری سال گذشته میلادی (2014) بوده که در شبکه های اجتماعی به آن پرداخته شده است. بر اساس بررسی صورت گرفته بر روی بیش از 184 میلیون پیام توئیتری، توجه به موضوع تیراندازی و اعتراضات در فرگوسن از "گرفتن کریمه توسط روسیه"، "گسترش بیماری ابولا" و " انتخابات میان دوره ای سنا و مجلس نمایندگان و انتخابات ایالتی آمریکا" توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. همچنین روند آمار جستجوهای گوگل درباره وقایع فرگوسن نیز نشان می دهد از اواخر سال گذشته میلادی توجه به این حوادث رشد قابل توجهی به همراه داشته است.    

«میزان توجه به کلیدواژه های مربوط به حادثه فرگوسن در توئیتر در سال 2014 در میان کاربران ساکن آمریکا»  

«روند جستجوی کلمات مربوط به حادثه تیراندازی و اعتراضات فرگوسن در موتور جستجوی گوگل»     همچنین به نوشته روزنامه واشنگتن پست،  یک سال پس از تیراندازی مرگبار به مایکل براون، سیاهپوستان غیرمسلح 7 برابر سفیدپوستان با شلیک اسلحه نیروهای پلیس در آمریکا کشته می شوند.     این روزنامه می نویسد: «همه چیز با یک حادثه نسبتاً کم اهمیت شروع می شود: رد کردن چراغ قرمز، دزدی، مزاحمت. با رسیدن پلیس وخامت اوضاع شدت می گیرد. و با قتل یک فرد سیاهپوست غیرمسلح پایان می یابد. این صحنه در ماه مارس در ویسکانسین اتفاق افتاد. پلیس به خاطر بالا و پایین پریدن و فریادهای یک مرد در ترافیک سرصحنه حاضر شده بود. همین صحنه دو ماه بعد دوباره در لس انجلس تکرار شد، رهگذران به آزارو اذیت های یک مرد بی خانمان معترض بودند. این واقعه دوباره در اوهایو تکرار شد، جایی که پلیس برای رسیدگی به یک دزدی از فروشگاهی حاشیه ای در گوشه خیابان فراخوانده شده بود. و بار دیگر در فلوریدا، به خاطر کوبیدن های پی در پی شخصی بر درب یک حانه. و ماه گذشته در سینسیناتی، که سموئل دوبوز 43 ساله به خاطر رانندگی بدون پلاک جلو با خودروی خود،  هدف هدف گلوله پلیس در جمجمه اش قرار گرفت.»     واشنگتن پست ادامه می دهد: «شاید مشهورتر از همه، این صحنه زمانی تکرار شد که سال گذشته در فرگوسن یک مأمور پلیس که درجستجوی یک سارق سوپرمارکت بود، 12 بار به یک نوجوان سیاهپوست 18 ساله غیرمسلح تیراندازی کرد و او را در جا کشت. این واقعه، اعتراض کشوری به برخورد پلیس با سیاهپوستان در آمریکا را به دنبال داشت و مایکل براون 18 ساله را به عنوان نماد نابرابری نژادی در آمریکا تبدیل کرد.»     در ادامه این گزارش آمده است: «از آغاز سال جاری میلادی تا این لحظه که 7 ماه از آغاز سال می گذرد، 24 فرد سیاپوست غیرمسلح یعنی هر نه روز یک نفر توسط مأموران پلیس آمریکا کشته شده اند. سیاهپوستان 40 درصد کل 60 فرد غیرمسلح کشته شده از ابتدای سال تا کنون را تشکیل می دهند، تنها 6 درصد جمعیت آمریکا را به خود اختصاص داده اند.»     «فرگوسن، قبل و بعد از اعتراضات (2)»

 

    بررسی واشنگتن پست نشان می دهد سیاهپوستان غیرمسلح 7 برابر بیش از سفیدپوستان در معرض شلیک گلوله پلیس آمریکا قرار دارند. به گزارش این روزنامه، آخرین نمونه از این صحنه درگیری پلیس آمریکا با افراد غیرمسلح، سه روز پیش در روز جمعه هفته گذشته اتفاق افتاد که یک بازیکن 19 ساله تیم فوتبال دانشگاه دولتی سن آنجلوی تگزاس با نام "کریستین تیلور" مورد اصابت گلوله پلیس آمریکا قرار گرفت. بررسی های پلیس درباره این مورد همچنان ادامه دارد.     واشنگتن پست می نویسد: «آمار نامتناسب تعداد کشته شدگان سیاهپوست، گویای این مطلب است که چرا یک سال پس از حادثه فرگوسن، خشم معترضین آمریکایی همچنان فروکش نکرده است و تکرار این حوادث باعث شده مواردی از تیراندازی های مرگبار پلیس در گذشته نیز که پیش از این مورد غفلت واقع شده بودند، اکنون مورد موج جدید سرزنش ها از سوی حقوقدانان و عموم مردم آمریکا قرار گرفته اند.»     این روزنامه همچنین فزوده است: «ویدئوهای فیلمبرداری شده توسط رهگذارن یا دوربین پلیس باعث کاهش اعتماد عمومی به پلیس شده است. امسال تاکنون سه افسر پلیس پس از تیراندازی و قتل سه فرد سیاهپوست غیرمسلح در دادگاه های آمریکا محکوم شده اند که در هر سه این موارد توسط دوربین از صحنه حادثه فیلمبرداری شده بود. در اکثر این موارد، فیلم حادثه با موضع رسمی ابتدایی افسر شلیک کننده مغایرت داشته است.»     واشنگتن پست در گفتگو با یک دادستان سابق آمریکا نوشت: «5 سال آینده، همه ادارات پلیس اصلی در آمریکا افسران خود را ملزم به پوشیدن دوربین های کمری برای تصویربرداری حین انجام وظیفه مأموران خود می کند. این تغییری است که اکنون به خاطر فرگوسن در حال شکل گرفتن است.»    

    505    



۱۹/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن