تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818886824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كاهش 17 درصدي مصرف آب در بخش کشاورزي قم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ مرداد ۱۳۹۴ (۴:۳۹ق.ظ)
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان قم: كاهش 17 درصدي مصرف آب در بخش کشاورزي قم موج - قم - رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان قم گفت: در سال گذشته 17 درصد مصرف آب را در بخش کشاورزي قم کاهش داديم.
به گزارش خبرگزاري موج از قم، رئيس سازمان جهاد کشاورزي در ديدار مديران جهاد کشاورزي قم با استاندار گفت: بخش عظيمي از اشتغال و توليدات استان را بخش کشاورزي به خود اختصاص داده است.
وي افزود: 100 هزار هکتار اراضي قابل کشت در استان قم شناسايي شده است که از اين ميزان 70 هزار هکتار زير کشت محصولات مختلف زراعي و باغي قرار دارد.
محمدرضا طلايي با اشاره به اين که از لحاظ کيفيت پسته در رتبه دوم کشور قرار داريم، افزود: در خصوص کشت پسته طي چند سال گذشته با ايجاد 8 هزار و 500 هکتار باغ پسته توانسته ايم جايگاه اول کشور را به دست بياوريم.
وي گفت: در حال حاضر حدود 5 هزار هکتار باغ انار در استان قم داريم و در مناطق سردسيري هم باغات فندق و گيلاس وجود دارد که برخي از آنها مانند فندق و شنوه داراي شهرت ملي است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعيت مناسب استان قم در حوزه دام گفت: 2 درصد گوشت سفيد، 2 درصد شير خام، 5 درصد گوشت قرمز و 7 درصد تخم مرغ کشور در استان قم توليد مي شود که بيش از 65 درصد توليدات محصولات دامي قم مازاد بر نياز استان است که به استان ها و کشورهاي ديگر صادر مي شود.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اين که 5 مجتمع دامي در استان قم وجود دارد، افزود: سه مجتمع بزرگ دامي در استان قم فعاليت دارند که يکي از آنها مجتمع دامشهر است که در کشور يک استثنا است و بيش از هزار واحد دامداري در اين مجتمع مستقر مي باشند.
طلايي افزود: به رغم اين که اين مجتمع يک ظرفيت بسيار بزرگ براي توليدات دامي در استان قم است، مي تواند يک خطر بسيار بزرگ هم باشد که در اين زمينه تلاش هاي بسيار خوب همکاران ما در اداره کل دامپزشکي بسيار مثمر ثمر بوده و تا به امروز شاهد مشکل خاصي در اين مجتمع نبوده ايم.
وي با بيان اين که در محصول تخم مرغ اعلام آمادگي کرديم که تنظيم بازار کشور را بر عهده بگيريم، افزود: در اين خصوص طرحي به وزارتخانه ارسال شده که در حال بررسي است و وزير جهاد هم تاکيد کرده که اين موضوع اجرايي شود.
طلايي گفت: در گذشته تنظيم بازار در اختيار سازمان جهاد کشاورزي نبود و ما فقط دنبال توليد و افزايش آن بوديم، اما؛ امروز تنظيم بازار نيز به جهاد کشاورزي واگذار شده و ما بايد هم توليد کنيم و هم بازار را تنظيم نمائيم.
وي تصريح کرد: در حال حاضر جلوي توليد را نمي توانيم بگيريم به دليل اين که سرمايه گذاري بسيار زيادي در اين حوزه صورت گرفته، لذا بايد بتوانيم با تنظيم بازار و صادرات توليد را مديريت کنيم.
طلايي در ادامه به موضوع شيلات نيز اشاره کرد و گفت: طي سال هاي گذشته در استان قم در خصوص شيلات کارهاي بسيار خوبي صورت گرفته و رتبه هاي بالايي هم در سطح کشور داريم به طور مثال در خصوص توليد خاويار در کشور به عنوان يک استثنا مطرح هستيم.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان در ادامه به موضوع ايجاد صنايع تبديلي در بخش کشاورزي اشاره کرد و افزود: در خصوص ايجاد صنايع تکميلي به چند موضوع مهم از جمله ايجاد اشتغال و کم آب بر بودن توجه ويژه شده است و در نظر داريم بتوانيم در کنار هر روستايي يک صنايع تبديلي ايجاد کنيم تا ضمن ايجاد اشتغال، ارزش افزوده توليدات بخش کشاورزي که در همان روستا وجود دارد را با استفاده از صنايع تبديلي بالا ببريم.
وي احداث شهرک هاي کشاورزي و گلخانه اي را نيز از جمله اولويت هاي جهاد کشاورزي قم اعلام کرد و گفت: به دليل محدوديت هاي آبي که در استان وجود دارد، احداث شهرک هاي گلخانه اي مي تواند بسيار موثر باشد، در حال حاضر 40 هکتار گلخانه در استان قم وجود دارد که از اين ميزان 21 هکتار در داخل سه شهرک گلخانه اي استان و 18 هکتار بيرون شهرک مي باشد.
طلايي در ادامه به موضوع تغيير الگوي کشت اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود 2 هزار و 500 هکتار از اراضي کم بازده استان قم را حذف کرديم به طوري که 10 هزار و 746 هکتار اراضي زير کشت گندم را به 8 هزار و 240 هکتار کاهش داديم ولي عملکرد نه تنها کاهش پيدا نکرد بلکه امسال شاهد افزايش 25 تا 30 درصدي عملکرد نيز بوديم.
وي با اشاره به اجراي طرح توليد محصول سالم و ارگانيک در استان قم گفت: اين طرح در 7 هزار هکتار از اراضي قم اجرا شده و توانستيم رتبه دوم کشور را به دست بياوريم.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان در خود با اشاره به اين که در سال گذشته 17 درصد مصرف آب را در بخش کشاورزي قم کاهش داديم، تصريح کرد: برنامه ما براي سه سال آينده اين است که با کاهش 10 هزار هکتار سطح زير کشت راندمان آب را که در حال حاضر 35 درصد است به 65 درصد برسانيم.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اعتبارات مناسبي که در حوزه بهينه سازي مصرف آب به قم اختصاص پيدا کرده، گفت: در سفر هيات دولت به استان قم 12 ميليارد تومان براي بهينه سازي مصرف آب در بخش کشاورزي اختصاص پيدا کرده و با پيگيري هاي صورت گرفته آخرين ابلاغي که در اين خصوص به استان قم شده بيش از 22 ميليارد تومان اختصاص پيدا کرده که رقم بسيار قابل توجهي است.
طلايي در ادامه سخنان خود به موضوع تغيير کاربري اراضي کشاورزي نيز اشاره کرد و از استاندار خواست تا در اين زمينه مجموعه جهاد کشاورزي را کمک نمايد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن