تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806355412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اختلافات اصلاح‌طلبان با اعتدال تشديد شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اختلافات اصلاح‌طلبان با اعتدال تشديد شد
هر چه از عمر دولت يازدهم مي‌گذرد فاصله ميان تجديدنظرطلبان با دولت يازدهم و شخص روحاني بيشتر شده و ادبيات شخصيت‌هاي منتسب به اين طيف نسبت به رئيس‌جمهور شكل راديكال تري به خود مي‌گيرد و ابعاد تازه‌اي به خود گرفته و به سطح جامعه منتقل كرده است...
نویسنده : محمد اسماعيلي 


هر چه از عمر دولت يازدهم مي‌گذرد فاصله ميان تجديدنظرطلبان با دولت يازدهم و شخص روحاني بيشتر شده و ادبيات شخصيت‌هاي منتسب به اين طيف نسبت به رئيس‌جمهور شكل راديكال تري به خود مي‌گيرد و ابعاد تازه‌اي به خود گرفته و به سطح جامعه منتقل كرده است، آنگونه كه تنها با مرور مواضع شخصيت‌هاي برجسته اين جريان و همچنين بر روزنامه‌هاي تحت مديريت آنها مي‌توان به حجم گسترده عمليات رسانه‌اي آنها عليه رئيس‌جمهور به صورت تصاعدي پي برد. هر چند سياست واحد رهبران و مطبوعات تحت مديريت اتاق فكر تجديدنظرطلبان همچنان ترجيح مي‌دهند تا در رويكردهاي كلي «تقابل با دولت» را برجسته نساخته و به ظاهر از سيرحركت دولت - به خصوص آنجايي كه همخواني با اهداف حزبي آنها داشته- حمايت كرده و در شرايطي مساعد انتقادات توأم با توهين و تخريب روحاني را ابراز كنند.
‌ ‌ 
رهامي: ما شهر به شهر گشتيم و آرا را به حساب جاري شما حواله كرديم، مگر ما مرض داشتيم كه هزينه داديم
نمونه‌هاي بسياري را مي‌توان براي رفتار مورد اشاره جماعت تجديدنظر طلب يادآور شد اما آخرين نمونه از آن را مي‌توان اظهارات بحث برانگيز و بهت آور محسن رهامي رئيس كميته انتخابات اصلاح‌طلبان دانست كه در سخناني توهين آميز نسبت به رئيس حجت الاسلام روحاني بيان مي‌كند: « اگر اين كشتي سوراخ شود، تمام ايرانيان غرق خواهند شد، يك شخص با رأي احزاب، اشخاص و انجمن‌ها بالا مي‌آيد و رئيس‌جمهور مي‌شود، اينكه آن آقا بگويد من به هيچ حزبي وابسته نيستم نشان از بي(. . . ) اوست، از كجا آورديد؟ ما ده به ده و شهر به شهر گشتيم و آرا را به حساب جاري شما حواله كرديم، مگر ما مرض داشتيم كه هزينه داديم، اگر كمك نمي‌كرديم جليلي به روي كار مي‌آمد.»
‌ ‌ 
رئيس‌جمهور دروغگو است!
اظهارات رهامي ناخودآگاه ذهن‌ها را متوجه يادداشتي مي‌كند كه هفته‌نامه صدا چندي پيش چاپ كرد و در آن شخص روحاني را فردي دروغگو خطاب ‌و تقابل دولت- تجديدنظرطلبان را وارد مرحله تازه‌اي كرده بود.
هفته‌نامه «صدا» ارگان مطبوعاتي حزب كارگزاران در يكي از شماره‌هاي خود به بهانه بازتاب نظرات برخي از كاربران در صفحه فيس‌بوك اين نشريه درباره سخنان حجت‌الاسلام روحاني با كريستين امانپور، وي را «دروغگو» خطاب ‌و زمينه را براي «موج توهين»‌هاي تازه به وي در ماه‌هاي آينده مهيا مي‌كند.
‌ ‌ 
موسوي‌لاري: روحاني هنوز هم برخي مشكلات داخلي را جدي نگرفته است
حجت‌الاسلام موسوي لاري نيز در گفت‌وگوي روز گذشته خود با روزنامه آرمان تلاش كرد به تخريب رئيس‌جمهور و دولتمردان بپردازد: « برخي از مديران دولت علاوه بر اينكه در اين زمينه به آقاي روحاني كمك نكردند، بلكه با در پيش گرفتن سياست «بده و بستان» با مخالفان دولت تاحدودي قافيه را به رقيب باخته‌اند... متأسفانه برخي مسائل در زمينه مشكلات داخلي هنوز براي دولت آقاي روحاني جدي تلقي نشده است. در شرايط كنوني كه نزديك به دو سال از عمر دولت آقاي روحاني گذشته فضاي سياسي هنوزبه قدرلازم باز نشده است. هنوز احزاب و تشكل‌هاي سياسي به صورت جدي فعال وپرتحرك نشده‌اند.»
‌ ‌ 
اصغر‌زاده: دولت ناچار است زمينه‌ساز بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت باشد؟!
اما نگاه توهين محور سياسيون مدعي اصلاح‌طلبي در برخي از اوقات شكل تحميل توأم با زورگويي - مطالبات حزبي- به شخص رئيس‌جمهور به خود گرفته به گونه‌اي كه انگار دولت و شخص رئيس‌جمهور بدون حمايت‌هاي اين جريان نمي‌تواند در آوردگاه‌هاي انتخاباتي پيش رو كاري از پيش ببرد، چنين نگاهي را مي‌توان در سخنان ابراهيم اصغرزاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب در بخشي از گفت‌وگوي اخير خود با روزنامه آفتاب يزد جست‌وجو كرد كه عنوان مي‌كند: « دولت ناچار است زمينه‌ساز بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه قدرت باشد. اميدواري من به تلاش دولت جهت برگزاري انتخابات خوب و سالم زياد است!»
‌ ‌ 
تاجيك: روحاني، مستأجري ۴ ساله است
محمدرضا تاجيك فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز در نخستين روزهاي ارديبهشت ماه سال ۹۳ در گفت‌وگو با روزنامه شرق با تأييد پروژه «مستأجر چهار ساله» اصلاح‌طلبان اظهار مي‌كند كه امروز از شدت و گستره حمايت اصلاح‌طلبان به دولت كاسته شده است.
مشاور رئيس‌جمهور و رئيس «مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري» در دوران خاتمي در اين گفت‌وگو تأكيد كرده كه دولت «اعتدال» در حال تبديل‌شدن به دولت «اختلاط» است و بايد سريع‌تر خود را جمع‌وجور و گرايش‌هاي متفاوت و گاه متضاد دروني خود را تعديل كند و تا دير نشده كليد تدبير خود را به‌كار گيرد.
وي درباره راهبرد حمايت اصلاح‌طلبان از دولت اعتدال از ابتدا تا به حال و ادامه آن در آينده مي‌گويد: اگرچه معتقدم از شدت و گستره اين حمايت كاسته شده، اما جريان اصلاحات با نگرشي‌ عقلايي و با تحليلي ناظر بر شرايط حال و آينده كشور و نيز با حفظ فاصله انتقادي خود، كماكان از دولت حمايت مي‌كند اما مطمئنم اين «حمايت» امري زمان - ‌پرورده و شرايط‌ - پرورده است و چنانچه دولت تدبير و اميد نتواند براي چالش‌هاي پيش‌روي جامعه، تدبيري درخور و بهنگام بينديشد، كليدش بسياري از درها را به روي خودش خواهد بست و حاميانش را پشت درهاي بسته رها خواهد كرد.
‌ ‌ 
رحم اجاره‌اي اصلاح‌طلبان
ابراهيم اصغرزاده يكي از اولين فعالان اصلاح‌طلب بود كه به صراحت از قصد و نيت برخي اصلاح‌طلبان نسبت به دولت يازدهم پرده برداشت. وي معتقد بود كه اصلاح‌طلبان پيروز انتخاب نبودند بلكه در روزهاي آخر تبليغات انتخاباتي، به ناچار روي روحاني اجماع كردند و در مورد ائتلاف صورت گرفته بين هاشمي، روحاني و خاتمي را ناپايدار مي‌داند. وي در مورد نوع مواجهه اصلاح‌طلبان با دولت مي‌گويد: «چند وقت پيش به دوستاني به شوخي گفتم اين رحم اجاره‌اي براي پرورش يك نطفه است.»
‌ ‌ 
فرزند خوانده اصلاحات
اصغرزاده همچنين در اظهار نظري ديگر دولت يازدهم را فرزند خوانده اصلاحات معرفي مي‌كند. وي در مصاحبه با روزنامه آرمان مي‌گويد: تيم روحاني در زمينه مبارزه با فساد، مشابه دفاعشان از حقوق شهروندي، فاقد استحكام نظري و برنامه راهبردي است. به طور كلي مي‌توان گفت نسبت اصلاح‌طلبان و جبهه اصلاحات به دولت آقاي روحاني نسبت پدر به فرزندخوانده است.
‌ ‌ 
دولت تصادفي
صادق زيباكلام نيز دولت يازدهم را يك دولت تصادفي معرفي مي‌كند و مدعي است كه حتي خود رئيس‌جمهور هم فكر نمي‌كرد موفق به پيروزي در انتخابات شود. وي در مصاحبه با سايت روزنامه ايران با رد اينكه «رأي مردم گفتماني بوده و يك عده‌اي از ماه‌ها قبل نشسته و گفتمان اعتدال را نظريه‌پردازي كرده و به قدرت رسيده‌اند»، مي‌گويد: «اساساً خود آقاي روحاني هنگامي كه رئيس‌جمهور شدند، بيش از هر كس ديگري و بيشتر از همه بهت‌زده شدند... اتفاقا آنچه كه باعث پيروزي آقاي روحاني شد50 درصدش تصادف بود و 50 درصد ديگر آن بد عمل كردن اصولگرايان در هشت سال گذشته. حوادثي كه گفتم همه تصادف است، برنامه‌ريزي نيست.»
‌ ‌ 
دولت يك ميليوني
زيباكلام همچنين بعد از بالا گرفتن مناقشات بين برخي اعضاي دولت و اصلاح‌طلبان در زمينه پايگاه اجتماعي دولت يازدهم و علل و عوامل موفقيت در انتخابات مي‌گويد: «معتقدم رأي بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان بود كه باعث پيروزي روحاني شد. «اگر و اگر» بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان به سمت آقاي روحاني نرفته بود آقاي روحاني في‌نفسه يكي، 2 ميليون رأي بيشتر نداشت.»
‌ ‌ 
سياست كلان تجديدنظرطلبان در قبال دولت چيست؟
هر چند ‌ گردآوري مواضع شخصيت‌ها و رسانه‌هاي جماعت تجديدنظرطلب عليه روحاني و دولت يازدهم نتيجه واضح و روشني را مقابل ما قرار داده و بسياري از مجهولات احتمالي چشم انداز آينده تجديدنظرطلب- روحاني را روشن مي‌سازد اما بايد سياست كلان اين طيف در رابطه با دولت را در عبارت  معروف اصغرزاده مبني بر دولت يازدهم رحم اجاره‌اي اصلاح‌طلبان است جست‌وجو كرد.
برهمين اساس بايد گفت هرچند بسياري از معيارها و مباني مدعيان اصلاح‌طلبي با روحاني فرسنگ‌‌ها فاصله دارد اما آنها تلاش مي‌كنند ‌به شكلي محتاطانه نهايت بهره‌برداري را از دولت و پايگاه رأي و قدرت سياسي- اجتماعي آن در انتخابات پيش رو  بكنند و در صورت توفيق نسبي در انتخابات مجلس دهم وخبرگان پنجم بايداين انتظار را داشت كه منسوبان به اين جريان آرام آرام صف خود را از روحاني جدا و نامزد اختصاصي خود براي انتخابات دوازدهم رياست جمهوري را رونمايي كنند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن