واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بهداشت روان و سلامت روان يكي از مهمترين نيازهاي بشر در عصر معاصر است تا با واسطه آن به سلامت جسمي خويش نيز دست يابند و حتي متخصصان نيز سلامت روان را مقدم بر سلامت جسمي و فيزيكي انسانها برشمرده اند. يكي از مهمترين اهداف دين اسلام، تهذيب دروني انسان و همنوايي بيروني او با ارزشها، هنجارها و قوانين اجتماعي است و در اين راستا روزه به عنوان يكي از اركان دين تاثير بسيار زيادي در سازندگي انسان و پيوند و همبستگي افراد جامعه ايفا مي كند. پس با اين اوصاف بايد يادآور شد،كه فريضه عبادي روزه در كنار جنبه هاي مثبت روحي و معنوي، آثار و كاركردهاي اجتماعي و جامعه شناختي نيز براي افراد دارا مي باشد كه نخستين تأثير اجتماعي روزه، بازسازي روابط افراد جامعه و كاهش آسيب ها و انحراف هاي اجتماعي است. رمضان فرصت مناسبي است كه از سويي گروه هاي مختلف اجتماعي را به هم نزديك كرده و به انسجام اجتماعي مي رساند و از سوي ديگر همفكري و انسجام اجتماعي را در سازمانهاي ديني از قبيل مساجد افزايش مي دهد. ماه مبارك رمضان علاوه بر اينكه در رابطه افراد در سطح جامعه با يكديگر تأثير فراوان و مثبت مي گذارد، در رفتارهاي خانواده نظير نوع رابطه والدين با فرزندان و زن و شوهر با يكديگر نيز تأثيرگذار است و ماه رمضان علاوه بر تأثيرهاي اجتماعي، تأثيرهاي فردي فراواني نيز دارد كه شايد بسيار فراتر از تأثيرهاي اجتماعي آن باشد، زيرا تأثير اجتماعي بيانگر روح آرام، محبت و عشق به همنوع مي باشد. در همين زمينه محققان اروپايي درباره تاثير روزه بر روان افراد روزه دار تحقيقات جامعي انجام داده اند، به گونه اي كه تحقيقات بر روي دو گروه روزه دار و غير روزه دار كه از هر لحاظ يكسان بودند با آزمايشهاي مستمر نشان داد كه گروه روزه دار از صلح، صفا، آرامش و شادابي بيشتري برخوردارند و اضطراب، پرتحركي و پرخاشگري در آنان ديده نمي شود. با بررسي ابعاد جامعه شناختي و روانشناختي روزه داري مي تواند درك كرد كه روزه يكي از موهبتهاي الهي به بشريت است تا به واسطه آن انسانها به خود سازي و تزكيه روح و جسم بپردازند. يكي از روان شناسان تاكيد مي كند: براساس آخرين يافته ها و تحقيقات علمي، روزه داري اسلامي موجب كاهش استرس و اضطراب در بين افراد مي شود. دكتر مهري كيان نژاد در گفت وگو با ايرنا در شهركرد افزود: روزه داري اسلامي همان روزه داري صحيح و اصولي است و با روزه داري براي ترس از عسر و حرج و روزه داري براي رژيم لاغري متفاوت است. وي گفت: روزه داري نبايد موجب پرخوري به هنگام سحر و تغييرات بي نظم خواب شود و در صورت رعايت اين مسايل ، روزه داري صحيح به كاهش استرسها منجر مي شود. اين روان شناس يادآور شد:پژوهش هاي علمي نشان مي دهد درطول ماه مبارك رمضان كاهش كامل وصددرصدي خودكشي ها و كاهش نسبي جرايم عمومي مانند جرايم راهنمايي و رانندگي و جرايم خاص مي شود. كيان نژاد بيان داشت: غذاهاي سحر روزه داران بايد كم حجم و خواب آنها نيز متناسب باشد و روزه داران از خوابيدن پس از خوردن سحري اجتناب كنند. وي گفت: روزه داري موجب امتناع افراد حتي از خوردن مواد حلال مانند آب مي شود و اين امتناع از حلال ها نيز اراده انسان را قوي مي كند. اين روانشناس گفت:عصبانيت هاي برخي از افراد به هنگام روزه داري به علت پرخوري آنها به هنگام سحراست كه بدن را در طول روزبراي جذب آب فعال مي كند. به گفته وي، روزه داري صحيح يك روش ايده آل براي زندگي افراد است و نيت كرده يك اصل در اين ماه به حساب مي آيد. وي گفت:افرادي كه جنون دارند، نبايد روزه بگيرند و حتي برآنها قضاي روزه ماه مبارك رمضان واجب نيست. عضو سازمان نظام روانشناسي كشور نيز مي گويد:شركت در آيين هاي ويژه ماه مبارك رمضان موجب تقويت حس اعتماد به نفس در افراد مي شود. دكتر عبدالله معتمدي در گفت وگو با ايرنا افزود: وجود نامهاي مبارك همچون رحيم ، رحمان و بخشنده در ادعيه شبهاي مبارك رمضان بويژه دعاي جوشن كبير موجب اعتماد به نفس در فرد مي شود و به او تسكين روحي و اعتماد به نفس مي دهد. به گفته وي،حضور فرد در مراسم احياي شب قدر همچنين موجب تقويت مسووليت رفتاري در او مي شود و شخص را نسبت به رفتارهاي گذشته و آينده مسووليت پذيرتر مي كند. اين روانشناس يادآور شد:در مباحث روانشناسي منبع كنترل افراد به دو گروه شخصيتي بيروني و دروني تقسيم مي شود و افراد داراي شخصيت بيروني،هر اتفاق منفي و يا مثبت را به منبع بيروني ربط مي دهند و كساني كه كنترل دروني شخصيتي دارند، خود را در حدوث اتفاقات رخ داده سهيم مي دانند. وي گفت:حضور در آيين هاي ماه مبارك رمضان به وِيزه احياي شب قدر فرصتي براي خودشناسي و بررسي رفتار دروني است و مسووليت رفتاري،افراد را از شخيصت بيروني به شخصيت دروني سوق مي دهد و موجب مي شود، شخص خود را در اتفاقات رخ داده سهيم بداند و شركت در آيين هاي احياي شب قدر همچنين باعث تقويت هويت جمعي فرد مي شود. عضو سازمان نظام روانشناسي كشور اظهار داشت: حضور در اين آيينها موجب بازسازي شخصيت فردي در هر دو گروه ياد شده مي شود و انسانها در بسياري از مسايل زندگي دچار تلاطم مي شوند و شبهاي قدر تلنگري براي بازگشت به مسير مستقيم زندگي افراد است و به فرد انرژي رواني براي حضور فعال در جامعه مي دهد. وي گفت:درگذشته برخي روانشناسان فعاليت هاي مذهبي را براي شخصيت انسان لازم نمي دانستند كه اين نظريه اكنون تغيير كرده و همان روانشناسان، به صورت علمي دريافته اند كه آموزه هاي ديني موجب رشد شخصيتي افراد مي شود. معتمدي گفت:گريه هدفمند ومذهبي با گريه شخصي ناشي از ناراحتي دروني و بي هدفي تفاوت زيادي دارد زيرا گريه براي مصايب ديني و ائمه اطهار (ع) ، هويت و شخصيت تاريخي را در درون فرد زنده مي كند. اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: در جهان معاصر، نگاه به مذهب و برپايي آيين هاي مذهبي تغيير كرده و حتي سازمان ملل با برگزاري نشست سران مذهبي دنيا، به سازندگي و رشد و تعالي بخشي مذهب در جوامع بشري پي برده است. به گزارش ايرنا،با حلول ماه مبارك رمضان بسياري از جوانان مسلمان در نقاط مختلف جهان اسلام به ويژه در ايران رهسپار مساجد شده و در آيين هاي معنوي اين ماه بزرگ شركت مي كنند. گزارش از محمود رييسي 7359
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]