تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805351216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشتهاي «تغيير حاكميت» موجب طمع حفظ نظام تحريم‌ها شده است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اشتهاي «تغيير حاكميت» موجب طمع حفظ نظام تحريم‌ها شده است
پس از جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي كه نزديك به 25 روز پيش صورت گرفت بسياري از مقامات غربي و در رأس آنها رئيس‌جمهور، وزير امورخارجه و وزير خزانه‌داري امريكا تأكيد مي‌كنند كه اكثر تحريم‌ها عليه ايران همچنان به قوت و ثبات قبلي خود باقي خواهد ماند و تنها بخش اندكي از تحريم‌ها متوقف يا تعليق خواهد شد.
نویسنده : سعيد همتي 


پس از جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي كه نزديك به 25 روز پيش صورت گرفت بسياري از مقامات غربي و در رأس آنها رئيس‌جمهور، وزير امورخارجه و وزير خزانه‌داري امريكا تأكيد مي‌كنند كه اكثر تحريم‌ها عليه ايران همچنان به قوت و ثبات قبلي خود باقي خواهد ماند و تنها بخش اندكي از تحريم‌ها متوقف يا تعليق خواهد شد.
فارغ از اينكه تا چه ميزان اين اظهارات به متن برجام يا قطعنامه نزديك است و مي‌توان روي آن حساب كرد بايد به چرايي اهميت تحريم‌هاي بين‌المللي عليه كشورمان در نگاه امريكايي‌ها پرداخت و بايد به سؤالات فراواني در اين باره پاسخ داد نظير اينكه چرا امريكايي‌ها همچنان تلاش مي‌كنند دامنه و گستره محدوديت‌هاي بين‌المللي عليه كشورمان را حفظ كنند و چرا از اين موضوع هراس دارند تا تعامل جمهوري اسلامي ايران با كشورها و شركت‌هاي بين‌المللي به شكل عادي خود بازگردد؛ يا اينكه برهم خوردن اجماع جهاني عليه كشورمان – در صورت تحقق – تا چه حد مي‌تواند اهداف و منافع امريكايي‌ها را به خطر بيندازد؟
قبل از پاسخ به سؤالات بايد به مرور اظهارات برخي مقامات نظام سلطه طي 23ماه اخير پرداخت كه در آن تأكيد شده اكثر تحريم‌ها عليه ايران برداشته نخواهد شد و اهميت اين موضوع براي ايالات متحده امريكا بيش ازحد تصور است كه مقامات اين كشور حاضر شوند با انجام توافق هسته‌اي تحريم‌ها عليه كشورمان را بردارند يا لغو كنند.

   جك‌لو: هيچ تغيير فوري در تحريم‌هاي امريكا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل وجود نخواهد داشت
جك لو وزير خزانه‌داري امريكا طي روزهاي اخير و در جلسه با سناتور‌هاي كنگره امريكا اطمينان مي‌دهد كه تحريم‌هاي ايران به زودي برداشته نخواهد شد و بعد از آنكه ايران تعهدات خود را اجرا كرد وزارت خزانه‌داري امريكا تحريم‌ها را به صورت مرحله‌اي تعليق خواهد نمود. وي در اين باره تأكيد مي‌كند: «روشن بگوييم، هيچ تغيير فوري در تحريم‌هاي امريكا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل وجود نخواهد داشت و فقط زماني كه ايران شروط اساسي هسته‌اي را به‌جا آورد، امريكا شروع به تعليق تحريم‌هاي ثانويه هسته‌اي به صورت مرحله‌اي خواهد كرد. تحريم‌هايي كه كشورهاي طرف سوم را كه با ايران تجارت مي‌كنند، هدف قرار مي‌دهد. شكي نيست كه بايد در برابر احتمال پايبند نبودن ايران به تعهدات خود در اين توافق آماده باشيم. براي همين، اگر ايران در زماني كه تحريم‌ها را تعليق كرديم، تعهدات خود را نقض كرد، مي‌توانيم خيلي سريع تحريم‌هاي سازمان ملل و امريكا را بازگردانيم. با توجه به اينكه بازگردانده شدن تحريم‌هاي سازمان ملل نيازمند رأي در شوراي امنيت است، امريكا اين توان را دارد كه اجراي دوباره اين تحريم‌ها را صورت بدهد.»

   فايننشال تايمز: توافق هسته‌اي با ايران فرصت نيست!
موازي با سخنان لو، روزنامه فايننشال تايمز نيز در مطلبي با بيان اينكه براي بسياري از شركت‌ها، توافق هسته‌اي با ايران نه فرصت طلايي كه ميدان مين است، عنوان كرد: «تحريم‌هاي اقتصادي و مالي امريكا و اروپا تنها زماني برداشته خواهد شد كه ايران به تعهداتش در توافق هسته‌اي عمل كند و انتظار اين است كه اين مدت زمان ۶ تا ۹ ماه باشد. حتي در توافق قيد «الزام بازگشت سريع» تحريم‌ها در صورت تخلف ايران از عمل به تعهداتش پيش‌بيني شده است.» اين روزنامه در ادامه به نقل از متيو اورسمان مشاور حقوقي تحريم‌ها در شركت حقوقي «پيلزبري» در اين زمينه مي‌نويسد: «حتي الان هم كه توافق به‌دست آمده باز هم روند كارها بسيار كند خواهد بود به خصوص براي شركت‌هاي امريكايي؛ وانگهي تحريم‌هاي امريكا درخصوص حمايت ايران از تروريسم به قوت خود باقي خواهد ماند، يعني اينكه همه اتباعي كه مشمول قوانين حقوقي و كيفري امريكا هستند، لازم است عميقاً محتاطانه عمل كنند. بنابراين حرف من به نتانياهو اين بود: اول اينكه اين توافقنامه هدف اوليه ما را محقق مي‌كند، هدفي كه همه درباره آن توافق داريم و آن اين است كه ايران نبايد سلاح اتمي به دست آورد. البته نتانياهو و بسياري از منتقدان ترجيح مي‌دهند ايراني‌ها هيچ ظرفيت هسته‌اي نداشته باشد. اما اين خواسته ايجاب مي‌كند كه دانش هسته‌اي داخل ايران نابود و محو شود، بايد توجه داشته باشيم فناوري هسته‌اي امروز آنقدر پيچيده نيست.»

   اوباما: تحريم‌هاي يكجانبه امريكا باقي مي‌ماند
باراك اوباما نيز طي 25 روز اخير مانند ديگر مقامات اين كشور تأكيد مي‌كند كه شاكله تحريم‌ها عليه ايران همچنان به قوت خود باقي خواهند ماند. وي در گفت‌وگو با توماس فريدمن خبرنگار مشهور نيويورك تايمز در همين باره مي‌گويد: «‌ما هنوز در جعبه ابزار خود وسايلي براي برخورد با اين مسئله داريم. فقط به اين علت كه ما تحريم‌هاي مرتبط با هسته‌اي را برمي‌داريم، نه فقط ما توافقي به دست آورده‌ايم كه در چارچوب آن ايران هنوز از وارد كردن فناوري موشك‌هاي بالستيك به مدت هشت سال منع شده‌ و تحريم‌هاي تسليحاتي نيز به مدت پنج سال باقي مي‌ماند، بلكه تحريم‌هاي يكجانبه ما يعني تحريم‌هاي امريكا در رابطه با فعاليت‌هاي ديگر و نگراني‌هاي ديگر همچنان به قوت خود باقي مي‌ماند، همچنين شروطي در سازمان ملل متحد وجود دارد كه هنوز ايران را از فرستادن تسليحات به حزب‌الله و حوثي‌هاي يمن ممنوع مي‌كند.»

   سازمان تحريم‌ها نبايد دستخوش تغيير شود
قبل از جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي بسياري از مقامات و رسانه‌هاي نزديك به مراكز قدرت امريكا هم به همين موضوع تأكيد كرده و پافشاري مي‌كنند كه چنين رويكردي بايد همواره عليه ايران وجود داشته باشد تا كشورمان نتواند هيچ گاه در شرايط عادي قبل از تحريم‌ها قرار بگيرد. جان پيتر هانا مشاور امنيت ملي ديك چني در دوران رياست جمهوري بوش پسر هم در مقاله‌اي كه در 15 دي 1393 (5 ژانويه 2015) در وب‌سايت فارين پاليسي نوشته، تأكيد مي‌كند كه «اگر امريكا خواهان يك‌توافق خوب هسته‌اي با ايران است بايد براي تغيير رژيم در تهران تلاش كند.»
در بخشي از اين مقاله مهم مي‌آيد: «... نخست، ... رژيم‌هاي ديكتاتور و فريبكار تنها در صورتي ممكن است دستوركارهاي هسته‌اي خود را رها كنند كه با يك محرك بسيار قدرتمند - تغيير رژيم، حمله نظامي يا صرفاً اعمال فشاري مانند تهديد بسيار جديد توسل به زور كه بقاي رژيم را در معرض خطر قرار مي‌دهد- رو‌به‌رو شوند.»
اين مقام امريكايي در ادامه به لزوم حفظ تحريم‌ها مي‌پردازد و تأكيد مي‌كند: «با توجه به تأثير موفقيت‌آميز تحريم‌هاي شديد براي بازگرداندن ايران پاي ميز مذاكرات، به راحتي مي‌توان اين طور نتيجه‌گيري كرد كه دولت اوباما با تعديل پيش از موعد موضع خود در قبال ايران، به نفع اين كشور عمل كرده است. واقعيت اين است كه دست‌كم از زمان امضاي توافقنامه موقت هسته‌اي موسوم به طرح اقدام مشترك در نوامبر 2013، امريكا به تدريج از فشارها عليه ايران كاسته است.»
 
   غربي‌ها معتقدند حفظ نظام تحريم‌ها مهم‌ترين ابزار براي تغيير حاكميت است
همانطور كه اشاره شد تئوري‌پردازان و مقامات رسمي ايالات متحده معتقدند كه تحريم مي‌تواند دستاوردهايي مانند تغيير رفتار جمهوري اسلامي ايران و در نهايت استحاله در حاكميت را به دنبال داشته باشد بنابراين نبايد انتظار داشت كه امريكا و متحدانش در توافق جامع هسته‌اي هم خود را ملزم به برداشتن تحريم‌هاي مهم و اثرگذارعليه كشورمان نمايند. حفظ ساختار تحريم‌ها عليه كشورمان را مي‌شود در سخنان بهار امسال باراك اوباما هم جست‌وجو كرد. رئيس‌جمهور امريكا در مصاحبه با روزنامه نيويورك‌‌تايمز مي‌گويد: هرچند واشنگتن فعلاً تعامل را در قبال ايران در پيش گرفته، اما در عين حال تمامي گزينه‌ها را براي خود محفوظ مي‌داند.
وي در بخشي از اين مصاحبه، به روابط امريكا و كوبا اشاره كرده و گفته است كه واشنگتن در قبال كوبا سياست خود را تغيير داده تا بلكه به نتايجي جديد برسد، اما اگر به آنچه مي‌خواهد نرسد، مي‌تواند سياست خود را اصلاح كند.
رئيس‌جمهور امريكا در ادامه تأكيد مي‌كند كه شاكله تحريم‌ها به قوت خود باقي خواهد ماند: «هنوز جزئياتي باقي مانده كه بايد روي آنها كار شود. اما فكر مي‌كنم كه چارچوب كلي از ايران مي‌خواهد تا گام‌هايي كه لازم است در خصوص تأسيسات غني‌سازي فردو، سانتريفيوژها و غيره بردارد. آن وقت، تحريم‌هاي سازمان ملل تعليق مي‌شوند. البته تحريم‌هاي مربوط به اشاعه و تحريم‌هاي مربوط به موشك‌هاي بالستيك، مجموعه‌اي از تحريم‌هاست كه پابرجا مي‌مانند.»

   تحريم‌هاي حقوق بشري در راه است
وي همچنين در مورد تحريم‌هايي كه با ادعاي نقض حقوق بشر و حمايت از تروريسم عليه ايران وضع شده، گفت: «تحريم‌هايي وجود دارد كه همچنان پابرجا خواهند بود، چراكه مربوط به برنامه هسته‌اي ايران نيستند. فكر مي‌كنم اين اصل مطلبي است كه دائماً به صراحت اعلام كرده‌ايم. اگر بتوانيم توافق هسته‌اي را نهايي كنيم و اگر ايران به آن پايبند بماند، بخش بزرگي از كار را انجام داده‌ايم، اما اين مسائل ما با ايران را تمام نكرده و ما همچنان به همراه متحدان و دوستانمان به شدت براي كاهش و توقف فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده‌اي كه ايران در منطقه درگير آنهاست و حمايت از سازمان‌هاي تروريستي، تلاش خواهيم كرد.»

   اهداف عمده ايالات متحده امريكا
همانطور كه اشاره شد غربي‌ها تلاش مي‌كنند با تفسيرهايي كه منافع آنها را تأمين كرده بيان مي‌كنند تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران برداشته نخواهد شد و استدلال مي‌كنند تنها بخش كم‌اهميت اين تحريم‌ها كاهش پيدا خواهد كند، چراكه تغيير در حاكميت كشورمان را تنها در ادامه‌دار بودن تحريم‌هاي بين‌المللي ديده و معتقدند كه مي‌توانند اهداف 35ساله خود را بدين وسيله به دست آورند برهمين اساس مي‌توان چرايي اهميت امريكايي‌ها را در بحث تحفظ تحريم‌ها عليه ايران اينگونه بيان كرد؛
1 -  اينكه تحريم‌ها را عامل اصلي انعطاف ايران در مذاكرات احتمالي آينده و در چالش‌هاي پيش رو دانسته و معتقدند ادامه تحريم‌ها مي‌تواند حتي به تغيير نظام ايران نيز منجر شود.
2 -  تحريم‌ها را عامل اصلي مهار ايران در منطقه و جهان تصور مي‌كنند.
3 -  با حفظ ساختار تحريم‌ها عليه كشورمان امريكا مي‌تواند متحدان منطقه‌اي‌اش همچون عربستان و اسرائيل را راضي نگه دارد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن