تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821101952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلايل جمع شدن مرکز مبادلات ارزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۲۶ب.ظ)
دلايل جمع شدن مرکز مبادلات ارزي موج - رئيس سابق سازمان توسعه تجارت درباره دلايل جمع شدن مرکز مبادلات ارزي گفت: از ابتدا نيز قرار نبود اين مرکز دايمي و براي تعيين نرخ ارز باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، حميد صافدل با بيان اين مطلب افزود: از آنجا که با توجه به شرايط تحريم امکان جا به جايي ارز سخت شده بود قرار بر اين بود که يک سري از منابع ارزي که در آن سوي مرزها در حساب‌هاي مصرفي قرار مي‌گيرند شناسايي و در جهت تأمين نيازمندي‌هاي کشور استفاده شوند.
مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلي اين مرکز جا به جايي ارز بود. چون به طور طبيعي در حوزه نفت، گاز، پتروشيمي و حساب‌هاي ديگر، کل فروش حاصل از درآمد نفت به حساب‌هاي ارزي شناسايي شده خارج از کشور رفته و سپس به خزانه بر مي گشت. با اعمال تحريم‌ها عليه ايران اين چرخش از حالت طبيعي خارج شد و نياز بود تا مرکزي تشکيل شود که در آن مرکز بعضي از حساب‌هايي که در بيرون از کشور شناسايي شدند زير نظر و تحت مديريت بانک مرکزي و با همکاري ساير دستگاه‌ها، براي تأمين نيازمندي‌هاي کشور به کار گرفته شوند.
صافدل در رابطه با دلايل حذف اين مرکز با وجود شفاف سازي در اقتصاد خاطرنشان کرد: ضرورت و ماهيت اصلي تشکيل اين مرکز وجود محدوديت در مبادلات ارزي با محوريت مديريت شبکه ارتباطي بانک مرکزي و بانک‌هاي عامل بود تا در اين شرايط تعهدات خارج از توان ملي ايجاد نشود. وي افزود: اگر چه وجود اين مرکز نوعي شفاف سازي محسوب مي‌شد اما اين شفاف سازي در جهت مديريت هماهنگ مبادله ارز بود. گر بنا باشد از اين به بعد با لغو تحريم‌ها سازمان‌هاي داخلي طبق روال گذشته فعاليت کرده و بانک مرکزي به طور عادي به حساب‌هايش دسترسي داشته باشد نيازي به وجود اين مرکز نيست.
رئيس سابق سازمان توسعه تجارت تصريح کرد: البته حذف اين مرکز مشروط به لغو تحريم‌ها و بازگشت بانک مرکزي به عملکرد طبيعي خود است. وي افزود: دانشي که در اين مرکز وجود دارد و ارتباط هماهنگي بين بانک‌هاي عامل و بانک مرکزي ايجاد مي‌کرد بايد حفظ و به کار گرفته شود.
وي در مورد ضرورت وجود چنين مرکزي در چند ساله گذشته گفت: برخي بانک‌ها فراتر از منابعي که نزد بانک مرکزي دارند ايجاد تعهد کرده بودند مثلاً بعضي از اين بانک‌ها در نوسانات نرخ ارز برخي از تعهداتشان را که با ارزهاي ارزان تر يا ارز مرجع ايجاد کرده بودند هنگام نوسانات ارزي مي‌خواستند اين ارزها را به سمت بانک مرکزي هدايت کنند که در اين صورت بين بانک مرکزي، بانک‌هاي کارگزار و مشتري و فروشنده ايجاد اختلاف مي‌شد، لذا در آن مقطع بايد مرکزي تشکيل مي‌شد که بين فروشندگان خارجي و خريداران و مشتريان ايراني و بانک‌هاي کارگزاري مديريتي ايجاد بکند که از شکل گيري تعهدات ناهماهنگ جلوگيري شود. صافدل افزود: اگر قرار باشد به شرايط عادي قبل از تحريم‌ها برگرديم دانش اين مرکز قطعاً مفيد خواهد بود، اما؛ مي‌توانيم مکانيسم اجرايي آن را حذف و به مکانيسم‌هاي عادي بازگرديم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن