تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802467181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شواهدي از تلاش آمريکا براي جبران اشتباهات خود درباره مردم ايران ديديم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۳۵ق.ظ)
مصاحبه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با پايگاه آمريکايي؛ شواهدي از تلاش آمريکا براي جبران اشتباهات خود درباره مردم ايران ديديم موج-آيت‌الله اکبر هاشمي رفسنجاني اظهارکرد: به نظر مي‌رسد آمريکا قصد فاصله گرفتن از گذشته را دارد و البته برداشتن گام‌هايي براي اثبات اين مسأله مورد نياز است و اين که يکي از مهم‌ترين اين گام‌ها تأييد توافق هسته‌اي از سوي کنگره است.
به گزارش خبرگزاري موج، آيت‌الله اکبر هاشمي رفسنجاني در گفت و گو با پايگاه آمريکايي درباره آينده روابط ايران و آمريکا و همچنين ايران و عربستان سخن گفته و از اعتراضات داخلي به توافق هسته‌اي به شدت انتقاد کرده و آن را اشتباه دانسته است.
رفسنجاني در اين گفت و گو به اين مسأله اشاره کرده است که به نظر مي‌رسد آمريکا قصد فاصله گرفتن از گذشته را دارد و البته برداشتن گام‌هايي براي اثبات اين مسأله مورد نياز است و اين که يکي از مهم‌ترين اين گام‌ها تأييد توافق هسته‌اي از سوي کنگره است.
وي همچنين در اين مصاحبه درباره بحران‌هاي منطقه از جمله روابط پرتنش ايران و عربستان سخن گفته و تاکيد کرده است ايران ذاتاً هيچ مشکلي با عربستان و يا ديگر کشورهاي عربي ندارد.
وي به تعامل ميان ايران و عربستان پس از دوران جنگ هشت ساله با عراق با وجود حمايت همه‌جانبه رياض از صدام حسين اشاره و تاکيد کرده است که همکاري با عربستان و ديگر کشورهاي منطقه اولويت قانون اساسي ايران است.
هاشمي در بخش ديگري از اين مصاحبه به فرمان امام خميني، بنيانگذار جمهوري اسلامي درباره بهبود روابط با رياض پس از کشتار زائران ايراني در سال 1987 در مگه اشاره کرده و گفته است که رهبر سابق ايران اشاره‌هايي درباره بهبود روابط با عربستان داشته است. وي همچنين فاش کرده است که ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان در اواخر عمر خود چندين بار از وي براي انجام مناسک حج دعوت کرده است.
متن کامل گفت و گوي هاشمي رفسنجاني به پايگاه المانيتور به شرح زير است:

المانيتور: با در نظر گرفتن توافق هسته‌اي ايران و غرب، ارزيابي شما از چشم‌انداز آينده همکاري سياسي ميان آمريکا و ايران چيست؟
رفسنجاني: طبيعتاً راه پيش روي ايران و آمريکا يک راه هموار و مستقيم مانند آن که ميان ايران و ديگر کشورهاي غربي وجود دارد، نيست. دليل آن اين است که حتي از زمان پيش از پيروزي انقلاب در ايران تا زمان کنوني، همواره در ايران اين باور وجود داشته است که آمريکا پشت صحنه هر مشکل و سختي که براي ايران ايجاد مي‌شود، قرار دارد. اگرچه اکنون به نظر مي‌رسد که آمريکا اکنون قصد دارد تا حدي از گذشته فاصله بگيرد، اگرچه اين چيزي است که بايد (در عمل) اثبات شود.

المانيتور: آيا شما اين مسأله دور شدن آمريکا از گذشته را در مذاکرات مشاهده کرديد؟
رفسنجاني: در رابطه با موضوع مذاکرات هسته‌اي، آمريکايي‌ها تاکنون نسبتاً خوب عمل کرده‌اند. ما مشاهده کرديم که مقامات دولتي آنان که از حزب دموکرات هستند، در زمينه اختلافات خود با جمهوري‌‌خواهان دچار درگيري هستند و وزير امور خارجه و رئيس‌جمهور و ديگر مقامات آنان مواضع خود را صراحتاً اعلام مي‌کنند. من همواره اعتقاد داشته‌ام که آمريکا بايد به نوعي به جبران گذشته بپردازد و اشتباهات خود را از ذهن مردم ايران پاک کند. برخي از سياست‌هاي مثبت آمريکايي‌ها در حل مسأله هسته‌اي شايد در اين زمينه مؤثر بوده باشد، و اگر آنان به اين مسير و تلاش براي منجر شدن به نتايج مثبت ادامه دهند، خواهند توانست به مسأله پاک کردن اشتباهات خود از ذهن مردم ايران نزديک‌تر شوند.

المانيتور: به اعتقاد شما روابط ايران با عربستان و کشورهاي منطقه پس از توافق چگونه خواهد بود؟
رفسنجاني: ما ذاتاً هيچ مشکلي با عربستان و يا ديگر کشورهاي عربي نداريم؛ زيرا آنان هم کشور اسلامي هستند، و ما همکاري با آنان را اولويت قانون اساسي خود مي‌دانيم. اگرچه آنان در جنگ تحميلي عليه ايران از صدام حسين حمايت کردند، اما اختلافات ما بلافاصله پس از واکنش آنان به سياست پساجنگ ايران در زمينه تشنج‌زدايي حل شد و آنان به سمت همکاري تمايل پيدا کردند. کشته شدن زوار ايراني در مکه يکي از موارد اختلافات ما بود که به دستور امام خميني حل شد؛ زيرا ماهيت موضوع به گونه‌اي نيست که ذاتاً باعث ايجاد اختلافات شود.

المانيتور: در حال حاضر مشکل کجاست و ريشه اختلافات و تنش‌ها در چيست؟
رفسنجاني: حوادث اخير منطقه يعني حوادث رخ‌داده در عراق، يمن، سوريه و بحرين از جمله موضوعاتي هستند که باعث ايجاد فاصله ميان دو کشور شده‌اند. البته در صورتي که دولت ايران و آنان تصميم به همکاري با يکديگر بگيرند، مسائل چندان مشکل نخواهد بود و شرايط مانند گذشته مي‌شود. مي‌توان وضعيت را با يک ايجاد تغيير سريع در مواضع، آن هم به خاطر مصالح اسلام و تمام دنيا، به حال عادي درآورد. من واقعاً معتقدم که اين مسئله ممکن است. اگرچه ما بايد ببينيم که اين حوادث به کجا منجر مي‌شود، اين بسيار مهم است.

المانيتور: آيا شما براي حضور در مراسم حج به عربستان دعوت شده‌ايد؟
رفسنجاني: ملک عبدالله در اواخر عمر خود در دو يا سه مورد به من براي حضور در مراسم حج در ماه رمضان فشار آورده بود.
المانيتور: بعد از دوران ملک عبدالله چطور؟ آيا ملک سلمان هم دعوتي از شما براي شرکت در مراسم حج داشته است؟
رفسنجاني: گروه جديدي که به قدرت رسيده‌اند، هيچ درخواستي از من نداشته‌اند. اين طبيعي است که آنان اين کار را نکرده‌اند، زيرا وضعيت کنوني به گونه‌اي نيست که من بتوانم اين دعوت را بپذيرم و به عربستان بروم.

المانيتور: در داخل ايران برخي اعلام کرده‌اند که توافق نوعي عقب‌نشيني از سوي ايران بوده است. نظر شما در اين‌باره چيست؟
رفسنجاني: من فکر مي‌کنم افرادي که در داخل ايران مخالفت مي‌کنند، اشتباه مي‌کنند. هيچ عقب‌نشيني صورت نگرفته است؛ ما موضع خود را حفظ کرده‌ايم و تمامي نيازهاي ما درباره مسائل زيربنايي هسته‌اي حفظ مي‌شود. علاوه بر اين برنامه تحقيق و توسعه ما به طور جدي ادامه خواهد داشت، مسأله‌اي که براي ما بسيار مهم است. حتي اگر محدوديت‌ها بر اساس توافق وجود نداشته باشد، ما براي انجام تحقيقات خود نياز به زمان داريم، زيرا ما با ابزار کنوني که در دسترس داريم، برنامه غني‌سازي‌مان در مراحل ابتدايي خواهد ماند و نمي‌توانيم نيازهاي صنعتي خود را فراهم کنيم. بر اساس توافق ما قادر خواهيم بود سانتريفيوژهاي IR6 و IR7 را توسعه دهيم، که 10 تا 15 برابر به ما محصول مي‌دهد و ما براي اين منظور نياز به مقادير زيادي مواد اوليه داريم. اگر ما بخواهيم چهار يا پنج نيروگاه هسته‌اي ما فعاليت کند و سوخت آنان نيز توليد خودمان باشد، بايد توانايي توليد سوخت خيلي قوي‌اي داشته باشيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن