تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816148963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجاره‌هایی که کش می‌آیند، درآمدهایی که آب می‌روند


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: این روزها که مردم همچنان گوش‌های خود را برای کاهش قیمت محصولات و کالاهای مختلف تیز کرده‌اند رسیدن آمار و ارقام‌های مثبت اتفاق جالبی است که می‌تواند روزنه‌های امید بیشتری را پیش‌روی مردم باز کند.

به گزارش تراز ، این روزها که مردم همچنان گوش‌های خود را برای کاهش قیمت محصولات و کالاهای مختلف تیز کرده‌اند رسیدن آمار و ارقام‌های مثبت اتفاق جالبی است که می‌تواند روزنه‌های امید بیشتری را پیش‌روی مردم باز کند. روزنه‌هایی که هرچند کور‌سو اما موجب می‌شود تا رویاهای دیرین این افراد که عموما در جرگه اقشارکم‌درآمد و متوسط جامعه قرار دارند تبدیل به خیال واهی نشود. رویاهایی که هر روز رنگ یک نیاز را به خود می‌گیرد. نیازی مانند داشتن یک سقف برای این افراد زیرا آنها داشتن چنین سقفی را در زندگی روزمره خود به مثابه تیر خلاصی یاد می‌کنند و معتقدند داشتن یک چهاردیواری ولو با مترا‍ژ کوچک اتفاقی که منجر خواهد شد تا بخش عظیمی از دغدغه‌های یک زندگی شهری کم شود.

آیینه آمار

آمارهای بانک مرکزی این مساله را نوید می‌دهد که قیمت خرید هر متر‌مربع زیر‌بنای مسکونی در تیرماه سال‌جاری نسبت به خرداد‌ماه 0.7 درصد افت داشته اشت اما با وجود این افت قیمت همچنان افراد برای خرید یک متر‌مربع زیر‌بنا در منطقه یک پایتخت باید رقمی بیش از 8 میلیون تومان بپردازند و اگر هم بنا داشته باشند در محله‌های ارزان‌تر تهران که عمدا در به جنوب شهر واقع شده‌اند این هزینه را بپردازند؛ این رقم کمتر از 2 میلیون تومان نخواهد بود.

با این تفاسیر قیمت هر مترمربع خانه در دو نقطه شمالی و جنوبی پایتخت همچنان تفاوت 6 میلیون تومانی را با خود یدک می‌کشد و نشان می‌دهد رویای خانه‌دار شدن قشر حقوق‌بگیر و کم‌درآمد جامعه به این زودی‌ها قادر نخواهند بود تا به رویای خود جامه عمل بپوشانند چراکه از دید فعالان و کارشناسان این حوزه تحقق چنین اتفاقی نیازمند آن خواهد بود که عرضه و تقاضای این کالا به یک ثبات نسبی برسند و این مهم میسر نخواهد شد مگر با انجام سیاست‌گذاری‌های درست وبه موقع در این حوزه و حمایت‌های گسترده از سوی متولیان کشور.

با توجه به موارد یاد شده رویای خانه‌دار شدن به این زودی‌ها محقق نخواهد شد این قشر برای تامین نیاز خود چاره‌ای ندارند جز آنکه راه اجاره‌نشینی را در پیش بگیرد. هرچند آمارهای مربوط به خرید ملک در ظاهر اخبار مثبتی است اما آمارهای منتشر شده در‌خصوص اجاره‌بها نه تنها مثبت نیست که به مراتب نگران‌کننده است. براساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی مرکز آمار؛ متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر‌مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملاتی ملکی در شهر تهران194 هزار و 214 ریال بوده که نسبت به فصل قبل 7.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 14.4 درصد، افزایش داشته است.

همچنین در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر‌مربع زیربنای مسکونی معامله شده، 324 هزار و 407 ریال در منطقه یک و کمترین آن 100 هزار و 12 ریال در منطقه 19 بوده است. اگرچه این رقم‌ها از دید متولیان امر نامحسوس است اما هیچ‌گاه نمی‌تواند نکته مثبتی برای مستاجران به همراه داشته باشد.

فعالان و کارشناسان حوزه مسکن در واکاوی چنین رویه‌ای در بازار مسکن دلایل گسترده‌ای را عنوان می‌کنند که بخشی از آن به عرضه و تقاضا، نرخ تورم و رکود حاکم بر اقتصاد باز می‌گردد و بخش دیگر آن که سهم گسترده‌ای دارد به مساله نبود نظارت و مدیریت نسبت می‌دهند و معتقدند اگر آن مدیریت منسجم که باید لحاظ شود می‌توان این بازار را از ترکش‌های نا به جا حفظ کرد.

ظرفیت افزایش قیمت نداریم

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه در سال 94 قیمت مسکن رشدی را تجربه نکرده است به سیاست روز گفت: در ارزیابی شاخص‌های مربوط به اجاره‌بها اصلی‌ترین نکته در فرمول محاسبه آن؛ قیمت مسکن است و با این تفاسیر از آنجا که قیمت مسکن و ملک در سال‌جاری رشدی را نداشته است بنابراین رشد اجاره‌بها نیز باید متوقف شود. وی افزود: با وجود این موارد اما مالکان با در نظر گرفتن شاخص‌هایی مانند گرانی بنزین، نرخ تورم و از همه مهمتر سود بانکی سعی بر آن دارند تا نهایت سود‌آوری را از این ملک تحت اجاره خود حاصل کنند.

عقبایی تصریح کرد: به طور مثال یک آپارتمان 300 میلیون تومانی با 80 متر‌مربع زیر‌بنا در منطقه جنوب شهر اجاره‌ای کمتر از یک میلیون تومان و یا نهایتا یک میلیون تومان دارد اما تصور مالک که اگر 300 میلیون تومان را در بانک سپرده بگذارم سودی معادل 6 میلیون تومان به واسطه نرخ سود سپرده اعلام شده می‌دهد این نگرش را برای مالک ایجاد می‌کند که باید از این ملک سودی معادل 6 میلیون تومان کسب کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه این مقایسه از نظر اقتصادی معقول نیست تصریح کرد: اصلی‌ترین شاخص در تعیین اجاره‌بها قیمت مسکن است اما همانطور که پیشتر عنوان شد مالکان با استناد به نرخ تورم و‌... در تلاشند تا این تورم و رشد قیمتی را از طریق سبد اجاره‌بهای خود تامین کنند که نتایج آن ایجاد چنین شرایطی در حوزه مسکن می‌شود.


این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه عموم مستاجران حقوق‌بگیر و در جرگه افراد کم‌درآمد جامعه هستند گفت: بررسی رشد حقوق این افراد در مقایسه با تورم هم نکته قابل تاملی است که باید مدنظر باشد اما متاسفانه در تیرماه سال‌جاری یک موج سوداگرانه‌ای به جهت افزایش اجاره‌بها شکل گرفت که انتشار اخبار و اطلاعات از داده‌های مربوط به این حوزه و قرار داشتن در فصل تابستان منجر به فروکش شدن این موج حباب‌گونه شد.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت اجاره‌بها به ثبات رسیده گفت: واقعیت امر آن است که نرخ اجاره‌بها در سال 94 در مقایسه با سال 93 رشد 10 درصدی را هم تجربه نکرده است و اگر برخی از مالکان نسبت به افزایش نرخ اجاره‌بها خود تاکید دارند باید ببینیم نرخ اجاره‌بها پایه ملک آنها در سال 93 چقدر بوده است.


وی افزود: آنچه مسلم است نه تنها رشد 10 درصدی در وضعیت اجاره‌بها رخ نداده بلکه ظرفیت افزایش اجاره‌بها نیز در اقتصاد کشور مهیا نبوده و نیست و برخلاف اظهار‌نظر‌های موجود؛ تاثیرات ناشی از تعاملات بین‌المللی و اتفاقاتی از این دست به شکل مستقیم در حوزه مسکن نمایان نخواهد شد.


عقبایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشترین حجم جا‌به‌جایی مسکن در شهریور‌ماه رخ می‌دهد این نوید هست که تا پایان شهریور مردم دغدغه افزایش اجاره‌بها را نداشته باشند چراکه ظرفیت آن نیز مهیا نیست. به گفته وی بهترین ابزار برای کنترل اجاره‌بها در اقتصاد افزایش تولید و ایجاد رقابت در این بازار است.

 

کاهش 50 درصدی تولید مسکن


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مسکن تابعی از اقتصاد کلان کشور است و وقتی کل اقتصاد در انتظار به سر می‌برد، همه بخش‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، گفت: تا زمانی که دولت اراده‌ای برای خروج اقتصاد از رکود ندارد، مسکن هم از این حالت رکود خارج نمی شود.


بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شد بخش مسکن منتظر مشخص شدن مذاکرات هسته‌ای است تا از رکود خارج شود، اما ظاهرا هنوز خبری نیست، گفت: اینکه مسکن منتظر توافق مذاکرات هسته‌ای بوده شاید از یک بعد صحیح و از یک بعد غلط باشد.


وی افزود: دولت اقتصاد را منتظر مشخص شدن مذاکرات گذاشته بود و وقتی که کل اقتصاد کلان در انتظار به سر می‌برد و رکود تمام بخش‌های کشور را در برگرفته است، مسکن نیز تابعی از این اقتصاد کلان منتظر و در رکود می‌ماند.


ستاریان گفت: تا زمانی که اراده‌ای برای خروج از رکود نباشد، مسکن هم از این حالت خارج نمی‌شود، بنابراین دولت به دلایل مختلف مثل مهار تورم و یا هر چیز دیگری اقتصاد را در حالت رکود قرار داده است، بنابراین فعلا دولت اراده‌ای در خارج کردن اقتصاد از رکود در خود نمی‌بیند.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تصور دولت این است که اگر اقتصاد و یا بخش مسکن از رکود خارج شود، تورم ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: دولت از واهمه این که تورم در کشور ایجاد نشود، قصد ندارد که اقتصاد را از رکود خارج کند.


ستاریان ادامه داد: اگر دولت برنامه دقیق و منظمی تدوین نکند، این رکود موجب تورم و رکود صنایع و ارکان تولیدی خواهد شد. وی اضافه کرد: هر چند مسکن به مرور و یا در شش ماه از این رکود خارج خواهد شد و به نوعی یک خودزایی در درون اقتصاد رخ خواهد داد. ستاریان تاکید کرد: وقتی که سرمایه‌ها از بازار مسکن خارج می‌شوند و آمار ساخت و ساز کاهش می‌یابد، نیاز و تقاضای انباشته مسکن افزایش می‌یابد.
وی گفت: در مقایسه‌ای که مرکز آمار انجام داده است، تولید مسکن در سال‌جاری نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است، اما اگر همین آمارها نسبت به سال 91 مقایسه می‌شد، کاهش تولید مسکن به بیش از 90 درصد می‌رسید.


ستاریان با اشاره به اینکه اگر وضعیت عادی تولید مسکن را داشتیم، باز هم چند میلیون واحد مسکونی کسری داریم، تصریح کرد: اگر با این وضعیت تولید مسکن ادامه یابد و وارد رونق نشویم بازار مسکن به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.


منبع: سیاست روز



زمانبندی انتشار: 17 مرد 1394 - 12:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن