تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813064999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جانيان هسته‌اي، مدعي العموم براي ايران هسته‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جانيان هسته‌اي، مدعي العموم براي ايران هسته‌اي
ايالات متحده امريكا، در حالي طي تمام اين سال‌ها با اتهام تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌اي كشورمان را تحت فشار قرار داده ‌كه خود تنها حكومتي است كه در تمام طول اين سال‌ها سلاح هسته‌اي را عليه كشوري ديگر به كار گرفته است. حالا 70 سال پس از جنايت هولناك بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي توسط ايالات متحده امريكا، نه تنها هيچ سازمان بين‌المللي قصد رسيدگي به تلاش ايالات متحده براي توليد بمب‌هاي جديدهسته‌اي و انباشت اين سلاح‌هاي غير متعارف را ندارد، بلكه مقامات اين كشور در جايگاه شاكي مشغول اعمال فشار به كشورهاي مستقلي نظير جمهوري اسلامي ايران هستند كه نه سابقه‌اي در استفاده از جنگ افزارهاي هسته‌اي را دارد و نه تلاشي براي دستيابي به اين سلاح‌ها در پرونده عملكرد خود ثبت كرده‌اند.
‌   
امريكا تنها به كاربرنده سلاح هسته‌اي
اما همان طور كه عنوان شد، ايالات متحده يكي از طرف‌هاي گفت‌وگوي جمهوري اسلامي در موضوع هسته‌اي، تنها كشوري است در دنيا كه تا به امروز از سلاح هسته‌اي عليه دشمنان خود استفاده كرده است. بر اين اساس، بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي دو عمليات اتمي بودند كه در زمان جنگ جهاني دوم به دستور هري ترومن، رئيس‌جمهور وقت امريكا، عليه امپراتوري ژاپن انجام گرفتند. در اين دو عمليات، دو بمب اتمي به فاصله سه روز روي شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي انداخته شد كه باعث ويراني و كشتار گسترده شهروندان اين دو شهر شد. طي اين دو عمليات، حدود ۲۲۰ هزار نفر جان باختند كه بيشتر آنان را شهروندان غيرنظامي تشكيل مي‌دادند. بمباران هسته‌اي هيروشيما و ناكازاكي تا به امروز تنها موارد استفاده جنگي از سلاح هسته‌اي در جهان است.
با گذشت نزديك به 70 سال از اين جنايت تاريخي همچنان آثار اين جنايت در ميان مردم ژاپن ديده مي‌شود. همچنين اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه ايالات متحده در جريان جنگ‌هاي مختلف خود در ويتنام، عراق و افغانستان نيز از گلوله‌هاي آلوده به اورانيوم ضعيف شده استفاده كرد كه اين واقعه را نيز بايد در پرونده جنايات هسته‌اي ايالات متحده وارد نمود.
تمامي اينها در حالي است كه هم اكنون ايالات متحده در حدود 7700 كلاهك هسته‌اي در اختيار دارد و اين حكومت تحقيق و توسعه بر روي اين قبيل سلاح‌ها را هنوز متوقف نكرده و جالب‌تر آن است كه به رغم آنكه توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي همواره يك تهديد بزرگ براي جامعه جهاني محسوب مي‌شود، اما هيچ سازمان بين‌المللي تاكنون در اين خصوص اخطاري جدي به ايالات متحده نداده است.
‌  
رقابت هسته‌اي مدعيان
اما در اختيار‌گيري سلاح هسته‌اي توسط ايالات متحده و به كارگيري آن در جريان جنگ جهاني دوم در ژاپن و سپس تلاش فراوان اين حكومت براي توسعه جنگ افزارهاي هسته‌اي خود، باعث بروز رقابت شديدي ميان ديگر كشورهاي جهان در اين عرصه شد. به گونه‌اي كه شوروي سابق در سال ۱۹۴۹، انگليس در سال ۱۹۵۲، فرانسه در سال ۱۹۶۰ و جمهوري خلق چين در سال ۱۹۶۴ به يك حكومت هسته‌اي تبديل شدند.  شروع اين رقابت تسليحاتي، باعث شد كه كشورهاي برخوردار با هدف انحصاري كردن قدرت هسته‌اي خود و همچنين جلوگيري از دستيابي به فناوري هسته‌اي توسط ساير كشورها اقدام به طراحي پيمان‌نامه منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي يا همان NPT كنند. اين معاهده در دوران جنگ سرد به صورت محدود بين چند كشور جهان منعقد شد كه بر اساس آن كشورهاي جهان را به دو طبقه برخوردار (كشورهاي داراي سلاح هسته‌اي) و غيربرخوردار (كشورهاي فاقد سلاح هسته‌اي) تقسيم مي‌كند.
يكي از نكات مهم در خصوص معاهده NPT ماده ششم اين معاهده است كه تصريح مي‌كند: «هر يك از اعضاي اين معاهده متعهد مي‌گردد كه با حسن نيت، مذاكرات در خصوص اقدامات مؤثر جهت توقف هرچه سريع‌تر مسابقات هسته‌اي و خلع سلاح هسته‌اي، انعقاد معاهده خلع سلاح عمومي و كامل تحت كنترل شديد و مؤثر بين‌المللي را تعقيب نمايد.» اين در حالي است كه امروز به دليل نفوذ بيش از حد كشورهاي برخوردار در ساختار سازمان‌هاي بين‌المللي نه تنها هيچ تلاشي براي خلع سلاح هسته‌اي در اين كشورها صورت نگرفته، بلكه اخبار مختلفي نيز موجود است كه تأكيد مي‌كند اين كشورها همچنان به دنبال توسعه و نوسازي سلاح‌هاي هسته‌اي خود هستند. طنز روزگار نيز آنجاست كه هر پنج كشور برخوردار از سلاح هسته‌اي امروز در مقابل جمهوري اسلامي ايران نشسته‌اند و با طرح ادعاي مخاطره‌آميز بودن برنامه هسته‌اي كشورمان، مي‌كوشند تمركز افكار عمومي را از سلاح‌هاي هسته‌اي خود دور و به برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران معطوف كنند.
‌  
تهديدات هسته‌اي در نزديكي مرزهاي ايران
نكته جالب در اين ميان آن است كه همين كشورهاي برخوردار كه امروز در مقام مدعي‌العموم در پرونده فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان قرار گرفته‌اند، سكوت بي‌سابقه‌اي را در مقابل حكومت‌هاي هم پيمان خود در جهان، در پيش گرفته‌اند كه خارج از معاهده NPT به سلاح هسته‌اي دست پيدا كرده‌اند. حكومت‌هايي كه سرزمين‌شان در نزديكي مرزهاي كشورمان قرار دارد. بر اين اساس، رژيم‌صهيونيستي با دارا بودن 80 كلاهك هسته‌اي، همسايه شرقي ايران يعني پاكستان با دارا بودن نزديك به 100 كلاهك هسته‌اي و هند با دارا بودن نزديك به 90 كلاهك هسته‌اي كشورهايي هستند كه هيچ كدام حاضر به پذيرش معاهده NPT و CTBT نشده‌اند و در نزديكي مرزهاي كشورمان نيز قرار دارند. موضوع مهم‌تر از اين نيز آن است كه اسناد و مداركي وجود دارد كه ايالات متحده بر خلاف معاهده NPT به رژيم‌صهيونيستي براي دستيابي به اين سلاح‌ها كمك كرده است.
بر اساس ماده يك معاهده «NPT هر يك از اعضا اين معاهده كه داراي سلاح هسته‌اي است، متعهد مي‌شود از واگذاري مستقيم يا غيرمستقيم سلاح‌هاي هسته‌اي يا ساير ادوات انفجاري هسته‌اي يا كنترل بر اين سلاح‌ها يا ادوات انفجاري به ديگري خودداري نموده و هيچ يك از دولت‌هاي فاقد سلاح هسته‌اي را به هيچ طريقي در ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي يا ساير ادوات انفجاري هسته‌اي يا كسب اين سلاح‌ها يا ديگر ادوات انفجاري هسته‌اي و كنترل بر آنها كمك، تشويق و ترغيب ننمايد.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن