تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815616997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران و روسيه از حمايت اسد اِبا ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
ايران و روسيه از حمايت اسد اِبا ندارند
رکن آبادی:
ايران و روسيه از حمايت اسد اِبا ندارند رايزني وزير خارجه سوريه با نماينده پوتين، نقش تهران در اين ميزباني و حل بحران سوريه را در گفت‌وگو با غضنفر ركن‌آبادي، سفير سابق ايران در لبنان بررسي شده است.


به گزارش فرهنگ نیوز، رکن آبادی کارشناس مسائل منطقه غرب آسیاست و از سال ٨٩ تا اردیبهشت ٩٣ سفیر ایران در لبنان بوده است. وی تحصيل‌كرده علوم سیاسی در دانشگاه لبنان و مؤلف كتاب «سوريه و مرزهاي چهارم ژوئن با رژيم صهيونيستي» است.  
‌«ولید معلم»، وزیر خارجه سوریه با «باگدانف» نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه در تهران مذاکره کردند، باتوجه به تلاش‌هایی که ایران در حل این بحران انجام می‌دهد، این دیدار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
طبیعی است این نشست سه‌جانبه در جهت فعال‌ترکردن روند و محقق‌شدن راه‌حل سیاسی براساس طرح به‌روزشده ایران در ارتباط با سوریه باشد. با نگاهی به آخرین پیگیری‌ها برای حل بحران سوریه، همچنین موضعی که روسیه از آغاز این بحران داشته و تمام‌قد در کنار سوریه ایستاده است، شاهد بودیم روسیه چهاربار قطع‌نامه‌ای که علیه سوریه در شورای امنیت صادر شده را وتو کرده است. این بیانگر توجه روسیه به این قضیه است و هیچ ابایی هم از اعلام آنکه شاید موجب نارضایتی آمریکا و دیگران شود، نداشته است؛ برای نمونه «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه وقت آمریکا که تلاش‌های زیادی برای پیش‌نویس قطع‌نامه کرد، گفت ما فکر می‌کردیم می‌شود این قطع‌نامه را کمی تعدیل کنیم و نقطه‌نظرات روسیه را هم اعمال کنیم تا قطع‌نامه صادر شود، اما تصور نمی‌کردیم روسیه این‌چنین در کنار سوریه بایستد. ایران هم همین موضع محکم را داشته و در این زمینه همیشه یک رایزنی و تبادل‌ نظر بین ایران و روسیه وجود داشته است. مطلب دیگر اینکه با توجه به جنایت‌هایی که داعش در منطقه، به‌ویژه سوریه انجام داده طرف‌هایی که از مخالفان دولت سوریه حمایت می‌کردند به این نتیجه رسیدند، اگر روزی «بشار اسد» سقوط کند، جانشین او داعش و جریانات تکفیری خواهند بود و این همان مطلبی است که نه آمریکا و غرب خواهان آن است و نه هیچ یک از طرف‌های منطقه‌ای که از داعش حمایت می‌کنند. در بُعد سیاسی هم شاهد بودیم اتحادیه اروپا بیانیه‌ای کتبی صادر کرد، مبنی بر اینکه مخالفان سوریه که تا پیش از این قرار بود جانشین نظام کنونی سوریه شوند، در این بیانیه جزئی از معارضان داخلی هستند و در آینده باید در حاکمیت مشارکت داده شوند و این یعنی حاکمیت موجود به رسمیت شناخته شده و شخص «بشار اسد» به‌عنوان رئیس‌جمهور مورد پذیرش آنها قرار گرفته است. فراتر از اروپا و اتحادیه اروپا، موضع «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا بود که اعلام کرد آمادگی نشستن پشت میز گفت‌وگو با بشار اسد را دارد.
 
‌چند روز پیش وزرای خارجه روسیه و آمریکا در قطر دیداری داشتند و گویا توافقی صورت گرفته است که مسئولیت حل بحران سوریه به روسیه محول شود، شما این را تأیید می‌کنید؟
 
اینها بحث‌های رسانه‌ای است و نمی‌شود پذیرفت که مسئولیت پرونده سنگینی مثل سوریه که تأثیر مهمی در همه تحولات منطقه و بین‌المللی دارد، از طرف آمریکا اعلام شود که به روسیه واگذار شده است. در اینکه روسیه می‌تواند نقش خیلی برجسته‌تری نسبت به آمریکا ایفا کند اصلا تردیدی نیست اما اینکه کل پرونده به آنها واگذار شود، نمی‌تواند خیلی دقیق باشد.
 
‌توافقی که بین ایران و ١+٥ صورت گرفته است، چه تأثیری در حل بحران سوریه دارد؟
 
در صورت نهایی‌شدن، این توافق می‌تواند تأثیر مثبتی در حل بحران‌های منطقه‌ای داشته باشد. بارزترین آن هم بحران‌های منطقه‌ای است که جریان‌های تکفیری و تروریستی برای مردم و قوم‌ها اعم از مسلمان و مسیحی و شیعه و سنی و... ایجاد کرده‌اند. آنها از صدر اسلام به‌عنوان یک فکر و جریان حضور داشته‌اند ولی آنچه در این پنج سال اخیر باعث بحران و ناامنی شده است، پول و حمایت‌های اطلاعاتی است که از طرف حامیانشان به آنها داده می‌شود. با توجه به اینکه این جریان در کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه، نروژ و حتی کشورهای منطقه مثل عربستان و کویت عملیات کرده‌اند، موجی از نگرانی در حامیان بین‌المللی آنها ایجاد شده است. حامیان تکفیری‌ها می‌خواستند از آنها استفاده ابزاری کنند برای گذار از یک مرحله به مرحله دیگر. آنها می‌دانستند داعش و تکفیری‌ها اهداف درازمدت دارند اما می‌خواستند از آنها به‌عنوان مرحله گذار استفاده کنند و در پی آن بودند که خیال خودشان را از جبهه مقاومت که امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند راحت کنند تا در آینده بتوانند یک مبارزه قاطع علیه جریان‌های تکفیری آغاز کنند که به‌نظر من نیاز به مبارزه نیست و کافی است کمک‌های تسلیحاتی و مالی خودشان را قطع کنند. بنابراین کسانی‌که در ١+٥ با ایران مذاکره می‌کنند، خیلی امیدوار هستند به تضمین‌هایی دست پیدا کنند که موجودیت اسرائیل توسط جبهه مقاومت در معرض خطر قرار نگیرد و در مقابل آن کمک‌های مالی و تسلیحاتی به داعش و جریانات تکفیری و تروریستی قطع و پرونده‌های مختلف منطقه‌ای مثل سوریه، یمن و بحرین نیز حل شود.
 
‌بعد از توافق وین مي‌توان احتمال داد كه نقش ایران در حل بحران‌های منطقه‌ای بیشتر و مثبت‌تر شود؟
 
قدرت ایران فقط برای حل مسئله سوریه نیست و تأثیر خود را بر تمامی پرونده‌های منطقه‌ای خواهد داشت. این موضوع بیانگر جایگاه قوی و مقتدر ایران در منطقه است و شاهد مثال آن هم موضع‌گیری «بشار اسد» بعد از توافق وین بود که در نوع ارائه پیشنهادش برای حل بحران سوریه بسیار محکم  ظاهر شد و این یعنی برداشت هم‌پیمانان ایران مخصوصا سوریه، که رابطه استراتژیک با ما دارند، این است که قدرت ایران، قدرت سوریه هم تلقی می‌شود.


منبع: شرق


94/5/15 - 10:35 - 2015-8-6 10:35:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن