تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803092051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌الله فاضل لنکرانی: اگر شیعه باقی مانده به برکت کلمات امام صادق(ع) است / در زمان امام باقر و امام صادق(ع) احکام شیعه شکوفا شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیت‌الله فاضل لنکرانی:
اگر شیعه باقی مانده به برکت کلمات امام صادق(ع) است / در زمان امام باقر و امام صادق(ع) احکام شیعه شکوفا شد
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در آستانه شهادت حضرت امام صادق(ع) نکاتی را در خصوص جایگاه مذهب جعفری و شخصیت و ویژگی‌های پیشوای ششم شیعیان مطرح کرد.

خبرگزاری فارس: اگر شیعه باقی مانده به برکت کلمات امام صادق(ع) است / در زمان امام باقر و امام صادق(ع) احکام شیعه شکوفا شد



به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) گفت: ششمین پیشوای عالم تشیّع امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب جعفری است، مذهبی که رسول خدا فرمود بعد از من امت اسلامی به هفتاد و چند فرقه منشعب می‌شوند و فقط یکی از آنها ناجیه است که همین مذهب جعفری است. مذهبی که در رأس آن امام صادق(ع) است. وی ادامه داد:‌ شهادت امام صادق(ع) را به محضر مقدس و نورانی حجت خدا ولی‌الله الاعظم امام زمان (عج)، همه‌ مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم همه‌ ما و شما مورد عنایت خاص امام صادق(ع) قرار بگیریم و نام ما جزء افرادی باشد که ان‌شاءالله مورد شفاعت آن حضرت در قیامت قرار می‌گیرند. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار اظهار کرد: ما باید امام صادق را بیشتر بشناسیم، امروز کتاب‌های دینی ما اعم از حدیث، احکام، فقه، اخلاق، تفسیر و ... مملو از کلمات امام صادق است. نخستین سؤال این است ما که شیعه‌ علی بن ابیطالب هستیم، چرا اسم مذهب ما جعفری است؟ جواب این است که تا زمان امام باقر و امام صادق (ع) آنچنان بنی‌امیه و حکومت‌های غاصب و ظالم جو خفقان و ظلم ایجاد کرده بودند که ائمه‌ قبل مجالی پیدا نکرده بودند تا علوم شیعه، فقه شیعه و تفسیر شیعه را برای مردم بیان کنند. بسیاری از این احکامی که در نماز، روزه، حج، جهاد، زکات و تا آخر فقه داریم، تا زمان باقرین اصلاً بیان نشده بود. ما از امام حسین(ع) بیشتر از چند روایت در مسائل فقهی نداریم، از امیرالمؤمنین(ع) هم همین طور، ولو اینکه امروز کتابی در حوزه‌ علمیه قم در همین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) چاپ شده به نام المروی من علیٍ(ع) که روایات آن حضرت را آورده است. چون ما معتقدیم با ادله‌ خیلی روشن وقتی که قرآن بر رسول خدا نازل می‌شد، رسول خدا توضیحات، خصوصیات و شأن نزول هر آیه را به امیرالمؤمنین می‌فرمود یا علی بنویس، فقط کاتب این خصوصیات امیرالمؤمنین بوده است. وی اضافه کرد: بعد از اینکه رسول خدا رحلت فرمودند، امیرالمؤمنین فرمود صبر کنید آنچه که رسول خدا در توضیح آیات قرآن بیان کرده را برای مسلمین آماده کنم، بعد از مدتی امیرالمؤمنین خواست آن قرآن را بیاورد، اما حکام وقت ممانعت کردند و این کتاب به نام مصحف علی در اختیار امام حسن و امام حسین و دیگر ائمه بوده و الآن هم در اختیار امام زمان‌(عج) است. امام باقر، امام صادق، ائمه‌ دیگر گاه و بی‌گاه از همین کتاب علی مطالبی را نقل می‌کردند، در بعضی از روایات نقل شده  گاهی اوقات یک مسئله‌ای را امام باقر می‌فرمود، اصحابشان می‌گفتند ما چطور این مسئله را قبول کنیم، امام باقر به غلامش می‌فرمود برو کتاب جدّ من علی را بیاور و نشان می‌داد، آن مسئله در کتاب علی وجود دارد. پس علّت اینکه این مذهب، مذهب جعفری است چون احکام واقعی اسلام به دست امام صادق و امام باقر انتشار یافت. قبل از آنها تمام این مسائلی که شما در رساله‌های عملیه در باب نماز می‌بینید نبوده و یا خیلی کم بوده است. آیت‌الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: یکی از اصحاب امام باقر(ع) به نام زراره است، به امام باقر(ع) عرض می‌کند یابن رسول الله من 40 سال است که از شما در مورد مسائل حج سؤال می‌کنم ولی هنوز تمام نشده، مگر یک خانه‌ گلی، صفا و مروه و عرفات و مشعر و منی چقدر مسئله دارد؟ من 40 سال است که از شما سئوال می‌کنم، حضرت فرمود یا زراره تو چه توقعی داری؟‌ خانه‌ای را که 2000 سال قبل از حضرت آدم محل طواف بوده، می‌خواهی ظرف 40 سال مسائل آن را یاد بگیری؟ هرگز، به این زودی نمی‌توانی یاد بگیری. وی گفت: در زمان امام باقر و امام صادق(ع) احکام شیعه شکوفا و بیان شد، نه فقط در مسائل فقهی بلکه در همه‌ ابعاد، در توحید، اعتقادات، در اخلاق ،اقتصاد و اجتماع. نسبت به زمان امام صادق(ع) دو مطلب را به اختصار عرض می‌کنم، یکی راجع به وضع سیاسی زمان امام صادق(ع)  گاهی اوقات بعضی‌ سئوال می‌کنند چرا امام صادق در مقابله با حکام بنی امیه جهاد و قیام نکرد؟ یا از همه مهم‌تر؛ در زمان امام صادق قیامی به نام قیام زید بن علی بن‌الحسین که عموی امام صادق(ع) بود، واقع شد. امام صادق چه موضعی در مقابل قیام زید داشت؟ اولاً این مسئله باید روشن باشد، نه امام باقر و نه امام صادق و نه هیچ امامی از ائمه‌ ما حاکم زمان خود را تأیید نمی‌کردند، حتی نسبت به قضاتی که از طرف آنها قرار داده می‌شدند به شیعیان می‌فرمودند شما حق ندارید پیش این قضات بروید. حتی اگر از روی حق قضاوت کنند اینها قضات جور هستند. هیچ حاکمی از حکّام بنی امیه را تأیید نمی‌کردند، البته گاهی اوقات به خاطر اجبار و اضطرار، مجبور به حضور در جلسه آنها می‌شدند. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار اضافه کرد: اما هیچ وقت در هیچ نقطه‌ای از زندگی ائمه‌ ما وجود ندارد که حاکم ظالمی از حکام بنی امیه را تأیید کرده باشد. برخلاف افرادی که به عنوان فقهای مذاهب دیگر معروف بودند و این خود مسئله بسیار مهمی است، اساساً این را باید در بخش فکری زمان امام صادق بگوئیم، گروهی از اهل‌سنت به نام معتزله بودند، یکی از حرف‌های معتزله این بود که تقدیم مفضول بر فاضل جایز است، می‌گفتند اگر کسی علم و تقوایش کمتر بود می‌تواند مقدم بر دیگری بشود، لازم نیست حاکم فردی باشد که علم او نسبت به دین از همه بیشتر باشد، اینها می‌دانستند امام صادق اعلم به کتاب الله است، خود حضرت فرموده بود « وَاللَّهِ‌ إِنِّی‌ لَأَعْلَمُ‌ کِتَابَ‌ اللَّهِ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَى آخِرِهِ »؛ کدام عالمی از ادیان اسلام و مذاهب و فرق اسلامی است که بتواند چنین ادعایی کند، بگوید من اعلم به قرآنم، از اول قرآن تا آخر آن. اما امام صادق قسم می‌خورد، محکم در حضور محکم مردم می‌فرمود «وَ اللَّهِ‌ إِنِّی‌ لَأَعْلَمُ‌ کِتَابَ‌ اللَّهِ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَى آخِرِهِ »، باز برای اینکه برای مردم روشن‌تر کند می‌فرمود «کأنّی فی کفّی»، خیلی حرف است! می‌فرمود جزئیات قرآن، بطون قرآن، تفسیر قرآن، گویا در کفّ من است. وی تصریح کرد: یک چنین شخصیتی در میان جامعه‌ مسلمین بود اما حکومت در اختیار هشام بن عبدالملک یا ولید بود، چرا؟‌ برای اینکه عده‌ای در میان مذاهب دیگر راه را برای آنها باز کرده بودند، اینها گفتند تقدیم یک آدم بی‌سواد بر یک آدم باسواد جایز است، تقدیم یک آدم کم‌سواد بر پرسواد جایز است! اینها به قرآن هم توجه نکردند که می‌فرماید «هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون» قرآن می‌گوید مگر می‌شود آدم عالم با جاهل یکی باشد؟ وضع سیاسی در زمان امام باقر و امام صادق(ع) این چنین بود که اینها حکومت ظالم بنی امیه و بنی العباس را تأیید نمی‌کردند، هیچ وقت تأیید نکردند. زید بن علی بن الحسین که می‌خواست قیام کند، زید عموی امام صادق(ع) و برادر امام باقر(ع) است. شنید که زید می‌خواهد قیام کند، خبر داد گفت کشته خواهی شد، امام صادق(ع) می‌فرماید زید با من مشورت کرد، در تاریخ ندارد که امام منعش کرد، می‌گوید من به او گفتم که تو کشته خواهی شد، جنازه‌ات را در کدام محله آویزان خواهند کرد، بعدش چه خواهد شد، همه را به او گفتم، اما ببینید اهل‌بیت چه شخصیت‌هایی داشتند. زید به یکی از اصحاب امام صادق(ع) که به او گفته بود برای چه می‌خواهی در مقابل هشام قیام کنی؟ گفت من در کنار هشام نشسته بودم یک مردی آنجا سبّ رسول خدا کرد، چطور انسان مسلمان بتواند ملاحظه کند در کنار کسی که خودش را خلیفه‌ رسول خدا قرار داده، یک نفر بنشیند و سبّ رسول خدا کند، گفت من به هیچ وجهی تحمّل ندارم. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار اضافه کرد: ببینید زید چه شخصیتی است؛ می‌گوید اگر می‌دانستم رضای خدا در اینست که هیزمی جمع کنم آتشی بیفروزم و خودم را در آن بیندازم والله این کار را می‌کردم! اما امروز می‌بینم رضای خدا در مقابله با ظلم است، در جهاد با ظالمین است، در مخالفت با بنی امیه است، وقتی خبر شهادت زید را به امام صادق (ع) دادند، حضرت بلند گریه کرد طوری که صدا به قسمت دیگر خانه رسید، بانوان خانه هم گریستند و امام صادق(ع) این دعا را کرد «أشرکنی الله فی هذه الشهادة، فی هذه الدماء» فرمود خدا ما را هم در این شهادت شریک قرار بدهد، نگوییم امام صادق کاری به جهاد، سیاست و حکّام وقت نداشت، فقط روی منبر نشست و حدیث خواند و شاگرد تربیت کرد، کما اینکه در بعضی از نوشته‌ها آنها که زندگی امام صادق را درست نشناختند، نوشته‌اند. وی خاطرنشان کرد: امام صادق و امام باقر(ع) وظیفه‌ جهادی خود را انجام دادند چرا که بهترین فرصت برای این دو امام فراهم شد که بنشینند در مسجد احکام، عقاید، طب، فلسفه، هندسه، فیزیک، شیمی و تاریخ را بیان فرمایند. شما مردم الحمدلله آگاه هستید، بنیانگذار علم شیمی امام صادق و یکی از شاگردان حضرت به نام جابر بن حیان است. امام صادق(ع) به دنبال این بود که هویّت دینی و علمی شیعه را محکم کند، امروز اگر شیعه باقی مانده به برکات آن کلمات امام صادق است، به برکت این است که بعد از امام صادق شاگردان حضرت هر کدام در هر شهری رفتند مدرسه‌ای بنا کردند، آن موقع مدرسه به این عظمت نبوده، یا می‌رفتند در مسجد و یا در منزلی کلمات امام باقر و امام صادق را می‌گفتند، امروز حوزه علمیه نجف، حوزه علمیه با عظمت قم، استمرار خط علمی امام صادق و امام باقر است. اگر امام صادق و یا دیگر ائمه (ع) می‌خواست یک جهاد آشکار مثل جدّش ابا‌عبدالله الحسین(ع) کند، پس چه زمانی باید پایه‌های فقهی، علمی و اعتقادی شیعه بیان شود؟ آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: برادران، بانوان، هیچ مذهبی را پیدا نمی‌کنید که پیشوایان آن این مقدار برنامه برای پیروان آن مذهب داشته باشند. برنامه‌هایی که امام صادق، امام باقر و دیگر ائمه‌ (ع) برای شیعه ذکر کردند یک برنامه‌های اساسی محکم و مؤثر است و ما می‌بینیم امروز شیعه در دنیا رشد پیدا می‌کند، انقلاب ما با شاگرد امام صادق(ع)، امام خمینی (ره) آغاز شد، اگر امام سلام‌الله علیه آمد در این کشور فریاد زد مردم این کشور فریاد او را شنیدند و لبیک گفتند، جوانان غیور شما و این کشور به میدان جنگ رفته و به شهادت رسیدند چون امام در حوزه‌های امام صادق تربیت شده بود. وی اظهار کرد:‌ امام مثل بقیه‌ سیاستمداران دنیا نبود که ببیند در جایی ظلمی می‌شود اگر عده‌ای دور او جمع می‌شوند او فریاد بزند، یکی از نقاط افتراق نهضت ما از سایر نهضت‌ها این است که در هر نهضتی عده‌ای دور کسی جمع می‌شوند یا برای اقتصاد، یا برای سیاست، یا برای قدرت‌طلبی، یکی را عَلَم می‌کنند اتفاقاً این جریانات زمان خود امام صادق(علیه السلام) هم زیاد بوده، ولی امام رضوان الله تعالی علیه وقتی شروع کرد تنها بود، وقتی فریاد زد تنها بود، اما متکی به مذهب امام صادق(ع) بود، وقتی در وصیت‌نامه به آن حدیث مشهور و متواتر رسول خدا، حدیث ثقلین اشاره می‌کند، می‌خواهد بگوید همه‌ هویّت من از قرآن و عترت است، من حقیقتی، هویّتی، ارزشی، غیر از اینها ندارم، اگر هست مال اینهاست. این مدارس و این حوزه‌های علمیه مرهون تلاش‌های علمی امام صادق و امام باقر (ع) است. منصور دوانیقی بعد از آنکه حضرت را به شهادت رساند می‌گوید: واقعاً جعفر بن محمد مصداق این آیه‌ شریفه است «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا» وارث حقیقی قرآن امام صادق بود نه منِ منصور که این مسند را غصب کردم. در زمان امام صادق فرقه‌های باطل در جامعه‌ مسلمین بروز کرد، فرقه‌ جبریّه، غُلاة، معتزله، زنادقه، افراد مسلمانی بودند در همان زمان از اسلام برمی‌گشتند، انسان وقتی این بُعد از تاریخ امام صادق را می‌خواند، می‌بیند چقدر شبیه زمان ماست! هر روز در دنیا یک فرقه‌ جدیدی بروز می‌کند، هر روزی در گوشه و کنار این کشور یا کشورهای اسلامی از طریق سازمان‌های امنیتی استکبار یک فرقه‌ باطلی بروز می‌کند، اینکه می‌گویند شیطان پرستی 400 گروه هستند، این 400 گروه کجا درست شده؟ در کشورهای خارجی سال‌ها افرادی را تربیت کردند و به کشورهای اسلامی فرستادند تا به مردم بگویند شما معنویّت می‌خواهید نماز را رها کنید، ما چیزی جای آن به شما می‌دهیم! دعا می‌خواهید به نحو دیگری دعا برایتان درست می‌کنیم. وی اظهار کرد: برادران، اگر ما بخواهیم با این فرقه‌هایی که به صورت قارچ در دنیا ایجاد می‌شود، حالا قضیه‌ وهابیت و بهائیت و این فرقه‌های سابقه‌دار استعماری جای خودش. اما فرقه‌های جدیدی دارد تولید می‌شود، باید مکتب امام صادق(ع) را احیاء‌ کنیم، امام صادق در زمان خودش تلاش کرد برای اینکه ابعاد دین را برای مردم بیان کند، کشور ما امروز برای مقابله‌ با این فرقه‌ها نیاز به احیاء مجدد مذهب امام صادق دارد. ما شیعیان باید بفهمیم امام صادق(ع) در ابعاد مختلف چه فرموده است؟ پروردگارا این عزاداری‌ها را به لطف و کرمت خودت قبول بفرما، وجود ما، زندگی ما، مرگ ما را در راه اسلام قرار بده، خدایا انقلاب ما را حفظ بفرما. انتهای پیام/2258/صا40

94/05/14 - 12:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن