تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820145273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش حضور نااهلان و نامحرمان در حوزه فرهنگ / برخی خود را سخنگوی دانشگاهیان می‎دانند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افزایش حضور نااهلان و نامحرمان در حوزه فرهنگ / برخی خود را سخنگوی دانشگاهیان می‎دانند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: عده‎ای خود را سخنگوی دانشگاهیان می‎دانند و این در حالی است که برای سنجش افکار عمومی ابزارهایی وجود دارد و براساس تحلیل‌ها و گزارش‌های جامع می‌توان نظر داد و دچار خطاهای فاحش نشد.
 سید ضیاء هاشمی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نشست کارشناسان فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور در تبریز با بیان اینکه این نشست پس از پنج سال تاخیر برگزار می‌شود افزود: هر چند برگزاری اینگونه نشست‌ها در فضای مجازی نیز مناسب است و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد اما حضور فیزیکی دارای محاسن خاصی است.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی وزیر علوم یادآور شد: توسعه جلسات و تعاملات میان کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دارای اهمیت خاصی است و می‌توانیم با ویدئو کنفرانس‌ها تعاملات را افزایش دهیم. وی تاکید کرد: مدیریت فرهنگی دانشگاه‌ها برعهده کارشناسان است و هرچند جهت‌دهی توسط مسئولان صورت می‌گیرد اما عنصر تاثیرگذار فعالیت کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها هستند. معاون فرهنگی- اجتماعی وزیر علوم اظهار کرد: درباره فرهنگ بیش از 300 تعریف جهانی وجود دارد اما در بیان ساده‌تر فرهنگ یعنی ارزش‌ها و هنجارها که بایدها و نبایدهای فرهنگی یک ملت را مشخص می‌کند و این امور در زندگی روزمره ما متجلی است. وی عنوان کرد: فرهنگ امری پیچیده بوده و هرکسی نمی‌تواند در امور فرهنگی نظر دهد چرا که فرهنگ در تمام امور زندگی جاری و نافذ است و نمی‌توان با صرف داشتن دغدغه کار فرهنگی کرد. هاشمی بیان کرد: اینکه هر کسی خود را ملزم به اظهار نظر در حوزه فرهنگ بداند، کاری ظالمانه است و همانگونه که جسم خود را به افراد غیرمتخصص برای درمان واگذار نمی‌کنیم، باید در مسیر فرهنگ نیز از نااهلان و مدعیان اجتناب کرد.
افزایش حضور نااهلان و نامحرمان در حوزه فرهنگ وی تاکید کرد: حضور نااهلان و نامحرمان در حوزه فرهنگ بسیار زیاد شده و متاسفانه افراد غیرصالح در این حوزه نظر می‌دهند. معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم خاطرنشان کرد: عده‌ای خود را سخنگوی دانشگاهیان و دانشجویان می‌دانند و این در حالی است که برای سنجش افکار عمومی ابزارهایی وجود دارد و بر اساس تحلیل‌ها و گزارش‌های جامع می‌توان نظر داد و دچار خطاهای فاحش نشد. وی یادآور شد: سیاستگذاری فرهنگی یک دانش است و رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ بیانات مهمی دارند که باید اجازه دهند در دانشگاه‌ها مطرح شود ولی متاسفانه مداخله فرهنگی نابه جا به اقدامی نابه جا در دانشگاه‌ها و جامعه مبدل شده است. هاشمی تاکید کرد: در جامعه‌ 12 میلیون دانشگاهی وجود دارد که دارای تدین هستند و در کشاکش تحولات اجتماعی و سیاسی واقعیت خود را نشان داده و اصالت خود را از تازه به دوران رسیده‌های سیاسی نگرفته‌اند. وی اضافه کرد: در دانشگاه هم دغدغه و هم تعصب وجود دارد و باید اهل گفت‌وگو و اغناء باشیم زیرا نیازمند نقد منتقدان هستیم و البته نقادی با دروغ متفاوت است و این کالا متاسفانه بازار دارد.
نجات جامعه در صداقت و راستگویی است معاون وزیر علوم تصریح کرد: نجات جامعه در صداقت و راستگویی است و این یک شاخصه مناسب فرهنگی است که تحقق این امر نیازمند نیروی کارشناس ارزشمند است. وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر مدیریت صحیح فرهنگی در جامعه عنوان کرد: ما نمی‌توانیم به اجبار و تهدید مسیر بینش و رفتار انسان‌ها را تغییر دهیم اما با آموزش و تعمیق‌دهی می‌توان در این حوزه کار کرد. هاشمی یادآور شد: نباید فرهنگ را به منشاء اختلاف‌ها تبدیل کنیم بلکه فرهنگ باید به عنوان یک عامل وحدت‌بخش و شیرین‌کننده تلخی‌ها در جامعه مطرح شود و در سال همدلی و همزبانی محور فرهنگ است. وی با بیان اینکه سرگشتگی عده‌ای از توافقات اخیر جای پرسش است، گفت: آیا اقتدار و سربلندی نظام نباید موجب سربلندی همه و وحدت عمومی شود، البته نقد همدلانه ایرادی ندارد اما قرار گرفتن در جبهه دشمن و سخن گفتن از زبان دشمن از ایرانی بودن فاصله دارد. معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در دانشگاه‌ها امید، نشاط و آگاهی را به عنوان محور و هدف تعیین کرده‌ایم و باید در حوزه‌های عمومی و تخصصی به دانش‌افزایی برسیم ضمن آنکه نقش فرهنگ در ارتقای آگاهی بسیار مهم است.




تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن