تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815053641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۱۶ هزار و ۷۰۰ نقطه پستي در کشور/ ميزان خطاي ارسال مرسولات صفر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۳:۳۲ب.ظ)
در بازديد از فرآيندعمليات پستي؛ ۱۶ هزار و ۷۰۰ نقطه پستي در کشور/ ميزان خطاي ارسال مرسولات صفر است موج - شرکت پست ايران با حضور در 16 هزار و 700 نقطه پستي در کشور از فعال ترين شرکت هاي ارتباطي در ايران محسوب مي شود و امروزه با پيشرفتي که در زمينه پستي در کشور وجود دارد، ميزان خطا در ارسال مرسولات و بسته ها حتي به کشورهاي خارجي به صفر رسيده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري؛ در کمتر از چند روز تا 17 مرداد و روز جهاني پست اهالي رسانه در بازديدي که از ساختمان مرکزي پست کشور داشتند با فرآيند عملياتي پستي آشنا شدند. اين بازديد از قسمت هاي اصلي و جزئي ساختمان مرکزي پست بود. قسمت هاي اصلي شامل مرحله قبول، آماده سازي، رهسپاري و توزيع مي شود که با توجه و سيستم مکانيزه ضريب خطا در اين مراحل به صفر رسيده است.



واحد قبول
در اين واحد که شامل اقدامات اوليه پستي نظير انواع سرويس هاي پست، صندوق شخصي، ارايه خدمات مالي در باجه هاي پستي، باجه هاي ارايه دهنده خدمات الکترونيکي مبتني بر اينترنت، توزيع در زمان مشخص (TLS) و کارت پستال الکترونيکي است مشتريان مي توانند ازشيوه هاي مختلفي نيز در زمينه هاي پستي استفاده کنند که بستگي به انتخاب خود آنان ومهلت لازم براي ارسال مرسولات دارد. اگرشخصي قصد ارسال نامه اي راداشته باشد که عجله اي دررسيدن آن به مقصد نيست مي تواند نامه رادر پاکت استاندارد قرار دهد و پس از چسباندن در پاکت، تمبر رادرمحل مخصوص الصاق نموده وبا درج نشاني وآدرس دقيق و کدپستي ده رقمي، نامه را درون نزديکترين صندوق پستي بياندازد.
صندوق پستي ازقديمي ترين واحدهاي قبول پستي است که درسطح شهر ها و روستاها فعال هستند که با طراحي استاندارد پستي ،درفواصل معين نصب ميگردند وداراي رنگ واحدي هستند.
درصورتيکه ازنظرزماني مهلت ارسال،اهميت داشته باشد، براي هرچه سريعتر رسيدن مرسولات لازم است تابه طريق ديگري اقدام نماييم. بدين ترتيب که بامراجعه به يکي ازباجه ها، دفاتر،آژانس ها ،نمايندگي هاي پستي و دفاترخدمات ارتباطي مستقر درمناطق شهري وروستايي پس ازمشخص کردن نوع ،وزن و مشخصات مرسوله براي متصدي پست، با استفاده از سرويس هاي متنوع و مختلف پستي نظير سفارشي، پيشتاز ، مرسوله خويش را به پست تحويل تا هرچه سريعتر ومطمئن تر به دست گيرنده برسد.
مجتبي نصيري معاون پستي کشور در اين زمينه گفت: توسعه پست کشورها ارتباط مستقيمي با پيشرفتگي آنها دارد و براين اساس پيشنهاد داده ايم که در برنامه ششم توسعه به مقوله پست و استفاده از فناوريهاي نو در اين بخش، توجه ويژه اي شود.
نصيري با بيان اينکه هم اکنون پست ايران وابسته به زيرساختهايي ارتباطي و حمل و نقل کشور است، اضافه کرد: ۱۶ هزار و ۷۰۰ نقطه پستي در کشور مشغول فعاليت هستند.
وي از برنامه ها براي راه اندازي پست هوشمند در کشور مبتني بر داده کاوي خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح با تجميع داده هاي پستي و با استفاده از فناوريهاي نو، مي توان خدمات فيزيکي پست را با کيفيت بهتري ارسال کرد.



واحد تجزيه و مبادلات
ساختمان اين واحد در سال 55 به بهره برداري رسيد که نمونه مشابه اين ساختمان در کشور فرانسه قابل رويت است. اين مرحله شامل تجزيه و آماده سازي مرسولات است. دراينجا مرسولات و امانات ، بسته به نوع ،اندازه ومقصدي که دارند دسته بندي مي شوند و.تاريخ ورود آنها ومحل پست کردنشان ثبت مي شود. دراين مرحله برحسب استان، شهر ،منطقه ، و يا اگر مقصد خارج از کشور باشد ،مرسولات و امانات از يکديگر جدا ميشوند و هر دسته را درکيسه مخصوص مقصد مورد نظر قرارمي دهند وسپس به قسمت حمل تحويل مي گردد.
معاون پست نصيري در اين زمينه توضيح داد: اين ساختمان قلب تپنده پست کشور است زيرا به صورت 24 ساعته فعال اشت و تمام مراحل تجزيه به صورت دقيق و منظم مانند قلب انسان فعاليت مي کند.



واحد رهسپاري
مرحله سوم رهسپاري مي باشد که دراين بخش مرسولات وامانات پستي را در وسيله نقليه مناسب قرارمي دهند. هواپيما ،قطار،کشتي براي فواصل دور و اتومبيل ، کاميون و وانت براي فاصله هاي نزديک مورد استفاده قرارمي گيرد.
نصيري در ادامه اين بازديد توضيح داد: ايران در توزيع مرسولات پستي براساس سامانه شناسايي بي‌سيمي RFID بالغ بر ۹۲ درصد استاندارد بين المللي را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: از اين جهت توزيع بسته هاي پستي براساس استانداردها صورت مي گيرد.
وي گفت: ميزان خطا در ارسال مرسولات و بسته هاي پستي به صفر رسيده است و ميزان آسيب ديدگي اين مرسولات نيز زير يک درصد است.
نصيري با بيان اينکه مرسولات و بسته هاي پستي که از خارج از کشور وارد ايران مي شود و بالعکس، در سيستم پستي ارزشگذاري شده و براساس آن عوارض به آن تعلق مي گيرد ادامه داد: مرسولات متعارف و در حد سوغاتي، معاف از حقوق و عوارض هستند .
وي با بيان اينکه قبل از دريافت و قبول بسته هاي پستي، محتويات آن از سوي مشتري اعلام و مسئوليت آن را مي پذيرد اضاففه کرد: با توجه به شرايط و ضوابط کشور مبدا، عوارض گمرکي به بسته هاي پستي تعلق مي گيرد.
معاون شرکت پست گفت: بسته هاي پستي که در سيستم ارزشگذاري بيش از ۵۰ تا ۷۰ دلار قيمت گذاشته شود بايد حقوق گمرکي پرداخت کنند و مرسولات خارجي با ارزش کمتر از ۷۰ دلار براي ورود به ايران از حقوق گمرکي معاف هستند.



واحد توزيع
مرحله چهارم که توزيع نام دارد، آخرين مسيري است که مرسولات وامانات پستي طي مي کنند. دردفاتر پست مقصد ،مرسولات وامانات از کيسه ها خارج مي شود وآنها را به ترتيب منطقه ، خيابان وکوچه دسته بندي مي کنند وهردسته را به پستچي منطقه مي سپارند.
پستچي، پياده ،با موتور يا اتومبيل از خيابان ها و کوچه ها مي گذرد و نامه ها را به آدرس گيرنده مي رساند. اگرمرسوله سفارشي باشد، گيرنده بايد دفتر رسيد را امضاء کند.
ازآنجا که درکليه اماکن اعم ازمسکوني،تجاري،اداري و صنفي به ازاي هر واحد جداگانه ،نصب صندوق پستي الزامي است ،لذا يکي ازبرنامه هاي پست پيگيري موضوع الزام نصب صندوق هاي پستي درب اماکن با توجه به استاندارد هاي تعيين شده است.
اين صندوق ها بايد کاملا ً درمعرض ديد باشد ،به نحوي که دسترسي به صندوقها براي نامه رسانان و عموم به راحتي ميسر باشد.
برروي صندوق ها بايستي برچسبي به ابعاد 25×100 ميلي متر براي درج کدپستي ده رقمي واحد مسکوني ويا تجاري ونيزمشخصات صاحب واحد مسکوني مرکز يا موسسه الصاق گردد.
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن