تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819395886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيشگامي هاشمي براي خبرگان بعدي


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: پيشگامي هاشمي براي خبرگان بعدي

پيشگامي هاشمي براي خبرگان بعدي



متن پيش رو در قانون منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

۵۰ سالي هست که در سياست فعال است اما از آن عبور نمي‌کند. هاشمي رفسنجاني سواي همه نقد‌ها و گلايه‌ها و اعتراض‌ها نوعي مکتب سياسي است که مي‌تواند الگوي خوبي براي سياست‌ورزي در جهان سياست‌ستيز امروز ما باشد. به هاشمي در قدرت، نقدهاي زيادي وارد بود. اما اکنون جامعه ايران توانسته بين دو گونه هاشمي تمايز قائل شود. روي سخن امروز ما با هاشمي نوع دوم وکسي است که راه‌گشاي مسير بسته در سياست ايران به‌شمار‌مي رود. هاشمي رفسنجاني از معدود سياستمداراني است که هم از قدرت بهره گرفته و لذت برده و هم هزينه سياست‌ورزي و تصميمات بنيادين و سرنوشت‌ساز را در دوران حياتش پرداخت کرده است.آيت‌ا... سياستمداري است که از خطر کردن نمي‌هراسد و هرگاه نياز باشد با همه ثروتش، با آبرويش، با فرزندانش و با آينده‌اش وارد ميدان سياست مي‌شود. انتخابات ۹۲ را هيچکس فراموش نخواهد کرد، هنگامي که بسياري از دولتمردان پرسابقه جمهوري اسلامي از ترس هتاکي‌هاي سياسي و امنيتي به گوشه عزلت خزيده بودند او با حضورش در انتخابات عرصه سياست ايران را تکان داد. پيشاهنگي او در اعلام آمادگي براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان از‌‌ همان جنس است. هاشمي سال‌ها در مجلس خبرگان بوده و به‌حتم ورود مجدد به مجلس خبرگان براي او توليد کنجکاوي نمي‌کند. اما او با اعلام رسمي خبر حضورش در انتخابات هم بر اهميت نهادي مثل مجلس خبرگان صحه نهاد و هم مسير تازه‌اي را فراروي ديگر متقاضيان و شايستگان حضور در چنين عرصه خطير گشود. اکنون او با اعلام حضور بهنگامش همه را به تکاپو واداشت هم رقبا و هم همپيمانش را.

هشدار ناطق،عمل‌آيت‌ا...
چند روز پيش بود که ناطق نوري خطاب به همفکرانش‌‌مبني بر سلانه‌سلانه‌عمل‌کردن هشدار داد. اظهاراتي که شيخ نور در آن انتقادهاي زيادي داشت و با انتقاد از بي‌خيالي برخي گروه ها و شخصيت‌هاي سياسي گفت: زماني که بنده مسئوليت داشتم يک سال و نيم مانده به انتخابات، اجاق انتخابات را روشن ‌کرده و 6 ماه مانده به انتخابات کانديداها را نيز اعلام مي‌کرديم. در اين هشدار ناطق، تلا‌ش‌هاي تندروها نيز از قلم نيفتاد و نوري ياران و همفکران خودش را براي اينکه در مقايسه با تندروها کند عمل مي‌کنند، ملامت کرد.حال تنها بعداز دو روز ما شاهد آن هستيم که آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني، مردي که سال‌هاست خبرگان را در بر دارد، در گفت و گو با سايت انتخاب و هفته نامه طلو ع صبح اعلام حضور‌مي‌کند.به نظر‌مي‌رسد هشدار ناطق سبب شد تا آيت‌ا... به عمل وادار شود.

چراغ‌سبز‌به جوانان
هاشمي‌که همين چند ماه پيش و در انتخابات رياست خبرگان با محمد‌يزدي به رقابت نشست و به نوعي صندلي‌جانشيني مهدوي‌کني را به آيت‌ا...‌يزدي واگذار کرد، امروز وارد شده تا شايد جوان‌ترها که ميل و در يعضي اوقات شهامت چنداني به حضور در عرصه انتخابات ندارند را تشويق به فعاليت‌کند.جواناني که شايد به دليل رد صلاحيت‌ها و عدم اقبال به آنها از ميدان رقابت خود را دور نگه‌مي‌دارند.

خبرگان‌وافکار‌عمومي
جايگاه والاي مجلس‌خبرگان به دليل نقش اين نهاد در انتخاب‌رهبر‌است و به دليل اين مقام نبايد بازيچه و دستاويز‌جناح‌هاي سياسي شود. ولي متن و مبناي اين مجلس از آنجايي که در قالب نظام سياسي و تصميمات سياست‌محور قرار دارد، نبايد از سياست‌هاي‌آينده‌نگرانه‌به دور باشد. در همين‌حال غلامعلي‌رجايي،مشاور رئيس مجمع تشخيص مصلحت که با ايلنا‌به گفت‌وگو‌نشسته،معتقد‌است: برخي اين باور را ترويج مي‌کنند که رقابت انتخاباتي در مجلس خبرگان شايسته نيست اما صداوسيما بايد فضا را طوري آماده‌کند که نامزدها امکان ارائه نظرات خود را داشته‌ باشند.وي افزود: مسئله مهمي که در خصوص مجلس خبرگان و انتخابات مربوط به آن بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است که متاسفانه مجلس خبرگان نتوانسته بدان ميزان که اهميت دارد و تاثيرگذار است، جايگاه خود را به‌ويژه در ميان مردم روشن نمايد. متاسفانه مردم آنچنان که شايسته است از محتوا و کارکرد آنچه در مجلس خبرگان مي‌گذرد باخبر نمي‌شوند. مجلس خبرگان معمولاً جلساتي را به‌صورت غيرعلني و پشت درهاي بسته برگزار مي‌کند و لازم است دبيرخانه و روابط‌ عمومي مجلس خبرگان حتماً در عملکرد خود تجديدنظر کرده و عموم مردم را بيش از اين در جريان تصميم‌هاي اين مجلس قرار دهد. البته متوجه هستم برخي از مسائلي که در خبرگان مطرح مي‌شود،‌ محرمانه‌اند اما مي‌توان دست‌کم چکيده تصميم‌ها و صورت‌جلسات را در اختيار افکار عمومي قرار داد.

خبرگان سياسي‌ترين مسئله
مشاور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تبيين مرز باريک سياسي يا غيرسياسي بودن انتخابات خبرگان، تصريح کرد: اگر سياسي بودن را به معناي تحزب در نظر داشته‌ باشيم، آنچنان که رهبري نبايد سياسي و جناحي عمل کند، مجلس خبرگان رهبري نيز نبايد سياسي و جناحي عمل کند.رجايي با بيان اين‌که ميان انتخاب سياسي و انتخاب حزبي تفاوت وجود دارد، افزود: البته اينکه احزاب نماينده‌ها و نامزدهاي خود را انتخاب کنند، ايرادي ندارد اما نکته حائز اهميت اينجاست که مجلس خبرگان اساساً جاي تحزب و حاکميت جريان‌هاي سياسي و سليقه‌اي نيست. اما اگر مراد از سياسي بودن معناي عام آن باشد، خبرگان و دليل تشکيل آن، سياسي‌ترين مسئله است.

در خبرگان‌دعواي سياسي نداريم
اما در طرف‌مقابل محي‌الدين‌حائري‌شيرازي از اعضاي خبرگان و منتقدان‌هاشمي‌رفسنجاني در گفت‌و گو با تسنيم‌مي‌گويد:مجلس خبرگان، جايگاه علمي، فقهي و ديني خاص خودش را دارد و انتخابات خبرگان محل دعواهاي رسانه‌‌اي و سياسي نيست.وي با بيان اينکه، برخي نبايد دعواهاي سياسي خود را به انتخابات خبرگان گره بزنند، گفت: در قديم، اين‌طور بود که علما احترام هم را حفظ مي‌کردند، اگر قرار بود همديگر را به نيکي ياد کنند، اسم مي‌بردند و اگر مي خواستند انتقادي کنند از ذکر نام هم خودداري مي‌کردند اما امروز متاسفانه برخي احترام بزرگان و علما را حفظ نمي‌کنند و تصور مي‌کنند که مجلس خبرگان، محل دعواهاي سياسي محل دعواهاي سياسي است.

سياست زدگي‌‌خير،تفکر‌سياسي‌آري
طرفداران احزاب و چهره‌هاي سياسي که متعلق به هر گروهي‌هستند،چه بخواهند و چه نخواهند بايد بپذيرند که خبرگان با يک انتخابات برگزيده‌مي‌شوند و انتخابات هم يک کارزار سياسي است.ولي‌اينکه سياست‌بازي‌هاي مرسوم در عالم سياسي به فضاي اين مجلس و وظايف‌خبرگان نفوذ کند، امري مردود است.از سوي ديگر افرادي که به عنوان خبره قرار است وارد مجلس خبرگان شوند بايد افرادي‌باشند که تفکر سياسي داشته باشند و بدانند که در سياست‌روز چه مي‌گذرد.خبرويت تنها به فقه‌و اصول منتهي نمي‌شود و اين شرايط لازم هست ولي کافي نيست.



سه شنبه, 13 مرداد 1394 ساعت 10:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن