تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821233466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رتبه ۱۰۶ شاخص اميد به زندگي ايران در بين کشورها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۴۴ب.ظ)
رتبه ۱۰۶ شاخص اميد به زندگي ايران در بين کشورها موج - مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: ايران با 73.5 سال اميد به زندگي در رتبه 106 دنيا قرار داشت و ميانگين اميد به زندگي در ميان زنان 75 و در ميان مردان 72 سال است.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد اسماعيل مطلق در همايش آشنايي با اصول اوليه اورژانس‌هاي پزشکي با تأکيد بر کاهش مرگ زودرس گروه سني 30 تا 70 سال که صبح امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: توجه و هدف وزارت بهداشت اين است که بندهاي سياست سلامت و 5 بند سياست جمعيت که مربوط به وزارت بهداشت است را اجرايي کند.
وي شاخص اميد به زندگي را معياري براي تشخيص متوسط طول عمر افراد يک جامعه دانست و گفت: اين شاخص نشان مي‌دهد که انتظار مي‌رود هر فرد حداقل بايد چند سال در کشوري که در آن به دنيا آمده است زندگي کند.
مطلق سطح آموزش سلامت در رسانه‌هاي فراگير، شيوه ارائه خدمات بهداشتي درماني، سبک زندگي، استرس‌هاي فردي و اجتماعي، سلامت محيط زيست و شرايط اقتصادي کشور را به عنوان عوامل مؤثر بر شاخص اميد به زندگي مطرح کرد.
مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس خاطرنشان کرد: در تمام کشورهاي دنيا ميزان اميد به زندگي زنان بيشتر از مردان است اما در 3 کشور اردن، مالي و افغانستان اين رويه صادق نيست.
مطلق ميانگين نرخ اميد به زندگي در کشورهاي کم درآمد را 60 سال و در کشورهاي پردرآمد 80 سال عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه کشور ژاپن از طريق ترويج الگوي تغذيه سالم به وسيله آموزش‌هاي جامع و مؤثر توانسته است که ضمن افزايش نرخ اميد به زندگي، آمار بيماري‌هايي را که موجب هزينه براي فرد و جامعه مي شود را کاهش دهد.
وي گفت: پيشنهاد ما براي ترويج الگوي تغذيه سالم اين است که قيمت مواد غذايي سالم مانند لبنيات کم چرب، ميوه و سبزيجات کاهش و قيمت مواد غذايي مضر مانند روغن‌هاي جامد، شکر و نمک افزايش پيدا کند و از ليست حمايت‌هاي دولتي خارج شود تا اقبال عمومي به مصرف مواد غذايي سالم بيشتر شود.
مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس ايحاد فضاي شاد و بدون استرس را که در افزايش اميد به زندگي تأثير دارد را مرهون برخورداري مردم از رفاه عمومي و شرايط بهتر اقتصادي و اجتماعي دانست و گفت: افراد و جوامع شاد طول عمر بيشتري نسبت به ديگران خواهند داشت.
وي ادامه داد: افزايش سطح سلامت و رفاه عمومي از طريق اصلاح ساختار نظام سلامت و بهبود خدمات بهداشتي و درماني به برنامه اي طولاني مدت نياز دارد بنابراين دولت‌ها مي‌توانند از طريق افزايش جشن‌هاي ملي و مراسم‌هاي شاد فرهنگي در مکان‌هاي عمومي به ارتقاي سطح شادي کمک کنند.
مطلق در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه استرس مي تواند به افزايش تدريجي فشار خون و احتمال بيماري‌هاي قلبي و عروقي و در نهايت افزايش مرگ زودرس منجر شود گفت: مي‌توان با آموزش‌هاي فراگير مقابله با استرس، طول عمر افراد را افزايش داد ضمن اينکه عواملي مانند داشتن خواب مناسب مي تواند در کاهش استرس مؤثر باشد.
مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس تشريح کرد: سازمان بهداشت جهاني در پايان سال 2013 آمار اميد به زندگي در 222 کشور دنيا را منتشر کرد که ايران با 73.5 سال اميد به زندگي در رتبه 106 دنيا قرار داشت و ميانگين اميد به زندگي در ميان زنان 75 و در ميان مردان 72 سال بود.
وي افزود: کشور موناکو که دومين کشور کوچک جهان است با ميانگين سني 86.5 سال در صدر جدول منتشر شده قرار داشت و کشور سيرالئون نيز با ميانگين سني 47.5 سال، کمترين ميزان اميد به زندگي در دنيا را دارد.
مطلق تأکيد کرد: تلاش خواهيم کرد که تا سال 2030 مرگ نوزادان و کودکان را به نزديک صفر برسانيم و مرگ مادران باردار را که در حال حاضر 19 در 100 هزار است را 70 درصد کاهش دهيم اما در برنامه ششم توسعه نيز مرگ نوزاد را 7 نفر در هزار تولد زنده و مرگ کودکان را کمتر از 15 نفر در هزار پيش بيني کرده‌ايم.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن