تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819234801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانيان فساد، مدعي شدند/ ايران جاي فروش کالا نيست، فقط سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ مرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۴۲ب.ظ)
جهانگيري: بانيان فساد، مدعي شدند/ ايران جاي فروش کالا نيست، فقط سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک موج-معاون اول رئيس جمهور گفت: يکي از نخستين اقدامات دولت که در دوران پس از تحريم بايد به آن توجه ويژه داشته باشد، لغو مصوبه‌هايي بود که اقتصاد در شرايط تحريم مجبور به اجراي آن بود اما امروز که ديگر دور زدن تحريم‌ها نياز چندان اقتصاد نيست بايد اين مصوباتي را که شايد دامن‌گير اقتصاد باشد لغو کنيم و به دنبال بهبود فضاي کسب و کار باشيم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در نشست با اعضاي پارلمان بخش خصوصي تهران با اشاره به آن‌که بخش خصوصي ما بخش بالغي است، اظهارکرد: خوشبختانه بخش خصوصي ما به بلوغ مناسبي رسيده و مي‌تواند مسائل اقتصادي را به‌خوبي تشخيص و تحليل کند.
وي ادامه داد: امروز گروه‌هاي تحصيل‌کرده کشور بيشتر به سمت بخش خصوصي تمايل نشان مي‌دهند و مايل‌اند که به‌جاي دولت به سمت فعاليت‌هاي خصوصي جذب شوند و اين تفاوت ديدگاه بسيار مهم است و منزلت را در اين نمي‌بينند که در کارهاي دولتي حضور پيدا کنند.

شناسايي نيازها بر اساس نقطه نظرات مشترک
جهانگيري با اشاره به شرايط اقتصادي کشور ادامه داد: امروز اقتصاد کشور شرايط خاص و جديدي را تجربه مي‌کند و از آن بيم و هراسي که درگذشته با آن مواجه بوديم، عبور کرده‌ايم و تحريم‌ها را پشت سر گذاشته و وارد فاز جديدي به نام پساتحريم و پساتوافق شده‌ايم که فرصت‌هاي مناسبي را براي اقتصاد کشورمان پديد آورده است.
وي افزود: بايد با شناسايي و تحليل اين فرصت‌ها به نقطه نظرات مشترکي دست‌يابيم تا بتوانيم روند اقتصاد کشور را از رکود خارج کنيم.

استقامت ملت در برابر تحريم‌ها
معاون اول رئيس‌جمهور گفت: زماني که درگذشته کنار يکديگر جمع مي‌شديم صحبت از رفع تحريم و چگونگي دور زدن تحريم‌ها عليه اقتصاد کشور بود اما امروز با استقامت ملت و پشتوانه آن‌ها براي مسئولان و راهنمايي رهبر معظم انقلاب شرايطي ايجاد شد که بايد براي مراحل پس از تحريم به گفت‌وگو بنشينيم.
وي اظهار داشت: موضوع مذاکرات، پيروزي منطق و گفت‌وگو بود که در مقابل آن سياست تحريم و تهديد عليه ايران پاسخگو نبود و امروز ايران با همين سياست منطق بر بام دنيا نشسته است.
وي ادامه داد: امروز منطق ملت ايران در کانون توجه جهانيان است و به همين دليل جز رژيم صهيونيستي و بعضي از کشورهاي همسايه ساير کشورهاي دنيا از اين توافق خوشحال و از آن حمايت مي‌کنند.

دشمنان ايران، از توافق ناخشنودند
وي افزود: در اين فرصت بايد بخشي از آسيب‌هاي کشور را به‌موازات رفع تحريم‌ها ترميم کنيم و از اين موقعيت ممتاز بايد نهايت استفاده را ببريم تا افراطي‌ها و رژيم صهيونيستي بار ديگر در مقابل کشورمان ميدان‌دار نشوند و ما در اين زمان بايد بهره‌برداري‌هاي مناسب را از شرايط موجود به نفع اقتصاد کشور داشته باشيم.
معاون اول رئيس‌جمهور با يادآوري تجربه‌هاي تلخ کشورمان درگذشته اشاره داشت و گفت: فرصت‌هاي بسيار مناسب خوبي از آن کشور بود که متأسفانه فرصت سوزي‌هاي بي‌شماري کرديم و امروز افسوس اين مسأله را مي‌خوريم؛ زيرا حجم بالاي درآمدهاي ارزي در کشور به‌جاي آنکه به فرصت تبديل شوند به مشکلي بزرگ براي کشور تبديل شد.

خصوصي‌ها واقعيت اقتصادند
وي افزود: بخش خصوصي واقعيت اقتصاد کشور است در دوران جنگ دولت‌ها تصميم‌گيرنده هستند و بيشتر از به دنبال اقتصاد گذرا هستند و اقتصاد آزاد را پيگيري نمي‌کنند. در شرايطي تحريم‌ها، جنگي عليه اقتصاد ايران بود و همه بخش‌هاي اقتصادي را مورد هدف قرار داده بود.
جهانگيري تصريح کرد: در آن شرايط بانک‌هاي ما حق جابه‌جايي پول را نداشتند مگر در بانک‌هاي خاص و با شرايط تحميلي غرب، حمل‌ونقل دريايي و هوايي دچار انواع گرفتاري‌ها بود، بيمه‌ها بسيار مشکل‌آفرين شده بود و حتي شهروندان ايراني خارج نشين نيز دچار تحريم شده بودند و حتي اجازه گشودن حساب نداشتند.
وي اضافه کرد: در اين دوران يکي از اقداماتي که بايد دولت انجام مي‌داد تصميماتي مبني بر کاهش فشار بر مردم بود.

ديگر اجراي قوانين زمان تورم، کارساز نيست
معاون اول رئيس‌جمهور درباره دور زدن تحريم‌ها و بعضي از مصوبات مختص آن زمان نيز اشاره‌اي داشت و گفت: يکي از نخستين اقدامات دولت که در دوران پس از تحريم بايد به آن توجه ويژه داشته باشد لغو مصوبه‌هايي بود که اقتصاد در شرايط تحريم مجبور به اجراي آن بود اما امروز که ديگر دور زدن تحريم‌ها نياز چندان اقتصاد نيست بايد اين مصوباتي که شايد دامن‌گير اقتصاد باشد را لغو و به دنبال بهبود فضاي کار باشيم.

بانيان فساد، مدعي شدند
معاون رئيس‌جمهور با اشاره به اين که امروز برخي از افرادي که درگذشته باعث ايجاد فساد در کشور شده‌اند، امروز مدعي هستند، اظهار کرد: متأسفانه امروز عده‌اي از بانيان فساد هنوز مدعي و طلبکار هستند و کسي که امضا کرده است تا دو ميليارد و 700 ميليون دلار پول در اختيار کسي قرار گيرد امروز به‌جاي آن‌که شرمنده باشد و از مردم عذرخواهي کند، طلبکار است.
وي ادامه داد: متأسفانه در زمان تحريم‌ها، تصميماتي اخذ شد که پيرو آن عده‌اي سودجو از اين شرايط سوءاستفاده کرده‌اند وعده‌اي پول‌هاي کشور را دريافت کردند اما دريافت اين پول‌ها منجر به اقدامات اقتصادي به نفع کشور نشد و آن‌ها اقداماتي را که تعهد کرده بودند را انجام ندادند و ما امروز از آن‌ها مي‌خواهيم ارزي را که گرفته‌اند بازگردانند، اما در اين راستا اقدام نمي‌کنند و البته دولت تلاش دارد تا آنجا که مي‌تواند اين مسائل را بازگو نکند اما پيگيري‌هاي لازم را انجام خواهد داد.
جهانگيري با تاکيد بر اين که پيگيري فسادهاي جزئي نيز از اهميت برخوردار است خاطرنشان کرد: براي همين موضوع است که دولت در راه‌اندازي دولت الکترونيک تاکيد مي‌کند و در همه وزارتخانه‌ها گروه‌هايي را مشخص کرده‌ايم تا نقاط فساد خيز را شناسايي کنند و ما در زمينه رفع مشکلات اقدام کنيم.

دولت چابک نيست و بزرگ‌شده است
جهانگيري با قبول آنکه امروز دولت نسبت به گذشته، بزرگ‌تر شده است اذعان کرد: متأسفانه دولت به خاطر تصميمات گذشته بزرگ‌شده است و ما نيازمند دولت چابک و توانمند و با تصميم‌گيري‌هاي خوب هستيم، ايران نياز به سرمايه‌گذاري دارد؛ چراکه ما درگذشته 9 درصد سهم توليد نفت دنيا را داشتيم که به دلايلي کاهش يافت و امروز نيز وضعيتمان در اين زمينه روشن است.
وي افزود: خوشبختانه ميدان‌ها مشترک نفت و گاز و پتروشيمي طرح‌هاي آماده‌اي دارند که راه‌اندازي آن‌ها مي‌تواند دستاوردهاي خوبي براي ما داشته باشد و در اين رابطه بخش خصوصي بايد در شرايط به‌دست‌آمده فعال شود و اجازه ندهد سهمش کوچک شود.

بايد بار ديگر وارد رتبه ريسک شويم
معاون اول رئيس‌جمهور بابيان اين که متأسفانه ايران حتي از رتبه‌بندي ريسک بيرون آمده است و بايد در اين زمينه دولت اقدامات لازم را انجام دهد گفت:‌دولت تمام تلاش و توان خود را به کار مي‌گيرد که ظرف دوره‌ي 4 ماهه بتواند پيش‌نيازهاي لازم را براي فعاليت‌هاي اقتصادي فراهم کند.
وي بابيان اين که ايران امروز مي‌تواند حتي براي تکان دادن اقتصاد اروپا در منطقه بازار خوبي فراهم کند تصريح کرد: در شرايطي که امروز ايران دارد شرکت‌هاي اروپايي علاقه‌مند به همکاري با ما هستند و خودشان به‌خوبي مي‌دانند که بايد با ايران کار مشترک داشته باشند و فقط به دنبال فروش کالا در کشور ما نباشند و آقاي فابيوس نيز در سفري که اخيراً به ايران داشتند بر اين نکته تاکيد کردند.

اتاقي‌ها دست‌به‌کار شوند
جهانگيري گفت: دولت حتماً به دنبال يکسان‌سازي نرخ ارز و يک‌رقمي شدن تورم است و اقدامات لازم را انجام مي‌دهد و به‌خوبي مي‌داند مديريت شرايط پساتحريم بسيار دشوار است و اگر دقت نشود اين فرصت به تهديد تبديل خواهد شد.

چشم‌داشتي به منابع آزادشده نداريم
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اين که منابعي که آزاد مي‌شود بايد به‌خوبي مديريت شود و دولت هيچ چشم‌داشتي به منابع ارزي بانک مرکزي ندارد افزود: دولت به دنبال تبديل کردن منابع ارزي بانک مرکزي به ريال نيست و چشم‌داشتي به آن ندارد.
وي همچنين به اهميت توجه به طرح‌هاي خصوصي‌سازي عمراني اشاره کرد و گفت: براي اجراي طرح‌هاي عمراني مصمم هستيم آن‌ها را با سهل‌ترين شرايط به بخش خصوصي واگذار کنيم.
جهانگيري با تاکيد بر اين که توليداتي بايد موردحمايت قرار گيرد که براي صادرات است اظهارکرد: شعار پس از تحريم بايد افزايش توليد و افزايش صادرات باشد و بايد به توليد صادرات گرا توجه کنيم. در اين راستا بازار عراق نيز فرصت خوبي است که نبايد از آن غافل شويم.

بايد براي فراگير شدن استفاده از توليد ملي، فرهنگ‌سازي کنيم
جهانگيري همچنين بر اهميت اشاعه فرهنگ استفاده از توليدات داخلي تاکيد کرد و گفت: قانون جذب و حمايت از سرمايه‌گذاران خارجي نيز قانون خوبي است که اگر نکات و موانعي داشته باشد بايد اصلاح شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن