تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821083495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم کم خاورميانه از مصرف انرژي آبي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ مرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۴۷ب.ظ)
سهم کم خاورميانه از مصرف انرژي آبي جهان موج - مصرف انرژي الکتريکي توليد شده به روش هيدروالکتريک در منطقه خاورميانه تنها ۰.۶ درصد از مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در جهان است.
به گزارش خبرگزاري موج، هيدروالکتريک يا توليد انرژي الکتريکي از انرژي پتانسيل گرانشي آب، فرايندي است که در آن با استفاده از نگه‌داشتن آب پشت يک سد و افزايش انرژي پتانسيل آن، از اين انرژي براي توليد انرژي الکتريکي استفاده مي‌شود. در اين فرايند، از توربين‌هاي آبي براي انتقال انرژي آب به مولدها استفاده مي‌شود.
مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در جهان (تبديل براساس معادل حرارتي يک بشکه نفت خام و با فرض ۳۸ درصد راندمان تبديل در يک نيروگاه حرارتي مدرن) از سال ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ از ۶۳۵.۲ ميليون تن معادل نفت خام در سال به ۸۷۹ ميليون تن افزايش يافته و داراي رشد ۳۸.۴ درصدي است.
مجموع انرژي مصرفي توليدشده در جهان از محل سوخت‌هاي فسيلي شامل نفت و گاز و زغال‌سنگ و همچنين انرژي هسته‌اي و هيدروالکتريک و انرژي‌هاي تجديد پذير و زيستي از سال ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ از ۱۰۵۵۶.۵ ميليون تن معادل نفت خام در سال به ۱۲۹۲۸.۴ ميليون تن در روز افزايش يافته است.
بر اين اساس، ملاحظه مي‌شود سهم مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک از مجموع کل انرژي مصرفي توليدشده از منابع مختلف در جهان، از سال ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ از ۶. ۰ درصد به ۶.۸ درصد افزايش يافته است.
برابر آخرين آمارهاي منتشر شده توسط BP، در طي دوره ده ساله ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در منطقه آمريکاي شمالي از ۱۴۳.۶ ميليون تن معادل نفت خام به ۱۵۳.۵ ميليون تن رسيده است.
با وجود اين افزايش، سهم اين منطقه به دليل رشد بيشتر توليد انرژي الکتريکي از طريق هيدروالکتريک در مجموع کشورهاي آسيا و اقيانوسيه، در مجموع مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در مناطق مختلف جهان از ۲۲.۶ درصد به ۱۷.۵ درصد کاهش نشان مي‌دهد.
در همين دوره، مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در منطقه آمريکاي جنوبي و مرکزي نيز از ۱۳۳.۸ ميليون تن معادل نفت خام به ۱۵۵.۴ ميليون تن معادل نفت خام افزايش پيدا کرده است.
سهم اين منطقه همانند منطقه آمريکاي شمالي باوجود افزايش توليد انرژي الکتريکي از محل هيدروالکتريک از ۲۱.۱ درصد به ۱۷.۷ درصد از مجموع مصرف انرژي توليدشده به روش هيدروالکتريک در مناطق مختلف جهان کاهش يافته است.
در ده سال گذشته، مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در منطقه اروپا و اورآسيا نيز با وجود افزايش از ۱۷۹.۹ ميليون تن معادل نفت خام به ۱۹۵.۷ ميليون تن با کاهش سهم در مجموع انرژي مصرفي توليدشده از محل هيدروالکتريک در جهان روبرو بوده است.
سهم اين منطقه از ۲۸. درصد به ۲۲.۳ درصد از مجموع مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در جهان کاهش نشان مي‌دهد.
ادامه بررسي آمارهاي منتشره نشان مي‌دهد، مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در منطقه خاورميانه در دوره ده ساله مورد بررسي، به دليل خشکي و دماي بالا و محدوديت‌هاي آبي و منابع غني نفت و گاز و امکان استفاده از انرژي‌هاي خورشيدي و بادي و نيز بارش‌هاي اندک و مسائل زيست‌محيطي با تغييرات اندکي روبرو بوده و همچنان سهم ناچيز خود را حفظ کرده است.
مصرف انرژي الکتريکي توليدشده به روش هيدروالکتريک در منطقه خاورميانه از سال ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ از ۴ ميليون تن معادل نفت خام به ۵.۲ ميليون تن معادل نفت خام (حدود ۰.۶ درصد از مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در جهان) افزايش يافته است.
در منطقه آفريقا نيز همانند خاورميانه و با شرايط آب و هوايي تقريبا مشابه، در ده سال گذشته، مصرف انرژي توليدشده به روش هيدروالکتريک تنها از ۱۹, ۸ ميليون بشکه معادل نفت خام به ۲۷.۵ ميليون تن (حدود ۳.۱ درصد از مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در جهان) افزايش نشان مي‌دهد.
افزايش اندک مصرف انرژي توليدي به روش هيدروالکتريک يا آبي در مناطق مختلف جهان در سال‌هاي گذشته در حالي است که در مجموع کشورهاي آسيا و اقيانوسيه مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک از سال ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ از ۱۵۴, ۲ ميليون تن معادل نفت خام به ۳۴۱.۶ ميليون تن افزايش نشان مي‌دهد و سهم اين منطقه با رشدي چشم افسا از ۲۴.۳ درصد به ۳۸.۹ درصد از مجموع مصرف انرژي توليد شده به روش هيدروالکتريک در جهان افزايش نشان مي‌دهد.
چنان که ملاحظه مي‌شود، آمارهاي منتشره حاکي از اين است که تنها منطقه آسيا و اقيانوسيه است که بيشترين تغييرات مثبت را در طي ده سال گذشته در افزايش سهم از مصرف انرژي توليد شده باروش هيدروالکتريک دارا بوده است.
در ديگر مناطق جهان استفاده از انرژي هيدروالکتريک به دلايلي مانند «احتمال ايجاد چالش‌هاي زيست‌ محيطي، احتمال ايجاد تغييرات در اقليم سرزميني، احتمال ايجاد اختلال در زيست‌بوم‌ها (مانند آنچه در درياچه اروميه و ديگر درياچه‌هاي ايران رخ داد)، امکان استفاده از انرژي بادي و خورشيدي که از تخريب‌هاي زيست‌محيطي و زيست بومي کمتر برخوردار است، کمبود آب و وجود اقليم‌هاي خشک و کم بارش که بايد با حساسيت بالا آب‌هاي زيرسطحي در اين مناطق مديريت شود، مسائل مالي و يا ترکيبي از اين موارد) از رشدي درخور برخوردار نبوده است.
در اين ميان منطقه خاورميانه و آفريقا از جمله مناطقي هستند که مديريت آب بايد با بالاترين درجه حساسيت در آن مورد بررسي قرار گرفته و بدون برنامه‌ريزي نسبت به احداث سد و يا حفر چاه‌هاي عميق اقدام نشود.
هرگونه اقدام مطالعه نشده در اين مناطق مي‌تواند خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري را به بار آورد و به نابودي اقليم‌هاي سرزميني و حيات گياهي و جانوري و تغييرات شديد آب و هوايي منجر شده و کوچ روستانشينان را به شهرها به شکلي باور نکردني سرعت بخشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن