تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806866738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفس های دوباره زندگی در مدرسه حیاتی کرمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نفس های دوباره زندگی در مدرسه حیاتی کرمان کرمان - ایرنا - مدتی است که نفس های زندگی بر پیکر بی جان مدرسه حیاتی کرمان دمیده شده و حیات دوباره در این اثر تاریخی رخنه کرده و نامش را سر زبان ها انداخته است.


به گزارش ایرنا، در ادامه مرمت و بازسازی آثار تاریخی کرمان در دولت تدبیر و امید که با باغ فتح آباد کرمان و بافت قدیم شهر آغاز شد، مرمت مدرسه حیاتی کرمان نیز در حال انجام است و عنقریب به سرانجام می رسد.
این مدرسه که حدود 45 سال بدون استفاده و به خرابه ای تبدیل شده بود، حالا با همت ویژه استاندار کرمان بازسازی شده و زندگی جدیدی را آغاز کرده است.
قرار است بازسازی این مدرسه تا شهریور ماه امسال پایان یابد و از آن به عنوان موزه تاریخ کرمان بهره برداری شود.
ساختمان مدرسه حیاتی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در مسیر بازار بزرگ و در محدوده بازار وکیل کرمان واقع شده؛ این اثر در مهرماه سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت و گو با ایرنا در رابطه با این مدرسه گفت: سال ها پیش که این مدرسه خرابه ای بیش نبود، اقدامات استحکام بخشی آن را انجام دادیم اما در ادامه برای نازک کاری ها و مرمت تزیینات این مدرسه با کمبود اعتبار روبرو شدیم.
حسن موحدی با اشاره به سر در زیبای این مجموعه اظهار کرد: خوشحالیم که با همت مسوولان استان و توافق با شهرداری کرمان سرانجام تصمیمی برای مرمت و بازسازی این مدرسه گرفته شد.
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری کرمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پس از اینکه بازسازی این مدرسه از دی ماه سال 93به شهرداری سپرده شد، خارج کردن نخاله های ناشی از خرابه ها و آماده کردن آن برای بازسازی مدت دو ماه به طول انجامید.
محمدرضا عسگری خاطرنشان کرد: عکس برداری ها و طرح هایی بر اساس طرح قدیم این مجموعه تهیه شد و در مرحله اول برای استحکام بخشی و استفاده از مصالح مورد نظر، سفارش قالب گیری و ساخت آجر را به استان های اصفهان و یزد داده شد.
وی ادامه داد: پس از تهیه این مصالح، ترمیم در چند مرحله از جمله جانمایی تاسیسات و سیستم های گرمایش و سرمایش، روشنایی و نورپردازی این مدرسه انجام شد.
عسگری خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی به دلیل اینکه قرار بود از این مدرسه به عنوان موزه شهر کرمان استفاده شود مسائل امنیتی از جمله نصب دوربین ها، سیستم های اطفای حریق و اعلام خطر در نظر گرفته شد.
وی در رابطه با مرمت این بنا ادامه داد: سه ایوان و حیات مدرسه، کلاس های مدرسه و ورودی زیبا و ویژه ای که دارد در این مرمت مورد توجه قرار داشت.
عسگری اظهار کرد: سقف های این مجموعه شکاف های زیادی داشت که به صورت فنی مهارکشی شدند و همچنین تزیینات داخلی ساختمان از جمله گچ کاری ها مانند همان نقوش گذشته مرمت شد.
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری کرمان با بیان اینکه اینک در پایان کار هستیم، بیان کرد: در مجموع کار توسط سه شرکت انجام شد و حدود پنج ماه است که به صورت مداوم اقدامات بازسازی در حال انجام است.
وی گفت: در مرحله بعد چیدمان وسایل موزه انجام می شود که در این رابطه طرح هایی را از میراث فرهنگی و شهرداری دریافت و جانمایی بخش های مختلف موزه را تعریف کرده ایم.
عسگری افزود: در این موزه آثار کرمان در سه دوره پیش از اسلام، اسلام و بعد از انقلاب اسلامی ایران به نمایش درخواهد آمد و در بخشی از موزه با توجه به فضایی که در اختیار داریم 12 سردیس از مشاهیر کرمان ساخته و نصب خواهد شد.
وی بیان کرد: قرار است این مدرسه هشتم شهریورماه سال جاری همزمان با هفته دولت مورد بهره برداری قرار گیرد.
عسگری افزود: در مجموع برای مرمت هزار و 200 مترمربع مساحت مدرسه حیاتی 11میلیارد ریال اعتبار برآورد شده بود که شهرداری و استانداری کرمان آن را تامین کنند که تاکنون حدود سه میلیارد ریال آن را به ما پرداخت کرده اند.
وی ادامه داد: قبل از آغاز کار بازسازی، بادادن یک زمین معوض، مالکیت مدرسه حیاتی از آموزش و پرورش شهرداری منتقل شد تا توانستیم کار را آغاز کنیم.
مدیر مرکز کرمان شناسی نیز در رابطه با این مدرسه گفت: عملکرد مدرسه حیاتی در آغاز بانک شاهنشاهی یا بانک شاهی بود؛ بانک شاهنشاهی ایران به موجب امتیاز سال 1267هجری خورشیدی در ایران به انگلیس داده شد.
محمدعلی گلاب زاده خاطرنشان کرد: حدود سال 1312هجری شمسی بانک شاهنشاهی که تعطیل شد، این مکان به عنوان مدرسه حیاتی فعالیت خود را آغاز کرد.
وی تصریح کرد: البته مدتی این بانک به عنوان اداره صنایع دستی فعالیت می کرد و مدت ها این مدرسه تعطیل شده بود.
وی اظهار کرد: مهم و قابل توجه این است که این مدرسه به عنوان یکی از مراکز قدیمی و مهم شهر کرمان بازسازی شده و تعیین کاربری آن بحث دیگری است.
مدیر مرکز کرمان شناسی تصریح کرد: از خرابه های این مدرسه تعداد زیادی اسناد و مدارک تاریخی در سال 1356 جمع آوری شد و اکنون در سازمان اسناد ملی و مرکز کرمان شناسی نگهداری می شوند.
گزارش: از سودابه سرلک
7443/1860



11/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن