تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799151726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دغدغه تأمين معيشت دليل بازگشت ۹۰۰ هزار بازنشسته به بازار کار


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۳۴ق.ظ)
دغدغه تأمين معيشت دليل بازگشت ۹۰۰ هزار بازنشسته به بازار کار موج - ساير رسانه ها؛ دغدغه تأمين معيشت، به هم خوردن دخل‌وخرج، ميل به حضور در اجتماع و انتقال تجربه؛ دلايلي هستند که ۹۰۰ هزار بازنشسته را به بازار کار برگردانده و آن‌ها را در يک رقابت جدي با جوانان جوياي شغل قرار داده است.
مهر نوشت:
دغدغه تأمين معيشت، به هم خوردن دخل‌وخرج، ميل به حضور در اجتماع و انتقال تجربه؛ دلايلي هستند که ۹۰۰ هزار بازنشسته را به بازار کار برگردانده و آن‌ها را در يک رقابت جدي با جوانان جوياي شغل قرار داده است.
کارشناسان بازار کار عقيده دارند سال‌هاست بازار کار کشور دچار تحولاتي شده و تغيير رفتار شاغلان و جويندگان کار باعث شده است تا رفت‌وآمدهاي عجيبي در اين بازار شکل بگيرد. در گذشته افراد که به سن بازنشستگي مي‌رسيدند، از بازار کار به‌ صورت کامل و قطعي خارج مي‌شدند.
بازنشستگان تا همين يکي دو دهه گذشته، پس از ۳۰ سال اشتغال ديگر به کار برنمي‌گشتند، ولي؛ تغييرات زندگي، افزايش هزينه‌ها، پايين بودن حقوق بازنشستگي در مقابل مخارج و همچنين علاقه به ادامه فعاليت اقتصادي و اجتماعي باعث شده است تا امروزه هزاران بازنشسته پس از طي دوران اشتغال ۳۰ ساله خود، از اين فضا خارج نشوند و تلاش کنند تا در فعاليت‌هاي اقتصادي باقي بمانند.
سن فعاليت اقتصادي در ايران بر مبناي استانداردهاي شناخته شده آماري ۱۰ تا ۶۵ سال است و معمولا فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي افراد در اين سنين شکل مي‌گيرد. اشتغال رسمي و جدي قريب به اتفاق افراد از ۲۵ سالگي به بعد شروع مي‌شود و آن‌ها معمولا تا رسيدن به سن بازنشستگي که ۵۵ تا ۶۰ سالگي است، در بازار کار کشور حضور خواهند داشت.
از سويي، بررسي آمارهاي مربوط به بيکاري جوانان نيز نشان مي‌دهد در حال حاضر بيش از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر جوان زير ساله که نيمي از آن‌ها را فارغ‌التحصيلان دانشگاهي تشکيل مي‌دهند، منتظر ورود به بازار کار هستند و به دليل نبود فرصت‌هاي شغلي، امکان اشتغال آن‌ها فراهم نيست. بسياري مي‌گويند اگر بازنشستگان از بازار کار خارج شوند، زمينه اشتغال دستکم يک‌ميليون نفر از جويندگان جوان شغل فراهم مي‌شود.
همچنين عنوان مي‌شود به دليل حضور طولاني مدت بازنشستگان و افراد سن بالا در بازار کار، فضاهاي خالي کمتري براي جذب نيروي جديد وجود دارد. از اين‌رو، کشور با صف شلوغ‌تري براي بيکاري مواجه است. ظاهرا نيز شرايط به نحوي است که بازنشسته‌ها خيال رفتن از بازار کار را ندارند و مي‌خواهند به فعاليت خود ادامه بدهند.
کارشناسان بازار کار عقيده دارند، علاوه بر مسائل و مشکلات اقتصادي بازنشسته‌ها، يکي ديگر از دلايلي که باعث ادامه حضور بازنشستگان در بازار کار شده، تمايل کارفرمايان به جذب آن‌ها است. کارفرمايان فکر مي‌کنند بازنشسته‌ها خرج کمتري دارند، اما؛ تجربه و مهارتشان در کار بالا است. آن‌ها نيازي به بيمه شدن ندارند و توقعات کمتري از کارفرمايان خواهند داشت.
همچنين بازنشستگان در اغلب مشاغل نيازي به آموزش و صرف هزينه توسط کارفرمايان ندارند و به‌صورت کلي در بسياري از موارد حقوق و دستمزد پايين‌تري نسبت به نيروهاي جديد و تازه وارد دريافت مي‌کنند. به بيان ديگر، نگاه بازنشستگان به کار پس از دوران ۳۰ ساله فعاليت اقتصادي، نوعي بهره‌مندي نسبي از درآمد براي تقويت نيازهاي مالي زندگي است.
استفاده از بازنشستگان با ديدگاه‌هاي ياد شده در طول سال‌هاي گذشته در برخي مشاغل تخصصي مانند؛ بانکداري رواج داشته و امروز بسياري از مديران شعب بانک‌هاي تازه وارد به بازار پول کشور را بازنشستگان شبکه بانکي تشکيل مي‌دهد.
نگاهي به آمارهاي ارائه شده از سوي وزارت کار درباره اشتغال بازنشستگان نشان مي‌دهد بر اساس آخرين سرشماري رسمي کشور، ۹۰۰ هزار نفر بازنشسته پس از طي دوران اشتغال ۳۰ ساله خود و بازنشستگي، دوباره براي کار به فعاليت‌هاي اقتصادي برگشته‌اند.
تحليل اين است که داوطلب شدن افراد با سن ۶۵ سال و بيشتر براي کار نشان‌دهنده اين است که سالمندان پس از بازنشستگي در بسياري از موارد ادامه فعاليت خواهند داد. بر همين اساس، از ۹۰۰ هزار نفر بازنشسته‌اي که به کار برگشته‌اند، بيش از ۷۸۸ هزار نفر مرد و ۱۱۱ هزار نفر نيز زن هستند.
در واقع مشارکت بازنشستگان در بازار کار مي‌تواند به دلايلي مانند؛ انتقال تجربه، اجبار براي رفع نيازهاي اقتصادي و مشارکت در فعاليت‌ها باشد. نکته حائز اهميت اين است که در حال حاضر حدود ۱۱ هزار نفر از بازنشستگان و افراد بالاي ۶۵ سال در مشاغل قانون‌گذاري فعاليت دارند و مقامات عالي رتبه و مديران را تشکيل مي‌دهند.
در حال حاضر، ۹۳.۷ درصد از بازنشستگاني که به کار برگشته‌اند، در بخش خصوصي فعاليت دارند، همچنين ۵۴.۹ درصد بيکاران ۶۵ ساله و بيشتر داراي مدرک ليسانس هستند، ۲۳.۴ درصد فوق‌ديپلم و ۲۱.۸ درصد فوق‌ليسانس و دکتري دارند.
درباره بازنشستگان زن بالاي ۶۵ سال، مي‌توان گفت نرخ مشارکت اقتصادي آن‌ها که از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ روند کاهشي داشت، به يک‌باره در مدت ۵ سال تا ۱۳۹۰ دو برابر شد که نشان‌ دهنده جنب و جوش زنان بازنشسته براي ورود دوباره به بازار کار است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن