محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828738483
تئاتر عروسکی نیازبه مخاطب بیشتری دارد
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: تئاتر عروسکی نیازبه مخاطب بیشتری دارد خبرگزاری پانا: تئاتر عروسکی از دیر باز به عنوان یک شاخه نمایشی مورد توجه بشر و علاقه مندان به هنر بوده است/در بسیاری از کشورها و به ویژه در تئاتر شرق نمایش عروسکی برگ های مهمی از تاریخ هنر را به خود اختصاص داده اند/گفتگوبا عوامل اجرایی نمایش شاد و موزیکال «دیوا...آدما»
۱۳۹۴ شنبه ۱۰ مرداد ساعت 11:13
به گزارش خبرگزاری پانا، قصه های تئاترهای عروسکی عنصری ثابت در فرهنگ عامه این کشورها بوده اند و مردم برای تماشای آنها تمایل و انگیزه فراوان داشته اند/عروسک های معروف متون نمایشی نیز نامی آشنا برای علاقه مندان به فرهنگ بوده است و انگار در دوران گذشته عروسک ها برای خود یک پا سوپر استار بوده اند. در دنیای معاصر نیز که افراد برای فرار از زندگی ماشینی بیش از هر زمان دیگر نیازمند رویا و فانتزی هستند، نمایش عروسکی دارای جایگاهی مهم و ارزشمند است/نمایش عروسکی یکی از پردرآمدترین شاخه های هنری هستند و حتی در کشورهایی که میزان مخاطب فرهنگی کم است باز هم تئاتر عروسکی رونق دارد. تاریخ نمایش ایران نیز در سالیان متمادی شاهد رونق حوزه نمایش عروسکی بوده است، تئاتر عروسکی همواره جزئی از زندگی مردم بوده است وعلاقه عمومی نسبت به این شاخه هنری وجود داشته است. اگر قرار باشد هنر و سرانه فرهنگی یک جامعه را بررسی کنیم باید به سراغ نمایش عروسکی برویم و اگر اتفاقا در جامعه ای رونق مخاطب تئاتر عروسکی را شاهد باشیم دلخوش خواهیم بود که چراغ فرهنگ روشن است. میزگرد تئاتر شیراز اما در مقابل یک زنگ خطر فرهنگی را هم باید تصور کنیم و آن نبود و یا کمبود مخاطب تئاتر عروسکی است که معنایش روشن و واضح از رکود فرهنگی خبر می دهد. این روزها در شهر کتاب شیراز یک اتفاق خوب فرهنگی رقم خورده است، جوانان تحصیل کرده تئاتری به سراغ یک حکایت کهن ایرانی رفته اند و با استفاده از فرم محبوب عروسکی ایرانی نمایش شاد و موزیکال «دیوا...آدما» را اجرا کرده اند. نمایشی که مورد تایید و تحسین جدی مخاطبانش قرار گرفته است و هرکسی کار را دیده متن، کارگردانی،آهنگسازی، عروسک گردانی، طراحی صحنه، طراحی عروسک، نورپردازی و ...این نمایش موفق را پسنیده است. این نمایش کاری از گروه تئاتر «مسیت» است به سرپرستی سید ایمان طباطبایی و آهنگسازی حسین علی عسگری و هنرمندی تعداد فراوانی عروسک گردان و صدا پیشه. نمایش را شهرزاد بداغی کارگردانی کرده است که کار این کارگردان جوان مورد توجه بسیاری از منتقدان و مخاطبان قرار گرفته و متن خوب اثر را نیز امیر بهبود نیا همسرش نوشته است که اتفاقا قلم محکم او نیز به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. شهرزاد بداغی، امیر بهبود نیا، مهسا علمدارو حدیث خادمی از عروسک گردان های موفق کار به بهانه به روی صحنه رفتن این تئاتر، مهمان میزگرد مهر بوده اند و از نمایش دیوا میتونن خوب باشن و آدما چه جوری بد میشن؟ گفتند و البته از مظلومیت تئاتر در شیراز، در شهری که حتی یک سالن استاندارد تئاتر ندارد درد و دل کردند. مهر: خانم بداغی چی شد که سراغ یک حکایت کهن ایرانی رفتید؟ بداغی: خوب این نمایشنامه را آقای بهبود نیا نوشته بودند و من وقتی خواندم دیدم به لحاظ دراماتیک و هم به لحاظ تصویری بار نمایشی خوبی دارد. پس در واقع از قبل سفارش شما نبوده و یا اینطوری که با همسرتان روی یک طرح کار کرده باشید؟ بداغی: نه، من در واقع نمایشنامه را زمانی که آماده بود خواندم، پس از خوندن به این نتیجه رسیدیم که با فرم عروسکی بهتر می توان کار را اجرا کرد و در این راستا صحبت هایی داشتیم. آقای بهبود نیا ابتدا برای مخاطبان ما داستان کار را تعریف کنید. بهبود نیا: نمایشنامه حکایت یک پادشاهی است که سه پسر دارد، پسر اول اهل زور و قدرت هست، پسر دوم اهل هوش و پسر سوم هم در واقع لوسی بچه آخری است.پدر برای معرفی جانشین خود یک مسابقه می گذارد و می خواهد که بچه هایش دزد باغ گیلاس را پیدا کنن که پسر وسطی با استفاده از هوش پیروز مسابقه است اما با توطئه برادر بزرگتر مواجه میشود و... مهر: چی شد که سراغ یک حکایت قدیمی رفتید؟ بهبود نیا: این حکایت را من از وقتی که بچه بودم از مادر بزرگم بسیار شنیده بودم. بعدها در کتاب کوچه مرحوم شاملو با اون روبرو شدم که البته در کتاب کوچه به گونه ای دیگر روایت شده، بر اساس این دو داشته ذهنی دوست داشتم به سراغ این حکایت بروم و در صحنه نمایش تجربه اش کنم و با آمیخته شدن با ذهنیت های خودم تبدیل شد به نمایشنامه ای که الان می بینید. از نتیجه کار راضی هستید؟ بهبود نیا: خیلی زیاد، متن در اجرا دوباره زنده شده و خوشبختانه مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است. خانم بداغی از زمان خواندن متن عوامل اجرایی در ذهنتان بودند؟ نه، پس از اینکه قرار شد به شکل عروسکی اجرای کنیم با دوستانی تماس گرفتیم و دوستان هم هرکدام معرف بقیه دوستان شدند. از گروه اجرایی راضی هستید؟ بداغی: واقعا راضی هستم یک گروه صمیمی و خوب که همه کارشان را بلد بودند و همکاری خوبی شکل گرفت. بهبودنیا: در واقع یکی از عناصری که به شکل گیری کار کمک کرد همین موضوع حرفه ای بودن بچه ها بود.در واقع هر کسی کار خودش را خوب بلد بود. شیوه کار و تمرین چگونه بود؟ بداغی: ما کار را به صورت پلی بک اجرا می کنیم، یعنی در واقع ابتدا با صداپیشه ها تمرین کردیم و در استودیو صداها را ضبط کردیم، بعد با عروسک گردان ها استارت زدیم، در واقع هر عروسک در کار دو تا عروسک گردان دارد. مهر: طراحی عروسک ها چگونه بود؟ بداغی: با آقای بهبود نیا طرح عروسک ها را آماده کردیم و خانم رسولی زحمت ساخت آنها را کشید، عروسک ها در واقع نوع تازه ای است. بهبود نیا: نکته مهم در کار همین طراحی و ساخت متفاوت عروسک هاست. خانم علمداری و خادمی شما هم که سابقه خوبی در عروسک گردانی دارید با این موضوع موافقید؟ علمدار: بله در واقع طراحی و اجرای عروسک ها یک کار بدیع و تازه است که قبلا در صحنه عروسکی ندیدیم. خادمی: این تازگی طراحی و اجرایی عروسکی در واقع به شکل کار کمک خوبی کرده است... خانم خادمی کمی از نحوه همکاری با این کار بریمان بگویید. خادمی: من از زمان شکل گیری پی رنگ کار با قصه آشنا شدم و بعد هم که نمایشنامه را خواندم به نظرم کاری خوب آمد. از نتیجه کار راضی هستید؟ خادمی: بله کاری خوبه که همکاری خوبی درش صورت گرفت، تیم عروسک گردانی هم در واقع تلاش خوبی داشت اما نکته مهم نبود مخاطب است، در واقع وقتی مخاطب کم باشه انرژی کار گرفته میشود. به نظرتان این کمبود مخاطب در تئاتر طبیعی است؟ خادمی: البته که نه، تئاتر عروسکی در همه دنیا یک شاخه پر طرفدارهست که مخاطب زیاد دارد، اما نمی دانم چرا در شیراز در تئاتر شاهد کمبود مخاطب هستیم که این اصلا خوب نیست. علمداری: نبود مخاطب در تئاتر عروسکی یک زنگ خطر محسوب می شود، در واقع در تمام دنیا ما شاهد هستیم که تئاتر عروسکی گونه ای مهم و با گیشه موفق است البته خود بچه های تئاتر هم باید بیشتر حمایت کنند اما متاسفانه می بینیم که این حمایت ها کم شده است. خانم علمداری از همکاری با این کار راضی هستید؟ علمدار: بله، به خصوص عروسک خودم به نظرم در اجرا بسیار راضی کننده بوده، نکته مهم در این کار بخش دیالوگ ها و زحمت صداپیشه هاست، در واقع حس خوبی در صداها وجود داره و بار آکسون گذاری و حس گذاری بسیار خوب انجام شده که به من عروسک گردان کمک می کند. خانم خادمی شما هم به این موضوع اعتقاد دارید؟ خادمی: بله ،در واقع زحمت صدا پیشه ها به ما در اجرا کمک خوب و فراوانی کرده است.... آقای بهبود نیا برگردیم به موضوع مخاطب؛ به نظر شما این کمبود مخاطب به چه دلیل اتفاق افتاده؟ بهبود نیا: خوب شیراز همواره نامی مهم در هنر بوده و همیشه برای ما این شهر اهمیت داشته و من که از اصفهان برای دانشگاه ادبیات نمایشی به شیراز آمدم بسیار امیدوار بودم اما متاسفانه زیر ساخت ها مهیا نیست، شما در شیراز یک سالن استانداردخوب ندارید، در واقع سالن ها یا پلاتو هستن و یا البته سالن اجتماعات، هر چند که عوامل مهم دیگر نیز موثر است. خانم بداغی، نظر شما چییست؟ بداغی: خوب یک بخش کار به مباحث زیر ساختی برمی گردد، مباحثی که بی تاثیر نیست، البته مسائل اقتصادی و تبلیغات و هم مهم هستند اما هیچ کدام از این ها دلیل موجهی برای نبود مخاطب نیست. خانم بداغی کار بعدی گروه چیست؟ بداغی: ما در حال آماده کردن نمایش «چایی در راند آخر آماده میشه» به کارگردانی آقای بهبود نیا هستیم برای جشنواره تئاتر استانی که من بازی می کنم. آقای بهبود نیا روند اون کار چطور پیش می رود؟ بهبود نیا: خوب تمرینات خوب پیش رفت و امیدوارم اجرای خوبی در جشنواره ستانی داشته باشیم. بداغی: البته این نمایش را هم برای جشنواره تئاتر کودک همدان و هم برای جشنواره یونیمار شرکت می دهیم. خانم خادمی شما باز هم در حوزه عروسکی فعال خواهید بود؟ خادمی: البته همانطور که می دانید که این حوزه علاقه و دغدغه من است. خانم علمداری شما نمایش موفق گاوچران های مفرغی را کارگردانی کرده بودید، قصد اجرای کار تازه ندارید؟ علمدار: خوب کار جدید نه ولی در صدد هستم همان نمایش را با میزانسن ها و تغیراتی جدید دوباره اجرا کنم البته بیشتر برای دامنه مخاطبی مدارس. مهساعلمدار، آنیتاخادمى، حدیث خادمى، رهاخواجویى، آزاده شفیعى، الهام شیرزاد، سعیدشیرمحمدى، محمدهاشمى، نیلوفرلطفى، فاطمه جمشیدى، سحرغضنفرى، ساقى محمدى، زهرازارع، الهه زارع، سماجهانشاهی، ستاره شفیعى، یاسمن جعفرى، ملیکایارى، زهرایعقوبى، مهتاب شجاعی، مهسارحیمى، شمین بیدشهرى عروسک گردانهای این نمایس عروسکی هستند و صداپیشگان را ابوالفضل بوستانى، امیربهبودنیا، پوریااحمدى، احسان محسنی، محمودخداوردى، آرمین حمدى پور، شهرزادبداغى تشکیل می دهند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]
صفحات پیشنهادی
کمبود مخاطب تئاتر عروسکی زنگ خطر فرهنگی شیراز
در میزگرد مهر مطرح شد کمبود مخاطب تئاتر عروسکی زنگ خطر فرهنگی شیراز شناسهٔ خبر 2870051 - چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ استانها > فارس شیراز- اعضای گروه تئاتر میست در میزگرد مهر نبود مخاطب تئاتر برای حوزه نمایش عروسکی را یک زنگ خطر فرهنگی می دانند خبرگزاری مهر – گروه استانحمايت از تئاتر به جذب مخاطبان به سالنها ميانجامد
حمايت از تئاتر به جذب مخاطبان به سالنها ميانجامد مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري نشست رسانهاي رپرتوآر ماه تئاتر استانها با اشاره به اينكه تئاتر به صرف خوب بودن نميتواند مخاطب را به سالن جذب كند گفت تئاتر در هر شرايطي بايد مورد حمايت قرار بگيرد نویسنده سپيدتاملی بر سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره تئاتر مسولان فرهنگی پیگیر مطالبات رهبری هستند؟/مخاطبین نمایشهای فع
تاملی بر سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره تئاترمسولان فرهنگی پیگیر مطالبات رهبری هستند مخاطبین نمایشهای فعلی چه کسانی هستند مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان طی سخنان جامع و کاملی که داشتند در بخشهایی در ارتباط با هنر نمایش صحبت کردند ایشان در بخشهایی گفتند متأسفانه در منمایش تئاتر عروسکی ˝ماهی سیاه کوچولو˝ با شیوه ترکیبی
نمایش تئاتر عروسکی ˝ماهی سیاه کوچولو˝ با شیوه ترکیبی خبرگزاری پانا کارگردان تئاتر عروسکی ˝ماهی سیاه کوچولو˝ گفت در اجرای این نمایش از شیوههای مختلف عروسکگردانی استفاده شده است ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد ساعت 12 28 به گزارش خبرگزاری پانا زهرا میرزایی با بیان اینکه نمایش عروسکی &quoدست از اسطورهسازی برداریم/ مخاطبانم با ماشین شاسی بلند به تئاتر نمیآیند
امیررضا کوهستانی مطرح کرد دست از اسطورهسازی برداریم مخاطبانم با ماشین شاسی بلند به تئاتر نمیآیند کوهستانی گفت دیگر دوره اینکه یک نفر پشت میز بنشیند و تمام طراحیها را به تنهایی برعهده داشته باشد و سپس عدهای طوطیوار آن را روی صحنه تکرار کنند گذشته است به گزارش خبرنگار ای«صندلی ها» تئاتر عروسکی نیست/ بگوییم یونسکویی نه ابزورد
طلیعه طریقی در گفتگو با مهر صندلی ها تئاتر عروسکی نیست بگوییم یونسکویی نه ابزورد شناسهٔ خبر 2863598 - پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۰ هنر > تئاتر طلیعه طریقی با اشاره به اینکه در اجرای صندلی ها به اشیا و احجام جلوه ای بصری داده است عنوان کرد به کار بردن واژه ابزورد برای آثپاسخ رسانه ملی به سلیقه مخاطبانش
پاسخ رسانه ملی به سلیقه مخاطبانش تاریخ انتشار چهارشنبه 31 تیر 1394 ساعت 16 50 | شماره خبر 2027362636417451949 تعداد بازدید 1 پ پ نمایش سریال های ایرانی و خارجی با ژانرهای مختلف نشان دهنده این است که تلویزیون می خواهد تابستانی متفاوت را برای مخاطبانش رقم بزند به گزارش خبرگزاگزارش فارس از نشست خبری تئاتر «آن طرف دریاها کجاست» باغبانی:در این تئاتر خلاقیت صد در صدی، فانتزی و
گزارش فارس از نشست خبری تئاتر آن طرف دریاها کجاستباغبانی در این تئاتر خلاقیت صد در صدی فانتزی و کاربردی بودن وجود دارد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ضعف در ساماندهی تماشاگران دارد 200 هنرمند همدانی در تئاتر فعالیت میکنندکارگردان تئاتر آن طرف دریاها کجاست ضعف در ساماندهی تماشاگبازگشت یک برنامه پر مخاطب به شبکه ورزش سیما
بازگشت یک برنامه پر مخاطب به شبکه ورزش سیما برنامه آنسوی نیمکت بعد از یک ماه تعطیلی دوباره روی آنتن شبکه ورزش خواهد رفت به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مشرق علي پوركياني تهيه كننده برنامه آنسوي نيمكت گفت برنامه آنسوي نيمكت از پنجشنبه شب ايبیشترین فشار از افزایش قیمتها متوجه اقشار محروم جامعه میشود
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۳ نماینده کهگیلویه و بهمئی با انتقاد از آنچه افزایش روز افزون قیمتها خواند گفت که این رویه بیشترین فشار اقتصادی را به اقشار محروم جامعه وارد میکند که لازم است مسئولان برای جلوگیری از این افزایش قیمتها تمهیدات لازم را میاندیشند به گزارش خبرنگار پارلحمايت از واحدهاي توليدي با جديت بيشتري دنبال ميشود
۳۱ تير ۱۳۹۴ ۱۵ ۵۳ب ظ وزير صنعت معدن و تجارت حمايت از واحدهاي توليدي با جديت بيشتري دنبال ميشود موج-وزير صنعت معدن وتجارت گفت هر واحد توليدي و صنعتي که اقتصادي باشد و به اقتصاد استان و کشور کمک کند وظيفه ماست که از آن حمايت کنيم زيرا وظيفه دولت بر مبناي ديدگاه توسعه اي است«چلچراغ » خوانش میشود/ برپایی کارگاه تئاتر فرانسوی ها در آبادان
دو خبر از تئاتر چلچراغ خوانش میشود برپایی کارگاه تئاتر فرانسوی ها در آبادان شناسهٔ خبر 2863984 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۹ هنر > تئاتر خوانش نمایشنامه چلچراغ محمود استاد محمد در تماشاخانه فانوس و برپایی کارگاه آموزشی تئاتر یک گروه نمایش فرانسوی در شهر آبادان دو خبرجوامع نقدپذیر تئاترشان قویتر است/ سالها با در بسته روبهرو بودم
در نشست سعادت لرزان مردمان تیره روز مطرح شد جوامع نقدپذیر تئاترشان قویتر است سالها با در بسته روبهرو بودم شناسهٔ خبر 2863855 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۲ هنر > تئاتر در نشست رسانه ای نمایش سعادت لرزان مردمان تیره روز مباحث مختلفی چون دلایل بازتولید این اثر نمایشی باولین مخاطب نویسنده هنگام خق اثر ادبی کیست؟
در شماره جدید سینما و ادبیات بررسی شد اولین مخاطب نویسنده هنگام خق اثر ادبی کیست شناسهٔ خبر 2863946 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۸ فرهنگ > رسانه مخاطب چه نقشی در آفرینش آثار ادبی دارد و اولین مخاطب نویسنده در هنگام خق اثر ادبی کیست پاسخ به این سوال را میتوانید در بخش ادسوال دردسرهایعظیم از مخاطبان
سوال دردسرهایعظیم از مخاطبان صفحه اینستاگرام سریال دردسرهای عظیم در پست اخیرش سوالی را از مخاطبان این مجموعه مطرح کرد 94 4 31 - 14 35 - 2015-7-22 14 35 57کفاشیان: بیشترین سهمیه داوری را داریم
کفاشیان بیشترین سهمیه داوری را داریم رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت اینکه در آسیا بیشترین سهیمه داوری را داریم نشان از عملکرد و کارنامه قابل قبول داوری کشورمان دارد و در واقع این موضوع یک افتخار برای جامعه فوتبال کشور است فارس رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت اینکه در آسیا بیشخودرو پراید بیشترین سهم تصادف در جاده ها را دارد
اصفهان خودرو پراید بیشترین سهم تصادف در جاده ها را دارد رئیس پلیس راه استان اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات جاده ایی مربوط به خودروی پراید است اظهار داشت 60 درصد تصادفات مربوط به خودروهای سواری است که در بین آنها پراید بیشترین سهم را دارد به گزارش خبرنگار گروه استانه-
گوناگون
پربازدیدترینها