تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826878359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمبود مخاطب تئاتر عروسکی زنگ خطر فرهنگی شیراز


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در میزگرد مهر مطرح شد:
کمبود مخاطب تئاتر عروسکی زنگ خطر فرهنگی شیراز

میزگرد تئاتر شیراز


شناسهٔ خبر: 2870051 - چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
استانها > فارس

شیراز- اعضای گروه تئاتر «میست» در میزگرد مهر نبود مخاطب تئاتر برای حوزه نمایش عروسکی را یک زنگ خطر فرهنگی می دانند. خبرگزاری مهر – گروه استانها: تئاتر عروسکی از دیر باز به عنوان یک شاخه نمایشی مورد توجه بشر و علاقه مندان به هنر بوده است.در بسیاری از کشورها و به ویژه در تئاتر شرق نمایش عروسکی برگ های مهمی از تاریخ هنر را به خود اختصاص داده اند.قصه های تئاترهای عروسکی عنصری ثابت در فرهنگ عامه این کشورها بوده اند و مردم برای تماشای آنها تمایل و انگیزه فراوان داشته اند.عروسک های معروف متون نمایشی نیز نامی آشنا برای علاقه مندان به فرهنگ بوده است و انگار در دوران گذشته عروسک ها برای خود یک پا سوپر استار بوده اند.در دنیای معاصر نیز که افراد برای فرار از زندگی ماشینی بیش از هر زمان دیگر نیازمند رویا و فانتزی هستند، نمایش عروسکی دارای جایگاهی مهم و ارزشمند است.نمایش عروسکی یکی از پردرآمدترین شاخه های هنری هستند و حتی در کشورهایی که میزان مخاطب فرهنگی کم است باز هم تئاتر عروسکی رونق دارد.تاریخ نمایش ایران نیز در سالیان متمادی شاهد رونق حوزه نمایش عروسکی بوده است، تئاتر عروسکی همواره جزئی از زندگی مردم بوده است وعلاقه عمومی نسبت به این شاخه هنری وجود داشته است.اگر قرار باشد هنر و سرانه فرهنگی یک جامعه را بررسی کنیم باید به سراغ نمایش عروسکی برویم و اگر اتفاقا در جامعه ای رونق مخاطب تئاتر عروسکی را شاهد باشیم دلخوش خواهیم بود که چراغ فرهنگ روشن است.
میزگرد تئاتر شیراز
اما در مقابل یک زنگ خطر فرهنگی را هم باید تصور کنیم و آن نبود و یا کمبود مخاطب تئاتر عروسکی است که معنایش روشن و واضح از رکود فرهنگی خبر می دهد.این روزها در شهر کتاب شیراز یک اتفاق خوب فرهنگی رقم خورده است، جوانان تحصیل کرده تئاتری به سراغ یک حکایت کهن ایرانی رفته اند و با استفاده از فرم محبوب عروسکی ایرانی نمایش شاد و موزیکال «دیوا...آدما» را اجرا کرده اند.نمایشی که مورد تایید و تحسین جدی مخاطبانش قرار گرفته است و هرکسی کار را دیده متن، کارگردانی،آهنگسازی، عروسک گردانی، طراحی صحنه، طراحی عروسک، نورپردازی و ...این نمایش موفق را پسنیده است.این نمایش کاری از گروه تئاتر «مسیت» است به سرپرستی سید ایمان طباطبایی و آهنگسازی حسین علی عسگری و هنرمندی تعداد فراوانی عروسک گردان و صدا پیشه.نمایش را شهرزاد بداغی کارگردانی کرده است که کار این کارگردان جوان مورد توجه بسیاری از منتقدان و مخاطبان قرار گرفته و متن خوب اثر را نیز امیر بهبود نیا همسرش نوشته است که اتفاقا قلم محکم او نیز به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.
میزگرد تئاتر شیراز
شهرزاد بداغی، امیر بهبود نیا، مهسا علمدارو حدیث خادمی  از عروسک گردان های موفق کار به بهانه به روی صحنه رفتن این تئاتر، مهمان میزگرد مهر بوده اند و از نمایش دیوا میتونن خوب باشن و آدما چه جوری بد میشن؟ گفتند و البته از مظلومیت تئاتر در شیراز، در شهری که حتی یک سالن استاندارد تئاتر ندارد درد و دل کردند.مهر: خانم بداغی چی شد که سراغ یک حکایت کهن ایرانی رفتید؟ بداغی: خوب این نمایشنامه را آقای بهبود نیا نوشته بودند و من وقتی خواندم دیدم به لحاظ دراماتیک و هم به لحاظ تصویری بار نمایشی خوبی دارد.پس در واقع از قبل سفارش شما نبوده و یا اینطوری که با همسرتان روی یک طرح کار کرده باشید؟بداغی: نه، من در واقع نمایشنامه را زمانی که آماده بود خواندم، پس از خوندن به این نتیجه رسیدیم که با فرم عروسکی بهتر می توان کار را اجرا کرد و در این راستا صحبت هایی داشتیم.آقای بهبود نیا ابتدا برای مخاطبان ما داستان کار را تعریف کنید.بهبود نیا: نمایشنامه حکایت یک پادشاهی است که سه پسر دارد، پسر اول اهل زور و قدرت هست، پسر دوم اهل هوش و پسر سوم هم در واقع لوسی بچه آخری است.پدر برای معرفی جانشین خود یک مسابقه می گذارد و می خواهد که بچه هایش دزد باغ گیلاس را پیدا کنن که پسر وسطی با استفاده از هوش پیروز مسابقه است اما با توطئه برادر بزرگتر مواجه میشود و...مهر: چی شد که سراغ یک حکایت قدیمی رفتید؟بهبود نیا: این حکایت را من از وقتی که بچه بودم از مادر بزرگم بسیار شنیده بودم. بعدها در کتاب کوچه مرحوم شاملو با اون روبرو شدم که البته در کتاب کوچه به گونه ای دیگر روایت شده، بر اساس این دو داشته ذهنی دوست داشتم به سراغ این حکایت بروم و در صحنه نمایش تجربه اش کنم و با آمیخته شدن با ذهنیت های خودم تبدیل شد به نمایشنامه ای که الان می بینید.از نتیجه کار راضی هستید؟بهبود نیا: خیلی زیاد، متن در اجرا دوباره زنده شده و خوشبختانه مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است.
میزگرد تئاتر شیراز
خانم بداغی از زمان خواندن متن عوامل اجرایی در ذهنتان بودند؟ نه، پس از اینکه قرار شد به شکل عروسکی اجرای کنیم با دوستانی تماس گرفتیم و دوستان هم هرکدام معرف بقیه دوستان شدند.از گروه اجرایی راضی هستید؟بداغی: واقعا راضی هستم یک گروه صمیمی و خوب که همه کارشان را بلد بودند و همکاری خوبی شکل گرفت.
میزگرد تئاتر شیراز
بهبودنیا: در واقع یکی از عناصری که به شکل گیری کار کمک کرد همین موضوع حرفه ای بودن بچه ها بود.در واقع هر کسی کار خودش را خوب بلد بود.شیوه کار و تمرین چگونه بود؟بداغی: ما کار را به صورت پلی بک اجرا می کنیم، یعنی در واقع ابتدا با صداپیشه ها تمرین کردیم و در استودیو صداها را ضبط کردیم، بعد با عروسک گردان ها استارت زدیم، در واقع هر عروسک در کار دو تا عروسک گردان دارد.مهر: طراحی عروسک ها چگونه بود؟ بداغی: با آقای بهبود نیا طرح عروسک ها را آماده کردیم و خانم رسولی زحمت ساخت آنها را کشید، عروسک ها در واقع نوع تازه ای است.
میزگرد تئاتر شیراز
بهبود نیا: نکته مهم در کار همین طراحی و ساخت متفاوت عروسک هاست.خانم علمداری و خادمی شما هم که سابقه خوبی در عروسک گردانی دارید با این موضوع موافقید؟علمداری: بله در واقع طراحی و اجرای عروسک ها یک کار بدیع و تازه است که قبلا در صحنه عروسکی ندیدیم.خادمی: این تازگی طراحی و اجرایی عروسکی در واقع به شکل کار کمک خوبی کرده است...خانم خادمی کمی از نحوه همکاری با این کار بریمان بگویید.خادمی: من از زمان شکل گیری پی رنگ کار با قصه آشنا شدم و بعد هم که نمایشنامه را خواندم به نظرم کاری خوب آمد.از نتیجه کار راضی هستید؟خادمی: بله کاری خوبه که همکاری خوبی درش صورت گرفت، تیم عروسک گردانی هم در واقع تلاش خوبی داشت اما نکته مهم نبود مخاطب است، در واقع وقتی مخاطب کم باشه انرژی کار گرفته میشود.به نظرتان این کمبود مخاطب در تئاتر طبیعی است؟خادمی: البته که نه، تئاتر عروسکی در همه دنیا یک شاخه پر طرفدارهست که مخاطب زیاد دارد، اما نمی دانم چرا در شیراز در تئاتر شاهد کمبود مخاطب هستیم که این اصلا خوب نیست.علمداری: نبود مخاطب در تئاتر عروسکی یک زنگ خطر محسوب می شود، در واقع در تمام دنیا ما شاهد هستیم که تئاتر عروسکی گونه ای مهم و با گیشه موفق است البته خود بچه های تئاتر هم باید بیشتر حمایت کنند اما متاسفانه می بینیم که این حمایت ها کم شده است.خانم علمداری از همکاری با این کار راضی هستید؟علمداری: بله، به خصوص عروسک خودم به نظرم در اجرا بسیار راضی کننده بوده، نکته مهم در این کار بخش دیالوگ ها و زحمت صداپیشه هاست، در واقع حس خوبی در صداها وجود داره و بار آکسون گذاری و حس گذاری بسیار خوب انجام شده که به من عروسک گردان کمک می کند.خانم خادمی شما هم به این موضوع اعتقاد دارید؟خادمی: بله ،در واقع زحمت صدا پیشه ها به ما در اجرا کمک خوب و فراوانی کرده است....آقای بهبود نیا برگردیم به موضوع مخاطب؛ به نظر شما این کمبود مخاطب به چه دلیل اتفاق افتاده؟بهبود نیا: خوب شیراز همواره نامی مهم در هنر بوده و همیشه برای ما این شهر اهمیت داشته و من که از اصفهان برای دانشگاه ادبیات نمایشی به شیراز آمدم  بسیار امیدوار بودم اما متاسفانه زیر ساخت ها مهیا نیست، شما در شیراز یک سالن استانداردخوب ندارید، در واقع سالن ها یا پلاتو هستن و یا البته سالن اجتماعات، هر چند که عوامل مهم دیگر نیز موثر است.خانم بداغی، نظر شما چییست؟بداغی: خوب یک بخش کار به مباحث زیر ساختی برمی گردد، مباحثی که بی تاثیر نیست، البته مسائل اقتصادی و تبلیغات و هم مهم هستند اما هیچ کدام از این ها دلیل موجهی برای نبود مخاطب نیست.خانم بداغی کار بعدی گروه چیست؟بداغی: ما در حال آماده کردن نمایش «چایی در راند آخر آماده میشه» به کارگردانی آقای بهبود نیا هستیم برای جشنواره تئاتر استانی که من بازی می کنم.آقای بهبود نیا روند اون کار چطور پیش می رود؟بهبود نیا: خوب تمرینات خوب پیش رفت و امیدوارم اجرای خوبی در جشنواره ستانی داشته باشیم. بداغی: البته این نمایش را هم برای جشنواره تئاتر کودک همدان و هم برای جشنواره یونیمار شرکت می دهیم.خانم خادمی شما باز هم در حوزه عروسکی فعال خواهید بود؟خادمی: البته همانطور که می دانید که این حوزه علاقه و دغدغه من است.خانم علمداری شما نمایش موفق گاوچران های مفرغی را کارگردانی کرده بودید، قصد اجرای کار تازه ندارید؟علمداری: خوب کار جدید نه ولی در صدد هستم همان نمایش را با میزانسن ها و تغیراتی جدید دوباره اجرا کنم البته بیشتر برای دامنه مخاطبی مدارس.به گزارش خبرنگار مهر، مهساعلمدار، آنيتاخادمى، حديث خادمى، رهاخواجويى، آزاده شفيعى، الهام شيرزاد، سعيدشيرمحمدى، محمدهاشمى، نيلوفرلطفى، فاطمه جمشيدى، سحرغضنفرى، ساقى محمدى، زهرازارع، الهه زارع، سماجهانشاهی، ستاره شفيعى، ياسمن جعفرى، مليکايارى، زهرايعقوبى، مهتاب شجاعي، مهسارحيمى، شمين بيدشهرى عروسک گردانهای این نمایس عروسکی هستند و صداپيشگان  را ابوالفضل بوستانى، اميربهبودنيا، پوريااحمدى، احسان محسنی، محمودخداوردى، آرمين حمدى پور، شهرزادبداغى تشکیل می دهند.این نمایش عروکسی تا روز جمعه در شهر کتاب شیراز اجرا می شود.گفتگو از مهدی سوداگران 
 
 










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن