تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798509670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمایت رييس اسبق موساد از توافق هسته‌اي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: حمایت رييس اسبق موساد از توافق هسته‌اي ايران
رییس اسبق موساد در گفتگو با شبکه رادیوی ملی (دولتی) آمریکا، از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد.
به گزارش نامه نیوز، استیو اینسکیپ، مجری رادیو سراسری اِن پی آر (نشنال پاپلیت رادیو)، در ابتدای گفتگوی زنده اختصاصی با افرایم هالوی (Efraim Halevy) رئیس اسبق سازمان اطلاعاتی اسرائیل گفت: بنیامین نتانیاهو، رییس کابینه اسرائیل، افرایم هالوی را سال ها پیش، به ریاست موساد برگزید. اکنون هالوی که بازنشسته شده است، نقطه نظری متفاوت درباره توافق هسته ای ایران در مقایسه با رییس سابق اش (نتانیاهو) دارد.
هالوی گفت: من بر این عقیده ام که ایران خطری بسیار جدی برای اسرائیل است، اما من (برخلاف نتانیاهو) از واژه «خطرِ وجودی برای ادامه بقای اسرائیل» استفاده نمی کنم. من بر این باورم که بقای اسرائیل تضمین شده است، زیرا امروزه هیچکس در جهان قادر به نابود کردن اسرائیل نیست.
آیا شما به این استنباطِ شایع اشاره می کنید که اسرائیل سلاح های هسته ای دارد و لذا کسی نمی تواند آن را نابود کند؟
هالوی: خیر، من به این حقیقت اشاره می کنم که اسرائیل طیف گسترده ای از وسایل و روش ها را (برای دفاع از خود) در اختیار دارد.
استیو اینسکیپ افزود: هالوی با این نقطه نظرِ نتانیاهو موافق است که باید مانع دستیابی ایران به سلاح های هسته ای شد، اما رییس پیشین سازمان موساد بر این عقیده است که روش دیپلماسیِ بین المللی بهترین گزینه است و ایران درباره موضوعاتی مذاکره کرده است که پیشتر اعلام کرده بود، هرگز دربارهِ آن ها گفتگو نخواهد کرد.
هالوی گفت: به نظر من، آمریکا موفقیت بزرگی در خلق این ائتلاف بین المللی برای رویارویی با خطر هسته ای که تمام جهان را تهدید می کند، به دست آورد.
رییس جمهور آمریکا، ائتلاف پنج بعلاوه یک را که شامل تمام اعضای دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان بود، گرد هم آورد. رییس جمهور آمریکا با وجودِ مشکلات فراوان، از جمله اختلافات شدیدِ چند سال اخیرِ میان آمریکا و روسیه، ائتلاف یاد شده را همچنان در کنار یکدیگر نگه داشت و آنان را بر موضوع تهدید هسته ای متمرکز کرد.
مجری افزود: وقتی شما می شنوید که مقامات اسرائیلی جزییات توافق یاد شده را زیر سؤال می برند و مثلاً می گویند: بازرسی فوری و سرزده وجود ندارد، بلکه باید ابتدا از ایران درخواست بازرسی کرد و رسیدگی به این درخواست از سوی ایران ممکن است 24 روز طول بکشد. آنان استدلال می آورند که این برههِ زمانی به ایران فرصت کافی برای مخفی کردن برخی از عناصر برنامه هسته ای این کشور را به مقامات ایرانی می دهد.
هالوی: توجه داشته باشید که این یک توافق کامل و بی عیب و نقص نیست. این توافق دارای نقاط ضعفی است که هیچ شکی درباره آن نیست. با این حال، وقتی شما وارد مذاکره می شوید، شما در برخی از موارد پیروز می شوید و در برخی دیگر از موارد شکست می خورید .
مثلاً در رابطه با این نمونهِ به خصوص، شاید گروه پنج بعلاوه یک و اسرائیل به آن چیزی که نهایتاً خواهان آن بودند دست نیافته باشند، اما در موضوعات دیگر مواردی وجود دارد که ایران تقریباً عقب نشینی کرده است. مثلاً در رابطه با موضوع بازرسی ها که شما آن را مطرح کردید، مسئولیت بازرسی ها را آژانس سازمان ملل در وین عهده دار خواهد بود، که بازرسی های خود را گسترده تر خواهد کرد.
این مسئله که بازرسان آژانس چگونه از سایت های نظامی ایران بازرسی خواهند کرد یا چگونه به سؤال های باقی مانده در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران از گذشته تاکنون، رسیدگی خواهند کرد، برای سال های متمادی، موضوعی لاینحل و مورد اختلاف شدید میان طرفین بوده است. این در حالی است که ایرانیان اکنون مدلی را ارائه کرده اند که بر اساس آن (بازرسی های مدیریت شده)، بازرسان آژانس می توانند به این مسائل بپردازند و به نظر من، انسان باید فعلاً درباره این موضوعات، قضاوتِ (عجولانه) نکند و منتظر بماند تا ببیند این مسئله در عمل چگونه پیش خواهد رفت.
مجری: از شنیدن اظهارات نتانیاهو چنین برداشت می شود که وی نگرانی های به مراتب فراتری از برنامه هسته ای ایران، از جمله حمایت ایران از تروریسم، به رسمیت نشناختن اسرائیل و امثال آن دارد که براساس آن، نتانیاهو بر این عقیده است که برای اسرائیل بهتر است که ایران را تحت انواع فشارها و تحریم ها قرار دهیم، و این هیچ ربطی به توافقات ایران (با گروه پنج بعلاوه یک) در رابطه با برنامه هسته ای این کشور ندارد. اسرائیل صرفاً می خواهد به هر نحوِ ممکن، ایران را تحت فشار نگه دارد. آیا این رویکرد نتانیاهو خردمندانه و عاقلانه است؟
هالوی: وقتی مسئله هسته ای از دیدگاه جامعه بین المللی به مسئله محوری تبدیل شد، آنان به این توافق رسیدند که آن را از تمام مسائل دیگر جدا سازند و به آن به طور کاملاً مجزا بپردازند، زیرا آنان این را تهدیدی تلقی می کردند که از لحاظ ماهوی با هر نوع تهدیدِ دیگری که اسرائیل از سوی ایران با آن مواجه است، فرق دارد. از اینرو، آنان تصمیم گرفتند درباره همین موضوعِ خاص مذاکره کنند، بدون این که هیچ موضوع دیگری را به آن ملحق سازند.
هالوی افزود: به عقیده من، استدلالی منطقی پشت این مسئله بود، زیرا اگر شما بخواهید درباره تروریسم، یا تلاش های ایران برای استیلا بر منطقه خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) مذاکره کنید، چنین مذاکراتی سالیان متمادی طول خواهد کشید و جامعه بین المللی این همه مدتِ طولانی را منتظر نمی ماند. روسیه و چین که بخشی از این ائتلاف هستند، از دوستان نزدیک ایران به شمار می روند و از حامیان بزرگ ظرفیت های نظامی ایران بوده اند. روسیه و چین بیکار نمی نشستند تا چنین مذاکرات طولانی، در نهایت به سرانجام برسد، به ویژه این که در خلال چنین گفتگوهای طولانی، ایرانیان زرداخانه هسته ای برای خود می ساختند.
مجری: آیا به عقیده شما، ایران صرفاً مدت 10 - 15 سالِ این توافق را منتظر خواهد ماند و پس از آن، به سادگی به دنبال تولید سلاح هسته ای خواهد رفت؟
هالوی: پاسخ سؤال شما به سادگی این است که من نمی دانم. فراموش نکنید که شعار مربوط به توافق ایران این نیست که «اعتماد داشته باش و راستی آزمایی کن» بلکه این است که «اعتماد نداشته باش و راستی آزمایی کن.» البته سوء اعتماد بسیار عمیقی در قبال ایران وجود دارد که کاملاً قابل توجیه است. از اینرو، من به شما نخواهم گفت: که ایرانیان تلاش نخواهند کرد که در رابطه با این توافق، تقلب کنند، زیرا این امکان وجود دارد که آنان چنین کنند.
مجری افزود: منظور من تقلب ایران در طول توافق نبود، بلکه این که ایرانیان صرفاً منتظر پایان توافق بمانند و پس از آن بار دیگر تولیدات هسته ای خود را افزایش دهند.
هالوی: در مناسبات بین المللی، یک دهه، مانند ابدیت است. من هیچ تصوری در رابطه با این که ده سالِ دیگر از الان، چه اتفاقاتی رخ خواهد داد ندارم و هیچکسِ دیگر نیز نمی داند چه اتفاقاتی خواهد افتاد. از اینرو، من فکر می کنم این سؤال که پس از ده یا پانزده سالِ آتی چه اتفاقی رخ خواهد داد، نکته ای بی مورد است. آیا ایرانیان در داخل کشورِ خود حرکتی خواهند کرد که منافع ایران را در طول سالیان متمادی تغییر خواهد داد؟ این امکان پذیر است. البته من نمی گویم که محتمل است، احتمالِ آن زیاد است یا لزوماً به طور حتم اتفاق خواهد افتاد. این مسئله ای است که باید آن را پیگیری کرد. و به طور همزمان، سامانه بازرسی موشکافانه ای برقرار خواهد شد و تماس ها میان ایران و جهانِ خارج نیز افزایش خواهد یافت. همچنین منافع دیگری که برای ایران بسیار مهم خواهد بود، بوجود خواهد آمد که مثلاً از اقتصاد ایران حفاظت کنند و سطح زندگی مردم ایران را افزایش دهند، که به نوبه خود، عاملی فوق العاده مهم خواهد بود. ما نمی دانیم آینده به چه نحوی شکل خواهد گرفت و از اینرو، ما سوء اعتماد خواهیم داشت ولی راستی آزمایی خواهیم کرد.



منبع: واحد مرکزی خبر


۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن